פרספקטיבה 429760
סקירה מאלפת.

אנחנו, אולי באופן טבעי, מרוכזים בתולדות העם היהודי אבל כדאי לזכור את הזמן והסביבה שבה הרצל פעל - המחצית השניה של המאה ה-‏19בווינה, בירת הקיסרות האוסטרו-הונגרית.

זו התקופה שהאימפריות - ההבסבורגית, העותומנית, הבריטית - החלו להתפורר ואנשים בכל אירופה דיברו על הגשמה-לאומית, כל מני שבטים ועממים שחיו מאות שנים תחת קיסרים שונים החלו לדרוש הגדרה-עצמית ושלטון עצמי - רעיונות שהגיעו מהמהפכה הצרפתית והאמריקאית לפניה.

כשהרצל כתב בספרו "עם אנחנו, עם אחד" ולכן מגיעה לנו מדינה, זו לא הייתה המצאה מקורית ובטח לא היו רושמים לו על זה פטנט. עשרות עמים (קרואטים, צ'כים, הונגרים, גרמנים וכו') עסקו אז בדיוק באותו עניין. אפילו להודים קם בדיוק באותן שנים "אבי האומה" (גאנדי). הקונגרס ההודי הראשון התכנס ב-‏1885. הקונגרס הציוני הראשון התכנס ב-‏1897.

האתגר המיוחד של היהודים באותה תקופה נבע בעיקר מהעובדה שהם היו פזורים באזורים רבים באירופה ולא יכלו לטעון לבעלות על אף אחד מהם. אז בנוסף לצורך להמציא לאום (שהיה משותף אז לכל השבטים בעולם, כי הם רצו שלטון עצמי) הרצל היה צריך להמציא גם טריטוריה. הארץ המובטחת התאימה יפה. ביחוד כי היא עזרה לו לגייס לפרוייקט את האותודוקסים שהתנגדו לו נחרצות, למרות שהם אלו שסבלו מהבעיה היהודית שאותה הרצל רצה לפתור.
פרספקטיבה 429763
גאנדי, כמו טורק ובן גוריון, כבר שייך לדור השני של מנהיגי אומה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים