קרב יום 443097
אני מניחה שהשורה האחרונה היא אלוזיה (הפוכה) לפיוט שמופיע בהגדה של פסח. השורות ההן מצמררות ותמיד תהיתי מה משמעותן (הקבלית או האחרת): קרב יום אשר הוא לא יום ולא לילה, רם הודע כי לך היום אף לך הלילה. חשבתי שהן קשורות לזמן הגאולה, או לזמן הפורענות שלפני הגאולה, אבל ידיעתי לא מגעת יותר מזה.
קרב יום 443112
בשורות האחרונות מהדהדים עוד שני מקורות לפחות: "יום ליום יביע אומר, ולילה ללילה יחווה דעת" מתוך מזמור י"ט, בהיפוך משמעות: מה שמופיע במזמור כרצף של התעלות מופיע בשיר כביטוי של שיממון מתמשך. הביטוי "עשה לילות כימים" או "משים לילות כימים" - כפי שזה מופיע בתלמוד, גם הוא משמש רקע אחורי לאמירה השירית הזאת. מה שמקובל כביטוי לאינטנסיביות וליצירה מהופך בשיר כביטוי של פסיביות וחוסר אונים.

גם המקור שהזכרת כאן בצדק רב, הפיוט של יניי, שהבית האחרון שלו מופיע בהגדה, מעורטל מחרדת הקודש שלו בשיר גופו. מה שמופיע כצפייה דרוכה לביאת משיח או לקטסטרופה קוסמית ("קרב יום") נעשה בשיר לחוויה יומיומית נעדרת כל מתח ודריכות: היום שניצב בפתח "יהיה כלילה", כוודאות משמימה.
קרב יום 443118
"ודאות משמימה"? לא הגזמת קלות? שים לב לשם השיר.
קרב יום 443122
ה"סיוט", אם להשתמש בקלישאה הספרותית, הוא קפקאי. הדובר שנמצא על סף היום החדש ויודע (!) שהוא "יום אשר יהיה כלילה", מדבר על סיוט שאיננו קשור לפחדים קמאיים, לא לסיוטי-ביעותים שקשורים בבלתי נודע, גם לא ברוחות ושדים והזיות אפוקליפטיות. "סיוטים" מסוג זה נשללים באמצעות האלוזיות, שמציבות את ה"סיוט" הנוכחי כהיפוך שלהם. נכון. הסיוט הוא ההוויה המשמימה, היומיומית, הקיומית. זו שמסומלת גם על ידי "טירטור הצרצרים" הלילי (כדאי לשים לב להמרת ה"צרצור" הטבעי באיפיון המיכני דווקא), ורעש האוטובוס - שהוא המשך הטירטור בעצם.
קרב יום 443125
טוב, נקווה שהמשורר יכריע בינינו. לי זה ממש לא נשמע כך (אין צורך בשדים ורוחות כדי לחוות סיוט נורא פי כמה משממון).
קרב יום 443130
תודה על ההארות.
קרב יום 443989
אחת מהקללות בתוה
בבוקר תאמר מי יתן ערב ובערב תאמר מי יתן בוקר (אני לא בטוח בנוגע לסדר)
קרב יום 444005
תודה. זה אכן כך: "ובגויים ההם לא תרגיע, ולא-יהיה מנוח לכף-רגלך; ונתן יהוה לך שם לב רגז, וכליון עיניים ודאבון נפש.והיו חייך, תלואים לך מנגד; ופחדת לילה ויומם, ולא תאמין בחייך. סז בבוקר תאמר מי-ייתן ערב, ובערב תאמר מי-ייתן בוקר--מפחד לבבך אשר תפחד, וממראה עיניך אשר תראה" (דברים כ"ח, ס"ה-ס"ז).

ומשהו דומה במשמעות הפוכה, מתהלים: "לערב ילין בכי ולבוקר רינה".
קרב יום 527409
אני חושב שהרמז בהגדה הוא דווקא לפסוק מנבואת הגאולה הסתומה של זכריה, שקראנו בסוכות: "והיה יום אחד הוא יוודע לה' לא יום ולא לילה והיה לעת ערב יהיה אור".
קרב יום 527410
כמעט שכחתי, http://www.youtube.com/watch?v=gZ09nCZDUzg (סכנה להרעלת פאתוס).
קרב יום 527414
תודה! מדהים. היא מזכירה לי את עצמי בליל הסדר.
קרב יום 527406
על פי המורה שלי במיל' לתושב''ע, שהוכיח עצמו כאמין במקרים אחרים, מדובר במקור במזמור תקוה לקראת כיבוש ירושלים מן הצלבנים ע''י המוסלמים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים