אולי לא קשור... 452716
שאלה שלא הצלחתי למצוא לה תשובה:
כשמדינה נתונה במלחמת עולם היא זקוקה (אני מניחה) לכל המשאבים שלה. רצח העם היהודי (וכל השאר) בטוח דורש משאבים, אז מה הסיבה "להשקיע" בזה בזמן קריטי כל כך? (עוד חיזוק לטענה: הנאצים הגבירו בצורה מאסיבית את רצח היהודים דוקא בסוף המלחמה כשכבר לא ברור היה שהם עומדים לנצח).
ההסבר ההגיוני היחיד שעולה על דעתי הוא שרצח היהודים הוא מטרה בפני עצמה מבחינת השלטון הנאצי, ולא פחות חשובה מנצחון במלחמה.
אך, לפי המעט מאוד שלמדתי בנושא, זה לא היה כך, אלא הנאצים "ניצלו את ההזדמנות" בתוך הכאוס שיוצרת המלחמה.

האם אכן כך?
אולי לא קשור... 452718
ודאי שרצח היהודים - מבחינת היטלר, לפחות - היווה מטרה בפני עצמה.
אולי לא קשור... 452740
למיטב ידיעתי היטלר מעולם לא רצח במו ידיו אפילו יהודי אחד
אולי לא קשור... 453463
הוא חיסל את עצמו
אולי לא קשור... 452741
רק מבחינת היטלר זה לא נשמע לי כ"כ סביר, כי בכ"ז גם בדיקטטורה אמור להיות מנגנון של קבלת החלטות והקצאת משאבים (או שאני סתם תמימה?...), אם זו מטרה מוצהרת של המפלגה הנאצית אז זה מחריד פי כמה...
אולי לא קשור... 452781
לא צריך להרחיק,

הישמעאלים מעדיפים לרצוח יהודים וישראלים במקום להפנות משאבים לחינוך ופיתוח חברה מתוקנת ולא רצחנית.

לפעמים לא ממש צריך לרצוח, ראי את רדיפת היהודים במדינת ישראל, אין שום מקום בעולם פרט למדינת ישראל שמחוקק חוקים נגד יהודים ובשום מקום בעולם לא נרצחים יהודים על רקע יהדותם כמו במדינת ישראל (כמובן שיש גם הרוגים ישראלים).

לא רחוק היום בו במדינת ישראל ישרפו בתי כנסת, בתחילה יכו יהודים ובהמשך יטפלו בהם בדיוק כמו שצריך.

ההבדל הוא שהנאצים עשו את זה במספרים מזוויעים, חת היא לי אחד או מאה מליון הרעיון בבסיסו זהה זו רק שאלה של זמן להשוואת המספרים והזוועה.
אולי לא קשור... 452785
הנחת היסוד שלך מוטעית. למעשה מפעל השמדת היהודים תוכנן לממן את עצמו. החרמת הרכוש היהודי ועבודת הכפייה שנסחטה מן המגורשים נועדו לממן את פרוייקט הפתרון הסופי.
באוירת הכלכלה המלחמתית, אין זה חשוב כלל מה אומר תחשיב כלכלי ''אובייקטיבי'' כזה או אחר (תמיד אפשר להגיד שכל רכבת שהובילה טרנספורט של יהודים יכלה להוביל משלוח של תחמושת). מה שחשוב זה התוכניות ו''כוונת המשורר''.
הנחתי הסובייקטיבית היא שהבתים והעסקים שנרכשו במחירי ''חיסול'' (או סתם הוחרמו''), חבילות הבגדים והציוד שהגיעו למשפחות גרמניות נזקקות שלא רצו כלל לדעת מה מקורן, הן מן הסיבות החשובות לפאסיביות של ההתנגדות להשמדת היהודים.
בראייה נאצית אושוויץ ויתר מחנות ההשמדה היו מפעל שהשמיד ''מזיקים'' וייצר כסף או שווה-כסף.
ארבע תשובות טובות 453335
1. למזלם הגדול של כל אויבי הנאציזם, המשטר המטורף ההוא השקיע המון משאבים בכל מיני פרוייקטים מטורפים שבאו על חשבון המאמץ המלחמתי. מחנות ההשמדה לא היו הדבר היחיד. ההשקעה העצומה בפיתוח טילי ה-V2 והמטוסים הסילוניים למשל, היו יפים בתור תעמולה, אבל בפועל לא עשו הרבה מלבד לגזול משאבים קריטיים מהצבא הגרמני. בסוף המלחמה לטנקים לא היה דלק, אבל למטוסים כן. חיל האויר הגרמני השקיע את כל מרצו בקרבות אוויר אביריים עם מטוסי ירוט של בעלות הברית בזמן שהמפציצים שלהם טוחנים את ערי גרמניה ללא הפרעה. (זה לא נחשב "ספורטיווי" לתקוף מטוס הפצצה). הגרמנים השקיעו משאבים מטורפים בטנק מערכה אדיר וחזק במיוחד, שכל פעם שהתקלקל בו חלק, היה צורך לשלוח את כולו בחזרה לגרמניה לתיקון כללי. יש עוד המון דגמאות כאלה.

2. ראשי המשטר הנאצי היו עסוקים בעיקר בתככים זה כנגד זה. לקראת סוף המלחמה הם שקעו בעולם דמיוני. קבלת החלטות רציונאלית ויעילה אף פעם לא היתה הצד החזק שלהם.

3. היטלר בהחלט עודד פרוייקטים שבאו על חשבון הצבא. הוא לא אהב את הגנרלים שלו והם לא אהבו אותו. כל פרוייקט שבא על חשבון הצבא הסדיר עזר לו להחליש את הצבא. באופן דומה, (ולא שאני משווה במחינות אחרות) יאסר ערפאת יצר עודף של מנגנוני ביטחון ברשות הפלשתינאית כדי שהם יתחרו זה בזה - ולא יתחרו בו. זה תרגיל קבוע של (כמעט) כל דיקטטור בעולם.

4. על פי הספר של איאן קרשאו, להיטלר היה חשוב לערב את הצבא בפשעי מלחמה בקנה מידה גדול, משום שזה לא משאיר להם ברירה אלא ללכת איתו עד הסוף. מרגע שהם הפכו להיות חלק ממכונת ההשמדה (שרצחה עשרות מיליוני סלאווים) אנשי הצבא לא יכולים לקוות לרחמים מצד בעלות הברית, והם ייאלצו להלחם עד המוות.
ארבע תשובות טובות 453355
נו, עם מנהיג מטורף ושלטון עלוב כזה לא פלא שהם הפסידו לפולין תוך שבוע.
ארבע תשובות טובות 453359
לא המפלגה הנאצית כבשה את פולין. בכירי המפלגה לא ניהלו את המערכה ולא הפעילו את התותחים. היה זה הצבא הגרמני, שהשתמש בטנקים ובמטוסים מול צבא פולני שעדיין השתמש בפרשים רכובים על סוסים.
ארבע תשובות טובות 453411
מנהיגים מטורפים זכו בלא מעט נצחונות בהסטוריה.
ארבע תשובות טובות 453810
נראה לי שאם נמשיל את מהלכי הפרו מלחמה (משבר מינכן, הסודטים וכו') ומהלכי המלחמה שהיטלר קידם למהלכים בשחמט, הוא תמיד שלף את המלכה מוקדם מדי. עם זאת, במציאות בניגוד למשחק השחמט, לצד השני קשה להגיד איזה מהלך הוא שווה ערך לשליפת המלכה מוקדם מדי.

היריבים התרשמו מ"עיקרון ההכבדה" במקרה הזה, והחליטו שאין עשן בלי אש. לחלקם גם היו נקיפות מצפון על הסכם ורסאי הלא מאוזן וזכרונות נוספים ממלחה"ע הI. בסופו של דבר כמה ממהלכיו המטורפים של "המתופף הקטן" במלחמה כשלו, ההפתעה כבר לא הספיקה ומגדל החלומות ההזויים (סיוטים) קרס.
ארבע תשובות טובות 453438
מטוסי הסילון אולי היו מיותרים ב-‏1945. על פי דיווח טייסי קרב של בעלות הברית, המא-‏262 הפיל גם את המפציצים וגם את מטוסי הקרב במקום שהיה. אם הגרמנים היו מצליחים לייצר אותם בכמויות שנתיים קודם, היו מטאטאים את חילות האויר של בעלות הברית מהשחקים.
ארבע תשובות טובות 453445
אני גם מניח שבזמן שאתה מפתח את מטוסי הסילון הראשונים, קשה לך להעריך כמה זמן יקח עד שהם יגיעו לרמה שתצדיק ייצור שלהם במקום ייצור המטוסים הקיימים.
1. בסוף לא היה דלק גם למטוסי הסילון. 453581
ושנית, היו גם היו מטוסי קרב נגד מפציצים. לאמיתו של דבר, עד פיתוח המוסטנג והכנסתו לשירות, היו בעיות עצומות לבעלות הברית בהפצצות יום, כי לא היו מטוסי קרב מלווים והמטוסים הגרמניים טבחו לא פעם במפציצים. הייתה לגרמנים יותר בעיה בהפצצות לילה, מול חה"א הבריטי, שטס בעיקר טיסות לילה; אבל גם שם היו להם לא מעט מטוסי קרב. החזית הרוסית, והמאמץ הכושל של גרינג באזור הפלישה ובפעם האחרונה בקרב הבליטה, סילקו את האיום הזה; אבל די מוסכם שבתחילת 1944 למפציצי בעלות הברית לא היו חיים קלים מעל גרמניה לא רק בגלל הנ"מ, אלא גם בגלל מטוסי היירוט - והיו טקטיקות שנועדו להתגבר על זה, החל מזרם המפציצים וכלה ב'חלונות' לבלבול המכ"ם הגרמני, כך שהגרמנים לא ידעו לאן לשלוח את מטוסי היירוט.
1. בסוף לא היה דלק גם למטוסי הסילון. 453582
(כדאי לפרש ולומר ש"חלון" היה שם הקוד של הבריטים למה שהיום אנחנו מכנים "מוץ": פסי אלומיניום דקיקים באורך חצי גל של קרינת המכ"ם, שנועדו לשבש את פעולת המכ"ם על ידי הרוויית ההחזר ויצירת תמונה "מרוחה" של מטרות מדומות אין-ספור על המסך של מפעיל המכ"ם. מוץ [ויקיפדיה])
1. בסוף לא היה דלק גם למטוסי הסילון. 453631
אני מתאר לעצמי שגם זה ישנו בויקי אבל אני קצת מנוע כרגע: חשבתי שהמכ"מ היה המצאה בריטית. גם לגרמנים היה מכ"מ?
1. בסוף לא היה דלק גם למטוסי הסילון. 453636
כן (אחרת, לשם מה להשתמש במוץ? :) )

הספר של ר. ו. ג'ונס "מלחמה סודית ביותר" (אני קראתי אותו באנגלית, אבל הוא גם תורגם לעברית) נותן סקירה מאוד מקיפה על תולדות המכ"מים הבריטים והגרמניים וטכנולוגיות נוספות.
1. בסוף לא היה דלק גם למטוסי הסילון. 453962
ולא רק לגרמנים שהיו מתקדמים מאוד במכ"ם, אלא גם לצרפתים, לרוסים, לאמריקנים (שמעת על מחדל המכ"ם של פרל הרבור?) ונדמה לי שאפילו להונגרים. האנגלים פשוט הגיעו ראשונים במרוץ צמוד מאוד.
היה הבדל מסויים בשימושים שעשו הצדדים השונים במכ"ם. האנגלים השתמשו בו תחילה לאזהרה מוקדמת והפנייה של מטוסי יירוט אל מפציצים גרמניים בעוד הגרמנים השתמשו בו לכיוון אש נ"מ אל המפציצים הבריטיים (קו קאמהובר המפורסם).
אאל"ט היו אלו שוב בעה"ב (ארה"ב ובריטניה) שהקדימו במרוץ לבניית מכ"ם מוטס וזה קרה עוד במהלך המלחמה. אני חושב שכבר ב-‏1942 היו מכ"מים במטוסי 2 הצדדים. ואפילו ידוע שהבריטים התמחו בשיבוש המכ"מים הגרמניים.
בסוף לא היה דלק גם למטוסי הסילון. 453643
אני משתדל בדרך כלל לכתוב תגובות קצרות, וזה בעוכרי - אני לא מדייק בניסוח. הנקודה שניסיתי להעביר היא זו:
הקצאת המשאבים בוורמאכט (הצבא הגרמני) היתה מאוד מאוד מאוד לא יעילה - והיא נעשתה פחות ופחות יעילה ככל שהמלחמה התקדמה וראשי הצבא נחלשו מול בכירי המפלגה.
לגבי המטוסים - ההשקעה הגרמנית במטוסי סילון (בדלק, בכח אדם, בחמרי גלם) היתה אדירה. אבל המטוסים הללו נכנסו לשירות בשלב שבו כבר לא היתה יכולת לגרמנים יצור משמעותית - וזה בהחלט הזיק למאמץ המלחמה הגרמני.
בעניין היירוט - שיטת הניהול של גרינג (שהיה ראש חיל האוויר) כללה האלהה של טייסים "כוכבים". הוא בפירוש תגמל טייסים על פי מספר ההפלות של מטוסי קרב. מטוסי הסילון הספורים שלו, למשל, יכלו (בתיאוריה) להפיל מפציצים מבלי שמטוסי הקרב שמלווים את המפציצים יספיקו להתערב. אבל זה לא קרה. טייסי הקרב הסילוניים של גרונג חונכו היטב והעדיפו במפורש להכנס לקרבות אוויר ולזכות בתהילה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים