יש בתי ספר כאילו, וזו לא הבעייה 46862
לכותב מאמר זה, יש בתי ספר כאילו. יוצאים מהם תלמידים לעילא ולעילה. מובן שבניגוד לרוח האוטופית הנושבת מהמאמר, רק מעטים מסוגלים להתמודד עם דרישות פדגוגיות כמתואר במאמר. מעבר לבית הספר אשר "מיץ פטל" הפנה את הכותב קיימים לא מעט בתי ספר מובילים בישראל. מי שכשיר ללמוד ברמה אותה מציע הכותב איננו סובל מחוסר יכולת "לממש את הפוטנציאל".

ללא ספק, להורים להם אין בעיית חסרון כיס, יש גם מערכת חינוך נוספת המורכבת מחוגים ברמה גבוהה, שיעורי תגבור ופרוייקטים מיוחדים, ואף תוספת שעות מטעם העירייה כחלק אינטגרלי ממערכת השעות הבית ספרית. תוספת זאת משולמת על ידיי העירייה עצמה (מכספי הארנונה). מובן וטבעי שבערים בהם ישנה אוכלוסיה סוציו-אקונומית נמוכה (מכל סיבה שהיא, ריכוז גבוה של חרדים באותה עיר שאינם משלמים ארנונה, או יישובים מוכי אבטלה) לא יכולה העירייה לממן תוספות כאילו. (יוצא דופן לטובה ראש עיריית ירוחם, עיר בעלת תושבים הנאבקים ברובם על הלחם, בה העירייה מממנת לימודים ומורי עילית מתקציב העירייה הנקוב, והתוצאות לא איחרו לבוא).

ככלל, למי שיש כסף, יש יותר. נקודה.

יש יותר בריאות, יש יותר חינוך יש יותר מהכל. אין טעם להיאבק בזאת, המאבק אינו ראוי, ואבוד מראש.

למה בכל זאת זקוקה מערכת החינוך?
שני מהלכים, הקשים כקריעת ים סוף דרושים על מנת להעלות את מערכת החינוך בסדר גודל שלם קדימה.

המהלך הראשון: שבירת התנגדות הסתדרויות ואיגודי המורים למניהם השונים. תלך הממשלה לשביתה של 4 חודשים (הייתה כזו ב 1983) ובלבד שתכניע את המורים עד שיסכימו לעיקרון של תיגמול דיפרנציאלי. מורה טוב יביא הבייתה 10,000 ש"ח נטו ויותר, מורה גרוע יוכל לשפר את דרכיו זמן מה, או להיפלט מהמערכת.

המהלך השני: הקמת מערכת ניטור בקרה ופיקוח סטטיסטי, על כל ציוני כל כיתה בכל בית ספר, בכל יישוב. פיקוח כולל מניעת כל נסיון להטות את התוצאות של המבחנים הארציים המשווים.

שני מהלכים אילו ייגרמו למערכת לראות את מצבה כפי שהוא ללא טיוח, ובד בבד למשוך, לתגמל ולהמריץ את כל המערכת להישגיות בלתי מתפשרת תוך מאבק על כל תלמיד ותלמיד.

השיטה תיבנה כך שתעודד תמיד דחיפה קדימה. אם איזור מסויים הנפיק 20% בעלי תעודות בגרות מרמה ג' (ללא אנגלית ומתימטיקה ברמה מוגברת),ו - % 30 נושרים מבית הספר, הרי שכל שיפור הינו ראוי לתגמול. כל עלייה בפרמטרים ההתחלתיים הינה התקדמות מעלה בדרך להעלאת הרמה הכללית.

כך יעשה משרד החינוך את התפקיד הקלאסי של ממשלה, ייתן לכוחות השוק לפעול תוך הסדרת כללי המשחק, פיקוח נאות על כללים אילו, ויצירת מערכת תיקון במקום בו השוק איננו יכול לפעול ללא תיקון (דוגמא, מענק נוסף למורים המלמדים באיזורים חלשים במיוחד).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים