השואה 472829
לא יכולתי לקרוא את כל הכתבה. הפסקתי באמצע ודילגתי על קטעים. אני עדיין רועדת בכסא שלי כשאני כותבת עכשיו.
הכתבה הזאת כמעט גרמה לי לבכות. נכון, הרבה טיעונים נכונים, אבל לראות מישהו כותב בצורה כזאת על השואה? מציע לשכוח אותה מעט?!?!?!?! מתייחס אליה רק מהפן הרוייחי?!?! מציג אותה כתרגיל מלוכלך?!?! איך אפשר להתייחס אליה באופנים האלה?!?
אני פשוט לא יכולה לתאר מה הכתבה הנוראה הזאת עשתה לי!
אני עכשיו בכתה ט' ואני עושה פרויקט על השואה בדיוק עכשיו, ואני אומרת לך, זה לא סתם. עד עכשיו לא ידעתי כלום על השואה ועכשיו אני יודעת כל כך הרבה, עכשיו פיתחתי רגישות כל כך עזה לשואה.. צריך לזכור!! איך אתה יכול להגיד שלא יזיק לשכוח מעט??
אתה מתייחס לשואה בצורה טכנית כל כך מפחידה ונוראית. אתה חושב שאסור לשכוח את השואה כי זה עוזר לנו למוניטין? משפחתה של סבתי הייתה בשואה וילדותה של סבתי נהרבה סגללה. ואני לא אשכח את השואה בגלל זה. אני לא אשכח את השואה כסימן לאיזה רוע העולם יכול להגיע.אני לא אשכח את השואה לזכר כל המיליונים שנרצחו שם! וגם הצוענים וההומוסקסואלים!
ולמה ישראל יותר מתייחסת לשואת היהודים? פשוט- בגלל שזאת מדינה יהודית!!! יותר הגיוני שהיא תזכור את הרצח שלה מאשר את רצח הצוענים, לא? למרות ששניהם מזעזעים!!
אני מזועזעת מכל הרציחות שהיו בשואה, אבל יותר כואב לי בנפש על היהודים- כי זה העם שלי ואני מרגישה חלק ממנו.
זהו, זה מה שיש לי להגיד.
עומדות לי דמעות בעיניים..
השואה 485034
א. התחלת ללמוד על השואה אבל עדיין הקשר שלך הוא כמעט ורק ריגשי.גם לגבי ה"ידע הרב": הידע שלך איננו רב כי אם מצומם בתחום של התנהגות הגרמנים ותומכיהם עם היהודים. מה שאולי חסר הוא המבט הרחב יותר על מלחמת העולם השניה וראיית השואה כחלק בלתי נפרד ממנה.
ב. לגבי הזכרון: אינני חושב שמישהו מתנגד ללימוד וזיכרון.ההתנגדויות הן לתחום שנקרא "לקחים". אצל רבים, רבים מדי, הזכרון של השואה מעוות את תפיסת המציאות והחישוב הרציונלי של היום. נדמה לי שקישון התבטא פעם שהמצפון שלו נשרף באושוויץ.
במילים אחרות לגבי אמירתו של קישון - הוא מנהל את חייו על פי הזכרון ולא על פי ערכים. נחזור לעניין ה"לקחים" שנוהגים להשתמש בהם בקשר לשואה: האם הלקח שלך הוא לשמור על ערכים-מצפון- אנושיים או שהלקח הוא שאנחנו צריכים להיות חזקים והכוח הוא הדבר העיקרי, כלומר שאחרי אושוויץ אנחנו פטורים מהמצפון לגבי אויבינו?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים