צופן אליהו 476577
את סדרת המוסד של אסימוב אני לא ממש מכיר, אבל נראה לי שנתת כאן רעיון לרב מכר בינלאומי המבוסס על שילוב של תולדות הציונות, תיאוריות קונספירציה ורעיונות קבליים.

כפי שציינת במאמר, הגר"א, מלבד עיסוקו הנרחב בקבלה על כל חלקיה העיוניים והמעשיים, גם עסק וכתב רבות על כל נושא הגאולה והמשיחיות. (הספר 'קול התור' מקבץ את רעיונותיו בנושאים האלה)‏1. לאחר מותו עלו רבים מתלמידיו לארץ והיוו את אחד הגורמים הדומיננטיים במה שקרוי 'הישוב הישן'. במקביל ר' חיים מוולוז'ין - בכיר תלמידיו של הגר"א - הקים בהשראת רבו את ישיבת וולוז'ין, ישיבה שהפכה מאוחר יותר לדגם לכל יתר הישיבות הליטאיות, עד היום. לכאורה, מהלך זה נועד אך ורק לחזק את עולם התורה המסורתי ואין לו שום קשר לגאולה, לארץ ישראל או לרעיונות משיחיים. אולם, כאשר אנו בודקים את הדברים מקרוב אנו מגלים שלמרבה הפלא רבים מהוגי הדעות המרכזיים של התנועה הציונית - למשל ביאליק, ברדיצ'בסקי, וכמובן הרב קוק - גדלו והתחנכו באותה ישיבת וולוז'ין. רבים אחרים ממנהיגי הציונית התחנכו בישיבות ליטאיות אחרות שהוקמו בהשראתה.
אם כן יש לנו כאן את תיאוריית הקונספירציה האולטימטיבית. וזה הולך ככה: הגר"א, בעקבות חישוביו הקבליים, היגיע למסקנה שכדי להביא את הגאולה עליו לפעול בשתי זרועות: מצד אחד הוא שלח קבוצה מתלמידיו לירושלים והורה להם להקים שם חוגים סגורים של למדנים ומקובלים שבאמצעותם הם הצליחו בשלב מאוחר יותר להשפיע בדרכים נסתרות על כל המאורעות בארץ. (הקשרים בין אנשי היישוב הישן בירושלים לבין חלוצי העליות הראשונות הם נושא שעדיין לא נחקר עד תומו). מצד שני, הוא הורה לתלמידיו האחרים להקים רשת של מוסדות תורניים - מוסדות שלכאורה נועדו להכשיר למדנים קלאסיים - אך למעשה מתחת לפני השטח מטרתם האמיתית של המוסדות הללו הייתה להכשיר את האוונגרד המהפכני.מעל פני השטח, ראשי הישיבות הללו התנגדו לציונות והיו מתאבלים על אלו מתלמידיהם שפרקו עול והפכו לציונים. אבל למעשה דווקא אותם תלמידים סוררים הם אלו שהוכנסו בסוד, שנשבעו אמונים למהפכה ושיצאו להגשים את חזון הגאולה של רבם. כמובן שכאשר הם היו מגיעים לארץ הם היו מדברים על סוציאליזם וכד', אך לאמתו של דבר את ההוראות שלהם הם היו מקבלים מאותם חוגי מקובלים שיושבים בירושלים. בקיצור, על פניו יש כאן פוטנציאל למותחן קונספירטיבי מושלם: קצת היסטוריה, קצת פוליטיקה, קצת קבלה וכמה ארגונים חשאיים. אם למישהו מקוראי האייל יהיה כוח לשבת וללחבר את כל זה לסיפור, אני מאמין שיהיה לו ביד רב-מכר ודאי.

1 מעניין לציין שעל פי תפיסתו של הגר"א, תהליך הגאולה איננו אירוע חד-פעמי אלא תהליך מתמשך שבו הגאולה מופיעה קמעה קמעה. (זה אגב, בניגוד לתפיסת הגאולה של חב"ד, ששם הגאולה אמורה להופיע בבת-אחת, במעבר קיצוני מן המצב הגרוע ביותר אל הטוב המושלם. כמובן שכל אחת מן התפיסות האלה מבוססת על מודל קבלי שונה ועל תפיסה שונה של היחס בין הספירות, אבל זה כבר סיפור אחר).
מסיבה זו היו רבים מבין תלמידי הרב קוק שניסו לחבר בין תפיסת הגאולה של הגר"א לבין התמיכה שלהם ושל רבם בציונות.
צופן אליהו 476579
לפתוח תגובה באייל בהצהרה: "את סדרת המוסד של אסימוב אני לא ממש מכיר", זה כמו לפתוח נאום במפלגה הקומניסטית בהצהרה: "את מרקס אני לא ממש מכיר". כל הכבוד על האומץ!
צופן אליהו 476582
אם הגר''א גם היה טורח להירצח זה בכלל היה שוס. חבל שדן בראון לא קורא את האייל.
צופן אליהו 476597
כפי שהוכיח פורמוסוס (או ליתר דיוק סטפן), לעולם לא מאוחר מדי.
צופן אליהו 476610
אפ לא איכפת לך, הוא לא רק קורא כאן, הוא גם כותב - תחת הניק ''אהוד''.
צופן אליהו 476602
כחיזוק לתיאוריה שלך אפשר להוסיף שאכן היו תמיד אנשים שראו בעליית תלמידי הגר"א ארץ ישראל בראשית המאה ה=19 כראשיתה האמיתית של הציונות ( ובהם אגב החוקר ד"ר אריה מורגנשטרן ).
בעוד שיש מצד שני אנשים חרדים וחילוניים שמכחישים זאת בזעם .
אפשר להמשיך את דרך המחשבה שלך ולטעון שאנשים אלו הם אלו ש"לא הוכנסו בסוד העניינים ".
אגב לגבי הספר "קול התור " שהוזכר כאן זוהי פרשה בפני עצמה כנראה שזהו ספר שנכתב בתקופה מאוחרת יחסית ואשר לראות בו סוג של זיוף.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים