על טעמם של החיים 489105
"מה טעם לחיינו, מה טעם לחיי היצורים בכלל? לדעת תשובה לשאלה זו, משמעו - להיות דתי, תשאל: כלום יש בכלל טעם לכך, שתוצג שאלה זו? אשיב:מי, שאינו רואה טעם בחייו ובחיי בני-אדם זולתו, אינו אומלל בלבד, אלה ספק גדול, אם הוא בכלל מוכשר לחיות."
מהספר: דמות עולמי
(העולם כפי שהוא מצטייר לי)
אלברט איינשטיין
מגרמנית ד"ר ש.אטינגר
הוצאת א.י.שטיבל
תל-אביב תרצ"ה 1935
מעודפי הספריה העירונית, 5 ש"ח, אכן ציד מוצלח.
על טעמם של החיים 489292
ובתרגום חדש יותר:
"מה משמעות יש לחיינו, מה משמעות לחיי היצורים בכלל? לדעת תשובה לשאלה זו משמעו - להיות דתי. אתה שואל: האם יש בכלל טעם להציג את השאלה הזאת? ואני משיב: מי שרואה את חייו שלו ואת חיי אחיו עלי אדמות כחסרי טעם, לא זו בלבד שהוא אומלל, אלא ספק אם הוא מתאים לחיים."
(כמו שאיינשטיין אמר, בעריכת אליס קלפרייס, הד ארצי 1999)
על טעמם של החיים 489302
עם כל הכבוד לאיינשטיין (ויש כבוד), מה הוא בכלל רצה לומר כאן? ולמה ראית לנכון להביא זאת?
על טעמם של החיים 489314
אנטילופה כתב את זה כשחזר מאילת, עדיין במסגרת היעפת והמעבר בין עולמות.
על טעמם של החיים 489324
ואיינשטיין? גם בדיוק חזר מאילת?
על טעמם של החיים 489327
לא, הוא נסע לאט מדי.
על טעמם של החיים 489473
מה רצה איינשטיין לומר, זה נושא לדיון אחר, מדוע סיפרתי על כך?
חדוות הגילוי, צדדים לא מוכרים לי באישיותו, מציאת אוצר בערימה של זבל והרצון לשתף אחרים במה שחשבתי לידיעה מרעישה, (לא ידעתי שיצאה מהדורה חדשה).
על טעמם של החיים 489493
אבל האם חדוות הגילוי וכו' לא קשורה לתוכן הדברים? כי אם לא, אני יכול למכור לך את הסיפרה שמונה אפילו יותר בזול.
על טעמם של החיים 489495
שמונה? פחחח. אני מכירה מישהו‏1 שמוכר אוויר בשקל אחד.

על טעמם של החיים 489526
שמונה יותר שווה.
על טעמם של החיים 489530
שמונה זה אינסוף מאונך.
על טעמם של החיים 489532
וגם שני אפסים ממש ממש קרובים.
על טעמם של החיים 489535
שני מעגלי חיים נושקים זה לזה.
ביבלומניאק 489496
תוכן הדברים, או בעיקר נושאם חביבים עלי,על איינשטיין ההוגה קראתי בספרון של האוניברסיטה המשודרת, את דבריו שלו לא הזדמן לי לקרוא לפני כן והציטוט שהבאתי, נבחר כי היה הראשון, בספר מבחר אמירות שכתב במשך עשרות שנים, בנושאי דת ואמונה, מוסר, מלחמה ופציפיזם, ייצור, עבודה וכלכלה, ציונות ומדע, מכתב לב. שואו, לפרויד.חליפת מכתבים עם האקדמיה הפרוסית למדעים (1933), ועוד, תענוג לקרוא.
את המקום בו מצאתי את הספר לא הזכרתי בכדי לאמוד רווחיות אלה בנסיון שוא (מסתבר), לתאר את ההרגשה של נודד במדבר המגלה מעיין מים זכים.
ביבלומניאק 489527
גם אני לא ניסיתי באמת לאמוד רווחיות. ניסיתי להבין את הקשר בין ה''תענוג לקרוא'' לבין תוכן הדברים (שלא מובן לי). חשבתי שהתענוג נובע מהתוכן ולכן יש עניין להתייחס אליו. לא משנה.
ביבלומניאק 489541
ניסיתי להבהיר, הספר הוא אוסף של הגיגים, רעיונות וראיונות, נחמד המאמר ל"טיימס", "תורת היחסות מהי?" לשמוע הסבר ישירות מפי הגבורה.
ובכן אין תוכן ספציפי אליו אפשר להתייחס, אלא לסך הכל של האדם.
בפיסקה שהבאתי אפשר לראות את מהות "דתיותו" ואת דעתו על היחס בין אדם לזולתו.
יום אחד אדע להקליד כמו שצריך ואז אסביר את עצמי טוב יותר, זה מאד משנה לי, אני מרגיש כמו מטומטם כשאיני מצליח להסביר את עצמי.
ביבלומניאק 489542
יחסית לאנטילופה אתה מקליד לא רע בכלל.
ביבלומניאק 489579
יצא לך כבר להתכתב עם אנטילופות?
ביבלומניאק 489783
האם ידוע לך מה היו מילותיו האחרונות של אלברט א.?
ביבלומניאק 489789
נו?
ביבלומניאק 489792
תשובתך אמורה היתה להיות ''לא. איני יודע''.
ובכן אינך לבד.
איינשטיין הנוטה למות היה לבדו בהשגחת אחות רפואית. הוא מלמל משהו בגרמנית, שהאחות לא הבינה וכך אבדו מילותיו האחרונות.
ביבלומניאק תיקון עולמות 489795
לא, איני יודע.
ביבלומניאק תיקון עולמות 489796
הפרש הזמנים בין תגובה 489792 לתגובה 489795 מן הסתם יכול להתפרש על סמך תורת היחסות הפרטית.
ביבלומניאק תיקון עולמות 489798
אחד מהבנקים פרסם את עצמו כ''הבנק הצועד במהירות האור'' ,
תמיד נהנתי לעמוד שם בתור... לנצח...
ביבלומניאק 489790
ודאי:
"אוי איזה דביל אני! זה לא בדיוק mc בריבוע, אלא... אלא..." (קלוז אפ על עיניים נעצמות).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים