בעיית שלושת הגופים 527488
אשמח לדעתכם בדילמה זעירה: אני עוקף רכב בכביש דו-נתיבי. מאחורי באה מכונית יותר מהירה ממני, ומחכה (במידה כזו או אחרת של סבלנות ונימוס) שאגמור לעקוף ואחזור ימינה. אבל לי דרושות עוד שנייה או שלוש עד שאשלים את העקיפה בבטחה. נשאלת השאלה מתי לאותת ימינה. יש הגורסים לאותת מייד, כדי שהמהיר מאחורה ידע שהנה אתחלתא דגאולתא, ולא יתעצבן יותר מדי. אחרים אומרים שלמראה האיתות, הרכב הנעקף יחשוש שאני עומד לחתוך אותו, וייבהל שלא לצורך או סתם יאט בחדות ליתר ביטחון, ונמצאנו - אני והזאב הטורף שמאחורי - מקפחים את השה הכי תמים שבחבורה. מה דעתכם?
בעיית שלושת הגופים 527523
כשכולם ילמדו את מידת הסבלנות הדילמה תעלם מאליה.
בעיית שלושת הגופים 527527
אותת שמאלה, ובכך אתה מסמן לזה שמאחריך "ראיתי, שמעתי, הבנתי, אני באמצע העקיפה, עוד שניה בבקשה" בלי להבהיל את הנהג מימין (אני מניח שבשלב זה של העקיפה כבר אינך מאותת כי מזמן השלמת את המעבר מנתיב לנתיב).

בתמורה, דילמה משלי: האם לאותת בזמן שאני נוסע בכיוון היחיד המותר לנסיעה בנתיב בו אני נמצא? אני בדיעה שבניגוד להוראת החוק הדבר הנכון הוא לא לאותת במקרה זה שכן האיתות אינו מוסיף שום מידע לנהגים האחרים, וכך נשמר השימוש באיתות רק למקרה חריג כמו פניית פרסה או עצירה או כל פעולה אחרת שאינה מובנת מעצם היותי בנתיב הפונה.
בעיית שלושת הגופים 527532
החוק אינו דורש (ולמעשה אוסר) לאותת אם אתה ממשיך בנתיב נסיעתך. התעקלות הנתיב אין משמעה פניה.
בעיית שלושת הגופים 527614
האלמוני לא שואל על התעקלות הנתיב.

השאלה היא לדוגמא על המצב הבא (יש מצב כזה בדיוק ליד הבית שלי, אז אני מכיר את הדילמה היטב): אתה נוסע בכביש עירוני בעל שלושה נתיבים. הכביש נגמר בצומת T, שבה שני הנתיבים השמאליים עומדים ברמזור בשביל לפנות שמאלה והנתיב הימני פונה ימינה (עם או בלי רמזור משלו). אתה רוצה לפנות שמאלה, ונעמד בנתיב האמצעי (שהוא הנתיב הימני מבין שני הנתיבים שפונים שמאלה). האם במצב כזה יש טעם לאותת?

החוק, למיטב ידיעתי, ברור - אתה פונה שמאלה, וצריך לאותת שמאלה. מצד שני, הנתיב שבו אתה עומד משמש *רק* לפניה שמאלה, כלומר העובדה שאתה עומד בו צועקת "אני רוצה לפנות שמאלה" יותר מכל איתות שהוא. יותר מזה, איתות יכול דווקא לבלבל את הנהגים שמאחוריך, שיכולים לחשוב שאתה מנסה לעבור לנתיב השמאלי ביותר (למשל לצורך פניית פרסה).

אז מה עושים? אני, באופן אישי, לא מאותת.
בעיית שלושת הגופים 527717
כן, אבל אני טוען קצת יותר מזה: בעמדי דוקא במסלול השמאלי ביותר, אני רוצה לשמור את האיתות למקרה של פניית פרסה (שהיא מטבעה קצת יותר איטית וכדאי שהנהג מאחרי יידע את כוונתי).
בעיית שלושת הגופים 527719
מכיר. אני נוהג באגואיזם נאור: רק כשלהערכתי מותר לחזור לנתיב. אבל למעשה אין לך מה לחשוש מאיתות מהיר יותר, הנהג שאתה עוקף בכלל לא מתייחס לאיתותים שלך,ובצדק. אני לא יודע מה גרוע יותר , נהגים שמחליפים נתיבים מבלי לאותת, או נהגים שמאותתים בלי קשר למעשיהם. מצד אחד, יש לי קצת יותר סימפטיה לאחרונים, לפעמים, אחרי פניה, אתה לא מייד שם לב שאתה עוד מאותת, מצד שני, מי שלא מודיע כלום, אני מצפה ממנו לכל, אבל מי שמודיע על X ועושה Y, זה גובל בהטעיה מכוונת.
בעיית שלושת הגופים 527955
נראה לי שכשהרכב שבנתיב השמאלי מתחיל לאותת ימינה, ממצב חוסר איתות, הנהג בנתיב הימני כן יקח את זה כמשמעותי, גם אם הוא למוד איתותי שווא של נהגים ישראלים.
בעיית שלושת הגופים 555802
השאלה שלך חידדה לי את מה שהיה לי כרעש רקע לכל אורך הדיון.
הבעיה הגדולה של הנהגים בארץ היא העדר תרבות נהיגה אחידה.
אין שפה אחת בין הנהגים ולעולם אינך יכול לסמוך על כך שהנהגים סביבך בכביש הבינו את כוונתך.
לכן התפתחו על הכבישים נורמות של אגרסיביות (הבהובים וצפירות) מצד אחד, למען לא יוטל ספק בכוונתך, ומצד שני חוסר פירגון (אני לא יכול לסמוך על היות הנהג השני צפוי בתגובותיו ועל כן אני חייב לקחת את התסריט הגרוע ביותר) לשם שמירה על הבטחון האישי.
אחת החוויות המענגות שלי בטיולים במערב אירופה היא נהיגה בדרכים מהירות. תרבות הנהיגה והתקשורת האינטואיטיבית בין הנהגים הופכות את הנהיגה בדרך מהירה לחוויה שדומה להשתתפות בנשף ריקודים סלונים (לא שאי פעם השתתפתי בכזה, אלא שהדימוי חזק ממני).
העדר תרבות נהיגה בארץ גם נובעת וגם מחזקת את גישת "אני ואפסי עוד". נהגים רבים נוהגים להתמקם בנתיב השמאלי באופן אוטומטי מרגע שהגיעו למהירות השיוט שלהם, ואף לפני כן.
אם בתוך העיר ניתן למצוא הצדקה דחוקה למי שפונה ימינה ישר לנתיב השמאלי בכך שפעמים רבות הנתיב הימני בעיר נחסם ע"י אוטובוסים שלא טרחו להכנס למפרץ או סתם מכוניות בחניה כפולה, ובתהליך למידה בהביוריסטי נצרבה בתודעתם של הנהגים ההמנעות מהנתיב הימני בכל מחיר, הרי שבכביש המהיר אין לכך הצדקה כלל. לא נדיר למצוא נהגים שעולים לדרך מהירה מן המחלף ישר לנתיב השמאלי. על ברוטליות כזו נהג במערב אירופה היה מאשפז את עצמו מרצון.

אבל לשאלה עצמה:
בסיטואציה המתוארת הסיכון הכי גדול טמון באפשרות שהנהג קצר הרוח מאחור יחשוב שאתה הולך לדבוק בנתיב השמאלי והוא ינסה לעקוף אותך מימין. לכן, ובתלות בחוסר הסבלנות שלו המופגנת ע"י אי שמירת מרחק, הבהובים וצפירות, עליך לאותת לו מראש כי אתה עומד לפנות עבורו את הנתיב השמאלי, על מנת שלא יבחר באופציה המסוכנת. שמירת הזכויות של השה התמים בנתיב הימני אינה בראש מעייניך אלא הבטיחות ושלוות הנפש שלך.
למהדרין - כאשר הרכב שמאחור מאותת לך בהבהוב קצר ממרחק גדול על בואו זה בגלל שהוא לא סומך עליך שתתיחס לנוכחותו בזמן ותפנה לו את הנתיב מראש. התגובה הנאותה לדעתי היא איתות קצר ימינה אפילו הרבה לפני שהשלמת את העקיפה על מנת לסמן לנהג מאחור שאתה מודע לנוכחותו ושלא ידאג כי בבוא העת תפנה לו את הדרך.
בעיית שלושת הגופים 555944
ההצעה שלך בסוף נשמעת לי טובה. אנסה.
בעיית שלושת הגופים 556455
אני מאוד מקווה שאתה לא אחד מאלו שנדבקים מאחורה בשלל הבהובים, כשאני עוקף מישהו לאיטי ב110‏1 פלוס קצת.

1 המהירות בה אני משלם הכי פחות על דלק
בעיית שלושת הגופים 556478
לא, וגם מעולם לא הייתי.
ברוב הפעמים אני גם מצליח לנחש אם הנהג לפני זיהה אותי במראה, ולהמנע אפילו מההבהוב הבודד.
את יכולת קריאת המחשבות הזו פיתחתי לפני שנים רבות, כשהייתי חוזר הביתה בכביש החוף בשעות הקטנות במהירות ממש גבוהה, והפרשי המהירות הגדולים ביני לבין שאר המשתמשים בדרך חייבו אותי להקדים ולבדוק מה עומד לעשות הנהג במכונית השלישית מלפנים (האם הוא מתכוון לצאת לעקיפה בדיוק עכשיו, כשהוא רואה שהכביש פנוי מאות מטרים מאחוריו).
אבל יש מקרים שבהם אני מזהה שהנהג לפני זיהה אותי אבל בכוונה לא מפנה את הנתיב, ואז בחלק מהמקרים אני מתרגז ומגרש אותו באגרסיביות, אבל אם יש אתי עוד אנשים באוטו אני אפרוק את הזעם מילולית ואהיה סובלני בהתנהגותי כלפי השרץ.
בעיית שלושת הגופים 556508
אה... לא הבנתי איך לקרוא מחשבות מפנה לך את הנתיב. איך אתה נמנע אפילו מההבהוב הבודד?
בעיית שלושת הגופים 556516
אם ראיתי שהוא זיהה אותי ובכוונתו לפנות לי את המסלול לכשיסיים את העקיפה אין לי צורך להבהב.
כמו העצה שנתתי לירדן- אם הוא כבר אותת ימינה להבהב לו יהיה זירוז גס רוח.

אגב- בעולם המערבי הבהוב קצר באורות הגבוהים משמעותו המקובלת כמעט הפוכה- ראיתי אותך ואני נותן לך לעבור / להכנס לפני.
לא שלא ראיתי באוטובאן מהבהבי "פנה לי את הנתיב השמאלי" אלא שהללו נדירים ובדרך כלל גם לא נוקטים בשיטה הישראלית של הבהוב מראש, אלא רק כאשר הציפיה שלהם שתפנה את הנתיב לא התממשה הם מעירים את תשומת לבך.
לעומת זאת ראיתי שם גרסה פאסיב אגרסיב שמתמצה בהצמדות מופרזת לאחורי המכונית המעכבת בלי צפירות והבהובים ופול גז רועם ברגע שפינתה את הדרך.
בעיית שלושת הגופים 556564
אני מהבהב כמעט רק ואך ורק מסיבה אחת:
כשנהג נוסע בעיר באורות כבויים בשעות הערב כשכבר חשוך, בין אם הוא לפני (נכון שבמקרה זה אולי הוא לא שכח אלא יש בעיה עם האור האחורי) ובין אם הוא בא מולי.
מתברר שנהגים שכחנים כאלו גם לא מצטיינים בהבנת הרמז: בערך 30% מדליקים אחרי הרמז.
(אם מישהו כזה נוסע מאחרי אני "נותן לו במהבהבים" - כאן שיעור ההבנה לא עולה על 10%).

לעומת זאת אם מישהו נשאר בנתיב השמאלי (כשלפניו פנוי) ונוסע לאט יותר ממה שאני רוצה לנסוע, אני לא מהבהב, נשאר במרחק מנומס ומחכה בסבלנות.
חישבתי פעם שאם אני מחכה אפילו עשר דקות עד שהוא (או היא) ירד לנתיב הימני או עד שהכביש לפניו או לפניה יפסיק להיות פנוי (דבר שבפועל לעולם לא קורה - עשר דקות על הכביש זה המון), ואם הוא או היא נוסעים נניח 10 קמ"ש יותר לאט ממה שאני רוצה, אני עדיין "מפסיד" פחות מדקה.
בעיית שלושת הגופים 556588
חשבתי שמקובל שהבהוב פירושו: זהירות סכנה על הכביש (מחסום משטרה, תאונת דרכים, פיגוע טרור וכו').
בעיית שלושת הגופים 556604
נהג בלי אורות בלילה לדעתי בהחלט נופל בקטגוריה של "סכנה על הכביש".
זה שהאיתות מיועד למסוכן עצמו זה באמת מקרה מיוחד, וכנראה בגלל זה רבים לא מבינים את האיתות.
אני תמיד מקווה שהנהג שבא ממול יחשוב: "למה המניאק הזה עושה לי עם האור - הרי אני לא מסנוור, נכון? רגע, אולי אוודא זאת שוב" ואז ישים לב שלא רק שאינו מסנוור אלא אינו מאיר בכלל...
בעיית שלושת הגופים 556595
כל הכבוד לך על נימוסי הכביש המופלגים. הלוואי כולם כמוך.
הייתי מציע רק לוותר על האיתות שבו שיעור המבינים אותך הוא 10% עגומים.

לצערי אני לא מסוגל להמתין עשר דקות מאחורי נהג אטי בנתיב השמאלי, אפילו לא חמש. זה לא הזמן שאני מאבד מפריע לי, זה הזמן שאני מבלה בעצבים מאחוריו כי הוא מפריע לי להתקדם במהירות הטבעית שלי. הכי מעצבנים הם אלו שעוקפים (לאט) מכוניות ספוראדיות בנתיב הימני, ומחליטים לעקוף עוד אחד לפני שיפנו את הנתיב, ואז עוד אחד, ועוד אחד.
במקרים נדירים של גדלות נפש אני פשוט יורד לנתיב הימני ומתנהל בקצב התנועה שם. לא עוברת דקה עד שמופיע עצבן חדש בנתיב השמאלי ומגרש משם את הגורם המעכב ביד חזקה ובזרוע נטויה.
בעיית שלושת הגופים 556648
אני מעדיף לסמן לנהג שמאחורי באור הערפל ולא במהבהבים.
כרגיל, גם במקרה זה לא תמיד‏1 הרמז מובן, אבל לפעמים זה עובד.

___
1 מועמד לתואר "האנדרסטייטמנט של השנה".
בעיית שלושת הגופים 556656
אין ספק שזה מאוד מתסכל - הרבה יותר חשוב לך שזה שמאחוריך ידליק אורות מאשר זה שמלפניך, ודווקא לו קשה לאותת.
מה בדבר אלו שבאים מולך עם אורות גבוהים? אני מניח שמקובל על כולם שמותר לסנוור פעם פעמיים כדי שינמיכו?
בעיית שלושת הגופים 556658
חוקית אסור, אבל זו פרקטיקה מקובלת. הבהוב אחד ולא שניים. נקודת המוצא היא שהנהג שמולך שכח להחליף לנמוכים ואתה מזכיר לו.
בעיית שלושת הגופים 556669
במקום לסנוור אפשר לעבור לאורות חניה לשניה או שתיים.

לנהגים שמאותתים את עצמם לדעת אני מנסה, מדי פעם, לרמוז ע"י איתות בכל ארבעת אורות האיתות - מה שקרוי "emergency light" במכונית שלי. כמעט אף פעם זה לא עובד.
בעיית שלושת הגופים 556660
לי אין אור ערפל שהנהג שמאחרי יכול לראות (ואין לי דרך להדליק אור רוורס בלי שיישמעו רעשים מחרידים מתיבת ההילוכים). אולי באמת צריך להתקין...
בעיית שלושת הגופים 556663
תגובה 526826. לא מועיל במיוחד, אבל יותר טוב מכלום.
בעיית שלושת הגופים 556702
אבל זה בדיוק מה שאני עושה - קראתי לזה "נותן לו במהבהבים" שזה אולי לא תיאור מספיק טוב - הכוונה ל-flashers או "אורות החירום" למשך שתיים שלוש שניות.
בעיית שלושת הגופים 556664
נשמע לי מאוד בלתי סביר שאין לך אור ערפל אחורי, אלא אם כן אתה לא נוהג במכונית, או לחילופין, נוהג במכונית ממש ישנה.
בעיית שלושת הגופים 556673
ומה עם להוציא יד מהחלון ולעשות סימן של אורות קורצים?
זה בדרך כלל עובד
בעיית שלושת הגופים 556668
זה המקום להזכיר את http://theoatmeal.com/blog/car_needs
בעיית שלושת הגופים 556731
היתה תקופה ששקלתי לשים שלט אורות בחלון האחורי שבלחיצה יאיר ''אידיוט''.
בעיית שלושת הגופים 556733
האם זה יהיה שלט אזהרה על משקל "נהג חדש" או "תינוק באוטו"?
בעיית שלושת הגופים 556736
זה היה שיקול מרכזי לא לשים אותו בסוף.
בעיית שלושת הגופים 556755
מאיר שלו כתב פעם כמה הוא נהנה לראות שנהגים חושבים אותו לאלהים, כשהוא קורא את הסטיקרים כדוגמת ''הקב''ה, אנחנו אוהבים אותך''.
בעיית שלושת הגופים 556810
תגובה 191727
בעיית שלושת הגופים 556739
לפי התיאור שלך את אופן נהיגתך, היית צריך לשים אותו בחלון הקדמי.
בעיית שלושת הגופים 556761
מלפנים זה לא מסתדר עם הוישרים שיש לי בצד הפנימי של הזגוגית.
בעיית שלושת הגופים 556764
אתה נוהג ב"דלתא"?
בעיית שלושת הגופים 556779
לפי השרשור אתה יכול להבין ש
1. לא על האוטו אני יורק.
2. 'זמן השימוש הקצר יחסית שלי בדרך נתונה' לא מאפשר לי להשתמש בתוצרתו המהוללת של היצרן הזה ועדיין לכתוב תגובות אחר כך.
בעיית שלושת הגופים 556828
היית צריך לשאול אם יש לו חורים בגג.
בעיית שלושת הגופים 556968
לא להאמין, אבל החורים בגג יוחסו לא ל"דלתא" המהוללת, אלא לרכב שזמן קצר אח"כ הפך לרכב הלאומי הישראלי: הסובארו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים