השם יקום דמם בעזרתו של צה''ל 55955
חלאות אלו שתקנתם רעה, יש להביאם אותם, הם ובני משפחותיהם אל הגבול ולשלח אותם מפה, כפר אחרי כפר, עיר אחר עיר. 1948, הנה אנו חוזרים.
השם יקום דמם בעזרתו של צה''ל 55957
או. סוף סוף.
עכשיו אתה יכול לנוח. להתראות בפיגוע הבא.
חיילי צה"ל הם שליחי האל? 55960
מדוע אלוהים זקוק לחיילי צה"ל - אילו הוא היה רוצה להשמיד אדם או עם מסוימים, מה מונע ממנו לעשות כאן? (חשש מסנקציות אמריקאיות זה הניחוש שלי)
שילוב של מסורת עם המציאות.. 55961
אתה לא ממש מאלא שמאמינים שיישות גשמית של אלוהים, נכון?...., גם אני....
חיילי צה"ל הם שליחי האל? 55964
השאלה צריכה להתנסח אחרת
מדוע חילי צה"ל צריכים את ברכת האל בבואם לנקום?
סתם לאומנות פשיסטית כבר לא מספיקה.
תמהיל הבית 55975
צריך את העירוב הציוני הקלאסי: לאומנות פשיסטית, עם קמצוץ משיחיות בדלנית.

אח, אין כמו ריח הנפל"ם על הבוקר.
השערה 55996
האם שי כהן הוא תכנה שנכתבה ע"י עורכי האייל במטרה לעורר דיונים?
השערה 55999
לא.

אבל אני מבין אותך. חלק מהדיעות שאני קורא כאן נותנות לי את התחושה שלוואי והיו נכתבות כנסיון לעורר וויכוח...

דיעותיהם של מספר ''מביני ערבים '' באתר, לעיתים נראים לי ככאילו...
השערה 56101
שי, השאלה נשאלה משום שהתגובות שלך כה רדודות ועלובות, ובעיקר כה צפויות, שנדמה כאילו הן נכתבות ע''י תוכנה (גרועה במיוחד, יש לציין). הרי כבר הפכת לבדיחה, ללעג ולקלס בקרב קוראי האתר עם התגובות הפאבלוביות שלך, ואתה ממשיך בשלך.
השערה 56105
לא, לא, אל תגיד לו להפסיק; הוא עושה שרות חשוב לשמאל בחשיפת פרצופו האמיתי של רוב הימין הישראלי הממוצע: שטחי, רדוד, ונבנה על שינאה במקום על מחשבה.
שי מאיר את המציאות כפי שהיא (אם כי לא בדרך שהוא חושב...)

[טיעון זה הוא פרפרזה על טיעונו של לפיד: בכל פעם שהביאו ל 'פופוליטיקה' איש ימני, והנ"ל התלהם כראוי, הזדעק לפיד ואמר עליו שהוא 'מושתל של השמאל' הרוצה להציג את הימין כפנאט חסר בינה].
השערה 56107
אני כן אומר לו להפסיק, משום שהוא מזהם את סביבתי הקרובה, ואשמח מאוד אם יחדל מכך (או בכך שיתחיל לכתוב באופן שקול ולא מתלהם, או בכך שיפטור אותנו מנוכחותו באתר).
זה היה יכול להיות נחמד אילו... 56109
ייתכן והיה נחמד יותר אילו הדיעות היו מיושרות יותר לשמאל...

אבל, אצל אבירי ''הדמוקרטיה והפתיחות'' כגון ''ליברמן הוא לא צדיק גדול...'' ובבליל עיצות לנסיונות המרדה וסירוב,
אני לא מחפש את המדורה...

התגובות לא ממש ''עמוקות'', לא בגלל חוסר יכולת, אלא בגלל חוסר זמן, בין עבודה לעבודה, בין מטלה למטלה, כמה שורות.

אובייקטיבית, לכתוב משהו בנוסח ''נהדר שהולכים בכיוון של שפיטת חיילי צה''ל...'' לבין ''בושה על עצם קיום המשפט ותוצאותיו...'' אני לא רואה תהום אינטלקטואלית..., וביושר, נראה לי שאף אחד גם לא יכול לראות...

עוד לא ראיתי מסה אמיתית שתטען מדוע על העם היהודי להתפשט ממדינתו, להפוך מ''מדינת היהודים'' ל''מדינת כל אזרחיה'' וכו'. לא שאני לא מכיר את הטיעונים..., אש''ף מפיץ אותם שנים..., כשתהיה מסה אמיתית כזאת, אני אטרח לכתוב מסה נגדית, ''על רמה''.

כרגע, ההבדל בין ''לגרש את הערבים'' לבין ''לסגת לסגתץ לסגת..'' הוא לא ב''רמה'' אלא בסנטימנט...
זה כבר נחמד. 56112
ראשית, זו כבר הייתה תגובה עניינית, והיו בה טיעונים ולא רק נאצות.
יפה. "חל שיפור ניכר וכו"'

אם אתה מחפש מסה המסבירה את עמדות השמאל, מסופקני אם תתקשה; אפילו... כאן באייל! הופיעו מאמרים רבים השוטחים את הרעיונות הללו. רק תחפש.
זה היה יכול להיות נחמד אילו... 56113
לו תגובותיך העלובות היו מסתכמות ב"לגרש את הערבים", דיינו. הבעיה היא בכך שתגובות רבות שלך קוראות בפומבי להרג ולרצח, ובכלל זה של חפים מפשע. אתה באמת לא רואה את ההבדל, או ש"ערבי מת" ו"ערבי מגורש" הם היינו-הך בעיניך?
לא נראה לי שאתה קורא בעיון 56130
אף תגובה שלי, ו/או מאמר לא קראו להרג או למעשי פשע כהגדרתם.

לקרוא לממשלת ישראל לשנות כיוון, זוהי זכות לגיטימית לא פחות מלסגת...

לקרוא לממשלת ישראל לנקוט בטרנספר חלקי או המוני, לא רק שלא קיצוני, אפילו לגיטימי. אם זה לא ברור לך, עיצה טובה יכולה להיות, להתעדכן מעט.

לקריאה להגיב צבאית, כפי שעושות המתוקנות שבאומות, זוהי אינה זכות לגיטימית לחלוטין?

אני יכול לעבור איתך, ועם כל קורא אחר ולבחון כל תגובה וכל מאמר (והיו רבים כאילו..) ותגלה שאין באף אחת מהן קריאה ליטול את החוק לידיים ו/או למרוד הממשלה ובמוסדותיה. לא תמצא גם קריאה אחת ל"עזור" לצה"ל ו/או מי מכוחות הביטחון בתגובות של יחידים ו/או בלתי ממשלתיים ו/או בלתי מוסמכים על ידי המדינה ומוסדותיה.

לעומת זאת, קריאות לסירוב, קריאות להפרת חוקי מדינת ישראל, תמצא גם תמצא בשורות הרבות שכבר זרמו באייל.

התואר "עלובות" אינו מרשים אותי כאמור, שכן אני מוצא את תגובותיהם של רבים אחרים ככאילו (לסגת, לתת, למרוד..)

דומני שאף אתה נסחפת כאן בכיוון של חוסר בחינה חסרת משוא של הדברים שבאמת נכתבים, והמהווים זכות דמוקרטית לגיטימית בישראל, ללא כל הפרה של זכות שהצד השמאלני לוקח לעצמו ביד נדיבה.

טרנספר, זו מילה שלדעתך מהווה הסתה? ירי צפוף על ריכוזי אוייב (כולל מקומות מאוכלסים) נראה לך סטייה מהנורמה?

ובכן הכל כבר נעשה בעבר, שר הביטחון (דהיום), בעיתון משנת 1996 קרא לפוצץ מכוניות תופת בערי האוייב. לא מאמין?

אם תבטיח התנצלות באתר, אני אמצא זמן חופשי לטובת ארכיון בית אריאלה או בבית הספרים הלאומי שבאוניב העברית בי"ם,
שם ניתן למצוא כל כתב עת כל ספר וכל עיתון ולהביא סריקה של דברים אילו.

טרנספר הוצע בממשלה? יש מפלגה עם מצע כזה? גירוש אוכלוסיה לא בוצע בישראל? האנגלים לא ירו בתותחים ישר על ריכוזי אוכלוסיה? ארה"ב רק לאחרונה? רבין, אליל השמאל, לא קרא לסגור את המים בבירות?

לדעתי, תיטיב לעשות, אם תחזור לקריאה אובייקטיבית וחסרת משוא של הנאמר באייל על ידי כותבים ומגיבים. ככל הנראה תופתע.
לא נראה לי שאתה כותב בעיון 56175
לא טענתי שאתה קורא לעבור על החוק. מבחינתי אתה יכול לכתוב עם עו"ד צמוד. לא הקריאה להפרת חוק היא שמפריעה לי, אלא הקריאה למעשים שהם (בעיני) בלתי-מוסריים בעליל – טענתי, ואני מצטט: "הבעיה היא בכך שתגובות רבות שלך קוראות בפומבי להרג ולרצח, ובכלל זה של חפים מפשע". האם תוכל להכחיש זאת?

תגובה 31676

"להרוג בני משפחה" - שים לב, אבא/אח/אמא של הפושע הכי גדול הם חפים מפשע על-פי חוק, משום שלא נטלו חלק בפשע.

תגובה 31734

בדיון "הכל למען הנצחון?" שאלו אותך: "ומה אם לאנוס תינוקת לעיני אימא שלה? האם גם בעד זה אתה?
ואולי בכלל טיהור כפרים כמו הצ'צ'נים."

ואתה עונה: "הכל! כל מה שתעלה בדעתך, בדמיונך, בחלומותיך, וגם מה שלא תעלה. הכל."

תגובה 31956

"העיקר שתחסל את בני המשפחה של המתאבדים, תפ[צ]יץ את סוכות האבלים, ותשחט בסכין ממש לא בטיל יקר ערך את בני המשפחה הקרובים... המסר יעבור כמצופה..."

תגובה 32224

"כפי שאמרתי, להרוג, להרוג, ולהרוג!
[את] בני המשפחה והאבלים במיוחד!"

(במיוחד - אבל לא רק).

ועוד כהנה וכהנה (או שמא יש לומר: "ועוד כהנא וכהנא"?). זוהי רק תוצאה של חיפוש זריז.

יש כאלו שהמוסר חשוב להם יותר מהנצחון המיידי. זכותך לא להסכים איתם. אני די בטוח שהרג חפים מפשע הוא לא הדרך *היחידה* לנצח את המלחמה. נדמה שאתה לא חושב כך. אתה קורא חזור וקרא להרג שכזה (שים לב: לא אכפת לי מה מוצאם ומה עשה קרוב משפחתם או שכנם, מבחינה *חוקית* הם חפים מפשע), ולכן תגובותיך מאוסות לחלוטין בעיני ואישית, כקורא האייל (בלי קשר לתפקידי האחרים כאן), הייתי שמח אם היית חודל מפרסומם, וחודל מהשתתפות בדיוני האייל באופן כללי - משום שהתגובות שלך, כאמור, כבר היו לשנינה, ומשום שאתה מציק ומטריד בדעותיך המחליאות, המופיעות כרפלקס מותנה בכל דיון בנושא; ולמעט כאשר למישהו (ערן בד"כ) יש סבלנות לדחוף אותך אל הקיר ולאלץ אותך *לחשוב* לפני שאתה מגיב, הרי שאינך תורם דבר וחצי דבר לדיון.

אם אתה מתכונן לענות ולהתייחס לחוקיות שבפרסום תגובותיך, הרי שהתשובה שלך ממש לא מעניינת אותי, תודה.
ההבדל הוא.... 56178
אני סבור שימים קשים, דורשים מעשים קשים.

אני סבור, שאין לי כל מוכנות לשלם בדם את מחיר אי נקיטת צעדים כאילו.

אתה סבור שלמען העיקרון (המוסרי*?) אנו צריכים לנהל מלחמה "נקייה".

* אני רואה עמדה זו כבלתי מוסרית.

אנו משלמים יום יום בדם. מי יותר מי פחות.

שאלה של מוסר יכולה להיות גם כזאת: עד עתה נהרגו (הערכות בלבד, לא בדקתי מדוייק לאחרונה)

משהו כמו 1500 איש (מאז 1993)? נהרגו לפחות פי 5 אוייבים?
יש להגדרתך "סבל" לאוכלוסיה האזרחית הסובלת למעשה ממלחמה בת 15 שנה ? (1987).

לא מוסרי היה הרבה יותר, לעשות את מה שהתחננו מפקדי צה"ל בימי עזה 1970, לפעול בשיטות 1970 ולסיים את כל הפרשה תוך חודשיים?

אתה אולי תשיב לא (מעניין מהם נימוקך המוסריים לזה...)
אני חושב שהרבה יותר מוסרי היא הדרך הזאת...

"חפים מפשע" ובכן, גם בהגדרות הקלאסיות של שותף לפשע, אם אתה מעודד רוצח, מטיף לו לעשות כן, מסמן לו את הקורבן, מאציל עליו הילת גיבורים, נותן לו את ברכת הדרך... (הרעיון ברור ) אתה שותף לפשע. במספר שיטות משפט מערביות, אתה מורשע באותה דרגה של מבצע הפעולה עצמה.

לכן, לא חפים מפשע, לא סתם מסומנים כמטרה שיש לטפל בה, אשמים. ויש להחשיב אותם כאוייבים. אוייב רצחני. מכאן, יש לטפל בהם ככאילו. בכל מקרה, לא חפים מפשע.

ולסיום, כהנה וכהנה, מותר בישראל. כהנא, אסור. זהו ארגון טירור מוכרז.

ועדיין לא ראיתי התייחסות ממך לקריאות להפרת החוק שנשמעות באייל.
ההבדל הוא.... 56180
אכפת לך להסביר מה בדיוק ההבדל בין המצע של ארגונו של כהנא לבין הצעות הפעולה שלך? (למעט האספקט הדתי).

לי אישית אין בעיה עם קריאות להפרת חוק במסגרת דיון, ועם דיונים בהפרת חוק, כל עוד לא מדובר בקריאות לפשעים אלימים.
ההבדל הוא.... 56234
ההבדל הוא שכהנא לא קרא לרצח חפים מפשע.
ההבדל הוא.... 56208
האם אפשר לסכם את מה שאתה טוען (ולא שזה נטול הגיון):

ציבור של אנשים, עם או מדינה העומדת על נפשה או כנגד מי שמתנכל לעצם קיומה יכולה, צריכה ולמעשה מחויבת לנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי לסכל את המזימה. מוסר הוא עניין אלסטי ומשתנה על פי הצורך, מה שאתמול נחשב למזויע, בנסיבות של היום יחשב להכרחי, ובעוד יומיים יחזור להיות בחזקת טאבו. מוסר איננו נתון אקסיומתי אלא דבר יחסי הנבדק יום יום כנגד מציאות משתנה.
ההבדל הוא.... 56229
אתייחס ברשותך לחלק השני של דבריך הנפתח במשפט "מוסר הוא עניין...וגו.", וזאת באופן מנותק ומסוגר לחלקו הראשון.
כמעט כל מבט זריז וקצר על תולדות ההיסטוריה האנושית מגלה את נכונות טענה זו: במאבק הערכים בין תרבויות וחברות שונות מוגדרים גבולות המוסר כל פעם מחדש - לעיתים באופן מחפיר, מזעזע ובלתי אנושי בעליל.

ניתן אף להוסיף ולומר כי ההיסטוריוגארפיה המודרנית מורכבת מרשימת הפשעים, המלחמות והאסונות שנעשו ובוצעו על ידי המין האנושי - וזאת כולל הנסיונות להילחם כנגד פשעים, מלחמות ואסונות אלו.

שלך

אלכס
ההבדל הוא.... 56238
אכן (וראה מאמר חלק ג') אבל הייתי רוצה התייחסות לקשר בין שני החלקים.
ההבדל הוא.... 56255
לא בכדי נמנעתי מיצירת קשר בין שני אגפי המשוואה שהצגת בתשובתך הסכימאטית למר כהן.
קשר שכזה הוא הצעד הראשון בהתבהמות אינסטרומנטלית במצבי מלחמה מתהווים, ועל כן נמנעתי בפירוש מלהתייחס אליהם בשלב זה.

קשר שכזה, דהיינו בין שני חלקי המשוואה שהצגת, קיים זה מכבר בראשיהם של מר כהן, מר אנשלוביץ, מר מזרחי ואנשים נוספים - אשר מפרשים את המצב בין מדינת ישראל לרש"פ כמלחמת כל וכל ו/או הכל או לא כלום. המדובר בפירוש ברור וקשה לעיכול, העלול להתהוות למציאות של ממש בהמשך התדרדרות פני הדברים. המשך החזקתם הכפויה של שטחי כיבושי 67 על שלל התנחלויות ישראל במקום אינו מרמז טובות, ואינו מותיר דמיון רב באשר לזוועות הפוטנציאליות הטמונות במצב מתמשך זה.

מבחינה זו צודק מר דנבום לכל אורך הדרך, אשר מרמז בתגובותיו על זימונה של הנהגת ישראל להאג, באם יצאו וידרדרו פני הדברים מכלל שליטה. 'חזון הכהן' עלול להתרחב ולהיהפך לנחלת ה-Mainstream הישראלי בנסיבות מסויימות.

שלך

אלכס
ההבדל הוא.... 56320
אלכס,

אני עדיין מצפה לתשובה משי כהן. לא הבאתי את הסכמתיות הזו בנסיון לנגח את דעותיו, שכאמור אני רואה את ההגיון (הפנימי) שלהם אלא כדי להמשיך בדיון קצת יותר מעניין מהנכניס להם באבי אביהם.

אשר למה שאתה וגלעד חוששים/(מקווים?) לו, אולי יהיה די חמו"ץ* באותו אולם בהאג. ראה כתבה מהניו יורק טיימס
*חם מסריח וצפוף
ההסתגלות רון, היא... 56498
ההסתגלות רון, היא מאושיות הצלחתו של המין האנושי.

חוסר הסתגלות מוליך בדרך כלל לכלייה.

המושג מוסר, מעצם היותו מושג אנושי מופשט, הוא דבר משתנה ואלסטי. אין מוסר אבסולוטי.

בנסיבות קשות, יש להפציץ גם הלוויות. יש גם לשרוף ערים שלמות (ראה דרזדן, והיא רק דוגמא לגורלם של ערים רבות נוספות שלא זכו לפרסום שלה).

יש לעשות הכל על מנת שאומה תעמוד על נפשה.

הזוועה, כפי שאתה קורא לה, היא בוודאי מושג יחסי. הייתה מאמין שתעביר ככה את הידיעות השונות על פיגועים המוניים?

במלחמת העולם השנייה, ולא רק, כאשר היו גוויות ברחוב, מישהו בכלל התרגש? כמובן שלא. אם תראה כעת גוויה ליד ביתך, תתרגש? כמובן.
אם נמשיך בדרך השמאל, גם להרוגים ליד ביתך עוד תתרגל. המוות איננו מפחיד כפי שנדמה לך, גם אליו מתרגלים.
השערה 56001
האם הידיעה החדשותית הזו הועלתה רק כדי לשחרר קיטור אצל הרב ש"ך?

פיגועים הם כבר בבקגראונד של החדשות מבחינתי.
השערה 56004
גם לדעתי כל מה שהיה אפשר להגיד כבר נאמר.
אבל בכל זאת, בכל פעם שמופיעה ידיעה על פיגוע, ש''ך מגיב.
וכל ההודעות שלו מאד דומות אחת לשניה, כאילו נכתבו ע''י תוכנה.
חשבתי שאולי עורכי האייל מעוניינים ביותר ''אקשן'', ולכן כאשר התגובות מפסיקות להגיע, הם יוצרים פרובוקציות באופן מלאכותי. (עד שפגשתי את יוסי גורביץ, חשדתי שגם הוא תוכנת פרובוקציה).
השערה 56010
בעצם זו תגובה מאוד מגעילה שלי בעיני, ומעידה עלי רק רעות. האפתיה שלי היא בסדר - כל עוד מתייחסים למשמעות המדינית של פיגועים ושאר ירק אקטואלי. משאר הבחינות - מוות של אנשים הוא ידיעה (גם אם לא חדשותית) ואסור שיעבור אל מאחורי הקלעים.

השאלה היא, מן הסתם, האם סקציית החדשות באייל היא סקציית חדשות או סקציית מודעות האבל (והתשובה, מן הסתם, טמונה בגוף השאלה).
לכן אני יכול רק לטעון שאני אישית לא רואה מה מוריד ומה מעלה פיגוע מבחינה חדשותית (כי מרוב הבחינות האחרות זהו מאורע רב תוכן (ואם יורשה לי - מחריד, מזעזע ומבחיל)).

אם כך, אני נסוג קצת מהטריטוריה היובשנית אליה נקלעתי בבלי דעת או בהסח הדעת.

-------

מה שכן, יהיה נחמד אם בכל שבוע יפורסמו שמות ההרוגים, מקצועם, גילם, תחביב וצבע חביב. וכדי ששי כהן יוכל אף הוא להגיב - גם את שמות הערבים (למרות שלהם אין מקצוע, גיל תחביב או צבע חביב (וגם השמות שלהם דהויים, בתכל'ס)).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים