אבקש מחילה אם השאלה כבר נשאלה 571989
ומה לגבי אקראיות? איזה מנגנון פיזיקאלי מביא לאקראיות? האם תחלוק על כל תורת הקוואנטים?
אולי החוויה היומיומית שלנו שלכל תוצאה יש גורם, וחוסר היכולת לדמיין מציאות שונה מכך, הן חולשות שנובעות ממגבלות התפיסה שלנו? (האם היתה במאמר טענה לוגית, שסותרת אפשרות של "תוצאה" בלי גורם, מלבד העובדה שאיננו יכולים לדמיין זאת?)
מדענים גדולים כמו בוהר וכמדומני שגם איינשטיין (אף שפרש בסופו של דבר וביקש חלופות) לא כפרו בנסיון האמפירי שהראה שישנה אקראיות, אף שהדבר בלתי נתפס שכלית. האם חופש הבחירה אינו "נסיון אמפירי" של כל אחד מאיתנו?
או בקיצור: אם בשם המדע, מותר לנו להעדיף את האמפיריציזם על פני הרציונאליזם במקרה של תורת הקוואנטים - למה יהיה אסור לנו להעדיף אותו גם במקרה של הבחירה החופשית?
אבקש מחילה אם השאלה כבר נשאלה 572009
לא ברורה לי השאלה "איזה מנגנון פיזיקאלי מביא לאקראיות?". איזה מנגנון פיזיקלי מביא לדטרמיניזם? אלה אינם תוצרים של שום מנגנון פיזיקלי, אלא הם מתארים התפיסה הלוגית/פיזיקלית שלנו. בעיני אקראיות היא פשוט המשלים של דטרמיניזם, וניסיתי להראות בדיוק את זה, דהיינו שאין עוד משהו בנוסף להם (איזו וריאציה על "חופש"). ליתר דיוק, ניסיתי להראות שאלה שטוענים שיש עוד משהו לא מצליחים לעשות את זה. השאלה אם העולם דטרמיניסטי או לא אינה קשורה לנושא הדיון, אבל אם כבר העלית אותה, אני לא מבין מה פחות רציונלי באקראיות יחסית לדטרמיניזם (אם כי אקראיות קוואנטית מובילה למסקנות שעל פניהן באמת נוגדות את השכל הישר, אבל אי אפשר להגיד עליהן שאינן רציונליות).

"נסיון אמפירי" של כל אחד מאיתנו מוביל גם למסקנה שהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ, כך שאני לא מאד מתרשם ממנו, אבל גם זה עלה במאמר ובדיון כך שאין לי מה להוסיף.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים