טוב למות בעד אימנו 575182
מתוך ynet: בית משפט לענייני משפחה בתל אביב הורה בשבוע שעבר לבית החולים איכילוב לכרות את ידה של קטינה לשם הסרת גידול ממאיר, בניגוד לרצונה של אימה, משום שהימנעות מהניתוח תוביל למותה הוודאי שלה, אגב ייסורים קשים. האם התנגדה נחרצות לקטיעה, גרסה כי המענה למצב הוא בצום ותפילות וסיכמה: "יותר טוב שתמות".
טוב למות בעד אימנו 575292
שמעתי את הרופא של הילדה מדבר על כך ברדיו. הוא אמר שהילדה עצמה מעוניינת בניתוח ובחיים. מה שאומר שהאמא היא חולת נפש, אין לי מלה אחרת.
טוב למות בעד אימנו 575332
חבל שלבית המשפט אין אומץ (או אולי יכולת חוקית) להכריז את המובן מאליו - שצריך להוציא את הילדה (וכן ילדים אחרים אם ישנם) מרשות האם מכיוון שאין לה שיקול דעת הנדרש מהורה.
טוב למות בעד אימנו 575334
טוב, לפחות הכריעו לטובת הניתוח. והאמת - להוציא עכשיו את הילדה מהבית, בדיוק בשלב שהיא הכי זקוקה לתמיכה ממישהו קרוב - לא בטוח שזה רעיון הכי מוצלח. כי עם כל טירופה של האמא הזאת, נשמע שכן איכפת לה. אחרת לא סביר שהיא הייתה טורחת ללכת למשפט בעניין הזה, לא?
טוב למות בעד אימנו 575352
אף אחד לא יוציא את הילדה מהבית כל כך מהר, ולא הייתי ממהרת לשפוט "טירופה של האם" בלי שאנחנו מכירים את הסיפור העצוב. אני חושבת שהסוף יהיה טוב עד כמה שיכול להיות, אבל באיזה פינה תמיד מקנן החשד - באמת אין שום פתרון אלא כריתה?
טוב למות בעד אימנו 575354
את עניין הטירוף אני מחלץ מדבריה של האם שעדיף לילדה למות וגם שיש להחליף את הכריתה בתפילות ובצומות. לו הילדה עצמה הייתה גם היא מתנגדת זה היה סיפור אחר, אבל היא הייתה בעד.
בעניין החשש שמא אין זה הכרחי - בזה את ודאי צודקת. אבל לא נראה שהאמא ביקשה דעות נוספות של רופאים. בעיה קשה מאוד.
טוב למות בעד אימנו 575357
יכול להיות.
טוב למות בעד אימנו 575394
מהכתבה: "בהמשך בוצעו התייעצויות נוספות מבית החולים שיבא בתל השומר, ומסקנת כל הרופאים היתה כי אין פתרון זולת ניתוח וכריתת ידה של הילדה"
טוב למות בעד אימנו 575500
לפני שנים אחדות התעלפה גב' ב' ונלקחה לחדר מיון. לאחר סדרת בדיקות שלא העלתה דבר היא הגיעה ל-MRI. התוצאות העמומות הביאו לסיעור מוחות של 5 רופאים, שתוצרתו הייתה ספק בין 3 אפשרויות: סרטן, טרשת נפוצה או ניוון שרירים. הצילומים נשלחו אחר כבוד לבית חולים גדול בקנדה, שם עובד ידיד של ב'. עוד סיעור מוחות, ושוב אותו ספק בדיוק. סיבוב חוזר של ה-MRI. כנ"ל בכל החזיתות. סיבוב שלישי של אותה בדיקה לאחר 3 חודשים. עוד מאותו דבר. ואז נמאס לה ובזה פסקו הבדיקות. וגם הסמפטומים.

הרופאים אינם כל יודעים.
טוב למות בעד אימנו 575501
הרופאים לא יודעים הכל, אבל הם יודעים לא רק מה הם לא יודעים.
טוב למות בעד אימנו 575559
אני לא הצלחתי להבין למה כוונתך. האם אתה טוען כי "הרופאים אינם כל יודעים" גוזר "הרופאים לא מבינים בנושא מסויים"?
טוב למות בעד אימנו 575572
לא. הוא גוזר ''הרופאים אינם יודעים כלל''.
טוב למות בעד אימנו 575591
אני רק טוען שהעובדה שכל הרופאים הגיעו לאותה מסקנה עוד לא בהכרח אומרת שהיא נכונה.
טוב למות בעד אימנו 575604
האם אתה איייל אלמוני אחר? זה שמתגובה 575500 סיפר סיפור ובו הרופאים לא הגיעו לאף מסקנה, לא סיפור שבו כל הרופאים הגיעו לאותה מסקנה.
טוב למות בעד אימנו 575607
לא לא, אני אותו אייל. והרופאים בהחלט הגיעו למסקנה שהייתה מקובלת על כולם - לגבי מרחב האפשרויות. אבל כל אחת מאותן אפשרויות לא מלבבות הייתה צריכה כבר להתבטא באיזה אופן בשנים שעברו מאז, ושום דבר כזה לא קרה, תודה לאל.
טוב למות בעד אימנו 575457
היא לא מטורפת, היא מטורפת מעצב, זו היתה הרגשתי מהסיפור ואני מבינה אותה.
טוב למות בעד אימנו 575499
מטורפת מעצב היא יכולה להיות, כמובן, אבל טירוף כזה לא יכול, לדעתי, להסביר את העמידה על שלה לאורך משפט וגם אחריו.
טוב למות בעד אימנו 575578
הגיוני. גם היא חושבת במונחים של הכל או לא כלום.
טוב למות בעד אימנו 575580
הגיוני שרגשות אנושיים זרים לך.
הגיוני שתעשה התעמלות סמנטית כדי להצדיק אכזריות.
טוב למות בעד אימנו 575583
רגשות אנושיים לא זרים לי. זר לי הנסיון להשליך אותם על חיות.
והנה את שוב מדגימה את טענתי, אין מדרג, הכל אכזריות.
טוב למות בעד אימנו 575595
אוי איזי...

א. דיברתי על הרגשות של האמא ואתה אוטומטית מדביק אותן מטעמי לפרה. חשבתי שירדנו כבר מ"התודעה הפרתית".

ב. נראה לך שאם מישהו אחר מדורג בדרגת רשעות 10 אתה מדורג אוטומטית בדרגת צדיקות, זו טעות, שיטת רציונליזציה נפוצה, תמיד יש על פניהם הבעה של תמהון מהול בעלבון כשמשליכים אותם לכלא.
טוב למות בעד אימנו 575611
ב. מזל שלא את קובעת את החוק.
טוב למות בעד אימנו 575349
האם אפשר למתוח קו ברור בין "עדיף שהילדה תמות ולא תחיה בלי יד" ובין "עדיף שהחולה בניוון השרירים ימות", או שמא הם ניצבים על רצף?
טוב למות בעד אימנו 575353
לפי הדף שקישרת (בלי להיכנס לקישורים בו) ההבדל הוא רצון החולה. האם יש שם דברים שסותרים את זה?
טוב למות בעד אימנו 575355
הקישור באמת היה כללי מדי. אפשר להשוות למקרה בו התיר בית המשפט ניתוק ממכשירים של חולה שלא יכול להביע את רצונו, לפי בקשת בני משפחתו (נניח, דיון 2020), ולפעמים גם בניגוד לה (תגובה 251345).
טוב למות בעד אימנו 575359
אני לא מכיר בית משפט במדינה דמוקרטית שיחליט על ניתוק ממכשירים של אדם שמתנגד לכך. לגבי אלה שלא מסוגלים להביע את דעתם הבעיה קצת יותר מסובכת, ולגבי ילדים עוד קצת.

מכל מקום, גם אם קשה לדעת איפה עובר הקו בין ניוון שרירים שפירושו מוות איטי בייסורים לבין כריתת יד שפירושה פוטנציאל לחיים מספקים, ברור ששני המקרים האלה הם משני עברי אותו קו. אם יותר לי לשוב על האנלוגיה החביבה עלי, זה שאני לא יודע בדיוק איפה נגמר הערב לא אומר שאני לא יכול להחליט אם שתים עשרה בצהריים זה יום ושתיים עשרה שעות אח''כ זה לילה.
טוב למות בעד אימנו 575362
גם אם אני נוטה לדעתך בפסקה השניה, עדיין מעניין לדעת אם הקו בכלל קיים או שמא לא.
טוב למות בעד אימנו 575365
קשה לי לראות קו ברור. אפילו בלי להתייחס לשוני בין העמדות של אנשים שונים, אפילו עבור עצמי אני לא יכול לנסח קו כזה א-פריורי. מעשית אין לי שום קושי להכריע במקרים ספציפיים כמו זה האחרון. הדילמה הזאת, אגב, לא שונה מהותית ממרבית הדילמות המוסריות שאני מכיר, ואפילו הקו בין ''לא תרצח'' לבין הגנה עצמית לא מוגדר.
טוב למות בעד אימנו 575367
טוב. בוא נחזור לרגע למקרה הקונקרטי שהובא לעיל,. אפשר לראות שהחולה בניוון השרירים היה מחוסר הכרה. זה אומר שהוא לא סבל, לא כן?
טוב למות בעד אימנו 575368
''המקרה הקונקרטי'' מפנה לדף הבית של לילך.
טוב למות בעד אימנו 575370
התכוונתי לדיון 2020, אבל עכשיו ראיתי שעשיתי סלט בין ניוון השרירים ובין המקרה ההוא שעסק באדם השרוי בתרדמת אחרי דום לב. קראתי את פסק הדין נשוא דיון 2020. נראה שהלשון הלא ברורה שם היא באדיבות כתב ynet. הנוסח המקורי הוא: " אין לשכוח כי את עמדתו זו ביטא המבקש ביחס למצב פחות חמור מהמצב בו הוא מצוי כיום, כאשר לא זו בלבד שהוא חסר הכרה, אלא את גופו מייסרים פצעי לחץ אשר, כלשונה של רעייתו, גורמים לכך ש"הכל נוזל והכל נרקב לו" (פרוטוקול, עמ' 5 ש' 24-25). גם אם במצבו הנוכחי אין המבקש יכול עוד לחוש סבל, נראה לי כי את רצונו זה שלא להאריך באופן מלאכותי את קיומו מקרין-הסבל, יש לכבד."

הווה אומר: החולה לא סובל, אבל השופט השתכנע שהוא היה מבקש למות, במצב זה, כדי למנוע סבל ממשפחתו. איפה זה בספקטרום? או שמא יש מישור או מרחב...
טוב למות בעד אימנו 575452
אם השופט השתכנע שהאדם היה מעדיף למות, ואם האדם אינו מוגדר כחולה נפש, אני לא רואה בעיה. העובדה שחלק משיקוליו, או שהשיקול העיקרי, או אפילו שהשיקול היחיד הוא מניעת סבל ממשפחתו - ובכן, זה שיקול לגיטימי בעיני. תורת המוסר שלי גורסת שהזכות לחיים היא זכות, לא חובה.
טוב למות בעד אימנו 575454
ועכשיו מנקודת מבטה של האם: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4094665,00.h...

לא שאני מבינה או מצדיקה אותה, אבל איכשהו הזעם נמהל באמפתיה.
טוב למות בעד אימנו 608202
ועוד סיפור דומה מ-ynet: "תושבת אלעד הבריחה מביה"ח את בנה [בן ה-‏6] הסובל מגידול במוח, כיוון שהיא מתנגדת להקרנות ולכימותרפיה ומאמינה בריפוי טבעי."
טוב למות בעד אימנו 608210
פה באמת חשדתי. הילד כן קיבל טיפול (ניתוח הסרת גידול) והכימותרפיה היא טיפול משלים ומניעתי. האם היא האפוטרופוס שלו והטיפול כפוף להסכמתה. לכן לא ברור השימוש במונח ''חטיפה'' וגם לא העובדה שביה''ח מנהל מצוד אחריה ומאלץ את הילד לקבל טיפול.
טוב למות בעד אימנו 608378
העמדה של הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית היא ש"כשהורה או אפוטרופוס מסרב להסכים לטיפול בקטין, והרופא משוכנע שמניעת הטיפול עלולה לסכן את חייו של הקטין, או לדרדר את מצבו הבריאותי באופן חמור שאין להחזירו לאחור, ואין תחליף מקובל בספקטרום של טיפול רפואי, הרופא יכול לבקש אישור מבית המשפט לבצע את הטיפול הנדרש".
טוב למות בעד אימנו 608384
כן, אבל זה לא בדיוק המקרה הזה. אפילו מציטוטי הרופאים בווי-נט הם לא לגמרי "משוכנעים", כזכור הטיפול המשמעותי בילד כבר התבצע.

עדכון ממה ששמעתי ממקורבים לאם: בדיון בבית המשפט השופטת נזפה בבית החולים על התנהלותו ועל הפנייה לרווחה. נקבע שתתקיים התייעצות דחופה עם הרב פירר שבה יוחלט (פירר יחליט...) אם הילד צריך להישאר בבי"ח או יכול להשתחרר, ו/או לקבל טיפול גם בחו"ל כפי שאמו רצתה.
טוב למות בעד אימנו 608386
את יכולה להבהיר למה התכוונת? אני קראתי "בבית החולים ביקשו אתמול להבהיר כי ללא הטיפולים המשלימים יפחתו מאוד סיכויי הילד לשרוד. "פנינו לרשויות החוק מתוך דאגה אמיתית לשלומו, והבהרנו להם שמדובר בפיקוח נפש", אמר אתמול גורם בבית החולים. "לטיפולים המדוברים יש אכן תופעות לוואי, אולם כמו בכל טיפול רפואי גם כאן יש לשקול את התועלת מול הסיכונים הפוטנציאליים".
טוב למות בעד אימנו 608388
כן. אני מסכימה ש"יש לשקול" - אבל אם תופעות הלוואי הן חזרת המחלה, ומנגד ישנה המחלה, האם אין פירושו של דבר שהכף לא נוטה בבירור לצד אחד? האם ההחלטה לא לבצע (או לפחות לא לבצע מיידית) כימותרפיה (מניעתית משלימה) אינה "שקולה" כמו ההחלטה כן לבצע?

כמובן, ישנו העניין של אחוזי סיכון סטטיסטיים - אני מניחה שלרופאים יש מחקרים ומספרים. מצד שני, כימותרפיה היא גם כך טיפול שהצלחתו כל כך אומללה סטטיסטית, אז ייתכן שההבדל בין "יקבל טיפול" ל"לא יקבל טיפול" הוא קטן מאוד, ומנגד ישנה גם שאלת איכות החיים בעקבות הטיפולים, שיורדת מאוד.

זה לעניין "האם הרופא משוכנע". ולעניין חוק האפוטרופסות - הוא מעלה שאלה קשה. כי חולה מבוגר באותה סיטואציה היה יכול לסרב לכימותרפיה.
טוב למות בעד אימנו 608394
בדר"כ במקרים של סרטן יש מחקרים שמראים את תוחלת החיים ללא טיפול / עם הקרנות / עם כימותרפיה. אני לא יודע באיזה סרטן מדובר, ולכן קשה לי לחפש את המספרים מדוייקים במקרה של הילד.
אגב, אני עדיין לא מבין מה הבעייה בסיפור הזה - במקרים בהם הרופא משוכנע, הוא הרי לא מתחיל לטפל - אלא הוא צריך לפנות לבית-המשפט. נשמע לי כמו מערכת איזונים-ובלמים טובה, הלא כן? בית המשפט ישקול את ב"בעד" וה"נגד" ויחליט. לי זה נשמע מאוד הגון.
טוב למות בעד אימנו 608396
הצגת את ההתנהלות העקרונית שאכן נשמעת הגיונית. בפועל, בית החולים לא סתם פנה לבית המשפט, אלא גם הזעיק את הרווחה (וחטף על הראש מהשופטת בגלל זה) והפיץ את הסיפור לתקשורת, לגרסתו, כולל המונח ''חטיפה''. בתוך כל זאת, לאחר שאותרו האם והילד, ביה''ח המשיך לטפל בילד בכפייה עוד לפני הדיון בבי''מ (למרות שלא היה רושם שהטיפול דחוף ברמה של ימים ושעות). זה כבר לא ממש הגון.
טוב למות בעד אימנו 608397
כנראה שיש לך מקורות טובים משלי. אני לא יודע מי הפיץ את הסיפור לתקשורת (זה יכל להיות כמעט כל אחד בשרשרת - הרופא, האחות, השוטר, האמא, הדודה...), והכתבת היא שבחרה את המונח "חטיפה". טיפול לא-חרום בכפייה אסור חוקית: לא מדובר בתחום אפור.
טוב למות בעד אימנו 608401
כן, יש לי, אבל מקורות גלויים (חברים של האם שכתבו בפורום אחר).

אבל גם בלי ידע נוסף - אם תקרא שוב את הניסוחים בידיעה תבין שזה די ברור שביה"ח או מישהו מטעמו הפיצו את הידיעה. נציגי בי"ח הם גם היחידים שגרסתם מובאת בה, ללא תגובות מאף גורם אחר. האלמנט המאזן היחיד הוא קופי-פייסט רשימת תופעות הלוואי של כימותרפיה בסוף האייטם.

אני גם מנחשת שהכתבה היתה בכלל גבולית מבחינת ה"שיווק" שלה לכתבת‏1 לולא השימוש במילה "חטיפה". ביה"ח גם פנה לרווחה והזעיק גורמים שיאתרו את האם, כלומר תמך מעשית בהנחה של "חטיפה".
טוב למות בעד אימנו 608409
איך החברים של האם יודעים מי הדליף את הכתבה? הם יכולים לדעת לכל היותר שהם עצמם לא הדליפו, או פשוט לשקר.
כמו כן, כנראה שפספסת את הכתוב "מספרת מכרה של האם".
בנוסף, אני רואה שימוש יחיד בשורש ח-ט-פ, בכותרת, שבטח נבחרה בכלל על-ידי העורך (וגם בטוקבקים, אבל אותם אני לא סופר). כיצד אפשר לדעת איך בית-החולים שיווק את הסיפור, ובאילו מילים השתמש?
טוב למות בעד אימנו 608568
בלי שום קשר לחברים של האם, אני מסיקה שמי שהדליף את הכתבה (והציג את הפרטים כך) הוא גורם המצדד בעמד בית החולים.
(כן, אני רואה "מכרה של האם", אז כן יש איזו שהיא תגובה, צודק).
"חטפה" אכן מופיע רק בכותרת - בפנים כתוב שהאם "הבריחה". מה יותר גרוע?

כיצד אפשר לדעת? לא נכנסתי לראשם של הנוגעים בדבר. אבל אפשר להסיק. אני מסיקה על סמך הידע שלי לגבי האופן שבו ידיעה מסוג זה מגיעה בדרך כלל לעיתונות, ואני חושבת שהשכל הישר תומך בזה. אפשר לנחש שלו האם או מקורביה היו מתקשרים לעיתונאי ומוסרים את הסיפור מזווית ראייתם (והעיתונאי היה משתכנע שיש פה סיפור), הוא היה מובא בגרסא מעט שונה.

דבר נוסף הוא פרטים הידועים לי (כאמור לא לי אישית אלא ראיתי אותם כתובים בפורום אחר), ואינם מופיעים בכתבה - האם ביקשה להגיע לשגרירות ולבקש שם מקלט, אבל מישהו הלשין, ביה"ח והרווחה איתרו אותה שם ואילצו אותה לחזור. זה פרט שקרה *לפני* שהתקיים הדיון בביה"מ. סדר הדברים משמעותי מאוד, ומי שיש לו אינטרס לטשטש את זה הוא ביה"ח או גורמים המקורבים לו.

בינתיים יש יותר פרטים בקבוצה בפייסבוק: http://www.facebook.com/groups/RescuersMoyse/ (וגם הכרעה של הרב פירר בעד כימותרפיה בארץ ולא בחו"ל).
טוב למות בעד אימנו 608606
כן, ברור לי שזו דעתך, אני מנסה להבין מה גורם לך לחשוב כך, מעבר לתחושת בטן.
ולפי דעתי "חטפה" יותר גרוע, אבל זה ממש סובייקטיבי.

בית החולים לא "מאלץ אף אחד לחזור", זו תפקידה של המשטרה. אולי גם המשטרה עברה על החוק בסיפור הזה?

בינתיים נראה שגם בית המשפט, גם הרופאים וגם הרב פירר בעד כימותרפיה בארץ. אני בכלל לא בטוח שהאם מעוניינת בכימותרפיה בחו"ל, אלא שהדברים נאמרים מן השפה אל החוץ. הרי בכתבה הראשונה כתוב ש"... היא בחרה להמשיך את הריפוי שלו בדרך הטבעית, באמצעות תזונה נכונה". איפה זה ואיפה כמותרפיה?
טוב למות בעד אימנו 608627
אתה תצטרך פשוט לקבל את העובדה שדעתי בנושא נסמכת על ניסיון עיתונאי, ואז או שתאמין לי או שתבחר לא להאמין לי, מה אפשר לעשות. לא ראיתי שום נימוק מצדך לקביעה הפוכה, למשל שהפרסום בכלל היה מטעם האם או מקורביה, אלא רק שאלות מיתממות שמנסות למשוך את השטיח מתחת לדבריי. האם אתה באמת חושב שהפרסום בנוסחו הקיים היה מטעם האם או מקורביה? או סתם מנסה להתיש/להיתמם?.

האם ניסתה למצוא מקלט בשגרירות. כנראה שבשגרירות קראו למשטרה. אני לא יודעת אם המשטרה עברה על החוק בסיפור הזה, לא בדקתי סעיפים. האם למשטרה מותר לאלץ אנשים לחזור לבית החולים לקבל טיפול שהם מסרבים לו - ללא החלטת בית משפט?
ושוב, אם לא נוח לך להתייחס לכך קודם, אולי תנסה עכשיו: הילד נלקח מידי האם ואושפז בכפייה *לפני* שהיה דיון משפטי או צו בית משפט על כך. אולי זה נראה ממש לעניין למישהו, אבל יש מדרון חלקלק קל מאוד בתחומים האלה של התערבות המנגנון בהחלטות הפרט.

אני לא יודעת מה תוכניותיה של האם. גם אם היא רוצה לטפל בילד באמצעות אפונה סינית או לא לטפל בו כלל, יש להבדיל בין כמה דברים:

א) זכותה או אי זכותה להחליט על אופי הטיפול שיוענק לילד, אם בכלל.
ב) האפשרות או אי האפשרות של המנגנון הרפואי להכיל את הסירוב לטיפול.
ב) התנהלותו של בית החולים בפרשה.
טוב למות בעד אימנו 608636
אין לי נימוק - כי באמת אין לי מושג מי הדליף את הסיפור לעיתון, אבל כשראיתי את הדעה הנחרצת שלך בנושא התעניינתי אם דווקא לך יש נימוקים לכאן או לכאן. כנראה שאין לך, וזה בסדר גמור, כי אני קיבלתי את התשובה שלי.

למיטב ידיעתי, ישנן שלוש אפשרויות בהן אפשר לטפל במישהו בניגוד לרצונו (או רצון האפוטרופוס שלו):
* בהחלטת בית משפט.
* פסיכיאטר בכיר - כאשר יש פגיעה בבוחן המציאות.
* ועדה של שלושה רופאים - במקרים דחופים.
תראי, אני לא יודע מה היה במקרה דנן. כמו במחלוקת לגבי ההדלפה לעיתון, מהמידע שיש מולי אני לא יכול לדעת מה קרה. כמובן אם את שמעת משהו אחר, אז את כנראה יודעת יותר טוב ממני - למרות שגם שמועות "מטעם" צריך לקבל בערבון מוגבל ובחשדנות הנדרשת. אני רק רואה שהכתבה בעיתון מציירת תמונה מאוד הגונה מצד בית החולים - אבל זה לא פוסל שמחר תצא כתבה חדשה, או פסיקה של בית משפט, ש"תשפוך אור" על כל המקרה. אז, כמובן, אשנה את דעתי.
טוב למות בעד אימנו 608669
תראה איזה עולם. אני שאלתי אם לך יש נימוקים, לא ענית וכנראה שאין לך, אבל כיוון שלא מצאת את נימוקיי אתה ממשיך לנטות לצד השני שבו צידדת מלכתחילה, וגם זאת ללא כל נימוק.

בוא נעבור רגע לתיאוריה, ונשווה בין 3 הכותרות הפיקטיביות הבאות:

1. אישה חטפה את בנה מבי"ח כדי למנוע מהרופאים להעניק לו טיפול מציל חיים. בעזרת המשטרה אותרה בשגרירות זרה

2. האם מתנגדת לכימותרפיה בבנה; בית החולים: הטיפול עשוי להציל את חייו. הנושא הועבר לדיון משפטי

3. ביה"ח אישפז בכפייה ילד בן 8 בניגוד לדעת אמו, לשם הענקת טיפול מסוכן שאינו דחוף. שופטת: הרווחה עורבה ללא כל צורך

מה דעתך - באיזה מקרה העיתון מצדד בגרסת האם, באיזה מקרה בגרסת ביה"ח, ובאיזה הוא יחסית מאוזן?
נסה לשפוט ללא עירוב דעתך האישית (ר"ל, גם אם אתה מסכים לדעת אחד הצדדים, הלא אתה מבין שכל סיפור אפשר לספר מהמון זוויות שונות, בין אם הוא נכון או שקרי).
נא הסתמך בתשובתך על בחירת המונחים ועל תיאור סוג הקונפליקט המתואר בכותרת.

ענית? יופי. נמשיך:

מהגרסה שהעיתון מאמץ אפשר לגזור - נכון שלא בסבירות של 100% אבל במידה רבה של היגיון - על זהותו של מי שהדליף את הסיפור לעיתונות מלכתחילה. בסיפור כזה (אישי, עם חיסיון רפואי ושהאינטראקציות הנוגעות אליו הן בדלתיים סגורות), בדרך כלל אחד הצדדים בפרשה צלצל למערכת (או יצר קשר עם עיתונאי שהוא כבר מכיר) ומסר את פרטי הסיפור. במקרה כזה, בדרך כלל הכתב נשאר יחסית (יחסית, אבל נשאר) נאמן לגרסתו של מי שהתקשר אליו. וזאת מסיבות שאפרט בהמשך אם תרצה, ושנוגעות ליחסי העבודה של העיתונאי עם מקורותיו וסתם לטבע האנושי.
טוב למות בעד אימנו 608673
נראה לי שאת לא מתייחסת למה שכתוב בהודעות שלי. למשל, אני כתבתי "אני לא יודע מי הפיץ את הסיפור לתקשורת (זה יכל להיות כמעט כל אחד בשרשרת...)" בתגובה 608397 ו-"אין לי מושג מי הדליף את הסיפור לעיתון" בתגובה 608636. ההבדל בינינו הוא שאני לא טוען טיעונים נחרצים כמו "בית החולים... הפיץ את הסיפור לתקשורת" (תגובה 608396). אני לא צריך לנמק את ה"לא יודע" שלי.
לצורך העניין, אני גם לא יודע אם העולם נברא ע"י החד-קרן הוורודה הבלתי נראית, ואם יהיו נימוקים לכאן או לכאן אשמח לראות אותם.

אני מבדיל בין "במי העיתון מצדד" ו"מי הדליף את הסיפור". למה הם צריכים להיות זהים?

אגב, אני חייב להודות שכל מה שכתוב בפסקה האחרונה, כמו "עולה כי הגידולים הסרטניים, שמקורם בטיפולים נגד סרטן קודם" ורשימת המכולת של "טיפולים נגד סרטן - נזקים אפשריים לילדים" נראים לי דווקא כהטיה של הכתבה לצד האם, אבל זו דעתי.
טוב למות בעד אימנו 608681
כי בסיקור ארועים נקודתיים (כלומר, לא נושאים בהם יש לעיתון/לכתב עמדה מתמשכת) או אירועים שלא מעורבים בהם אנשים שיש להם קשר מתמשך עם העיתון/כתב, בד"כ העיתון מצדד במי שהביא לו את הסיפור. בין השאר כי מי שמביא את הסיפור לא מביא עובדות נייטרליות, אלא מציג אותו מנקודת מבטו מה שגורם לכך שנקודת המוצא של העיתונאי תהיה לטובת המקור. האם זה נכון תמיד? לא.
טוב למות בעד אימנו 608684
במקרה זה הובאו שתי נקודות מבט (גם של בית החולים וגם ה''מכרה של האם''), ולא השתכנעתי שיש נטייה מהותית של הכתבת לכאן או לכאן. אני נשאר עם ה''לא יודע'' שלי.
טוב למות בעד אימנו 608686
לא בדיוק שתי נקודות מבט. הובאה גרסת בית החולים, ותגובת המכרה. לא ניתן להן משקל שווה. כמו כן, הטון העולה מהכותרת והפסקה הפותחת ברור למדי והוא מצדד בגרסת ביה''ח.
טוב למות בעד אימנו 608708
לא קראתי את הכתבה, אבל ככלל - כשמופיעה כתבה שלמה ובסופה ''תגובה'' של הצד השני, זה לא אומר שהכתבה מאוזנת. בדרך כלל זה אומר את הדבר ההפוך - הכתבה נוטה לכיוון אחד, ולכן דורשת את תגובת הצד השני.
טוב למות בעד אימנו 608734
אני מסכים, אבל כאמור - זה לא המקרה כאן.
טוב למות בעד אימנו 608688
כתבתי כמה פעמים שזו *דעתי* שביה"ח יזם את הפרסום, שאלת מדוע אני סבורה כך, התלוננת שאין נימוקים, ואז עניתי ונימקתי מדוע אני סבורה כך. עכשיו אחרי שנימקתי אתה טוען שהנימוקים לא קיימים (אלא אם אתה מחפש נימוקים מסוג תיעוד שיחות למערכת ווי-נט. כבר סיכמנו שלשנינו אין גישה לנתונים כאלה).

אתה גם לא עונה על השאלות שהבאתי, אלא שב ומנסה להיראות כספקן נאור בעיני עצמך. זה די מעצבן.
טוב למות בעד אימנו 608693
את רואה מילה מסייגת כמו "לדעתי" בתגובה 608396? היא נשמעת לי דווקא נחרצת מאוד.
אני לא התרשמתי שיש חד צדדיות ברורה בכתבה.
בכל מקרה, אם הניטפוקים שלי מעיקים עליך, את לא חייבת לענות.
טוב למות בעד אימנו 608728
טוב, עיניך הרואות שריככתי את ההצהרה ב תגובה 608401 . אבל נוח לך להמשיך להיצמד לתגובה הקודמת לה. תיהנה.
עדיין לא ענית לשאלות שלי.

כתבת: אני מבדיל בין "במי העיתון מצדד" ו"מי הדליף את הסיפור". למה הם צריכים להיות זהים?
ואני כתבתי בפירוש שהם לא בהכרח זהים, זה לא חוק טבע, אבל ברוב גדול של המקרים הם חופפים בשיעור גדול.

אתה מצליח לדמיין מצב שבו ידיעה עיתונאית תתפרסם באופן שסותר בבירור את האינטרס של מי שהדליף אותה לעיתונאי באופן בלעדי? אני מצליחה לדמיין מצב כזה רק אם מדובר במקרה "עוקץ" של ממש שבו העיתונאי מגלה שניסו להערים עליו באופן כלשהו.

אם התקשרתי לעיתונאי ובישרתי לו, למשל, שבדירה שאני משכירה חבר הכנסת X עוסק בפעילות מפוקפקת, לא סביר שהידיעה שתצא תהיה "דירה שפוצלה באופן בלתי חוקי הושכרה לח"כ X", או משהו שפוגע (רק) בי ובעצם מפספס את כוונת ההדלפה שלי מלכתחילה (נגיד שאני רוצה להעיף את הח"כ משם מסיבה כלשהי). אם העיתונאי כבר קיים את השיחה איתי, בירר פרטים והחליט שהידיעה ראויה לפרסום, זה יהיה ברוב המקרים תוך התחשבות בכך שאני המקור (גם אם הוא יגלה שהדירה שלי מפוצלת באופן בלתי חוקי, הוא מקסימום יציין את זה כפרט שולי שפחות רלוונטי). אלא אם הוא החליט שבכלל אין פה סיפור מעניין (או שתביעת הדיבה עלולה להיות גדולה מדי, או שאי אפשר להוכיח את הפרטים וכולי) ואז הידיעה לא תתפרסם כלל.

לחלופין, אם העיתונאי מברר, ומגלה שח"כ X עוסק אך ורק בשירות הציבור בתום לב, ובדרך עולה על פיצול הדירה שלי, ייתכן (בכפוף למידת היובש של שאר הידיעות שיש לו באותו יום/שבוע) שהוא יפרסם "מכת הדירות המפוצלות בת"א: גם ח"כ X בתמונה". ואז הוא פשוט יורה בלי אבחנה כי הוא לא "חייב" דבר לא לי ולא לח"כ, כמקורות.

דמיין עכשיו מצב שבו לח"כ יש אינטרס לפגוע בי, והוא מתקשר לעיתונאי ואולי אף מכיר אותו מקודם כמקור. העיתונאי יקנה את גרסתו. הכותרת תהיה "בעלי דירות ניסו להפיל בפח את ח"כ X" ובשום פנים לא "ח"כ X עושה סמים בדירה שכורה". אם העיתונאי יחקור עוד ויגלה את עניין הסמים, ייתכן שהוא יתעלם מסיבות שציינתי קודם (תביעת דיבה/הוכחות) וכולי. אלא אם ההוכחות יצטברו במיליונים פלוס איזה מקור מסוג "גרון עמוק" שייתן לו זנב ראיה לתחקיר של ממש. אבל אנחנו מדברים על עיתונות יומיומית פה, כיסוי השטח, ולאו דווקא תחקירי עומק שמפילים קואליציות.

כתבתי הרבה יותר ממה שהיה ראוי, אבל זה בעיקר מכיוון שאני צריכה לכתוב המון הערב למטרות אחרות לגמרי, ודוחה את העניין.
טוב למות בעד אימנו 608736
כן... ריככת מ"זו עובדה" ל"ברור ש". ריכוך לייט.
אילו שאלות? את מתכוונת לאלו הרטוריות בתגובה 608669?

את שוב מסתכלת על הדברים בסוג של דיכוטומיה בינארית. גם אם נניח שהכתבה "סותרת בבירור את האינטרס של האמא" (ואני לא מסכים עם זה), זה רק אומר, לשיטתך, שלא האמא היא שהדליפה. אבל אי אפשר לגזור מכאן שבית החולים הדליף, כי יש עוד אנשים בשרשרת. אולי רופא במחלקה ששמע את הסיפור? אולי אחות במחלקה ליד? או השומר, השוטר, המוקדן, נהג האמבולנס שלקח את הילד בחזרה, המאבטח בשגרירות האמריקנית, או הדוד שאף פעם לא חיבב את האם? כל אחד מהם יכל גם הוא להדליף.
טוב למות בעד אימנו 608783
אני "שוב" - מה?
(האם יש דיכוטומיה שאינה בינארית?)

כן, השאלות הרטוריות, תודה. לי נראה שאם אתה לא משיב עליהן כמוני אולי הן לא כל כך רטוריות. ואם אתה כן משיב עליהן כמוני, גרעין המחלוקת מצטמצם מאוד, האין זאת?

אם תסתכל ב תגובה 608568 תראה שכתבתי שם "אני מסיקה שמי שהדליף את הכתבה (והציג את הפרטים כך) הוא *גורם המצדד בעמד בית החולים*" (ההדגשה שלי כעת ואשמח לתשומת לבך אליה). כיוון שהנושא הוא מידת ההטיה של הכתבה אם בכלל, אין לי עניין בזהות השמית של המדליף, ולא רלוונטי כרגע אם הדליף רופא במשמרת א', רופא במשמרת ב', סניטר או בת דודה של מפעיל המזנון, או סבתא של אפרים‏1. השאלה היא אם העיתון קיבל את גרסתו של מי שמצדד בעמדת ביה"ח או של מי שמצדד בעמדת האם.

1אם כי זה בדרך כלל דובר ביה"ח, צר לי. לו זה היה גורם עלום שמתקשר ומשביע לשמירת זהותו בסוד, הכתב היה שמח מאוד לציין "לווי-נט נודע" או כל נוסח אחר המלמד על סקופ שהושג בדרך לא רשמית.
טוב למות בעד אימנו 608857
המחלוקת היא הרלוונטיות של השאלות, או כמו שניסחתי זאת, ההבדלה בין ''במי העיתון מצדד'' (החלק שקשור לשאלות שלך) ו''מי הדליף את הסיפור'' (נושא הדיון). גם אם אני אסכים איתך שהעיתון מצדד במידה כזו או אחרת בצד א' או ב', השאלה הרלוונטיות היא ''מי הדליף''.

תראי, אם במרוצת התגובות העברנו את הדיון מ''ברור שבית החולים הדליף'' ל''לדעתי מי שהדליף מצדד יותר בעמדת בית החולים'' אני חושב שאפשר להפסיק כאן.
טוב למות בעד אימנו 608871
כמו שכתבתי בהתחלה, אותי לא מעניינת המשימה הבילושית של ''מי הדליף'' אלא הניסיון של קורא מושכל לפענח, מה מניע את האינפורמציה שמגיעה אליו. יחד עם זאת, עדיין אני סבורה, והסברתי בפירוש למה, שבית החולים הוא המקור לידיעה הזו, ושאין סיכוי שאת הטלפון הראשון הרימה האם או מישהו שמצדד בעמדת האם. עדיין אין לך שום טיעון נגד העניין הזה אלא מין מראית עין מוזרה של אובייקטיביות-לכאורה וחוסר התייחסות ענייני לטענותיי.

בכל אופן, אני רואה שאתה מסכים איתי ורק מתקשה לנסח זאת ונאחז במיני התפתלויות. אז באמת נפסיק כאן ונהיה חכמים יותר להבא.
טוב למות בעד אימנו 608762
וזה מאוד יפתיע אותך אם יסתבר שהמשטרה עברה על החוק גם בסיפור הזה?
טוב למות בעד אימנו 608768
לא במיוחד. כנראה למה שכתבתי יש טון סרקסטי.
טוב למות בעד אימנו 608211
ועוד שני דברים:

רוב המתייחסים לנושא מבלבלים באופן מצער בין השאלה "מה הייתי אני מחליט במצב כזה" לבין "מה צריך לעשות לאם שהחליטה כך במצבה שלה".
וכן בין השאלה "האם אני סבור שהאמונה בטיפולים אלטרנטיביים מבוססת" לבין "האם יש לכבד את הבחירה להימנע מכימותרפיה".
טוב למות בעד אימנו 608214
המשפט המעניין בידיעה: "הסיבות להופעה החוזרת של גידולים הן ההקרנות בעיקר וכן הטיפולים הכימיים. תופעות אלה משמעותיות במיוחד כשמדובר בילדים."
טוב למות בעד אימנו 608789
הרחבה ב"הארץ", בנימה שונה לגמרי:

טוב למות בעד אימנו 608801
אכן נימה שונה לגמרי, ופתאום המקרה (והאם) נשמע הרבה יותר סביר לאוזן.

בעניין קשור אסוציאטיבית - שמעתי היום בבוקר ברשת ב' כי עומד להתפרסם תחקיר המראה שנשים אתיופיות שעלו לארץ קיבלו (וחלקן ממשיכות לקבל בארץ) זריקות למניעת הריון שצימצמו את הילודה בעדה האתיופית מ-‏4.6 ילדים למשפחה ל-‏2.6, תוך שנים ספורות.
על פי הטענה הזריקות הללו ניתנו "כמעט" ללא ידיעתן על טיבן וההשלכות שלהן.
(כמעט==הסבירו להן בערך, לא פירטו מספיק, יש לזריקות השפעות ארוכות טווח מזיקות, ובעיקר הן ניתנות לאוכלוסיות שהממסד הרפואי חושב שלא ניתן לסמוך עליהן שיקחו אמצעי מניעה נפוצים יותר).
מאחר ולא ניתנה בתוכנית תגובת מערכת הבריאות, אני מראש מסייג ואומר שהתיאור היה חד צדדי, אבל נשמע כמו חומר נפיץ בהחלט.
טוב למות בעד אימנו 608856
והלינק
טוב למות בעד אימנו 608908
אותם הנתונים באור אחר: http://velvetunderground.co.il/?p=32998 (הסיפור מחריד כמובן, אחרי שקראתי כאן אני פחות בטוחה בדעתי בנושא).
ובברכת אסייג שלום 608909
וטוב שמיתנתי וסייגתי את תגובתי.
טוב 612415
סיפור חדש, האם יש לקחת את התינוקת מהמישפחה?

התינוק מת, אחותו חולה - אך משפחתם החרדית נעדרת
מאת: שבתי בנדט,

טוב 612417
לא ראיתי שהוזכרה בכתבה האפשרות לקחת להם את התינוקת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים