שלמה ודוד - היו או לא היו? 5959
יוסי,

א. תודה על מאמרך על הספר של היים הוא עורר בין עניין לקרוא אותו.

ב. בנוגע להערתך שאינך מאמין שדוד ושלמה היו קיימים:
גם המחקר המודרני, שמטיל ספק בתנ"ך כהיסטוריה, מניח שדוד ושלמה היו מלכים בשר ודם. מחקר זה אמנם גורס שסיפורי האבות הם סיפורים מיתיים ושלא היתה "יציאת מצריים" וגם כיבוש הארץ ע"י יהושוע לא היה ולא נברא, אבל שמלכותו של שאול היא כבר עובדה היסטורית.

לפי תיאורו של פרופ' נדב נאמן, מגדולי החוקרים והמחדשים בתחום של חקר תקופת המקרא, התגבש "עם ישראל" בתקופת מלכות שאול (1006-1025 לפנה"ס). מדובר בשבטים (מעין בדואיים) שישבו בשומרון ובגליל, מספרם נאמד בכ- 25,000 נפש (ויש המעריכים 50,000) והם גובשו תחת שאול במאבק נגד יושבי שפלת החוף הפלישתים.

תקופת מלכות דוד 1005 - 967
תקופת מלכות שלמה 967 - 930

החדשה הלוהטת בארכיאולוגיה של תקופת המלכים היא שתאור "הממלכה המאוחדת" (תקופת דוד ושלמה) בתנ"ך הוא מופרז. ניתוח חפירות שעשו ארכיאולוגים של אוניברסיטת ת"א באחרונה העלה שבנייה בהיקף רחב כפי שמייחס המקרא בעיקר לשלמה נעשתה לא בתקופתו אלא 100 שנה מאוחר יותר, בתקופת המלך אחאב. כלומר, דוד ושלמה היו מלכים אבל הם היו "מלכים שבטיים" קטנים ולא מלכים אדירים כפי שמתאר המקרא (ולכן גם סביר להניח שמלכת שבא לא הטריחה את עצמה לבוא לחלוק כבוד לשלמה.)

*מר מאן הנכבד,
נעלמת לנו באחרונה ושמחתי לראות את תגובתך המלומדת (כתמיד) בנוגע לאישיותו של היים.
תגובתך הזכירה לי את ספרו של פול ג'ונסון שבו תקף את גדולי הוגי הדעות של 200 השנים האחרונות (בעיקר את ה"שמאלניים" שבהם שכן הוא ימני במובן האירופי) בגין נלוזותם בחיים האישיים: את רוסו שכתב את "אמיל" העוסק בחינוך תקף על הפקרת ילדיו שלו, את מארקס, אביר הפרולטריון, על שלא שילם מעודו ולו פרוטה שחוקה לאישה עמלה קשת יום ששירתה אותו במשך שנים, וכו'. אבל הקריאה בג'ונסון לא שינתה אצלי כלום לגבי הערכתי את "האמנה החברתית" או את "הקפיטל" שכן כידוע יש לשפוט דברים לגופו של עניין ולא לגופו של אדם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים