אני גם לא מבין אבל אולי 614062
זה כוונת המשורר
נקרית בפני אדם הזדמנות לגנוב והוא לא גונב למה? או בגלל שהוא מפחד להיתפס או שחושש שמצפונו יציק לו, אבל נניח שאין חשש שייתפס ושמצעים לו כדור נגד נקיפות מצפון האם האדם הזה יגנוב? יהיו אנשים שעדיין לא יגנבו. ליבוביץ' טוען שזה קורה בגלל שיש לאדם זה ערך שלא לגנוב, ערך לא בא לספק רצון או שאיפה (שאם כן הוא אמצעי) ואי אפשר לנמק מדוע אוחזים בו (כמו במקרה לעיל שאת היושרה של האדם ההוא אי אפשר לנמק) כמו כן אי אפשר לשכנע אדם לקבל ערך שאני אוחז בו ודבר זה נתון לחלוטין בידיו של האדם עצמו והדבר היחד שאני יכול לעשות זה להציג ערך זה וערך גם כן לא תלוי במציאות (האדם שנמנע לגנוב מאדם אחר לא משנה לו אם אדם זה הוא יציר אבולוציוני או נוצר אחרת).

מצד שני ליבוביץ שואל מהי היהדות? הרי הדעות התיאולוגיות של הרציונליסטים שונה לחלוטין מן הדעות של המקובלים והמתנגדים מהחסידים, ועונה, שהמשותף לכל אלו שה המחויבות לקיום המצוות ולכן כל אלו יכולים להיכלל בקאנון היהודי כך שהיהדות מבחינה אמפירית היא קיום המצוות ולא דעות תיאולוגיות כל שהן

נראה לי של' האמין שיש אלוהים אבל מאוד מופשט כך שאי אפשר לומר אליו כלום ואז מוצג לפניך הערך לשמור מצוות כדרך לעבוד את ה ואתה צריך להחליט החלטה ערכית האם אתה מקבל ערך זה או לא

הוא טען גם כן שהתורה לא ספר היסטוריה לכן ה"ברא" אין ענינו סיפר איך נוצר העולם אלא אמירה אמונית (דבר שקצת קשה לי מאחר שטען תמיד שהתורה היא רק צווי)

המשיח ש"יבוא" תמיד בעתיד משמעותו שזה שאיפה אידיאלית שצריך לשאוף אליה תמידית אבל אנו לעולם לא נגיע אליה (כמו האמת במדע)
אני גם לא מבין אבל אולי 614064
הסבר מניח את הדעת

ליבוביץ טען שאין כל דרך אמפרית להוכיח את קיום האל
שמיטה והר סיני 614068
ישנו מאמר חזל שאומר: "האוכל מצה בערב הפסח כבא על ארוסתו בבית חמיו" וההלצה היא שאמר מישהו שניסה גם את זה וגם את זה ואין שום דמיון . . .

במכתב של ליבוביץ שמצוטט במאמר בפיסקה 4 וגם בדוגמאות אחרות שאני זוכר באופן קלוש מדברים של ליבוביץ, הוא מונה שורה של דברים שונים שבני אדם שונים רוצים או לא רוצים בהם. הרשימה שלו כוללת כל מיני דברים, שאינם דומים זה לזה, וכל אחד יכול לראות מיד שזה די מוזר לשימם באותה רשימה.
איך שמים באותה רשימה את החשק לאכול עוגת קצפת והחשק להשליט את השלום בעולם ?
נניח שמישהו רואה גור חתולים נתוש ומותש שאיבד את אמו והוא מילל חלושות, והוא דואג לאושש אותו ע"י חלב שהוא מביא מהבית ואף מחזירו לאמו, ומישהו אחר כשהוא רואה את הגור הזה הוא מניף אותן ח"י פעמים למעלה ולמטה ואחר כך מחזיר אותו למקומו, כי באיזה ספר עתיק כתוב שחובתו לעשות זאת. אז אולי לא ניתן להוכיח שטבעי לעשות את זה ואין טעם לעשות את זה, אבל האם באמת זה אותו דבר ?
איך בכלל אפשר להסביר את ההחלטה לטול עול מצוות באמצעות ההשוואות האלה ?
שמיטה והר סיני 614070
אולי כדאי שתבדוק האם אין זה אתה שמנסה להטיל בו דופי בשל השקפותיך הפוליטיות. טיעוניך מעליבים וזה כדי שלא לומר עלובים.
אני גם לא מבין אבל אולי // כן, אלוהים מופשט 614069
.
.
- אבל בני האדם מתקשים מאוד לעכל אותו כשמדובר ביישות מופשטת. זקוקים למשהו מוחשי, חומרי אפילו (קברי צדיקים - קמעות), בר המשגה, שאפשר לראות / לדמיין אותו, כדי להבין ולהאמין.
(אגב: הקושי הזה נפוץ מאוד. ע"ע נצרוּת, למשל.)
במילים אחרות: הקושי הוא "שלנו" - של האנשים הזקוקים לאלוהים ברור, וכמובן: מתגמל, או נוקם / מתנקם, כו' וגו'.
לליבוביץ לא היה קושי בכך.
ייתכן שלא שיער עד כמה קשה להאמין בלי אחיזה במשהו מוחשי או כמעט-מוחשי - ובלי שיהיה גמול.
---
אני מנחשת שבתחילת דבריך אתה מתייחס למכתב (סעיף 4) שהביא בעל המאמר. גם אני מבינה את דברי ליבוביץ כפי שהצגת אותם.
---
הבנה נוספת, משותפת: "המשיח 'יבוא"' = שאיפה אידיאלית.
---
.
.
שמחתי לקרוא את תגובתך.
---
אני גם לא מבין אבל אולי 614101
רוב האנשים לא גונבים, מבלי לחשוב על כך בכלל, או בלי לחשוב הרבה. אבל מי שכן מגיע לחשוב על השאלה ''למה לא לגנוב'' ולנבור בה, לרוב כן מוצא תשובה מעבר ל''ככה''. אם לא תשובה מתחום הדת או טובת החברה, לפעמים התשובה תהיה ''אני לא יודע על סיבה חיצונית טובה, אבל מוטבע בי היצר לא לגנוב'' - וגם זו תשובה. ומי שחושב על זה הרבה ולא מוצא אפילו את התשובה הזו, לעתים קרובות תתערר דבקותו בציווי. ומי שאין לו שום תשובה ובכל זאת הוא דבק בציווי, לרוב לא מצהיר על כך בראש חוצות כאינטלקטואל, כי הוא מבין שיש לו בעיה (אינטלקטואלית).
אני גם לא מבין אבל אולי 614134
אם נפשיט את ההשלכות החיצוניות מצו מוסרי כלשהו אי אפשר לנמק אותו אלא בשתי אפשרויות, או ''מוטבע בי יצר'' או שזו הכרעה ערכית, איזו בעיה אינטלקטואלית אתה רואה באפשרות השנייה .
אני גם לא מבין אבל אולי 614167
אם זו הכרעה ערכית שרירותית, אז התער של אוקאם צריך לגלח אותה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים