מאוד אישי 617656
אם הילד מעל הממוצע אבל לא רחוק מעל הממוצע, אין סיבה להקפיץ אותו לשנתון שמעליו, שם הוא עלול להיות מתחת לממוצע בחלק מהפרמטרים.

הדילמה מתחילה כשהילד הרבה מעל הממוצע, גם גופנית וגם שכלית.
מצד אחד למה שלא יהנה מיתרון בקרב בני כיתתו, כמו שאמרו כאן, בשיטה האמריקאית.
היתרון יתבטא ביתרון פיזי בכיתות הנמוכות, ביתרון חברתי מאוחר יותר כשמתחילים יחסי בנים בנות, ועוד יותר מאוחר גם יתרון טכני כמי שזוכה ראשון ברשיון הנהיגה (ומאידך בצו הגיוס).
מצד שני אם הילד כבר יודע קרוא וכתוב צריך להתחשב גם במוטיבציה העתידית שלו. ילדים שחולפים על פני בית הספר היסודי ללא מאמץ כלל עלולים להחמיץ רכישה של כישורי למידה ולהתקע מאוחר יותר, בחטיבה או בתיכון, כאשר הם צריכים סוף סוף להתאמץ ללמוד ולא יודעים איך.
אנחנו רוצים שהילד יתאמץ כדי להצליח, לא שיקבל הכל על מגש של כסף.

חשוב להזכיר גם שהמעבר מהגן לבית הספר קל יותר לילד כאשר הוא בקבוצה של 3-4 חברים טובים.

אחת ההחלטות הקשות ביותר. תתיעצו עם אנשי חינוך שמכירים את הילד. גם עם הגננת שלו.

הורי הקפיצו אותי, יליד ינואר, לכיתה א', אבל אנחנו לא הקפצנו את הגדול שלנו, יליד פברואר ומחונן.
עד היום אני לא יודע להעריך מה היה קורה אילו. בשני המקרים.
מאוד אישי 617661
זה נשמע כמו עקרון ההכבדה...
מה רע בלרכוש כישורי למידה כשאתה בחטיבה או בתיכון? או באוניברסיטה לצורך זה?
מאוד אישי 617663
דווקא לא.
רכישת כישורי והרגלי למידה בגיל מאוחר :

1. מגיעה כמעט תמיד אחרי "סטירה" שהילד או המתבגר חוטף כשהוא לא מצליח להתמיד בציונים גבוהים מבלי להשקיע. הציונים שלו שוקעים והוא נכנס למצוקה כי הוא לא יודע למה ואיך להחזיר את הגלגל לאחור.
2. קשה יותר. כמו כל דבר אחר, ואפילו יותר, קל יותר לרכוש כישורי חיים בגיל צעיר. אם מעולם לא הכין שיעורים יותר מחמש דקות ביום יהיה לו קשה לשבת שעה. מילא פעם אחת, אבל חמש פעמים בשבוע?
3. עלולה לא להצליח בכלל, כי המתבגר כבר הפך לעצלן שלא מוכן להתאמץ.
4. בגלל כל האמור לעיל - דורשת התערבות פעילה ומתמשכת של ההורים, שלא תמיד רואים את הבעיה ולא תמיד יכולים לסייע בפתרון.
מאוד אישי 617664
גיל מאוחר? מדובר על גיל 12.
1. לשיטתך חוץ ממי שכבר בכיתה א' היה לו קשה, כל אחד אחר יקבל את ה'סטירה' הזאת בגיל כלשהוא. וגם ההנחה שלך כאילו מי שמקבל ציונים גבוהים לא משקיע לא כל כך מקובלת עלי.
2. השיטה שלך של הגדלת הלחץ בסגנון מה שלא הורג מחשל, יכולה להזיק יותר מאשר השיטה של מאמץ מתואם קושי, שעולה כאשר הקושי עולה, ולא משנה באיזה גיל. לצורך הענין, גם סטירות מחשלות. ויש אגב כל מיני מחקרים שמראים שמה שגורם לאנשים לשנות את ההתנהגות שלהם זה שינויים פתאומיים ומשמעותיים, ולא התדרדרות איטית וארוכה. האנלוגיה הבנאלית היא תופעת הצפרדע בסיר המים המתחממים.
2. הזמן שהשיעורים לוקחים תלוי גם בכמותם ולא רק בקושי שלהם.

3. או בכלל: אני רוצה להזכיר שמדובר בסך הכל ב'הזזה' של חצי שנה לכאן או לכאן יחסית לממוצע הכיתתי, היתרון שזה מקנה נשמע לי קיים אבל פחות משמעותי מנתונים אחרים של ההתפלגות בין תלמידים שונים, גם אם הם נולדו באותו יום (ברמה השכלית כאן, להזכירנו). אז זה שהוספנו למישהו יתרון של רבע סיגמא על התפלגות נורמלית, זה לא מה שיהפוך אותו (בדרך כלל) מחרוץ לעצלן או מגאון לממוצע.
מאוד אישי 617804
לקבל את הסטירה בגיל 12 זה עוד טוב.
ככל שהילד מבריק יותר כך יכולותיו יחפו על העדרם של כישורי למידה בגיל מבוגר יותר, אפילו עד סוף התיכון.
אני מדגיש שאני לא מדבר על ילדים מעל הממוצע גרידא, אלא על כאלו שנמצאים עמוק בזנב השמאלי של העקומה, אולי בשני האחוזונים העליונים.
הללו מיחלים למעט אתגר. בכתה ה' תלמידים ממוצעים כבר מרגישים היטב את עול שיעורי הבית והמחוננים יקדישו להם דקות בודדות.
ועדיין, כמו שאמרו כאן, הכישורים הקוגניטיביים הם רק פן אחד, ולא בהכרח החשוב ביותר בהחלטה להשאיר או להקפיץ.
מאוד אישי 617810
יש לי הרגשה שבימינו עם כל חוגי ההעשרה למחוננים זה קצת פחות קריטי.
מאוד אישי 617814
צר לי אך חוגי ההעשרה כשמם כן הם. אמנם ישנן מסגרות שמאתגרות מחוננים, אך אלו מתחילות בחט''ב. לדעתי מאוחר מדי.
מאוד אישי 617818
לימדי העשרה לתלמידים מצטיינים/מחוננים (2 האחוזונים העליונים בשנתון) מתחילים בכיתה ג׳ או ד׳. מדובר ביום אחד בשבוע, על חשבון הלימודים הרגילים.
מאוד אישי 617823
מכיר אותם.
הם אכן מעשירים את עולמם של הילדים, אך התרשמתי שהם נינוחים ואין בהם אתגור במובן של לשדל את הילד להתאמץ ולמצות את יכולותיו.
המסגרות של גיל החטיבה כבר רציניות יותר, אבל עד אז הנזק (חוסר בכישורי למידה) כבר נעשה.
מאוד אישי 617811
בדיוק בגלל שהם נמצאים עמוק בזנב הימני של העקומה (לפחות לפי מערכת הצירים הסטנדרטית), לא בטוח ששנה (או חצי שנה) קדימה זה מה שישנה להם. ואם משעמם להם לפתור משוואות עם נעלם אחד, שיפתחו ספרי בגרויות ישנים של ההורים שלהם‏1 ויפתרו מבחנים מהשנים שעברו, או סתם יחפשו משוואות עם שני נעלמים.
ומישהו כבר הזכיר כאן חוגים לילדים-שמשתעממים-בבית-הספר.

ואגב, אם עוד לא אמרתי זאת, אני מסתייג מההנחה שלך שיש קורלציה בין העדר כישורי למידה לבין רמה אינטלקטואלית.

1 סליחה, שיגשו לאתר האינטרנט הסמוך למקום מגוריהם :)
מאוד אישי 617815
הימני, נכון.
ואני מסכים שהחצי שנה זה לא מה שיאתגר אותם, אבל זה משהו.
ואם יש או אין קורלציה צריך לבדוק. ההרגשה שלי שתהיה כי ל''רגילים'' אין ברירה, ולמחוננים יש. מסגרת לימודים סטנדרטית תדחוף את המחונן לצד העצל ונטול ה''תחת''. כמובן שיש משתנים משפיעים נוספים אבל ההרגשה שלי שניתן יהיה לבודד את ההשפעה הזו.
מאוד אישי 617713
לגבי ההקפצה - לי יש דווקא נסיון חיובי. קפצתי על כיתה ג ונהניתי מאוד מהשנה החופשית (ללימודים) לאחר התיכון.
אם זאת, יש לציין שחברי הטוב ביותר היה בכיתה אליה קפצתי (עוד לפני שקפצתי) ושכיום יש יותר תוכניות לתלמידים מחוננים מבעבר, כולל דחיית שרות אם יש צורך.
לגבי רכישת כישורי למידה - אני אישית, כמו גם מספר לא קטן מחברי נתקעו פתאום זמן ארוך דווקא בשלב התיזה, ונוטים להאשים בכך את חוסר האתגר שגרם להרגלים רעים.
כן - לבסוף נרכשו הרגלי עבודה מעט טובים יותר, אך לדבר היתה עלות ממשית
מאוד אישי 617715
אין לי ספק ששתי האופציות סבירות לגמרי, ואנשים שונים יהנו מהן באופן שונה.

למספיק אנשים שלא קפצו כיתות יש הרגלים רעים‏1. בדרך כלל גם הם מוצאים משהו או מישהו להאשים אותו, זאת נטייה נפוצה ונעימה, מסיבות ברורות.

1 וגם לי כמובן.
מאוד אישי 617719
הטעויות נובעות מהתייחסות רק למרכיב האינטלקטואלי ולא למוכנות הרגשית שלא פחות חשובה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים