יש בדיקות די אובייקטיביות שניתן לבצע 617714
קודם כל, יש עוד זמן - יש לילד שלך עוד שנה בגן. החל מאמצע השנה הבאה כדאי להתחיל לבדוק כל מיני דברים. למשל, אם הילד רוצה להישאר בגן - וודאי שלא כדאי להעלות אותו בכוח לכיתה א'. אם הוא אומר שהוא רוצה לעלות, צריך לשוחח איתו ולנסות לראות אם הוא מבין את המשמעות של לימודים בבית-ספר. אם הוא יודע ששם משחקים הרבה פחות מאשר בגן, שצריך גם להכין שיעורים בבית וכד'. אם הוא מבקש מעצמו ללמוד לקרוא ולכתוב, אולי הוא בשל לעלות; אם הוא מעדיף לשחק - כנראה שלא.
עכשיו, חוץ מהבדיקות שלנו כהורים, אפשר לבקש שפסיכולוג (בתוך מערכת החינוך) יערוך אבחון בשלות לילד. הוא יבדוק מה שכבר כתבתי, ועוד דברים, למשל גם אם המוטוריקה של הילד מפותחת מספיק כדי לכתוב, ועוד פרמטרים שאני לא זוכרת. הוא יחווה את דעתו, אבל ההורים הם שיחליטו. במקרה של אחד מבניי (יליד אוקטובר), נערך אבחון בשלות, ונראה שהילד לא מוכן מבחינה רגשית - הוא לא ידע מה עושים בבית-ספר (למרות שיש לו אחות גדולה), וגם לא כ"כ שיתף פעולה כשהתבקש לבצע משימות שונות. זאת למרות שהוא ילד נבון. כמו כן הוא מאוד התקשה לכתוב וגם לצייר.
התלבטנו אם להשאיר אותו בגן, בעיקר משום שלא רצינו שיהיה עוד שנה עם הגננת שהיתה אז. אבל היה ברור שאם יעלה לכיתה א' יהיה לו קשה - קשה לכתוב, קשה לשבת הרבה זמן, קשה להכין שיעורים. לכן החלטנו להשאיר אותו (לשמחתנו הגננת התחלפה), וכך, חוץ מזה שהזמן עושה את שלו, גם היה זמן לאמן אותו בציור ובכתיבה (באמצעות מרפאה בעיסוק).
יש לנו עוד בן שעומד להישאר שנה נוספת בגן, גם הוא יליד אוקטובר. במקרה שלו לא היתה התלבטות ולא היה צורך באבחון, כי ברור שאינו מוכן מבחינה רגשית. למשל, הוא מבקש לעבוד בחוברות עבודה, אבל מקשקש בהן ולא מוכן שיסבירו לו את ההוראות.
אגב, אני חושבת שכשהייתי ילדה היתה נטייה להעלות ילדים לבית-הספר יותר מוקדם, אבל היו גם לא מעט ילדים שנשארו כיתה באיזשהו שלב, וזה לבטח טראומתי הרבה יותר מלהישאר בגן.
לסיכום, אפשר בהרבה מקרים לבדוק אם הילד מוכן לכיתה א', אם הוא לא מוכן יהיה לו קשה יותר.

לגבי השאלה הפילוסופית, אם עדיף להישאר קצת ילד או להתבגר, חוץ מזה שזה עניין אישי, נדמה לי שזה גם עניין של בחירה, שלא כ"כ תלוי במסגרת שבה נמצאים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים