פיל קוף וקיפוף 623968
יופי של מאמר, נהניתי מאד. נראה לי שההשערה שלך על חיות שהופיעו בספרי ילדים יכולה להסביר הרבה מהשמות, וגם את דביבון שמופיע בספרות האמריקאית. יותר מזה אולי אנציקלופדיות לילדים או בכלל טקסטים של מדע פופולרי, שבהן מופיעות רק חיות "מעניינות", וזה מסביר את הבונה והבואש. אז למה לא ג'ירפה ושימפנזה? יש להניח שבאותה עת, מתי שזה לא היה, החיות האלה כבר היו מוכרות לכל אדם, אבל בונה, בואש ודביבון, עדיין לא. גומץ שלא הכרתי הוא נחש מעניין מאד ובטח סופר עליו ב"נפלאות הדז'ונגל לבני הנעורים". מה שמוזר לי זה איך גומץ הפך לגומה, ניחוש: היה לכלוך על ה"ץ" והעתיקו אותו בטעות לאלף כי האותיות דומות - גומא.

פיל, אגב, מופיע בתלמוד, פיל וגם קוף בפיסקה מוזרה למדי, בברכת "ברוך משנה הבריות":
"אמר ריב"ל הרואה את הבהקנים (בעלי עור מנומר) אומר ברוך משנה הבריות. מיתיבי ראה את הכושי ואת הגיחור (אדום ביותר) ואת הלווקן (לבן ביותר) ואת הקפח (שכרסו נפוחה מאוד) ואת הננס ואת הדרניקוס (שיש בו יבלות) אומר ברוך משנה את הבריות. את הקטע ואת הסומא ואת פתויי הראש (ששערם מסובך ודבוק) ואת החגר ואת המוכה שחין ואת הבהקנים אומר ברוך דיין אמת. לא קשיא הא ממעי אמו הא בתר דאיתיליד דיקא נמי דקתני דומיא דקטע שמע מינה. תנו רבנן הרואה פיל קוף וקפוף אומר ברוך משנה את הבריות. ראה בריות טובות ואילנות טובות אומר ברוך שככה לו בעולמו"

מעניין מאד, פיל, קוף וקיפוף הם לפי התלמוד בריות שהשתנו בדרך כלשהי.
פיל קוף וקיפוף 623970
קראתי פעם באיזשהו מקום שארסמוס דארוין, הסבא של, העלה את הספקולציה שקופים הם אנשים שהתנוונו. זה היה לפני כמה וכמה שנים (כלומר, קראתי את זה לפני כמה שנים, השינוי המשוער התרחש קצת קודם...) ואני לא מוצא לזה אישוש.
יש הכל בתורתנו הקדושה 623972
יש אגדה תלמודית שמספרת על השדים שהתקנאו במעשה בריאת האדם וגם יצרו צלם מבוץ, אבל לא ידעו איך לכתוב אמת על מצחוונוצרו הקופים.
או משהו דומה בערך.
יש הכל בתורתנו הקדושה 623997
כלומר סיפור הגולם מפראג הוא פלגיאט? כמה פואטי.
פיל קוף וקיפוף 623982
"באיזשהו מקום"? אולי כאן?
פיל קוף וקיפוף 624055
--- זהירות ספוילר! ---
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

בסוף שכ"ג יהיה הסבא של עצמו
פיל קוף וקיפוף 623988
בנוגע לגומץ-גומא, לפי אבן שושן ''גומץ'' הוא גם בארמית - גומצא. הניחוש שלי הוא שלא מדובר בטעות העתקה, אלא בשתי צורות שהיו בדיבור, אולי בתקופות שונות. מאוד סביר שאחת הצורות התגלגלה לשנייה. היעלמות עיצור בסוף מילה הוא תהליך לשוני די נפו.
פיל קוף וקיפוף 624217
עונש על מגדל בבל
פיל קוף וקיפוף 676355
לא רק בתלמוד. היו גם היו פילים ממש, בשר ודם, בארץ ישראל. הידוע מכולם הוא הפיל שנפל על אלעזר המכבי, אבל למעשה, האבא של אנטיוכוס אפיפנס ששלח לאלעזר את הפיל (גם שם האב היה אנטיוכוס, אבל במיספור שונה - משהו כמו "אנטי סימן 3" לסב, ו"סימן 4" לנכד, אאל"ט), ייבא פילים מהודו, והחזיק ימ"חים עם כמה מאות. הוא שלח אותם, או לפחות את רובם, בניסיון לכבוש את מצריים, שככל הזכור לי ייבאה גם היא פילים - אולי אפריקאים? מי יודע? בקרב פילים הגדול (אולי היחיד) בארץ (טוב, לא בדיוק בארץ - הקרב התחולל ליד רפיח) הושמד חלק ניכר מהרק"מ הכבד של הסורים, והרבה כלים נלקחו שלל על ידי המצרים, שמצידם איבדו גם הם כמה כלים. האגדה מספרת שבחולות רפיח עדיין ניתן למצוא שנהב, והמקומיים חופרים מנהרות עמוקות וארוכות בניסיון למצאו. (קרב רפיח [ויקיפדיה])

מה שבעצם רציתי לומר זה שלמרות שאכן לא היו פילים בארץ "בר", הרי שהיו גם היו פילים, ופיל זה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו ולא להעניק לו שם.
פיל קוף וקיפוף 676364
אנטיוכוס הרביעי היה בנו השני של השלישי. הוא לא נועד למלוכה והגיע לשלטון רק אחרי שאחיו הודח והוא הוחזר מרומא (שם היה בן ערובה). את השם אנטיוכוס הוא קיבל רק עם עלותו לשלטון. שמו המקורי היה מיתרדטס, ללמדך שבביתו עבדו את האל מיתרה.
פיל קוף וקיפוף 676380
גם גנדלף עבד את מיתרה?
פיל קוף וקיפוף 676533
דווקא לא. פיל זו החיה שאנו מכירים, ומשונה היא בחדקה הארוך. מקור: דלמא מפומבדיתא את, דמעיילין פילא בקופא דמחטא. אומר רש"י: דמעיילין פילא כו' - ומשני שנוייא דחיקא כמבקש להכניס פיל שהוא חיה גדולה בנקב מחט.
תרגום: רב ששת שואל את רב עמרם אם הוא בא מפומבדיתא שם מבקשים להעביר פיל בקוף המחט, ורש"י מפרש שזה כינוי לתירוץ דחוק שכאילו מבקש להכניס את החיה הכי גדולה בחור הכי קטן.

וגם הקוף זו החיה שאנו מכירים - חיה הדומה לאדם.
מקורות:
על פי הגמרא והמדרש בני דור הפלגה הפכו לקופים המצויים ביער.
על פי המדרש יש אנשים שפניהם השתנו או התכערו "כמו קופים".

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים