687746
שוועת האנשים הנכים להעלאת דמי מחייתם, היא הזדמנות לשוב ולעיין בעריצות הפרדיגמה של השוק המכונה "חופשי".

במדינת ישראל, אדם שאיתרע מזלו ליפול אל בור תחתית, אדם אשר נגרף אל השול ואין כוחותיו מספיקים לו לעלות חזרה, אחת דינו- להתחסל. לא בתאי גזים, ולא במחנות כפייה, אלא בתהליך הברירה המעודן והמשוכלל של הדרוויניזם הכלכלי. גם בשיטה זו, כמו בשיטות טוטליטריות אחרות, סרה האחריות מן החברה כציבור של פרטים, ומועתקת אל המנגנון אשר פוטר אותה בתורו מרגש אשמה או מחובה מצפונית. גם כאן, כמו בשיטות טוטליטריות אחרות, מגדירה השיטה עבור החברה, מיהם האנשים המיותרים בתוכה. אמנם לא בהכררזה קולנית על אודות אוייבי העם, כאשר הצהירו אותן שיטות אחרות, אבל באותה דבקות אידיאולוגית. היא אשר שמה בפי אנשים לומר, כי מוצדק הוא לקצץ במיסים לבעלי ההון ולמשקיעים המעבירים תחת ידיהם סכומים אסטרונומיים מסך כספי הציבור, כי הם מגדילים את העוגה, ובה בעת להתעלם להתנגד ואף להיאבק בפשיטת היד של הנזקקים, כי הם, מה גם שאין להם כוח פוליטי, אינם מגדילים את העוגה. וצודק הוא, וכך ראוי הוא בעיניהם, וכך מנהגם של דברים ממילא לפי אמות המידה של השיטה.

כאן המקום להפריד את שאלת העברות הכספים הפוליטיות בדלת כזו או אחרת, בין שהן עוברות לידי האדם הדתי, כלומר האדם הדתי הפריבילגי, מן הצד הזה או מן הצד האחר של הקו הירוק, ובין שמדובר ביד הקלה על הקופה הציבורית כאשר הדבר נוגע לאינטרסים פוליטיים איזוטריים, שלא לומר גחמניים, כמו להפיל את הממשלה וללכת לבחירות שלא במועדן. למשל. או העברות כספים פוליטיים אחרות, על בסיס קבוע שהעסקנים הפוליטיים, ונציגי הציבור הפוליטיים מכירים - הכר היטב, ככף ידם, אך הציבור אינו מודע לקיומם.

ואין זה מן העיקר לציין את העובדה שהיה זה האדם הדתי הפריבילגי, שהצביע כנגד האדם הנכה משעה שהובאה השאלה אל הכנסת, ואין זה מן העיקר להצביע על נציגי ציבור סקטוריאליים כאלה ואחרים שלא מלאתם בושה מלהציב את עצמם או את הסקטור שלהם מעל היתום והאלמנה מכלל הציבור, ובאותה נשימה ממש לשקר בפה מלא, לשקר בפה לועס, ולומר לציבור- אין כסף. אלא שיש המוסיפים ומסבים את עניינם של הנכים חזרה אל עקרונותיה של הפרדיגמה הכלכלית הליברלית לפי הטיעון שהעלאת קצבת המחייה של הנכים תפחית את המוטיבציה שלהם לצאת ולעבוד, דבר שיפגע בהתייעלות הכללית של המשק ובעיקרון ההתייעלות המשוכללת של המשק, (כאילו האדם הפריבילגי, אותו אין לדון לפי אותה אמת מידה של חריפות, הוא פטור.)

אבל כך טוב, כי את שאלת מעמד האדם הנכה, שהוא לא רק אדם ממשי, אלא הוא הקצה האבסורדי של מסקנת הדרוויניזם הכלכלי של הקפיטליזם החזירי, ומכל מקום של הקפיטליזם, אכן יש לדון לא מולן העברות הכספים העסקניות ומול האין בושה אשר פוקדת בזמן כזה או אחר את נציגי הציבור, ומאז היא תופחת והולכת עד אין סוף, אלא מול השיטה באופן עקרוני.

ולהן השאלה. בהנחה שהעברת כספים מן הקופה הציבורית, מן המסים שאותם משלמים אנשים בריאים, מן הכיס של האנשים העובדים, מן הצלחת שלהם ממש- אכן מקטינה את העוגה הכללית, פוגעת בהתייעלות של המשק, נוגדת את כל ההגיונות הכלכליים, האם ראוי לעשות הדבר בכל זאת?
687751
כשגיגלתי "היחס לחלשים בחברה" מבין 50 התוצאות הראשונות יותר ממחציתן עסקו בהסבר עד כמה תורת ישראל או מורשת ישראל מקפידות על היחס המיוחד לחלשים בחברה.
החל מ 36 הפעמים שמצווה התורה על אהבת הגר‏1 ועד שמיטת חובות ואיסור נשך.
כמה שנאמר: דיבורים כמו חול, ואין מה לאכול.

_________
1 כולל הציטוט היפה "וְגֵר לֹא תִלְחָץ; וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶשׁ הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם." (שמות כג ט) שצריך לתלות למירי רגב מול האף.
687830
צריך לומר, הציוויים הסוציאליים בתורת ישראל אינם מעידים על כך שהחברה הישראלית הקדומה הייתה הוגנת כלפי הגר, תומכת בעני או מסייעת לנזקק. עצם קיומם של הציוויים בתורה יש בהם כדי להורות, ועל כך גם יעידו מתקניו החברתיים של העם, עד כמה שטופת רשע עושק ומרמה הקשורים בתאוות הבצע ברדיפת הממון והמעמד, הייתה החברה הישראלית לדורותיה.

כמו קוף שאולף לדקלם את שיקולי ההצע, הביקוש, התמריץ של הכלכלה מתוך מגמה לקשור אותם אל השיטה הכוללת, מסביר הליברטאן מדוע אסור להנהיג קצבאות. מאמר כזה המתפרסם כיום, מסוג המאמרים שמתפרסמים לפרקים באתר מידה, אותו יש לשמור כדי להציג אסמכתא. מאמר שמדגים את תהליכי המחשבה ואת המסקנה של הליברטאן. לא לסייע לחלש אלא לדחוק אותו. לא לתמוך בזקן אלא להתעמר בו, לא לתמוך בנכה אלא להתאכזר אליו. וזה הנימוק. הקשיבו נא. אין להנהיג קצבת נכות לנכה, כי הדבר מעניק לאדם תמריץ להפוך את עצמו לנכה. לגזור ולשמור.

ולאחר הדברים האלה, יש שאותם אנשים, חסידי השוק החופשי, שרים ומשוררים במאמריהם בלי למצמץ, על ''סולידריות לאומית'' ועל ''ישראל היפה''. כמה ברברי.

חשוב היה לנפות הצדה מראש את כל הבולשיט שקשור בפולמוס. כל הג'אנק הסיסמאי הסטריאוטיפי על אודות טייקונים מרושעים, על הר ארסוף, על העוגה התקציבית. חשוב היה לקבוע מראש כי צודקים כל אותם פרופסורים בעלי דיפלומות מאוניברסיטאות יוקרה, וכל אותם בעלי טור דעה. נצהיר על כן כי מכל נקודת מבט כלכלית- לא משתלם לעזור לחלש. עתה יואילו נא לחסוך מאיתנו את החישובים ואת הדיאגרמות, ואת קשרי סיבה, רווח ותועלת, כאילו צריכים אנו להסברים המלומדים שלהם.

השאלה האם ראוי לעזור לחלש, לנזקק, לנכה, לזקן ממילא אין היא שאלה לחישובים מן הדיציפלינה הזו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים