על היגיון, חינוך והרגלים 9824
אני כותב שורות אלו בעודי משקיף מבעד לחלון לעבר כביש 101 המחבר את עמק הסיליקון עם סן פרנסיסקו. בהערכה זהירה, הפקק שמתחיל להתפנות בשעה זו, יגרום לכך שהנסיעה לסן פרנסיסקו תארך כשעתיים. נסיעה ברכבת, למרות שזו מיושנת ואיטית, תארך שעה ועשרה. ברכבת נוסעים כמה אלפי אנשים ביום, במכוניות מאות אלפים, זאת למרות שיש הסעות חינם מתחנות הרכבת כמעט לכל מקום בסביבה. מישהי שמתגוררת כאן כ 10 שנים הופתעה לשמוע ממני שבכלל יש רכבת. ראוי לציין שתושבי המקום מתגאים במזג האויר הנפלא שלהם, אבל מקפידים להיות תמיד בתוך רכב או בתוך משרד ממוזג. הנסיון ליצור נתיב בו מותרת הנסיעה ל 3 ויותר נכשל כישלון חרוץ - האמריקאים לא מוכנים לשתף אחרים בזמן האיכות שלהם על הכביש.

בחורף שעבר ביקרתי באמסטרדם, הטמפרטורה היתה קצת מתחת לאפס עם ממטרים פזורים של גשם קפוא. עשרות אלפי הולנדים התיישבו על כיסאות האופניים מכוסי הכפור ודיוושו לעבר השקיעה כאילו כלום.

בין לבין הספקתי לחיות בניו יורק, עיר שהיית רוצה להגיד שהיא פקק אחד גדול, עד שאתה חוזר לתל אביב ונוסע במשך 40 דקות מרחוב הירקון לרכבת מרכז. החזרה לתל אביב גם מזכירה לך מהו זיהום אויר כהלכתו, ביחוד אם חצית את אלנבי דרומה (הליכה במעלה רחוב שוקן ביום חם ולח - חוויה מאלפת).

והמסקנה? אם רוצים לשנות את תרבות התחבורה בארץ, צריך הרבה יותר מאשר קמפיין מזדמן של מטורפי אקולוגיה כאלה או אחרים. מי שגדל בתרבות של נהיגה בה הרכב משמש בין היתר כסמל סטטוס לא ישתמש בתחבורה ציבורית אפילו אם זו תהיה מהירה, נוחה וזולה. מי שרגיל להתייחס לאופניים ככלי תחבורה יסע עליהם גם בשלג ולבסוף - אם רוצים את הולנד בישראל צריך לערוך חילופי אוכלוסיה.
על היגיון, חינוך והרגלים 9829
לדעתי אין להשוות את ישראל לארה"ב אלא לאירופה. בארה"ב יש בעיני הציבור עדיפות מוחלטת לנסיעה ברכב פרטי. באירופה הרבה יותר מקובל להשתמש גם ברכבות.
מהנתונים שפורסמו השבוע בהארץ, עם פתיחת תחנת רכבת באר שבע - מרכז:
ביוני 1999 היו בקו זה 17 אלף נסיעות בחודש.
כיום, יש בקו הזה אם אינני טועה 107 אלף נסיעות בחודש והתחזית לעוד שנתיים מדברת על 250 אלף נסיעות בחודש.
מעבר לכך, היתה כתבה מעניינת בהארץ לפני מספר חודשים: בעוד שבראשית שנות התשעים, נסעו ברכבת פחות מ-‏2 מיליון נסיעות בשנה, התחזית לשנת 2000 היא 13 מיליון נסיעות, ובשנת 2002 כבר תהיינה יותר מ-‏20 מיליון נסיעות. אז אנשים ימשיכו לקנות רכב פרטי, אבל רבים ישאירו אותו בבית וייסעו לעבודה ברכבת. שאל את כל האנשים שעברו לגור בבנימינה למשל וממשיכים לעבוד בגוש דן.
רק חבל שהצלחת הרכבת בשנים האחרונות לא דבקה באוטובוסים (מי יודע, אולי פתיחת הענף לתחרות תשכנע את הציבור להשתמש יותר גם בהם).
על היגיון, חינוך והרגלים 9837
חילופי אוכלוסייה?? למה זה מגיע להולנד??
מה יש, רק לכם מגיע? 9839
שיהנו גם.

חוצמזה, אחרי כמה ג'וינטים, אפילו הקנאי המטורף ביותר לא ילך לשרוף את רובע החלונות האדומים :-)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים