14 ישראלים נהרגו בפיגוע בראשון-לציון 990
14 ישראלים נהרגו וכ- 50 נפצעו אמש (ג') כשמחבל מתאבד הפעיל מזוודת נפץ במועדון הסנוקר "שפילד" ברחוב סחרוב באזור התעשיה החדש בראשון־לציון.

לדברי מפקד מרחב השפלה במשטרה, נצ"מ חיים כהן, למועדון, שפעל ללא רישיון ושלא הוצב בו מאבטח, הגיע מחבל עם מזוודה, שהתפוצץ בתוך ההמון. לדבריו, מרבית ההרוגים נפגעו מהתקרה שקרסה. המועדון נמצא בקומה העליונה בבניין בן שלוש קומות שנבנה בשיטת "פל־קל". במשטרה מעריכים כי המחבל הגיע מרצועת עזה ולא מהגדה. לאחר הפיצוץ נערכו סריקות כדי לוודא שאין במקום מטענים נוספים.

זמן קצר לאחר הפיצוץ לקח החמאס את האחריות על הפיגוע. ההודעה נמסרה בתחנת הטלוויזיה של החיזבאללה "אל מנאר". בכירים בתנזים מיהרו לברך את החמאס "על הצלחתו". הרשות הפלסטינית, לעומת זאת, גינתה בתוקף את הפיגוע. בהודעה שפירסמה בלילה נאמר בין היתר: "העובדה שהפיגוע אירע בזמן פגישת בוש ושרון אינה מסייעת אלא רק מחזקת את הטענות הישראליות, שהפלסטינים כביכול אינם רוצים שלום".

זהו פיגוע ההתאבדות הראשון שיוצא אל הפועל מאז הפיגוע בשוק מחנה־יהודה בירושלים לפני כארבעה שבועות.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

69081
נראה שהבלתי נמנע הולך ומתקרב, מבצע חומת מגן ימשיך בעזה. אני כהרגלי פסימי, אני חושב שהלחימה בעזה תהיה קשה יותר, עקב צפיפות האוכלוסיה. אני לא בטוח שהתבוסה ביו''ש השפיעה עליהם כל כך מבחינה פסיכולוגית, ושברה את רוחם.
69085
אני מאוד מקווה שהוא לא ילך לכיוון עזה , אחרת ג'נין תהיה טיפה בשלולית לאומת מה שיהיה בעזה.
שם יש אוכלוסיה גדולה בהרבה חזקה בהרבה ומכנה בהרבה לאומת כל מקום אחר שלהם.
לחזור למצב שהיה ב 86 69097
ממשל צבאי בגדה שלטון ישראלי בעזה ושקט יחסי למדינת ישראל.עדיף ילדים עם אבנים מאשר מליציות של טרוריסטים וחגורות נפץ מהלכות.
לחזור למצב שהיה ב 82 ,ב 77 ,ב___ 69100
עוד מעט יוני! לחזור ללבנון, להתקבל במטחי אורז,להקים את צד"ל.
לחזור לאנטבה.לזכות באירוויזיון.לנצח את צאסק"א.
לחזור למצב שהיה ב 86 69228
המצב ב86 לא שונה מהמצב ב87,88 וכן הלאה עד אוסלו
עד אוסלו באינתיפדה נהרגו מס' חיילים מדי שבוע

זה לא נראה משהו...
לחזור למצב שהיה לפני 67 ? 69229
ומה היתה כמות ההרוגים, אזרחים וחיילים, במספר השנים לפני 67?

אבל האמת הפשוטה היא שלציר הזמן יש תכונה להיות מכוון רק לכיוון אחד - העתיד. אי אפשר לחזור אחורה, לא ל-‏86, לא ל-‏67 ולא לתקופת היורה. כל מצב חדש שניצור יהיה מצב בו הפרמטרים שונים מהפרמטרים במצב ההיסטורי אליו אנו "מתגעגעים".

אי אפשר למחוק את אוסלו, אוסלו הוא עובדה שיש לקבל. יש לגזור את המדיניות הרצויה ע"י הכרה בעובדת קיומו של תהליך זה (כל אחד על פי תפישת עולמו).
About Al-Mannar 69101
I happen to receive it (dodgily), and it did not cover the attack for at least half an hour afterwards, which lead me to suspect, initially, that it was an accident and not a terrorist attack.
הגינוי של הרש''פ 69103
הרשות הפלסטינית אמנם "גינתה בתוקף" את הפיגוע. אבל עיון בנוסח הגינוי מגלה שאין בו אף מלה אחת על אי המוסריות של פגיעה באזרחים שלווים. הפיגוע מגונה מפני שהוא פוגע באינטרס הפלסטיני. ויש הדגשה חוזרת של זה לאורך הטקסט, כנראה כדי שיהיה ברור לגמרי (לפלסטינים עצמם) שזו הסיבה, ואין בלתה.

הודעת הגינוי- (מתוך האתר של וואפא):

ראמאללה 8-5-2002 ופא
ההנהגה הפלסטינית פרסמה אתמול הודעה המגנה בחריפות את הפיגוע האלים, באולם בראשון לציון, ומציינת כי העיתוי של ביצוע הפיגוע הזה, בזמן פגישתו של שרון עם נשיא ארה"ב, נועד לסייע לשרון, ולטענותיו, כי אי אפשר להגיע לשלום עם העם הפלסטיני, להאשים את העם הפלסטיני בטרור, ולזכות את צבא הכיבוש הישראלי שממשיך בביצוע התנכלויותיו נגד העם הפלסטיני.

ההנהגה הפלסטינית החליטה לנקוט צעדים חריפים נגד המעורבים בפיגוע הזה, שגורם נזקים עצומים לעניין הפלסטיני, והמבוצע למרות שההנהגה הפלסטינית הודיעה פעמים רבות בעבר כי היא נגד פיגועים המכוונים נגד אזרחים, מאחר והם נותנים עילה לשרון להמשיך בביצוע מזימותיו האפלות.

ההנהגה מודיעה בבירור כי היא מגנה פיגועים מסוג זה הפוגעים באינטרסים הפלסטיניים, ולכן היא תנקוט בצעדים הדרושים להפסקת הפגיעה הזו.
יש יותר מדרך אחת לקרוא גינוי 69109
למי מיועד הגינוי?
אם הגינוי היה מיועד לישראל/ ארה"ב/ אירופה, כל התיחסות לאינטרס הפלשתינאי היתה צריכה להיות מצומצמת, עד לא קיימת (כי למה, בדיוק, זה צריך לעניין אותם). ודווקא התיחסות לאי-מוסריות שבפיגוע הייתה צריכה להיות מורחבת (משום שמוסר הוא כלל אנושי, ולכן נוגע גם להם).
אם הגינוי מיועד לפלשתינאים, אין להתיחסות לאי-מוסריות שבפיגוע שום משמעות, משום שמבצעי הפיגוע (ותומכיהם) כבר החליטו את ההחלטה המוסרית, והסיכוי שהודעה רישמית תשנה את דעתם הוא מזערי עד לא קיים. דווקא להתייחסות להיבט האינטרסנטי יש משמעות, משום שגם אם התקבלה ההחלטה המוסרית, עדיין אפשר לבטל/לדחות את ביצועה.

אבל, מהצד השלישי, ברור שגם דוברי הרשות הפלשתינאית מודעים ל"איך ההודעות נקראות" ולכן הם יכולים לכתוב את ההודעה כך שיראה כאילו היא מכוונת אל הפלשתינאים, בעוד שלמעשה היא מיועדת לגורמים אחרים (ישראל/ ארה"ב/ אירופה).

ומהצד הרביעי, אם דוברי הרשות מבינים שאפשר לקרוא את ההודעה מכל כיוון אפשרי, מה מונע מהם לכתוב את דעתם האמיתית...

מסקנה (שלי): חבל להתאמץ ולבדוק ניסוח של כל הודעה לתקשורת, מרוב מודעות עצמית, אין להודעות האלה שום חשיבות אמיתית, וגם אם הרשות הייתה מוציאה את מצע מולדת, עדיין היו ישראלים שהיו מפרשים אותן כעידוד לטרור, ודורשים הודעה חד משמעית. עדיף לבדוק את מעשי הרשות (או, בכלל, הגוף המדוברר), ואז להסיק מסקנות.
יש יותר מדרך אחת לקרוא גינוי 69112
אני לא יודעת כמה ''הפוך על הפוך'' של כוונות צריך לחשב פה. אבל גם בפעמים שבהם הרשות העמידה למשפט מפגעים, הם נשפטו על פגיעה באינטרס הפלסטיני. ערפאת לא יכול אז, ולא יכול עכשיו, לצאת נגד הרוב הברור בעמו, שתומך בפיגועים. והיות שהנוסח מפורסם ב''וופא'' גם בערבית,דוברי הרש''פ נאלצו לתמרן בין שתי הקרניים המוכרות של הדילמה הקבועה שלהם.
יש יותר מדרך אחת לקרוא גינוי 69115
כל הרעיון מאחורי התגובה שלי הוא שלא צריך לחשב אף כוונה. אין טעם בקריאה של ההודעות האלה, משום שעצם פרסומם בא לשרת אינטרס לא ברור, וקריאתם רק תועיל לאינטרס (כאשר לא ברור שזה האנטרס של הקורא).

ובעניין אחר, אם הרשות העמידה רוצחים או מסיעים לרצח למשפט באשמת ''פגיעה באינטרס הפלסטיני'' (ולא רצח, סיוע לרצח או נסיון לרצח), ישראל לא צריכה אפילו להוכיח שהמשפטים אינם צודקים, מדובר בפושעים (ז''א חשודים בפשע) שלא נשפטו (על אחד מההפשעים שביצעו), ולכן ישראל יכולה וצריכה לתבוע את הסגרתם (גם לאחר שנשפטו והורשעו בפשע אחר) או שפיטתם (על הפשע הנוסף).
הסגרה? 69122
כן, אבל לא נהוג להסגיר חשודים למדינות זרות, כאשר החשודים הנ''ל מרצים עונש מאסר, אלא רק לאחר השחרור.
הסגרה? 69125
טחנות הצדק טוחנות לאט, אבל עדיין טוחנות.
מלחמת שלום מרכז הליכוד 69182
עומדת בפתח (אולי)
ואם במרכז הליכוד ה"אופק המדיני" ברור כשמש
70% מתנגדים להקמתה של מדינה פלסטינאית
אך 80% "אחרים" חושבים שבסופו של דבר תקום מדינה פלסטינאית
אז על מה אנחנו פשוטי העם נלין?
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69464
שוב הוכיחו שרון ונתניהו את אמירתו של טולקין בשר הטבעות:"מנוולים תמיד נוטים לריב ביניהם".

ואם זו מפלגת השלטון,ואם ה"אלטרנטיבה" שלה מעדיפה להתלקק לטעם הקהל ותוך כדי כך לטבול במנעמי השלטון (רוץ ביילין,רוץ, אתה האלטרנטיבה השפויה היחידה שתוכל להוציא את המדינה מהבוץ.) לא נותר אלא להגיד: אם זו לא היתה המדינה שלנו, היינו צוחקים.
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69473
לפני שנה וחצי ברק ופרס (וגם שריד) רבו ביניהם על מי ירוץ לראשות הממשלה. (מאוחר יותר היה באותה מפלגה מה שמישהו כאן דימה ל"תגרה בשוק הקצבים בבגדד"). אז כמו שאתה רואה, הנטייה לריבים פנימיים אינה מאפיין בלעדי של מנוולים. אפילו לא של פוליטיקאים.

משאל מיצפטל‏1: מי לדעתך יהיו המועמדים המרכזיים‏2 לראשות הממשלה בבחירות הקרובות?

1 גם לא-ארז-לנדוור מוזמנים להשתתף.
2 נכון לדקה זו, החוק קובע שלא תתקיימנה בחירות ישירות לראשות הממשלה. כיוון שהשאלה "מי יעמדו בראש רשימות העבודה והליכוד לכנסת" עשויה לפספס את מועמד "הכח השלישי", אני בוחר בניסוח המעורפל הזה.
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69476
אני לא יודע מי יהיו המועמדים, אבל בין השניים עדיף שנתניהו יעמוד בראשות המדינה (עושה הרבה רוח, אבל למעשה כתוצאה מלחץ אמריקאי מבצע את הדברים הנכונים, ע''ע פינוי חברון והסכם וואי) ולא שרון (מקיאבליסט המוביל אותנו לאבדון).
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69492
יש לי קצת בעיות בחיים, אתה יודע, החלטות קשות. אולי אתה יכול לייעץ גם לי מהם "הדברים הנכונים" שעלי לעשות?

אין דברים נכונים לעשות באופן אבסולוטי. כל מעשה נבחן לאור מטרות. קשה לי להאמין שתצליח למצוא קונצנזוס בקרב קוראי האייל על "מה הם הדברים הנכונים" בהקשר הפוליטי.

אין לי גם מושג על פי איזה קריטריון אתה קובע כי פוליטיקאי אחד הוא מקיאווליסט והשני אינו, פרט לשימוש רטורי במונח "מקיאווליסט". אתה לא נמצא בתוך מוחו של אף פוליטיקאי (אולי כן?) ואינך יודע מה המטרות שלו (פרט למטרות אותן הוא חושף בפניך) כך שייתכן שכל הפוליטיקאים, מימין ומשמאל, מוליכים אותך שולל.
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69583
בכל מצב, אישי או לאומי, ניתן לבחור בדרך כלשהי מבין כמה דרכים אפשריות, והיא ''הנכונה ביותר'' עבור הבוחר אותה.
כמובן שבשום מקרה ובשום בחירה לא יהיה קונצנזוס, אבל לגבי דרכה של מדינת ישראל, נראה שמבחינה פרגמטית ''דרך אוסלו'' היא הנכונה.

לגבי פוליטיקאים, ניתן לבחון את מעשיהם ולשער מהי מטרתם.
המונח ''מקיאווליסט'' מציין את מי שחותר למטרה מסוימת בצורה מניפולטיבית.(דבר היכול להיות גם לטובה, למשל תימרון רוזוולט את מדינתו לכניסה למלחה''ע השנייה.)
שרון נראה כמי שרוצה למוטט את הרש''פ ולהחזיר את השטחים לשלטון כיבוש ישראלי, ופועל בצורה זו, ולכן ''מקיאווליסט''.
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69595
תגיד, לא רעדה לך היד, אפילו לא מעט, כשכתבת "דבר היכול להיות גם לטובה" אחרי שבפסקה הקודמת הודית שבשום מקרה ובשום בחירה לא יהיה קונצנזוס? אני ממש מקנא ביכולת שלך לקבוע ערכים מוחלטים לפעולות. בעצם, אני לא מקנא, אני רוצה לחזור על משהו שכבר אמרתי: מהמציאות לבדה לא נובע מה לעשות. רק משילוב המציאות עם ערכים אפשר להחליט מה לעשות, מה טוב, ומה רע. לכן, אופן הפעולה של רוזוולט אולי "טוב" כדי לממש את הפוליטיקה של רוזוולט, אבל אינך יכול לטעון שהוא "טוב" מבחינה אבסולוטית שאינה תלויה במציאות או בערכים. אותו הכלל חל כמובן גם על הקביעה המעורפלת לגבי "דרך אוסלו" (ואם אתה רוצה, חפש תגובות מוקדמות שלי לגבי האלטרנטיבה ל"דרך אוסלו" - "דרך וושינגטון").

אני עדיין "תקוע" עם הקריטריון המקיאווליסטי שלך. כיצד פועל שרון באופן מקיאווליסטי יותר מפוליטיקאים אחרים? אילו מניפולציות הוא בדיוק עושה? אגב, אם אני מבין נכון, נסוגת מעט במשפט האחרון מקביעה מוחלטת ("שרון הוא מקיאווליסט") לקביעה חלשה יותר ("שרון נראה כמי...") או שבכלל התכוונת למשהו אחר ולא הבנתי?
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69598
בכלל, אני חושב שיש נטיה להפריז בשימוש בתואר מקיאווליסטי כשמתכוונים לאופורטיוניזם אגואיסטי.
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69599
שרון הוא מקייבאליסט מכיוון שכל פעולתו מכוונת לחיסול הרש''פ ע''י מדיניות הפצצות בלתי פוסקת (גם בתקופת ה''הבלגה'') והתעלמות מיוזמות מדיניות.
פוליטיקאים אחרים הם לא בהכרח בעלי דרך וחתירה למען השגתה, ולכן הם לא ראויים לתואר ''מקיאווליסט''.(השחיתות הפוליטית הרגילה היא משהו אחר.)
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69601
ואיך התיאור הזה בדיוק מתקשר להגדרה שלך שדיברה על מניפולטיביות? אלא אם כן, אתה לוקח את ההגדרה הרחבה להחריד של המונח מניפולציה ואז כל מי שבחייו זז מילימטר הוא מניפולטיבי.
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69602
לגבי פוליטיקאים בכלל ופוליטיקאים ישראלים בפרט זוהי מניפולטיביות, מכיוון שלא תמיד המנהיג בעל דרך אלא נסחף עם האירועים (ע''ע נתניהו) או בעל דרך, נכונה או שגויה, שמנסה להתאים את עצמו למצב (ע''ע רבין,ברק).
שרון לעומת זאת הוא בעל דרך שמנסה לשנות את המצב, וזו מניפולטיביות.
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69604
שוב חזרנו ל"נכונה" ו"שגויה"? כל פעם תנסה להשחיל את הערכים המוחלטים דרך איזה צוהר?

הקביעה שלך כי פוליטיקאי מסויים נסחף אחרי האירועים, אחר מתאים עצמו למצב ושלישי מנסה לשנות את המצב משאירה את נטל ההוכחה עליך. אני מסתפק בהנחה "צנועה" יותר - כל הפוליטיקאים הם מהזן השלישי (מניפולטיבים, and not that there is anything wrong with that).
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 70403
או, בקיצור, אין לך מושג מה זה מקיאווליסט. תקרא את ''הנסיך''. ספר יפה, נחמד, מעניין, קצר, והתרגום לעברית זמין וקריא למדי. מקיאוולי בכלל לא דיבר על חתירה למטרה מסוימת. כל מה שהוא דיבר עליו הוא איך לשמר את הכוח בידי השליט - המטרות הערכיות כולן משרתות את המטרה של שימור הכוח הפוליטי.
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 70473
אכן, זהו נושאו של הספר, אך במובן הרחב יותר הביטוי מציין את מי שחותר למטרה מסוימת ועושה זאת במניפולטיביות - מה שנקרא ''המטרה מקדשת את האמצעים''.
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 70530
The political doctrine of Machiavelli, which denies the relevance of morality in political affairs and holds that craft and deceit are justified in pursuing and maintaining political power.
(מתוך dictionary.com)

המטרה מקדשת את האמצעים - כן, אבל רק מטרה אחת: שימור הכוח הפוליטי. אגב, בדיקה במילון מרים-וובסטר נתן הגדרה דומה.
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 86987
במקרה היום הסתכלתי על גב כריכת הספר, ושם כתוב שמאקיבליסטיות היא חתירת אדם למען מטרה מסוימת, כלומר לא בהכרח תפיסת השלטון והתבססותו.
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69501
''שוק הקצבים בבגדד'' היתה התיחסות להתמודדות בין בן אליעזר לבורג, לא ברק ופרס.
ועידת מרכז הליכוד - סיכום ראשון 69511
לכן כתבתי ''מאוחר יותר היה באותה מפלגה''.
המפגש עם הבלתי צפוי - מבצע בעזה 69210

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים