אין מידה למשכל 1090
למעלה ממאה שנים מנסים חוקרים שונים להסביר הבדלים במנת המשכל של קבוצות אתניות. אחרי כל הויכוחים וכל ההמולה, אפשר לשאול אם בכלל יש טעם לעסוק בשאלה.
ב- 9/7 פורסמה ב"אייל" ידיעה אודות אם לבנה שילדה זוג תינוקות שחורים כתוצאה מטעות במרפאה שביצעה את ההפריה. במהלך הדיון שהתעורר, הוזכר הוויכוח הפסיכולוגי העתיק בנוגע להשפעות תורשה מול סביבה בעיצוב היכולת המנטלית של הצאצא. הוויכוח תורשה/סביבה שולט בשיח הפסיכולוגיה החברתית בארה"ב מזה למעלה משלושים שנה, ונובע מהבדלים מובהקים סטטיסטית בציוני IQ בין קבוצות אתניות בארה"ב. בעוד אסיאתים־אמריקאים ממוקמים בראש הסקאלה, הרי שהשחורים ממוקמים בתחתיתה. הדיון המרכזי נסוב סביב המקור להבדלים - סביבה מול תורשה. לפני שנמשיך, כדאי להבהיר נקודה אחת: "אינטליגנציה" מוגדרת כלוגיקה אבסטרקטית, היכולת לרכוש מידע, והיכולת לפתרון בעיות. IQ (מנת משכל) הוא המדד המספרי המקובל לאינטליגנציה.

ההבדלים בציוני מנת המשכל של קבוצות שונות מקושרים סטטיסטית להבדלי מעמדות חברתיים, וכיוון שקבוצות אתניות לא־לבנות מאכלסות בעיקר את המעמדות הנמוכים בחברה האמריקאית, רבים הצביעו על ההבדלים כנובעים בהכרח מגורמים סביבתיים. עם זאת, גם לאחר שהבדלי מעמד נוטרלו באופן סטטיסטי, עדיין נותר פער מובהק בין קבוצות אתניות שונות.

המאמר המרכזי שניסה להוכיח כי ההבדלים נובעים מתורשה הוא מאמרו של ארתור ג'נסן מ- 1969,"How much can we boost IQ and scholastic achievement?". עם פרסום המאמר ספג ג'נסן ביקורות קשות, ואף כונה "גזען" על־ידי הארגון האמריקאי לאנתרופולוגיה. ג'נסן תמך בעמדתו בהסתמכות על מספר ממצאים. באופן סטטיסטי, מנת המשכל של ההורים הביולוגיים מסבירה 50 אחוז ממנת המשכל של הילדים, בין אם הילדים גודלו על־ידי הוריהם הביולוגיים ובין אם על־ידי הורים מאמצים (קורלציה כזו נחשבת בסטטיסטיקה לתוצאה גבוהה במיוחד). לעומת זאת, מנת המשכל של ההורים המאמצים מסבירה רק בין 0 ל- 20 אחוזים מזו של הילדים המאומצים. בנוסף, הסתמך ג'נסן על מחקר שנערך על־ידי סיביל ברט, ובו נמצא כי מנת המשכל של תאומים זהים (מונוזיגוטים) שגדלו בבתים שונים זהה ברמה של 75 אחוזים, דהיינו - הסביבה יכולה להשפיע רק עד לרמה של 25 אחוז.

ג'נסן אף ערך ניסויי מעבדה בעכברים, כאשר האינטליגנטים ביותר (המהירים ביותר לעבור דרך מבוך) זווגו בינם לבין עצמם, הדור הבא של עכברים היה יותר אינטליגנטי מדור ההורים, ולהיפך. ג'נסן הסיק מכך כי כיוון שאנשים נוטים להתחתן עם הדומים להם (אותה קבוצה אתנית, אותה רמת השכלה, אותו מעמד), מתרחש תהליך דומה אצל בני־אדם.

כולנו רואים כיצד הילדים משמרים את תכונותיהם הפיזיולוגיות של ההורים (צבע עיניים, שיער וכיו"ב), ולכך הוסיף ג'נסן יכולת מנטלית. הוא הניח כי כפי שגזעים אנושיים נבדלים בתכונותיהם הפיזיולוגיות, אין סיבה לכך שלא ייבדלו גם בתכונותיהם המנטליות. הוא טען כי לכל קבוצה אתנית יש התפלגות משכל ספציפית, לפי הקוד הגנטי של הקבוצה. השוליים הם זהים (פרטים מכל קבוצה יכולים ליפול בין הגבול הנמוך לגבוה של מנת המשכל) אך הממוצע ממוקם אחרת בכל קבוצה אתנית.

בשנות השבעים נערכו ניסויים נוספים בתחום, אשר טבעו את הבסיס לגישה התורשתית של ימינו: תורשה מסבירה 60%, סביבה 30%, ו-‏10% נוספים משתנים באופן בלתי משוייך. בניגוד לדטרמיניזם של ג'נסן, הגישה התורשתית הרווחת כיום מניחה כי סביבה ותורשה פועלות באינטראקציה, ומנת המשכל של כולנו היא תוצאה של השתיים ביחד: פוטנציאל גנטי זקוק לגירויים סביבתיים כדי להגיע לידי מימוש, וגורמי סביבה לא יהיו אפקטיביים בלי פוטנציאל גנטי מסויים.

במהלך שנות השמונים, דנו חוקרים שונים בקושי החברתי בהתמודדות עם המידע על הבדלי אינטליגנציה בין גזעים. חונכנו להאמין בשוויון מלא בין בני האדם ("All men are created equal") והנה הפסיכולוגיה מספרת לנו שלא כך הוא. למעשה, טענו אותם חוקרים, עלינו להאמין כי כל בני האדם זכאים ליחס שווה, אך האם הם אמנם שווים? אנו מאמינים במריטוקרטיה מצד אחד (דהיינו, אנשים נבדלים בכישורים שלהם), ובשוויון מן הצד השני (כל בני האדם נוצרו שווים). התנגשות ערכית זו, יחד עם אירועים מההיסטוריה אשר המחישו כי אמונה בהבדלים בין קבוצות שימשה כאידיאולוגיה למעשי זוועה (השואה, העבדות, גזילת אדמות האינדיאנים), הם המקשים עלינו לקבל את קיומם של הבדלים מנטליים בין קבוצות. כיוון שאידיאולוגיות העבר הוכחו כשגויות פעם אחר פעם, אנו מעדיפים להימנע מלחזור על אותן הטעויות.

זה כבר 30 שנה שהאסכולה התורשתית מותקפת באופן קשה. חלק ממצדדיה טוענים היום לצביעות אינטלקטואלית הנובעת מכך שהגישה איננה "פוליטיקלי קורקט". פסיכולוגים יעדיפו להתעלם מההוכחות התומכות בגישה, ולתת לדעותיהם האישיות לגבור על יושרם המדעי, עד למצב בו מחקר ההבדלים בין גזעים נחשב ללא מוסרי כשלעצמו. טענות אף הועלו בנוגע לליסנקואיזם - המאמץ להוציא תחום מחקר שלם אל מחוץ לחוק כשאינו מתיישב עם הדוגמה הפוליטית השלטת.

מן העבר השני, אלו התומכים בהשפעה של גורמים סביבתיים, מספקים שלל הוכחות לעמדה ה"סביבתית". השימוש במילה "סביבה" נובע מחוסר בהירות בנוגע לגורמים הסביבתיים המשפיעים על האינטליגנציה: כיוון שתורשה מסבירה עד 60% מהאינטליגנציה, הרי ש"סביבה" מסבירה את השאר, אך לא ברור בדיוק מה ואיך. הטענה אותה אימצו מרבית הפסיכולוגים כיום היא כי גזעים שונים נולדים עם מטען גנטי זהה, דהיינו - בעוד פרטים נבדלים ביניהם בפוטנציאל הגנטי, הרי שקבוצות אינן נבדלות ביניהן. מכאן נובע כי הגורם היחיד להבדלים בין קבוצות הוא היחשפות לגירויים סביבתיים שונים.

אחד הספרים המרכזיים שעיצבו את הגישה הוא ספרו של סטיבן ג'. גולד מ- 1981, "אין מידה לאדם", בו טען הזואולוג המנוח כי מדדי אינטליגנציה הם דוגמא למקרה בו המדע משרת אידיאולוגיה גזענית. מדדי אינטליגנציה שנחשבו למדעיים במאה ה- 19 הוכחו כשגויים על־ידי פסיכולוגים בני המאה ה- 20 (מדדים כגון מדידת היקף הגולגולת, גובה המצח, משקל המוח וכיו"ב). המדדים המוטעים הללו הוכיחו בזמנו כי נשים, יהודים ושחורים הם פחות אינטליגנטים בהשוואה לגבר הלבן. מכאן הציע גולד כי כאשר הפסיכולוגים של ימינו טוענים כי הצליחו להוכיח עליונות גזעית על־ידי מבחני אינטליגנציה, הם משרתים את אותה אידיאולוגיה גזענית מלפני 100 שנה, והמדדים הנוכחיים יכולים בה במידה להיות מופרכים בעוד 10 או 50 שנים, כפי שאנו הפרכנו בימינו מדדים שבעבר נחשבו למדעיים.

בנוסף, עירער גולד על מהימנות המבחן עצמו. מבחן ה-IQ נוצר על־ידי בינה (Binet) בשנת 1908 כדי לבחון ולסייע לילדים עם קשיי למידה קשים, ומעולם לא התיימר לבחון את האוכלוסיה הנורמלית. כשהמבחן נכנס לשימוש בארה"ב, הוא נוצל כדי להוכיח את הנחיתות המנטלית של מהגרים בתחילת המאה ה- 20, ובכך שירת את התנועה למניעת נישואי תערובת וסייע ברציונליזציה של הגבלת מכסות ההגירה. מכאן היתה הדרך קצרה - המבחן נכנס לשימוש בכלל האוכלוסיה במהירות, תוך התעלמות מן המטרות אשר לשמן נוצר. גולד טען כי פסיכולוגים בתחילת המאה ה- 20 שמחו לאמץ כל הוכחה להבדלים תורשתיים בין גזעים, במסגרת הגזענות הכללית בחברה דאז. רק בשנות ה- 30 של המאה הקודמת החלו פסיכולוגים להודות בקיומן של השפעות סביבתיות. גולד וחוקרים אחרים אף ערערו על מהימנותו של מחקר התאומים הזהים: היו שטענו שהמחקר כולו מפוברק, ואחרים טענו כי בשל המספר הנמוך של משתתפים במחקר, הוא אינו מהימן סטטיסטית.

לטיעוניו של גולד מצטרפים חוקרים נוספים, הטוענים כי למוטיבציה משקל גדול בהתפתחות מנטלית תקינה. ילדים מקבוצות אתניות שונות נבדלים במוטיבציה שלהם כתוצאה ממחסור במודלים לחיקוי וכתוצאה מתרבות קהילתית סגורה אשר במקרים מסויימים אינה מעודדת הישגים מנטליים. חוקרים אחרים טוענים להטיה תרבותית של המבחנים, או מצביעים על הנוחות שבהסברים גנטיים - אם תכונות שונות הן מעבר לשליטתנו, הרי שאיננו אחראים להתנהגותנו.

הקשר הסטטיסטי החזק בין מעמד חברתי ומנת המשכל נתפס על־ידי תומכי ההשפעה הסביבתית כהוכחה להשפעות הסביבה. בתגובה, טוענים תומכי הגישה התורשתית כי מנת המשכל משפיעה על מעמד, ולא להיפך: הטפשים־יותר ינועו למעמדות הנמוכים, והחכמים - למעמדות הגבוהים. מכאן והלאה הקשר ברור: ילד שנולד להורים ממעמד נמוך נולד למעשה להורים פחות־חכמים, בעוד שילד להורים ממעמד גבוה נולד להורים חכמים. לביסוס הטענה, מצביעים תומכי הגישה הגנטית על תוצאות מחקרים שונים שהראו כי בעוד מנת המשכל של שחורים נמוכה מזו של לבנים ב-‏15 נקודות בממוצע, הרי שכאשר הבדלי המעמד מנוטרלים סטטיסטית, יורד הפער ב-‏4 נקודות בלבד, ל-‏11 נקודות. גם מבחני משכל חופשיים מהטיות תרבותיות לא הצליחו להוריד יותר מ-‏4 נקודות מהפער. בנוסף, אינדיאנים בממוצע הם בעלי מנת משכל גבוהה יותר משחורים, למרות שהסביבה בה הם גדלים היא פחות תומכת ומטפחת (פחות חומר קריאה בבית, מצב כלכלי גרוע יותר, הורים בעלי הישגים חינוכיים נמוכים יותר, הורים בעלי שאיפות נמוכות יותר בנוגע לעתיד ילדיהם). ג'נסן טען כי לכולנו פוטנציאל מנטלי גנטי, אשר מגביל את יכולתנו למקסימום מסויים בלי קשר לגורמי סביבה.

טיעונים אלה מופרכים על־ידי תומכי ההסבר הסביבתי כמתעלמים מגורמי סיכון במהלך ההריון, הנפוצים בעיקר בקרב קבוצות ממעמדות נמוכים ומשפיעים על תפקודי המוח של הצאצא (הריון בגיל צעיר, הריונות תכופים, צריכת סמים ואלכוהול במהלך ההריון ותת־תזונה של האם), וכמתעלמים מכך ששליטה בשפה משפיעה על יכולת ההצלחה במבחנים של קבוצות הדוברות אנגלית כשפה שניה או הדוברות דיאלקטים ולא אנגלית סטנדרטית (כמו השחורים בארה"ב הדוברים אבוניקס). בנוסף, מחקרים הראו כי ילדים למשפחות עניות השיגו עד 25 נקודות משכל נוספות כשנבחנו בשנית לאחר התערבות חינוכית.

מקרים כמו מקרה האם הלבנה שילדה זוג תינוקות שחורים מזכירים לנו עד כמה חשוב להורים־לעתיד הקשר הגנטי לצאצאים. האם ההורים מייחסים חשיבות לדמיון הגנטי בגלל מראה חיצוני, תכונות אופי, או פוטנציאל מנטלי? או שמא אנו פועלים מתוך אינסטינקטים של שימור־עצמי ושימור גנטי, כמו אלו בהם דן דארווין במאה ה- 19, ולמעשה הרצון לקשר גנטי לצאצאים נובע מדחף ביולוגי מולד?

ב- 1996 פרסם הארגון האמריקאי לפסיכולוגיה הצהרה לפיה הארגון אינו מסוגל עדיין להסביר את הבדלי המשכל בין קבוצות אתניות, וכך נותר הוויכוח בעינו. השאלה הנשאלת היא, האם זה באמת משנה? גם לו השתייך המין האנושי כולו לאותה קבוצה גזעית ולאותו מעמד חברתי, 80 אחוזים מההבדלים במנת המשכל בין פרטים עדיין היו מתקיימים. לאור זאת, האם יש בכלל טעם בהמשך הויכוח? לפסיכולוגים פתרונים.
קישורים
ארתור ג'נסן - קורות חיים
אישה שעברה הפריה ילדה תאומים של זוג אחר - הדיון המקורי
"הבדלים של יום ולילה" - מאמרו של שחר נתניהו
אין מידה לאדם - לרכישת הספר בחנות Ibooks
The Mismeasure of Man - אותו ספר, רק באנגלית, ובאמאזון
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  דמגוסטיקה • האייל הגולה • 9 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • sea
  אבא עו''ד • נגה אדמון • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • דובי קננגיסר
  ללא כותרת • sea
  סמנמנים זו יופי של מילה (: • דובי קננגיסר
  פוספסטים זאת גם יופי של מילה • העלמה עפרונית
  פוספסטים זאת גם יופי של מילה • דובי קננגיסר
  פוספסטים זאת גם יופי של מילה • דורון הגלילי
  פוספסטים זאת גם יופי של מילה • דובי קננגיסר
בינה טבעית 81754
סתם, נזכרתי שכשלקחתי את אחי הקטן, בעל השיער הארוך, למוזיאון המדע בירושלים, פתאום, לאחר שפניתי אליו בנסיון לענות על אחת מקושיותיו, אמרה אישה חרדית לידי: "אה, הוא בן". הסתובבתי ושאלתי "סליחה"? היא אמרה משהו כמו "לא, פשוט התפלאתי איך ילדה יכולה להיות כזאת חכמה". זה קצת עצבן אותי, אך עניתי לה במאור פנים, "לזה את קוראת חכם? את צריכה לשמוע את אחותו".

אני לא זוכר איך זה נגמר, אך התעוררתי בבית חולים, מוקף...
סתם, אני מנסה לעשות את זה יותר מעניין.

לילה טוב
  בינה טבעית • Xslf
בינה טבעית 81844
הפסקה הראשונה לא נכתבה בבדיחות הדעת. פשוט, לאחר כתיבתה זה נראה לי לא כזה קוריוז מעניין אז ניסיתי לשפר את המצב.
בינה טבעית 549773
ובאמת יש לו אחות והיא באמת אינטליגנטית במיוחד?
בינה טבעית 549780
שניהם אנשים חריגים, כולל תפיסה מהירה, זיכרון מצויין, מקוריות וכישורים חברתיים טובים. לה גם יש כישרונות טכניים מפתיעים (בהתחשב בחוסר העניין שהיא מגלה בתחומים אלו) שעולים על שלו (ואף על שלי, למרות תגובה 536192 ).
  בינה טבעית • sea
  כמה מוכר... • טלי
בינה טבעית 549562
לפני שנים מספר, ישבתי וחיכיתי לדוד שלי שיבוא לאספני על אופנועו. ובידי תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, ואני קוראת בה בעיון.
עוצרת חרדיה, שנדהמת לראות חילוניה בגופיה וכרך תלמוד בידיה.
"מה זה, גמרא?"
"כן. מסכת עבודה זרה".
"ואת מבינה???"
"כן".(ממש קשה. שטיינזלץ כבר עשה את כל העבודה של ניקוד, פיסוק ופירשון בצד).
שתיקה.
"לא עדיף שתגידי פרקי תהילים במקום?"

ואגב, בת דודתי ובן זוגה התחזקו קשות. אצל הרב מחמירוביץ' ואצל הרב אסור. ויש להם 2 ילדים, אחת נוספת בדרך, כל זה ב-‏3 שנים. הבן, הוא הגדול, מגלה נטיה קשה לורוד. הם עמלים לעקור לו אותה מהלב. בבת בת השנה וחודשיים הם כבר מתפארים, איך היא יודעת לקפל כביסה יפה.
בינה טבעית 549776
ישנם חרדים לא מעטים (וגם חרדיות ממין נקבה, למרבה הפלא :) ), שמזהים/ות את תלמוד שטיינזלץ בחצות הלילה מתוך שינה עמוקה, מבפנים ומבחוץ, פתוח, סגור, ישר או הפוך. מנסיוני הדל, הנה קושיה והנחת יסוד בה: הייתכן שהשאלות התמימות-מיתממות באו לא רק משום היותך חילוניה בגופיה אלא גם (אולי בעיקר) כהבעת מחאה עדינה כנגד העדין, שיש לו מתנגדים ומחרימים בקרב הליטאים (וכנראה לא רק בקרבם)?
בינה טבעית 549778
חבר מהמילואים סיפר לי שיש ''ויכוח חריף'' על הלגיטימיות של התרגום.
(כיפה סרוגה)
בינה טבעית 549569
לא להאמין אבל פעם היה לי שיער ארוך עם קוקו. קרובת משפחה שהיתה בגדוד העבודה וראתה אותי בקיבוצה שאלה "איזה גבר הולך עם קוקו?". התברר שבדורה ובקבוצתה היו גברים בעלי שיער ארוך אבל לא עם קוקו.
בינה טבעית 549688
אביה של אחת מחברותי הוא פרופ' לפיסיקה ושמרן להפליא. יום אחד היא פגשה אצלו בארוחת ערב בחור צרפתי עם קוקו ועגיל באוזן. הרעיון שאותו אבא מקבל את אותו בחור בידידותיות רבה הדהים אותה. נראה שהמדע הסתיר ממנו את ההופעה.
בינה טבעית 549700
אולי הפסיכולוגיה הסתירה מעיני החברה שלך את העובדה שאביה לא כל כך שמרן כמו שהיא חושבת.
בינה טבעית 549719
לא רק ביתו חושבת שהוא שמרן.
ושכחתי להזכיר שהבחור-קוקו+עגיל היה פוסט דוקטורנט של האבא.
בינה טבעית 549724
טוב, אז שמרן זה מי שלא איכפת לו שלפוסט שלו יש קוקו. בסדר.
בינה טבעית 549735
השאלה היא איך הוא היה מגיב על קוקו שנל.
בינה טבעית 549746
אני מניח שכל ההסטוריה היתה נראית אחרת לו קוקו שנל היתה עושה פוסט בפיסיקה.
בינה טבעית 549752
הוא בטח חשב לעשות זאת רק שבאופנה הייתה הרבה יותר רווחית.
בינה טבעית 549756
היא.
  גם גויאבה - מילה מצויינת ! • ארז ליבנה • 22 תגובות בפתיל
  סמנמנים זו יופי של מילה (: • האייל האלמוני • 5 תגובות בפתיל
  אנשים אתם מפספסים עניין רציני • מוקי • 2 תגובות בפתיל
  יש הבדלים בין גזעים • יוסי • 42 תגובות בפתיל
  למה משכל? • ארז ליבנה • 22 תגובות בפתיל
  היי קיו • גילית • 6 תגובות בפתיל
  מנת משכל והקשר שלה לתורשה סביבה • clue • 42 תגובות בפתיל
  הממם..? • האייל המרושע • 11 תגובות בפתיל
  אפליה מתקנת • ריקי • 2 תגובות בפתיל
  מאיפה הגיעו ההבדלים התורשתיים • עוזי ו. • 38 תגובות בפתיל
  צאצאים בנישואי תערובת • דוד • 6 תגובות בפתיל
  הגניוס היהודי (אשכנזי) • אפופידס • 4 תגובות בפתיל
אין מידה לחייל 466594
מתוך http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/937759.html :
"מחקר שערך צה"ל בעקבות המלחמה בלבנון לא מצא קשר בין נתוני המיון הראשוניים של המיועדים לגיוס - הקב"א והדפ"ר - לתפקודם תחת אש.
...
לכאורה, הפעילות בשטחים שונה מהותית מהמלחמה בלבנון, משום שהיקף הלחימה נמוך יחסית ולעומת זאת מורכב התפקוד מפרמטרים נוספים, כמו הפגנת שיקול דעת מול אוכלוסייה אזרחית. אולם, גם הפעם לא נמצא מתאם בין הנתונים שלפני הגיוס לתפקוד בשטח."
...
"במידת מה, התברר שחיילים בעלי השכלה ואינטליגנציה גבוהה יחסית, תיפקדו מעט טוב יותר בקורסים"
...
"מחקר שנעשה באחרונה בצבא האמריקאי העלה מסקנות דומות למדי. ראש מחלקת מדעי ההתנהגות באקדמיה הצבאית "ווסט-פוינט", הקולונל תום קולדיץ, ריאיין חיילים אמריקאים וכן שבויים עיראקים שהשתתפו בקרבות במלחמה בעיראק ב-‏2003. קולדיץ מצא שיש פער גדול בין מנהיגות "רגילה", לבין מנהיגות בתנאי סכנת חיים - ושקשה להסתמך על מבחני מיון מראש כדי לנבא מנהיגות מהסוג השני."

הפתרון הוא כמובן לערוך את בחינות הקב"א והדפ"ר תוך כדי קרב.
אין מידה לחייל 527570
לא פשוט יותר לבטל את הקרבות? זה הרבה יותר נבון כלכלית.
אין מידה לחייל 527577
בשום מקום לא הראתה ישראל את מוסריותה כמו במלחמה, ואתה מוכן להשליך את כל זה בשביל עוד כמה גרושים? האם המושג "טוהר הנשק" אינו מדבר אליך?
אין מידה לחייל 527581
איזה משפטים מוזרים, אתה מרחיק פה לכת יותר מכל מי שיכול להיחשב כ''ימין'', או כמיליטנטי וכו'. בניסוח המוזר שלך זה נשמע כמעט כאילו כדאי לעשות בכוונה איזה מלחמונת, נמצא כבר על מה, העיקר שנפגין טוהר נשק.
אין מידה לחייל 527610
נו באמת כבר אי אפשר לחמוד כאן לצאן? או לפחות איזו כבשה מצודדת?
טול קורה ‏1 573475
הרשו לי לצטט מהמאמר: "אחד הספרים המרכזיים שעיצבו את הגישה הוא ספרו של סטיבן ג'. גולד מ- 1981, "אין מידה לאדם", בו טען הזואולוג המנוח כי מדדי אינטליגנציה הם דוגמא למקרה בו המדע משרת אידיאולוגיה גזענית. מדדי אינטליגנציה שנחשבו למדעיים במאה ה- 19 הוכחו כשגויים על־ידי פסיכולוגים בני המאה ה- 20 (מדדים כגון מדידת היקף הגולגולת, גובה המצח, משקל המוח וכיו"ב). המדדים המוטעים הללו הוכיחו בזמנו כי נשים, יהודים ושחורים הם פחות אינטליגנטים בהשוואה לגבר הלבן. מכאן הציע גולד כי כאשר הפסיכולוגים של ימינו טוענים כי הצליחו להוכיח עליונות גזעית על־ידי מבחני אינטליגנציה, הם משרתים את אותה אידיאולוגיה גזענית מלפני 100 שנה, והמדדים הנוכחיים יכולים בה במידה להיות מופרכים בעוד 10 או 50 שנים, כפי שאנו הפרכנו בימינו מדדים שבעבר נחשבו למדעיים."

מסתבר לפחות חלק מה"ממצאים" של גולד מופרכים, ואפשר לשער שהוא עצמו סבל בדיוק מהפגם עליו הצביע אצל אחרים: הנטיה (הלא מודעת) לתת לאידיאולוגיה להשפיע על בחינת העובדות. זה די משעשע או מזעזע, תלוי בהשקפה שלכם, כשמדובר בספר שמתרכז במציאת כשלים כאלה אצל אחרים. נכון שבמקרה שלו האידיאולוגיה ליברלית, אבל זה לא מפחית מחשיבות הבעיה.
_________________
1- לא במקרה זאת גם אנגרמה של "קולטורה"
טול קורה ‏1 573476
"מסתבר שלפחות..."

תסו"ש
טול קורה ‏1 573477
לא הבנתי. גולד טען שהוא פטור מהנטיה לתת לאידיאולוגיה להשפיע על בחינת העובדות? אם כך, זאת טענה טפשית. אבל אם הטענה שלו היתה כללית והוא לא העמיד את עצמו בנפרד מהקהילה המדעית, המקרה שלו רק מחזק את הטענה.
טול קורה ‏1 573478
אני מתקשה לדעת אם אתה מתלוצץ. אניח שלא.

הנטיה ההיא אינה משהו בינארי וגם אם היא קיימת תמיד (ואפילו זאת אינה הטענה של גולד. אני מנחש שהוא היה מסכים לכך שמי שחוקר את הצורה המרחבית של החלבון טיטין ( http://en.wikipedia.org/wiki/Titin ) מועד להכשל כאן פחות ממי שחוקר את הארכיאולוגיה של ימי בית שני, למשל) הרי המידה בה היא מתבטאת משתנה בהתאם לנסיבות ולחוקר. הספר המדובר לא עוסק בפילוסופיה של המדע אלא יש לו מטרות פרקטיות שמתבססות על ההנחה שאפשר להקטין את התבטאות הנטיה אם החוקר מודע להטיה הזאת. גולד האשים את החוקרים שמעורבותם הרגשית והדעות הקדומות שלהם הכשילו אותם, ולמרות שהוא ידע על מעורבותו הנפשית שלו, הוא נפל בדיוק באותו פח.

השווה למאמר פילוסופי שיטען שכל המאמרים הפילוסופיים חסרי ערך. איזה ערך היית נותן לו (ואצל מי הסתפר ויטגנשטיין)?
_______________
ןעכשיו אני אומר לעצמי: אוי וי. שוב אצא מניאק חברתי כשאודיע בעוד תגובה או שתיים שאני פורש מהדיון שאני במו ידי פתחתי. אולי הכי טוב שהיו חוסמים בפני את האפשרות להגיב.
טול קורה ‏1 573479
אני חושב שיש כאן משהו שונה. ידוע שכל תחום מחקר מושפע מהתפיסות החברתיות, התרבותיות והפוליטיות של זמנו. זה נכון לכל דור וכמובן שגם לדורנו. גולד מציג את חוקרי המאה ה19 כבעלי תפיסות שהיו מקובלות בזמנם ופחות מקובלות בזמננו. על סמך נתונים פיזיים וכן מבחני מישכל שכיום שנויים במחלוקת, הם הסיקו על העליונות המנטלית של הגבר הנורדי הלבן על פני נשים ובני מיעוטים. כיום מקובלת התפיסה שהבדלים נובעים מסביבה שונה ולא מ"נחיתות" מובנית ולכן הגישה של אותם חוקרים בעייתית.
טול קורה ‏1 573481
למה לפרוש? זה מאד מעניין, בערך שעה ניסיתי להבין מה עניין הקולטורה, עד בסוף עשיתי חיפוש על האות קו"ף ומצאתי את הכותרת. למה בכל מקום קוראים כותרות ורק באייל לא? יש לי תיאוריה - זה מפני שהן גדולות מדי, כמו פרסומת על עמוד שלם בעיתון, לא רואים את זה. ואולי אני טועה.

(לעניין גולד אין לי ממש דעה. לא ברור לי אם הוא עשה מחקר והסיק מסקנות מוטות, או שרק הביע דעה עם דוגמה אנקדוטלית מפוספסת. תכלס הרי ברור שמחקרים הם מוטים, אין מה לכתוב על זה ספר)
טול תגובה 573504
התיאוריה שלי – כי הכותרת "נגררת" לאורך כל הפתיל (אלא אם מישהי משנה אותה במיוחד) כך שלא רק שהרבה פעמים היא לא תורמת כלום לגוף התגובה, אלא שגם הרבה פעמים היא כלל לא קשורה לתוכן התגובה.
טול תגובה 573507
עוד יותר סביר אפילו.
טול תגובה 573521
עוד תגובה, ההסבר כאילו,
עוד יותר סביר אפילו.
טול קורה ‏1 573506
בניגוד ל"מטרות פרקטיות" כהגדרתך, אני חושב שהשאלה נוגעת ישירות לפילוסופיה של המדע. ואני אף פעם לא מתלוצץ בנושאים קריטיים כגון זה. אנסה להסביר את כוונתי.

פרנסיס בייקון היה אדם מוטרד מאוד. הוא ראה את ההתמוטטות של הפיזיקה המוטעית של אריסטו ששלטה בעולם הידע כאלף וחמש מאות שנה ואת המעבר אל הפיזיקה של ניוטון. והוא שאל את עצמו: איך נוכל להבטיח שלא נחזור שוב על טעויות כאלה, שלא ניפול שוב לעידן של חושך מדעי? הבעיה, הוא סבר, היא בדוגמה (dogma). אנחנו מקבלים דוגמות מוטעות מהחברה שמעוותות את החשיבה שלנו ואת הדרך שבה אנחנו מתבוננים בעולם. הפתרון הוא להיפטר מכל הדוגמות המוטעות: לנקות את הראש מכל הדעות הקדומות, ההטיות והרגשות, ולהתבונן בעולם באופן "נקי". המדען יכול להיות מלא תשוקה ביחס לעבודתו, אבל הוא צריך להשאיר את התשוקה מחוץ למעבדה. אם רק נוכל לפקוח את העיניים ולהתבונן בטבע ללא מעורבות רגשית או אידאולוגית, נוכל לראות את האמת כהווייתה.

מכאן, שאם מצאנו טעות בעבודתו של מדען, סימן שהוא חטא למתודה. האמת הרי היא שם, גלויה למתבונן, אלא אם כן המדען כופה על הטבע את המחשבות שלו. אם יש לו טעות, הרי שהוא לא ניגש "נקי" למחקר, ועל כן הוא אשם וראוי להוקעה.

אבל זאת לא הפילוסופיה היחידה שקיימת. גם פופר, למיטב הבנתי, חשב שיש לנו בעיה של "דוגמות מוטעות". רק שאם בייקון בחר להתמקד בחלק השני של המושג ולשאול "כיצד נימנע מטעות", פופר בחר להתמקד בחלק הראשון של המושג ולשאול "כיצד נימנע מדוגמות". פופר אמר: אי אפשר להימנע מטעויות. כל למידה, מדעית או שאינה מדעית, מבוססת על ניסוי וטעייה. האמת אינה גלויה למתבונן. אנחנו תמיד כופים את מחשבותינו על הטבע (השערות) ובמקרה הטוב אנחנו יכולים להיווכח שהם לא התאימו לטבע (הפרכות), אבל אין לנו גישה בלתי אמצעית לאמת. מחשבה "נקייה" לא תעזור כאן.

מכאן, שלפי פופר, טעויות הן בסדר גמור, חלק הכרחי בהתקדמות המדע. מה שלא בסדר זאת אחיזה בדוגמה גם כשמתברר לנו שהיא מוטעית.

חזרה לעניין שלנו. אם הגישה שלנו, או של גולד עצמו, היא בייקוניאנית, אז הוא הכשיל את עצמו. ברגע שהתגלה שהוא עצמו נכשל בהטיות, אז הוא חטא בחטא שבו הוא האשים אחרים ושם עצמו לצחוק. מנגד, אם הגישה שלנו היא פופריאנית, אז כל מה שהוא עשה זה חיזק את התזה שהוא ניסה להוכיח ("למדענים יש הטיות רגשיות ואידיאולוגיות"), ואז זה אולי משעשע (במובן של "צחוק הגורל"), אבל זה לא חטא, לא אשמה, ולא בעייתי בכלל.
טול קורה ‏1 573639
אני לא חושב שיש עוד הרבה בייקוניאנים בימינו, דומני שהכל מבינים שאי אפשר באמת "לנקות את הראש מכל הדעות הקדומות, ההטיות והרגשות", וגם שאם זה היה אפשרי לא היה לנו מושג על אילו עובדות להסתכל בכלל ומה לעשות איתן, כלומר שום תהליך מדעי לא היה אפשרי. אי לכך אני מניח שגם גולד לא היה בייקוניאן "קלאסי".

אבל, וכאן אין לי ברירה אלא לחזור על עצמי, לא מדובר על דיכוטומיה של "יש דוגמות" או "אין דוגמות" אלא בשאלה העדינה יותר "באיזו מידה ניתן לשלוט על השפעתן הבלתי מודעת של הדוגמות". גולד חשב שניתן לשלוט עליהן במידה מספקת שתצדיק כתיבת ספר, וכאשר בכתיבת הספר הזה הוא עצמו נכשל באופן בולט באותה הטיה (בהנחה שזה באמת המצב שם. לא בדקתי), הייתי קורא לזה גולד עצמי.
טול קורה ‏1 573641
אני רק הערה. האם התוצאה של ניקוי הראש מדעות קדומות איננה משמרת למעשה את אותן דעות? כדי לנקות דעה אתה צריך לחשוף אותה, להכיר אותה, ואז לפתח מנגנון המסיר אותה וגם שומר שהיא לא תצוף מחדש. ז"א הדעה דווקא נמצאת כל הזמן בתודעה בתוספת מנגנונים שמחזקים ומתחזקים אותה.
טול קורה ‏1 573642
בייקון לא קרא את פרויד.
טול קורה ‏1 573644
מה הקשר לפרויד?
טול קורה ‏1 573647
התהליך שאתה מתאר הוא צורת מחשבה שלא הייתה קיימת לפני פרויד. בודאי לא בזמנו של בייקון.

חוץ מזה, בייקון הוא רדיקל (במדע. הוא מזהיר מפני השימוש במתודה הזאת בפוליטיקה). רדיקלים חושבים שהדרך להתקדמות היא להרוס את העולם הישן ולא לעסוק בלימוד שלו.
טול קורה ‏1 573649
בסדר, אלא ששכ''ג התייחס למה שקורה בימינו.
טול קורה ‏1 573646
כאן באמת מוטב שאניח לאחרים לדבר, אבל להבנתי עצם העלאת הדוגמה אל ההכרה משפר את המצב. המנגנון לא אמור בהכרח להסיר את הדעה הקדומה, אלא לאפשר התייחסות אליה כדי להקטין את השפעתה. לדוגמא, אם מנהלת משאבי אנוש מודעת לכך שהיא קצת מיזוגנית, היא עשויה לתת למרואין זכר קצת יותר סיכוי מאשר עמיתתה שאינה מודעת (וכך גם אני, אחרי שקראתי את התגובה שיניתי את מינם של המנהלת והמרואיין מזה שהיה בתגובה המקורית שלי).

אם תרצה, זה קצת דומה להכשרה של פסיכואנלטיקאים שמאפשרת להם (בשאיפה) להתגבר על ההטיות האישיות שלהם כשהם מטפלים.
טול קורה ‏1 573648
השאלה הגדולה היא אם התאוריה הזו עומדת במבחן המציאות. אם המנהלת מתאמצת לתת למרואיין יותר סיכוי בגלל שהיא מיזוגנית, האם באמת היא נותנת לו יותר סיכוי? או אם במקרה רואים שהיא שוכרת יותר זכרים האם זה בגלל שהיא נתנה להם יותר סיכוי - קרי ניסתה להתרכז ביכולות ולא במין, או שבלי להיתכוון היא עשתה אפלייה מתקנת. האפשרות השנייה אומרת שבעצם לא רק שהיא הצליחה להתעלם מהמיזוגניות שלה אלא שלמיזוגניות שלה, שבא לביטוי במודעות מופרזת למינו של המרואין, היתה נוכחות גדולה יותר.
טול קורה ‏1 573651
אני מסכים איתך לגבי מהות השאלה הגדולה.

לגבי הסיפא, בעיני זאת קצת התחכמות. אני לא מנסה לומר שמודעות בהכרח תביא לשיפור המצב, אלא שהיא תנאי הכרחי לקיום סיכוי לשיפור. תיקון יתר הוא סכנה אפשרית אך ניתן גם לשלוט עליה במידת מה. אותה מנהלת כ''א יכולה, למשל, לבקש ממישהו לטשטש כל התייחסות למין בקורות החיים של המועמד כך שלפחות ההתרשמות הראשונית שלה, שהיא כידוע חשובה מאד, תהיה פטורה מההטיה.

בכלל, כשנגיע למצב בו בגלל אפליה מתקנת נתחיל להעדיף דוקא את אלה לגביהם יש לנו דעות קדומות שליליות, העולם יהיה מקום יפה יותר.
טול קורה ‏1 573652
התכוונתי למנגנונים הפסיכולוגיים ולא להשלכות ולתוצאות החברתיות.
טול קורה ‏1 573585
נו, וישנה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים