הפיגוע בעתניאל: נעל את עצמו עם המחבלים - ומנע טבח 1289
נעם אפטר, תלמיד בישיבת ההסדר בהתנחלות עתניאל, הקריב את חייו בעת ההתקפה על הישיבה בערב שבת והצליח להציל את חייהם של רבים נוספים. הוא הובא למנוחות במוצאי שבת בהתנחלות שילה.

מיקי מרק, מנהל ישיבת ההסדר "בית ועד הר חברון" בעתניאל, מספר: "המחבלים נכנסו לתוך המטבח בקומה הראשונה של הישיבה. באותה עת היו במקום תורני שבת, והמחבלים ירו לעברם ופגעו בהם. נעם הצליח לסגור את הדלת באמצעות בריח שהיה בצדה. המחבלים ירו בו בגב והוא מת". אפטר לא הספיק להשתמש באקדחו האישי. מרק הוסיף: "אני לא יודע להסביר איך בן אדם יודע שהוא סוגר את עצמו מבפנים, ובסופו של דבר גם ימות".

בהתקפה על הישיבה בעתניאל נהרגו ארבעה מאנשי הישיבה ונפצעו תשעה. ההרוגים הם כולם תורני המטבח שהיו בחדר שננעל. שני המחבלים נהרגו זמן קצר לאחר הפריצה לבניין על ידי כוחות הביטחון ואנשי הישיבה, שהם ברובם אנשי ישיבות הסדר.
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מחשבות על גבורתו של נועם 116807
זה מתקשר לי לויכוח על "איזהו גיבור, הכובש את יצרו".
והרי אין יצר חזק יותר מיצר החיים, מהדחף להשרדות אישית.
כשמישהו פועל להצלת אחרים תוך הקרבת הסיכוי (אולי קטן, אך קיים) למלט את עצמו, זה נראה לי כמו גבורה.

-אבל איך מחשבים מהר כל כך מה דרך הפעולה הנכונה?

-זהו, שלא מחשבים. הפעולה בשניות כאלה היא מהירה מכל מחשבה מהסוג הרציונלי.

- אבל, אם הוא לא חישב, אלא פעל באינסטינקט, האם זו עדיין גבורה?

-כן, כי האינסטינקט של מישהו אחר יהיה אולי לברוח. כלומר, זה לא אינסטינקט מולד, שמופיע מיד, או מתפתח בכולם עם הגיל. זה אינסטינקט תלוי-חינוך וערכים. ערכים כמו הקרבה עצמית.

-טוב, אז אינסטינקט-שמתוך-חינוך, אבל עדיין אינסטינקט. איפה הגבורה?

-לא יודעת. אבל היא שם.

יהי זכרו ברוך.
למשל גבורה אריסטוטלית 116836
ניתן להסתכל (מבחינה פילוסופית) על תכונות אופי במנותק מאינטליגנציה; אריסטו לדוגמא. הנטיה לפעול בדרך זו או אחרת (סגולת אופי) היא הרגל הנקנה ע"י פעולה חוזרת מאותו הסוג. סגולות השכל והשיפוט הטוב יכולים לעזור לנו לשפר את הרגלנו אך למעשה (לפחות לפי אריסטו) אינן הכרחיות לאופי טוב. אדם הוא אמיץ מכיון שהוא פועל באומץ בדרך קבע והאומץ מושרש בו כהרגל. למעשה, אם אני זוכר נכון, מקור המילה "אתיקה" קשור ל"אתוס" שהוא הרגל או תכונה מאפיינת.
יש בזה משהו.
נועם הוא גיבור מתוקף מעשיו אשר משקפים אופי שהוטמע בו.
אז אם לחדד 116864
את מה שאתה אומר, הוא (סביר להניח) פעל כל חייו באומץ (פחות או יותר), וזה (האומץ) הוטבע בו עקב כך, עד שהוא הגיע אל מבחן האומץ האולטימטיבי של חייו. כך שניתן לראות את המקרה הבודד הזה‏1 כמייצג את אופיו של נועם לאורך כל חייו עד עכשיו.

או משהו כזה.

--
1 כמה אירוני...
משהו כזה 116944
אם לדבוק בגישה האריסטוטלית אז האדם נמדד על פי איכות אופיו ולא על פי איכות מעשה פרטיקולרי. כלומר, באותה התקופה היו רק אנשים מוסריים ולא היו מעשים מוסריים (בשונה מהיום).
קשה לי להאמין שפחדן היה פועל כפי שפעל. קבלת ההחלטה להקריב את עצמך, ועוד באופן כה מיידי, מעידה לדעתי על תכונות אופי מאוד מסויימות שהושרשו בו. לו היה לו זמן להרהר האם היה מגיע לאותה החלטה? ואם כן, האם זהו אותו האומץ? אני חושב שהתשובה לשתי השאלות היא לא.
ולי בכלל לא היה אופי במיל! 116953
(כדה"ב‏1)

1 כתובת דואל הושארה במתכוון
מחשבות על גבורתו של נועם 116875
אכן זוהי גבורה, ללא ספק.

חשבתי שאוכל לתקן אותך - בכך שהמילה "אינסטינקט" מתייחסת אך ורק ליצר, חוש טבעי מוּלָד - שאינו נרכש. כושר מלידה.

מילותיך - "אינסטינקט שמתוך-חינוך" הן אוקסימורון, כך חשבתי.
אבל איזו מילה תתאים יותר כאן? רפלקס? דחף?

ואז פתחתי את מילון רב-מילים וראיתי שאכן קיימת משמעות שנייה למילה אינסטינקט: כושר נלמד המאפשר להגיב במהירות, ללא מחשבה או תכנון.

החכמתי. אכן יש כאן אינסטינקט.
וללא ספק - כמובן שיש כאן גבורה. גבורה שאני מעריץ ולא מצליח להבין. אינסטינקט שלא רכשתי.

יפה אמרת, אסתי.

נועם ז"ל יהי זכרו ברוך.
אחי גיבורי התהילה 116993
בזכותכם, כל הארץ, ארץ האבות תהיה לנו.

עוד תוקם עיר בישראל על שם נועם הגיבור.
אחי גיבורי התהילה 116995
על זכויות אני לא מדבר, במיוחד לאור הפתיל הזה: תגובה 114634 . אבל למה דווקא עיר? כלומר, לא הגזמנו קצת?
אחי גיבורי התהילה 117179
למה להקים עיר ולפגוע בערכי טבע מקודשים
יש מספיק ישובים ערבים שאפשר לעברת את השמות שלהם
ייוהד עכשיו ישוב ערבי על שם אחי גבורי התהילה
אחי גיבורי התהילה 117219
למה ישוב ערבי ולא שכונה ביישוב ישראלי בתחומי הקו הירוק?
ומה עם החיילים שנהרגים בשטחים כדי להגן על התנחלויות? לא מגיע גם להם איזה רחוב? בית? משהו?
ומי בכלל אמר שהדרך להנציח אנשים היא להקים עוד מקומות בהם יוכלו להיהרג *עוד* אנשים?

(הבהרה: אין בדברי כדי להמעיט ולו במקצת מהערכתי הרבה לגבורה ולהקרבה שנתגלתה במקרה זה)
אחי גיבורי התהילה 117252
אז מה תנציח אותם בדרך שלא תמנע הריגה של אנשים אחרים,
ואחר כך יבואו "אנשים אחרים" אחרים וישאלו בשביל מה הם מתו?
אתה קוטע ככה את שלשלת הדורות.
יהי זכרו ברוך 117186
הממם.. 117218
עדיין לא ברור לי איך הוא הצליח לסגור את עצמו מבפנים, מבלי שלמחבל תהיה את האפשרות לפתוח מאוחר יותר את הבריח. אפשר להניח שלא היה לו זמן לנעול את הדלת ולזרוק את המפתח, ולכן סביר שהוא השתמש בבריח חיצוני. אבל בריח חיצוני אפשר לפתוח בקלות.
קרא את הקישור ל- YNET 117220
תודה‏1 117223
1 הח"מ אינו ניתאי ארטנשטיין, אך היה שותף לחוסר-ההבנה שלו.
קרא את הקישור ל- YNET 117982
איזה מנגנון יש לדלת הזזה?! לא יודע, נשמע לי נורא כמו סיפורי הערבים המטומטמים של דנידין.
קרא את הקישור ל- YNET 117986
לא צריך להיות גזעני כדי להאמין באפשרות שבארוע מסויים המחבלים באמת מטומטמים, או מתרגשים עד כדי איבוד עשתונות.
גם רוגל אלפר שואל את אותה שאלה 117923
ומביא סתירות בין מספר תיאורים http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
סתם ולא פירש 117976
לא הייתי קוראת למה שאלפר מביא "סתירות". אלה אי התאמות מהסוג שתמיד מופיע כשגובים עדויות מאנשים שונים לגבי אותו אירוע.

ומעבר להטלת ספק בגרסה שהתפרסמה, מה בעצם הוא מנסה לאמר? שנועם רץ לעבר הדלת כדי להימלט דרכה אל החדר השני, אבל הדלת היתה חסומה ע"י זוויות הברזל שהסועדים שמו מהר בצדה השני? כלומר- למרות שאלה שהיו במטבח ראו את המחבלים קודם, הסועדים איכשהו הגיעו לפניהם אל הדלת וחסמו אותה? זה נשמע לי עוד פחות הגיוני מהגרסה הרשמית.
סתם ולא פירש 117979
מה בעצם הוא מנסה לאמר?

הוא מנסה לומר משהו על מעריב וידיעות, והמהירות בה הם מכתירים גיבורים, ולא משהו על נעם אפטר ז"ל, או על הסועדים.
סתם ולא פירש 117984
הביקורת של אלפר על מעריב וידיעות שולית. הוא בעיקר מדבר על נועם והאחרים. הוא מציין שמקור הסיפור שהופיע בעיתונים הוא תלמידי הישיבה. ושקציני צבא מסויימים העלו את האפשרות שהתלמידים הם אלה שנעלו את הדלת, מצידה השני, ושהסיפור אולי מחפה על רגשות אשמה, ו/או בא להסיח את הדעת מסירוב אנשי המקום להקים גדר, ומהאבטחה הלקויה במקום.

זה נשמע לי כמו האשמות רציניות מאוד, על בסיס קלוש מאוד.
כמו שאמרתי, האפשרות שהסועדים קלטו שיש מחבלים במקום, לפני קלטו זאת תורני המטבח, ומיהרו אל הדלת ונעלו אותה- שוב לפני תורני המטבח, היא לא סבירה.
סתם ולא פירש 117989
למה שולית, זה הנושא עליו הוא כותב תמיד, זה הנושא בו הוא מתמחה, זה המנדט שניתן לו, וגם מקריאת נוספת של הכתבה, תוך כדי נסיון להתעלם מהמידע הזה, אני מוצא בו בעיקר ביקורת על מעריב וידיעות, ולא האשמות כלשהן (מצידו של אלפר) כלפי מישהו שלא עובד בידיעות או במעריב.
סתם ולא פירש 117991
אבל זה כל העניין - הבסיס קלוש. על סמך מידע מועט וסותר, הכותרות מיהרו להתפרסם, וזהו. למי שתוהה מה באמת קרה, אין דרך רצינית לבדוק את העובדות.
סתם ולא פירש 118939
בהנחה והמחבלים ירו קודם על התורנים האחרים, לא היתה צריכה להיות לסועדים בחדר האוכל בעיה להבחין בכך שנעשתה כאן חדירה.
אין אפשרות לנעול את הדלת מכיוון חדר האוכל. 119421
אני יודע, כי הייתי שם.
אם לא יפרסמו תגובות במוסף הארץ הקרוב, אכניס פה את התיאור הכמדומה-לי-יותר-מדויק-משל-העיתון-שלא-טרח-לשלוח-ולו-כתב-אחד-לשטח.
אין אפשרות לנעול את הדלת מכיוון חדר האוכל. 119468
תרגיש חופשי לתאר גם עכשיו, לא כולנו קוראים את הארץ.
פירסמו‏1? 119566
1 בתקווה שאת התגובה הזאת לא יצנזרו.
לא, זו של מישהו אחר שהיה בפיגוע. 119572
וקיצר יותר טוב ממני.
הנה מה שיש לי לומר (מורחבת הרבה יותר ממה שכתבתי ל"הארץ", אבל מה זה משנה).
תיאור האירוע ב"הארץ", ביום א' שאחרי הפיגוע, מפי עמוס הראל ואחרים, סתר את של העיתונים האחרים וסבל מאי-דיוקים רבים. אלה כללו, בין השאר, טעות בשלבי האירוע, ומיקום המחבלים במקום אליו לא התקרבו מעולם (לשמחתי; לו היו המחבלים במקום ש"הארץ" מיקם אותם, הייתי מת), אולי בשל כך שבניגוד לשאר העיתונים כנראה לא שלח "הארץ" כתב למקום.
לאמיתו של דבר, שניות ספורות לפני האירוע הוציא נועם אפטר אחד מן התלמידים מן המטבח, כדי שלא יפריע לתורנים, וסגר את הדלת. מיד אח"כ נפתחה האש. בריח אחד לפחות (ישנם שניים, אחד מכל צד של הפתח), ננעל על ידו ללא ספק (לגבי השני,אני לא יודע, כי אחת הדלתות נעקרה בפריצת צה"ל על בריחיה; אישית, אני מהמר על בריח אחד, ולו בגלל הרווח הקטן בין שני מטחי האש הראשונים בתוך המטבח; נועם נמצא מת בדיוק ליד הבריח, ובמטח השני כבר עפו קליעים לתוך חדר האוכל; ההימור שלי יהיה שהוא נהרג במטח השני); השאלה רק מתי ומדוע. שניה לפני פתיחת האש? שניה אחרי? את זה לא נדע. סביר שהדבר היה כשנכנסו המחבלים, שכן בדרך-כלל אין נועלים את הדלת בשעת סעודות שבת, גם אם מסלקים מישהו החוצה; הנעילה היתה חריגה.
למה לא פתחו המחבלים את הבריח?
ראשית, מפני שדי קל לא להבחין בו. הבריחים קטנים, נמצאים בצד הדלת, ואפילו רבים מן התלמידים לא שמו לב למיקומם. יעקב אוחנה, שדיבר על "מפתח", אינו תלמיד הישיבה, מעולם לא נכנס למטבח, ושמע כנראה מכלי שני את מה שסיפר, ובדרך חלו שיבושים: אין לדלת מפתח, ולא ניתן לנועלה מבחוץ. רק מבפנים. את זוויות הברזל שאוחנה דיבר עליהן איש מן התלמידים לא ראה; אולי הוא מתכוון לדלתות אחרות, בצידי חדר-האוכל, שמאחוריהן התבצרו תלמידים אחרים. למזלנו הוא שאלפר לא הופקד על חקירת רצח רבין: אחרת העובדה שמישהו אמר שלוה כדורים ומישהו אמר שניים, הייתה מספיקה לו כנראה כדי לדרוש את שחרורו של עמיר על סמך הסתירות.
המחבלים ניסו תחילה לדחוף את הדלתות, ולפרוץ לחדר האוכל; תזוזת הדלתות קדימה-אחורה נראתה על ידי כמה וכמה תלמידים. בשניות הראשונות, נעילת הדלת בוודאות מנעה מהם לפרוץ לחדר האוכל.
שנית, מפני שתוך שניות השיבו תלמידי הישיבה באש.נעילת הבריח הקנתה כמה שניות קריטיות כדי להגיב באש; לאחר מכן יכל כל מחבל שעיניו בראשו לדעת כי כניסה לחדר האוכל פירושה מוות בטוח עבורו. חילופי האש התנהלו מעתה רק דרך הדלת, והמחבלים ירו בעיקר בזווית, דרך הדלתות, הרווח בדלתות והחלונות בהם - כשהם כנראה אינם עומדים מאחורי הדלת אלא לידה, מכיוון שדלת העץ לא עוצרת את כל הכדורים.. הדבר אינו תעלומה, וכל מי שהיה חושב מעט על הנושא לא היה מתקשה להגיע לאפשרות זו, בטח אם היה בודק את מספר החורים בדלתות וכיוונם. כמו-כן, קבלת טענתם של "קציני צבא" על נעילת הדלת מבחוץ בידי תלמידי הישיבה, בעוד שתחקיר פשוט היה מגלה שלא ניתן לבצע פעולה כזו כלל, מעידה על חוסר רצינות מצד הכתב.
תוך פחות משתי דקות, עוד בטרם הגיע צה"ל להגיב, כבר ניהלו תלמידי הישיבה קרב עם המחבלים, דרך הדלת, ואף הציבו חסימות מן האגפים ומהעורף, למניעת הגעת מחבלים נוספים משם. עמוס הראל התעלם מכך לחלוטין, וכתב כי "נראה שבשלב ראשון לא נוהל קרב מול המחבלים". כיצד נראה? מאין לו? להראל פתרונים. אין ספק כי חיילי גדוד לביא הגיעו והגיבו היטב; אך אין בכך כדי לבטל את חלקם של תלמידי הישיבה, שייצבו את המצב עוד קודם התערבות הצבא. הצבא הגיע למקום בו התנהלה לחימה מסודרת-יחסית, ולא, כפי שהציג זאת "הארץ", למקום בו אין מתפקדים. כבוגר הישיבה, לא היה לי נשק בתחילת האירוע, כי הייתי רק מבקר מבחוץ. כשמישהו מהצעירים שלפני צבא הביא לי את הנשק שלו, דקה-שתיים לאחר תחילת האירוע, עברתי עם אחרים לארגן חסימה, והייתי הראשון שתידרך את הסמג"ד בהגיעו של זה; לא חלל ריק מצא הסמג"ד מולו, אלא התארגנות להגנה.
אחד מתלמידי הישיבה, אסף פאסי, נפצע כאשר הוביל את החיילים באיגוף, לכיוון הכניסה האחורית של חדר האוכל, בקרב מול אחד המחבלים. לעובדה זו לא נתן "הארץ" שום ביטוי, אולי מפני שאינה מתאימה לרוח הדברים שרצה להציג, ואולי במסגרת חוסר הדיוקים הכללי.
חוסר הדיוקים בכתבה חדשותית היה אולי נסלח; השימוש הדמגוגי שעשה אלפר, כמה ימים אחר-כך וללא שום נסיון לברר פרטים, כדי לטעון כנגד מיתיזציה, לבקר את הביקורת הקבועה על העיתונים האחרים ובאותה-עת להשליך את דעותיו הקדומות על אנשי הישיבה ("המתנחלים, שלרבים מהם נטיות משיחיות..." וכי מה זה רלוונטי? וכי עתניאל היא ישיבה "משיחית"? וכי לא קרא אלפר אפילו את כתבת הרקע המוצלחת של נדב שרגאי ורוני זינגר?), חורג מגדר הטעות הסבירה בדיווח עיתונאי: בהסתמך על מידע וציטוטים לא בדוקים, וללא שהפעיל ולו מעט מההגיון הבריא אותו דרש מקוראיו, מנסה אלפר לנפץ מיתוס רק לשם ניפוצו, תוך השמצות לא-מבוססות ופגיעה מיותרת לחלוטין ברגשות המשפחות השכולות. "ידיעות" ו"מעריב" חטאו בדרמטיזציה; "הארץ" חטא באי-אמירת אמת, ובדיווח צהבהב - רק מהכיוון השני; צהוב מתנשא אינו פחות צהוב.
ניסיתי לצרף שרטוט, אבל המערכת של האייל אינה מניבה רווחים, 119576
אז השורות יצאו מקושקשות. צר לי.
ניסיתי לצרף שרטוט, אבל המערכת של האייל אינה מניבה רווחים, 119589
תודה על התיאור המפורט ששופך אור רב על ההתרחשויות. האם שלחת מכתב דומה למערכת "הארץ"? אם לא, אז כדאי מאד שתשלח. אפשר גם בפקס, אא"ט, ואפילו באימייל.
שלחתי, לא פורסם. ארוך מדי, כנראה. 119608
183376
ממש ממש לא יפה שלא הוזכר בכל העסק אפילו לא פעם אחת שמו של הגדוד שבעצם חיסל את המפגעים..(לביא)הגדוד קורע תתחת עושה את העבודה הקשה והשחורה נותן הכל ובכיף אבל לא מרגיש שהוא מקבל ולא טיפת הערכה במיוחד לא מצד החברה המתנחלים!!!!טיפה תמיכה טיפה עזרה נפשית(לא מדובר בקב"ן מדובר במה שלומך בשבת שלום ואם להיות מטורף אז הזמנה לארוחת חג ואני בטוח שכולם יודעים למה אני מתכווון..) העבודה היא בכל זאת לא קלה...זה יכול לתת המון מוטיבציה רצון אומץ שאיפות וכו...אז קדימה חברה סה"כ אנחנו שם בשבילכם..או בשבילם..
183378
דווקא הוזכר, בדבריו של טווידלדי שאף נטל חלק פעיל בארוע: תגובה 119572

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים