הצוות לצמצום מימדי העוני מציע: מס הכנסה שלילי 1718
"הצוות לצמצום מימדי העוני" המשותף למשרד האוצר ולבנק ישראל בראשות הממונה על התקציבים באוצר אורי יוגב, הגיש אתמול (ב') לשר האוצר דו"ח הבוחן דרכים לצמצום מימדי העוני.

הדו"ח קובע כי אין דרך להיחלץ ממעגל העוני אלא על ידי מציאת עבודה. לשם כך הוא מציע מספר דרכים לעידוד היציאה לעבודה. בין ההצעות המפורטות בדו"ח: תשלום "מס שלילי" ע"י המדינה למשפחות גדולות בעלות הכנסה נמוכה. על פי ההצעה, המדינה תשלם סכום מסוים להורים עובדים בעלי משפחות המונות ארבעה ילדים ויותר, שמשכורתם אינה מגיעה לסף המס. אחת האפשרויות היא שהתשלום יבוצע באמצעות מנגנון מס ההכנסה.

רבים מהעובדים שאינם מגיעים למדרגת המס התחתונה משתכרים שכר מינימום ויותר, לכן אינם זכאים כיום להשלמת הכנסה (המיועדת למי שמרוויח פחות משכר מינימום) או להבטחת הכנסה (המיועדת רק למי שאינו עובד). ההצעה נועדה, על פי הדו"ח, "לעודד יציאה לעבודה בקרב משפחות גדולות שאינן מגיעות לסף המס, ואשר עבורן הטבות מס אחרות אינן יעילות כתמריץ".

בנוסף מציע הדו"ח להגדיל במעט את קצבת הבטחת ההכנסה - שקוצצה במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2003 - בהתאם למספר הילדים במשפחה, כדי להקל על משפחות גדולות שבהן ההורים אינם עובדים.

עוד מציע הדו"ח הנהגת פנסיה חובה בישראל והגדלת קצבת הזיקנה לקשישים עניים. בטווח הארוך מציע הדו"ח לחוקק חוק פנסיה חובה, כך שכל עובד יהיה מכוסה על ידי ביטוח פנסיוני. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רק 53 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת מבוטחים כיום בתוכנית פנסיה כלשהי. בטווח הקצר מוצע להגדיל ב-‏200 שקלים את קצבת הזקנה לקשישים שמקבלים מהביטוח הלאומי השלמת הכנסה (כאלה שאין להם הכנסות פרט לקצבת הזקנה), ובמקביל להפחית במאה שקל את קצבת הזקנה לקשישים שיש להם הכנסות נוספות.

בנוסף, מציע הדו"ח הפחתה משמעותית במספר העובדים הזרים. הוועדה ממליצה על קביעת יעד לצמצום מספר העובדים הזרים, כך שמספרם לא יעלה על ארבעה אחוזים מכוח העבודה. כיום, עומד שיעור העובדים הזרים על כעשרה אחוזים מכוח העבודה. בנוסף מוצע לייקר את עלות עבודתם של הזרים למעסיקים, כדי להקטין את כדאיות העסקתם.

בשל הקשר ההדוק שבין רמת השכלה לבין הסיכוי להכנס למעגל העוני, מציע הדו"ח לבצע שינויים במערכת הקצאת התקציבים של משרד החינוך. על פי ההצעה, יהיה קשר הדוק בין גובה תקציבי החינוך שמועברים לרשות מקומית, לבין מצבה הכלכלי של אותה רשות. הצוות אף מציע לבנות תוכנית ליבה למערכת החינוך ובה מקצועות שיסייעו לתלמידים במציאת עבודה בעתיד, כדוגמת מחשבים, מתמטיקה ואנגלית.
קישורים
מעריב
רק 53 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת מבוטחים כיום בתוכנית פנסיה כלשהי - עדכון חדשות באייל הקורא
תוכנית ליבה - עדכון חדשות באייל הקורא
הפחתה משמעותית במספר העובדים הזרים - עדכון חדשות באייל הקורא
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  צמצומים • ערן בילינסקי
  מה הקשר לגודל המשפחה • האייל האלמוני • 29 תגובות בפתיל
  המסמך • ש''ק ריש • 9 תגובות בפתיל
  כיצד נוצר העוני • אפופידס • 4 תגובות בפתיל
  ועכשיו גם נתניהו מציע • דובי קננגיסר

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים