התקשורת כן אשמה 270
אנשי התקשורת משתמשים בסרקאזם ואירוניה כדי לעשות דה־לגיטימציה לביקורת על התקשורת. הגיע הזמן לומר את האמת: התקשורת אשמה ומגויסת לטובת ה"שמאל הישראלי".

הערב (16/7) מתוכננת הפגנה נגד שיחות "קמפ־דיוויד" בכיכר רבין וזו הזדמנות נאותה לסקור את יחס התקשורת לעימותים פוליטיים.

בעיתון "הארץ" של הבוקר הופיעה הכותרת "מתנגדי השלום מצפים ל-‏150 אלף מפגינים בכיכר רבין". כותרת זו מדגימה את יחס התקשורת לעימות הפוליטי, ויותר מכך - היא חושפת את מקורותיו. כיצד? ראשית, אנשי הימין מוצגים כ"מתנגדי השלום" - אנשים גסי־רוח וחפצי מלחמה בינינו לבין הפלשתינים. זאת, בעוד שחלקם הנכבד, אנשי הליכוד לדוגמא, אינם פוסלים ויתורים טריטוריאליים בצורה גורפת, אלא טוענים כי ברק הלך כמה וכמה צעדים מהר מדי. כמובן שאנשי התקשורת הכינו מראש טענת נגד לטענה בדבר ניסיונם להכפשת הימין: "'השלום' הוא ביטוי המתייחס למה שהוא מקובל כרגע - 'הסכם השלום' של ברק ב'קמפ־דיוויד."' טיעון שכזה ממחיש את שורשי הנקודה: "השלום", על־פי טענת התקשורת, הוא אך ורק מה שהתקשורת תגדיר כשלום. זהו עיוות.

דוגמה נוספת: עם צאתו של ברק ל"קמפ־דיוויד" התקיימו הפגנות בעד ונגד - "הפגנות של אנשי ימין" ו"הפגנות תמיכה בברק" בלשון התקשורת. ההפגנות של "אנשי הימין" התגלו כרצף אנשים לכל אורך הכביש לנתב"ג שהחזיקו שלטים ותלו כרזות (זאת על פי "הארץ" של הבוקר שלמחרת) והפגנת "התמיכה" הייתה קבוצה (של בני נוער בעיקר) שהפגינה בנתב"ג. בצילום של "מבט" באותו ערב צולמו אנשים בודדים עומדים בחום ליד מכוניותיהם, שלטים בידיהם, ואילו אנשי השמאל צולמו כקבוצה צוהלת ושרה שירי הלל לברק. האייטם של אנשי השמאל ארך פי שתיים מאורך האייטם של אנשי הימין וכלל פי שניים ראיונות. אינני קובע כי המצב היה שונה, אולם הכותרת ב"הארץ" חייבה אותי לחשוב "האם זוהי 'השתלטות הימין על הכבישים'?". משום מה קשה לי להניח כי עורך "הארץ" משוחד לטובת הימין.

ביום שלישי שעבר התקיימה "עצרת תפילה" בכותל המערבי "לרגל המצב" שעסקה בפירוש בתפילה "למען השמירה על הארץ". הייתי שם, רחבת הכותל הייתה מלאה באנשים מפה לפה - החל מהכותל עצמו ועד למדרגות המובילות לרובעים היהודי והמוסלמי. בדרכו של האוטובוס לכותל חלפנו על פני בית ראש הממשלה, שם התארגנו ל"הפגנת תמיכה" באותו הערב. במקום ,כמובן, חנתה ניידת שידור של חברת החדשות של הערוץ השני. ברחבת הכותל חנתה ניידת שידור של "ערוץ שבע". בקצה הרחבה, במקום בו הייתה נוכחות האנשים דלילה, הוצבה מצלמה, בגובה ממנו לא ניתן לצלם את הרחבה כולה, ובגבה אל הרחבה עמדה אישה בלונדינית במכנסיים. איני יודע מי הייתה האישה המצולמת - יש האומרים שהייתה זו איילה חסון, ואני מניח שאם אכן דובר בגברת חסון, הרי שצילום מהעצרת שודר בערוץ הראשון. אולם בחדשות הערוץ השני, אלו המשודרות בחצות הלילה, לא הוזכרה העצרת בכותל ולו במילה (ניתן להניח, על פי המקובל לרחבת הכותל, כי נכחו כעשרת אלפים אנשים) - בעוד שהפגנת השמאל זכתה לאייטם ארוך, כולל שידור "נאומה" של נאווה ברק כמעט במלואו. על פי הערוץ השני נכחו "אלפים" מול בית ראש הממשלה. יש להניח שאם נאמר "אלפים" על הפגנת שמאל, מדובר באלפים בודדים.

בהפגנה למען הגולן שנערכה בחורף נכחו כמאה וחמישים אלף אנשים ,על פי דיווחי התקשורת, שגדשו את כיכר רבין - כל־כך גדושה הייתה הכיכר עד כי תנועה לאורך הכיכר, במקביל לרחוב אבן־גבירול, הייתה משימה קשה ביותר. מהשוואת התצלומים עם הפגנת "שלום עכשיו" של 82', נראה כי מספר הנוכחים היה דומה. מדוע לא נוצלה ההזדמנות להפריך את המיתוס בעניין ארבע־מאות האלפים שנכחו אז (על פי החישוב, הדבר אומר כי בהפגנת השמאל נדחקו כשישה אנשים על מטר מרובע)? רק ישראל הראל, בטורו ב"הארץ", טרח להתייחס לעובדה.

כל הפגנה של עשרות בודדות של אנשי שמאל זוכה לכיסוי תקשורתי נרחב, בעוד שהימין מציב משמרות מחאה במשך זמן ארוך ואף מצלמה לא מגיעה לאיזור. הפגנה של חמשת אלפים אנשי ימין תזכה לתואר "הפגנה" או "אלפים בודדים", אבל אלפיים אנשי שמאל יהיו "אלפי אנשים", מבלי הסייג "בודדים". הדוגמאות מרובות ואין צורך להתאמץ כדי למצוא עוד.

משום מה, תמיד כאשר מראיינים איש ימין לטלוויזיה, מראיינים את נדיה מטר או אחד מהדומים לה. והרי הכללים שעל פיהם בוחרים את המרואיין הימני: עליו להיות בעל מבטא זר, להתנסח בקלישאות לאומניות למחצה ולהיות חסר רקע אקדמי או אומנותי. משום מה כמעט אף־פעם לא מראיינים את אנשי הימין החילוני. כפי שנכתב על ידי שי כהן מעל דפי אתר זה - הקשר דת־ימין אינו מועיל לציבור הימני.

ולאן נעלמה התקשורת בפרשת העמותות? העניין לגמרי לא ברור. הנושא ננטש לאחר זמן קצר של טיפול תקשורתי (בהשוואה לטיפול בפרשות ויצמן ,נתניהו והנגבי) ולא כל הפרטים הובררו - מי העביר את הכסף , לאן הוא עבר ומי ידע מה? להזכירכם, מדובר בפרשה של קניית שלטון בכסף.

כאשר בריוני שמאל היכו אנשי ימין עד לאשפוזם, זכה המקרה לדיווח קצרצר בעיתונות ונעלם. מיותר להזכיר לכמה זמן מסך זכו דיווחים על מקרים הפוכים. ביום הבחירות האחרון ארע מקרה בו ניסה פעיל שמאל לדרוס תולי שלטים למען נתניהו, מי שמע על כך חוץ ממכריי המעורבים בפרשה?

התקשורת תומכת בשמאל לכל אורך הדרך במאבק על דעת הקהל. האשמים העיקריים הם עורכי מהדורות החדשות בטלוויזיה, כתבי וצלמי הטלוויזיה ועורכי העיתונים (בעיקר בתחום הכותרות וההתמקדות בנושאים; ב"הארץ" ישנו גם אי שוויון במספר הפובלציסטים).

ואם בימין חילוני עסקינן, הנה הזמן להתייחס לאנשי הליכוד. הליכוד היא מפלגה מתפוררת , ללא אנשי שטח כמעט, וחבורה לא מוכשרת במיוחד בהנהגה. והנה הליכוד מאיים להסיר את חלקו בהפגנה הערב אם לא יתאפשר ליו"ר, אריאל שרון, לנאום בזמן שידור החדשות בטלוויזיה. הגיע הזמן לומר זאת לאנשי הליכוד בצורה חד משמעית: שרון הוא נואם קטסטרופלי - הוא כבד, איטי ולא ברור בדיבורו, וליד נואמים מעולים כנתניהו, ואף נואמים טובים כלימור לבנת ואהוד אולמרט, הוא נראה פאתטי. לטובת המטרה המשותפת, עדיף ששרון לא ינאם כלל. בכלל: התמודדותו של שרון על ראשות הממשלה, לנוכח אי־יכולתו התקשורתית ועברו המוכתם, כמו גם גילו המתקדם, מועדת לכשלון מהדהד מראש. באמת עדיף ששרון יבין זאת. אפילו שרנסקי עדיף - יש משהו כובש בגמגום כבד המבטא שלו.
קישורים
הארץ
דת־ימין - נקודות חושך למחשבה, מאת שי כהן
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

כל התקשורת 6980
כולם שמאלנים. כולל כמובן האייל הקורא. נכון פוגל??
כל התקשורת 6981
ודאי שגם אנחנו. אין לך מושג כמה זה היה מפתה לדחות את המאמר הזה. (:
דובי, תיזהר 7003
יש אנשים עם בלי חוש הומור שעלולים לחשוב שאתה מדבר ברצינות ושבאמת שקלת לדחות מאמר מצויין שכזה רק בגלל שהוא לא מתאים לדיעות הפוליטיות שלך
הכל בידינו 6986
התקשורת בידינו
המשטרה בידינו
הפרקליטות בידינו
בתי המשפט בידינו
בג''ץ בידינו
השלטון בידינו
טוב לנו ונעים לנו ככה ואם תהיה נחמד אולי נרשה לך לכתוב מאמרים נגדנו באינטרנט.
!!! דוב אזהרה קטנה========== 11627
)הכל לא בידכם פשיסט! )תבדוק את זה - במילון
בטח ובטח שלא האינטרנטו

אני בטוח שישנם גורמים שישמחו להוכיח לך זו
בדרכים כאלו ואחרות, נעימות יותר או פחות !!!

\i/

אזהרה גדולה 11631
א. תלמד לקרוא ולהבחין בציניות, ואז תחזור.
ב. אבל לא לפני שתפנים היטב היטב שאצלנו באייל אתה לא תאיים על אף אחד על שימוש ב''דרכים נעימות יותר או פחות''.
תודה ושלום.
שמאל, שמאל, שמאל ימין שמאל 6989
צר לי להודות בכך, אבל אתה צודק. התקשורת היא אכן שמאלנית. מה זה אומר? זה אומר שאנשי התקשורת שלנו הם דינוזאורים עתיקים ברובם, ששולטים בעם ביד רמה כבר עשרות שנים בלי שינויים משמעותיים בהרכבם. מוזר לחשוב על כך, אבל חלק ניכר מאנשי התקשורת המובילים הם שריד לתקופת בי ג'י, שבה אמנם היה לשמאל רוב, במיוחד בקרב האליטות.

מה זה עוד אומר לנו? שההגדרות של המושגים "ימין" ו"שמאל" בארץ לא ממש עושות טוב לאף אחד מהצדדים, וגם לא ממש מיצגות אף אחד מהם. אני מכיר די הרבה אנשים שלסובבים אותם (וגם להם עצמם) די ברור כי הם שייכים למחנה השמאל, אך כאשר הם נדרשים להביע את דעותיהם אתה מגלה כי בעצם הם ניצים יותר מגנדי.

"אנשי הימין" בעיני הציבור הכללי ובעיני התקשורת נחשבים לבבונים אלימים. עובדתית, ההכללה הזו אינה נכונה. אני אסתכן בהשמעות כמו קלישאה כשאומר שחלק מחברי הטובים והחביבים ביותר, בחלקם אקדמאים או סטודנטים, הם אנשי ימין מוצהרים. לעומתם - "אנשי השמאל" הם חנונים גזענים (שובו של השד העדתי) אשכנזיים, שמחזיקים ביד חזקה בכלכלת המדינה. מותר לציין שאני לא מרגיש לא אשכנזי במיוחד וגם לא ממש אליטה. בעיני התקשורת, המושגים שמאל וימין כבר לא מייצגים את הדעות הפוליטיות של אף אחד. הם מגדירים סטריאוטיפים מנותקים.

מה עושים עם זה? כותבים מאמרים מתוסכלים באייל הקורא, ומגיבים על מאמרים מתוסכלים של אנשים אחרים.
למה הכוונה? 6990
למה בדיוק אתה מתכוון כשאתה אומר שהתקשורת שמאלנית?
האם לכך שיש קומבינות סודיות, קודים שמאלנים חשאיים ומאורגנים היטב?
או האם לכך שבאופן מקרי או לווא דווקא מקרי, רוב התקשורת הנה שמאלנית?

הבהר בכדי שאוכל להתייחס בצורה נבונה יותר לתיזה הדי נכונה שלך.
נכון, נכון... 6992
התקשורת שמאלנית, ולא רק שהיא שמאלנית היא גם מכריחה את כל הכתבים, כולם לתמוך ולשקף את השמאל, וזה שקראו לימנים ימנים זו אפליה, אבל אם קוראים להם מתנגדים לשלום זו גם בעיה, אולי נקרא להם פשוט "לא-תומכי ברק?" ואני גם בטוח, שאת הכתבה התמימה והמטומטמת להחריד הזאת, כתבת רק כדי לגרום לנו להבין עד כמה הימין אבסורדי בנסיונותיו להשליך את כשלונותיו לכיוון אחר, כלומר, אתה באמת חושב שהמתפללים *השמאלנים* לא ילכו לכותל להתפלל רק בשביל שהימין יוכל להפגין שם? אתה בטח שמאלן בתחפושת, אחרת איך היית כותב פה?
"שמאל וימין" מה זה? 6993
אדון פוגל היקר בממשלה שלנו כבר אי אפשר לדעת מה שמאל ומה ימין, מה זה שמאל ומה זה ימין ומי בכלל אמור להיות ימני.
הליכוד החילוני אותו הזכרת פועל בדיוק כמו "השמאלנים" מישראל אחת ועושה אותו הדבר רק עם הרבה יותר פרובוקציות ותשלום דמוקרטי למפלגות החרדיות והדתיות.
כך שאין לך מה לדאוג כי כפי שהזכירו מקודם יתכן שישנם כמה דינוזאורים זקנים בתקשורת שנוטים שמאלה, אך ישנם הרבה דינוזאורים זקנים יותר שחושבים שעדיין קוראים להם פרנקים ומקפחים אותם בגלל שהם "שחורים"(וישנם עוד הרבה תירוצים)
כך שרוב האנשים כבר מעדיפים להעביר ערוץ בטלוויזיה מאשר לשמוע פרובוקציות זולות מימין ומשמאל.
נ.ב

שרון הוא באמת נואם גרוע(סביר להניח שיהיה גרוע גם כראש ממשלה) אבל אל תהיה בטוח שהאחרים יהיו יותר טובים וביחוד במדיניות החוץ
לסיכום: אל תילחץ מהדברים הקטנים שמצאת כי רוב האנשים לא נלחצים, וזה לא בגלל שהם שמאלנים(אם יש כאלה עדיין) אלה בגלל שפשוט לא אכפת להם!
עוד כמה תוספות 6994
עוד משהו שראיתי היום באחד המבזקים של הארץ
המחבלים של החיזבלה מכונים "לוחמי החיזבלה"
ואילו חילי צה"ל הם אינם לוחמים
הם סתם "חילים"
אני חושב ששעל אותו משקל אפשר לקרוא לשמאל תומכי הטרנספר (של יהודים כמובן)

ראינו את הצביעות הגלויה של ערביי ישראל כאשר הציעו להחליף שטחים של המשולש בהתנחלויות איך הם זעקו וצעקו כי הם לא מסכימים וכי זה טרנספר וכו'
אם הם אוהבים כל כך את ערפת מדוע שלא ילכו אליו ?

ועוד דבר שחשבתי עליו היום , זכות השיבה
מה יקרה לדעתכם אם ברק יסכים לזכות השיבה באופן מצומצם ויתן ל500 משפחות דירות ברמת אביב ג בסביון הם יקבלו אותם בהמון אהבה נכון ?
עוד כמה תוספות 6996
ראוי לציין שהתקשורת השמאלנית שלנו היא הגורם היחידי בעולם אשר התעקש לקרוא ללוחמי החיזבאללה ''מחבלים'', ולהתקפותיהם ''פיגועים''. חסר רק שאת חיילי צה''ל שנהרגו בלבנון יחשיבו כנפגעי טרור.

בכלל, בכיסוי הלחימה בלבנון הוכח פעם נוספת עד כמה התקשורת ''השמאלנית'' שלנו היא בעצם מיליטריסטית, ממלכתית, ולאומנית. הדיווחים של התקשורת הישראלית על המתרחש בלבנון היו אמינים בערך כמו אלו של החיזבאללה (אם לא פחות), והם עיוותו במודע ומתוך אינטרס את כל מה שהתרחש בלבנון.
עוד כמה תוספות 6998
שלא לדבר על ביטויים כמו ''נרצח בלבנון''.
עם כל הכאב, חיילים לא נרצחים, חיילים נהרגים.
עוד כמה תוספות 6999
אני בטוח שכותבו המקורי של המאמר יעשה זאת טוב ממני, אך אתקן אותך בכל מקרה: האנשים המאיישים את גופי התקשורת (בלא להשתמש במונח התמים והמטופש משהו, ולכנות אותם בשם כולל של "התקשורת") הם אכן מיליטריסטים, וגם קצת פשיסטים וגזעניים (כמו רוב האנשים במדינה הזו, ולא באשמתם), אך אין הדבר משנה את העובדה שרובם תומכי ברק מובהקים. עשה את ההפרדה.
ועוד כמה תוספות 7136
זה לא מפתיע. צריך לפתוח את העיניים כדי לגלות שרוב השמאלנים הם לא שותי אספרסו בשינקין אלא חבר'ה שגדלו מתנועות הנוער ומהקיבוצים. אלה החבר'ה שבד''כ מילאו את היחידות המובחרות והיו מלאי מוטיבציה להתגייס ולשרת. (ובזה הם בהחלט עולים באופן סטטיסתי על מאיישי הימין). כך שלא מפתיע כי מדובר באנשים מיליטריסטים, פשיסטיים המאמינים בכוח. גם אהוד ברק היה בצבא כמה עשרות שנים. קשה להיות מופתע מכך שהוא מיליטריסט.
התקשורת היא בפרוש לא שמאלנית 6995
התקשורת בישראל היא כלל איננה "שמאלנית", אלא לכל היותר נוטה לכיוון מפלגת העבודה ההיסטורית ולכיוון האינטרסים של המעמד הבינוני-גבוה השבע והשמרני, התומך ב"תהליך השלום".

אבל "שמאל"? תעשה לי טובה. שמאל אמיתי במדינה הזו מנודה ומוחרם הרבה יותר מהימין, ותקשורת המיין-סטרים (ולא, אני לא כולל בזה את "הארץ") מתעלמת ממנו לחלוטין. את מי בתקשורת שלנו באמת עניין הטרנספר השקט של ערביי מזרח ירושלים? למי אכפת מכך שישנם כפרים פלשתינאים אשר תושביהם צמאים למים? איפה בדיוק חוץ מבעיתון הארץ כתבו או הראו את מאות הפלשתינאים אשר נזרקו מהמערות העלובות אשר שימשו כביתם? מי בכלל שמע על לבנונים המוחזקים כבני ערובה בישראל לפני הבג"ץ? מי טרח להזכיר את העובדה שעשרות ומאות אנשים מוחזקים בכלא ללא משפט למשך שנים? ידיעות אחרונות? חדשות ערוץ 2? הצחקת אותי.

כל השיח התקשורתי -בכל- מה שנוגע ל"תהליך השלום" הוא ישראלי-פנימי. הדבר היחידי שמעניין את האנשים כאן והדבר היחיד שהתקשורת נותנת להם הוא הישראלים עצמם - מה שהם חושבים, איך הם רואים את הדברים, ואיך כל מה שקורה באיזור הזה נראה מנקודת המבט שלהם. אז נכון שהתקשורת נוטה יותר לכיוון קבוצת האינטרסים הקרויה במחוזותינו "שמאל", אבל לא נראה לי ש"בצלם" יכולים להתחיל להתלהב ולסגור את הבסטה כדי להניח את העבודה לטלוויזיה הממלכתית ולידיעות אחרונות.
אז מה עושים 7001
שלום, פוגל.

בשאלה האם ה- "תקשורת" שמאלנית אין טעם לדון, שכן המערך התקשורתי בישראל מורכב מגופים רבים, ויש להתייחס לכל אחד בצורה נקודתית. אבל בלי להכנס לדיון האינסופי האם רוב הגופים התקשורתיים הללו אכן נוטים לכיוון פוליטי כלשהו, וטיעונים יש לשני הצדדים, בהחלט מתקבל על הדעת שכתבים מסויימים בגופים הללו יפסחו על חוקי האתיקה העיתונאית בשביל, אולי, לסייע למטרה שהם רואים כחשובה. במצב כזה אכן אפשרי כי לא יגיע כיסוי מלא ואובייקטיבי לצרכן החדשות עצמו.

כן, רוב העיתונאים ואנשי החדשות הם תומכי ברק, ועובדה זו היא בולטת. יתכן אפילו שחלקם מדי פעם "שוכחים" עובדות בכתבותיהם על מנת לסייע לו. יתכן. אך אפילו אם קורה דבר כזה, מה תעשה בנוגע לכך? אינך יכול להתחיל להשתלט על גופי התקשורת - כל עיתוני היום, כמו גם חדשות ערוץ 2, מנוהלים באופן פרטי ועובדים לפי תוכנית של היצע וביקוש. אם הציבור לא ירצה את שהן מציעות, המערכות הללו יחדלו מלהתקיים. כל נסיון להתחרות במערכות הללו על ידי עיתונים "ימניים" יותר, כמו "מקור ראשון" (שהוא, אגב, עיתון לא רע בכלל - הרבה יותר טוב מידיעות או מעריב), עלו בתוהו.

השאלה אליה צריך להתייחס היא לא האם ה- "תקשורת שמאלנית". ה- "תקשורת" מלאה באנשי שמאל, ועל כן, אפילו אם יש נורמות מוקפדות של שמירה על אמינות הדיווחים, תמיד תהיה אפשרות לנפילות כלשהן. השאלה, אם כן, היא איך משנים את המצב, ואיך גורמים לאנשים עם השקפה אחרת לחדור למערכת התקשורתית. זכור כי רוב המערכת הזו היא פרטית, ואלא אם כן ברצונך להלאים את כולה, כפי שנעשה בברית המועצות ז"ל, עליך לחשוב על דרכים לא כפייתיות לעשות כן. עליך להתעסק בשאלה הזו, ולא למנות לי דיווחים בהם הימין לא זכה לסיקור הוגן. על כל דיווח כזה, אפשר להעלות דיווח שפעל בכיוון הנגדי, ועל כן הטיעונים הללו לא משכנעים אף אחד.
ימין חילוני? בהפגנה הוא לא היה! 7002
מר פוגל

אתה מלין על התקשורת ש"כמעט אף פעם לא מראיינים את אנשי הימין החילוני", ובכן:

א. איני מעודכן לגמרי במה שמשודר בערוץ 2 אבל לא עובר יום בערוץ 1 בלי שאשמע את "הקלישאות הלאומניות למחצה", כלשונך, של סילבן שלום ולימור ליבנת, או כפי שמכנה אותה ד. רוזנבלום "לימון חומצת". נכון, דני נווה מופיע רק אחת לשבוע. אבל מה עם מיכאל קליינר וגנדי? טוב, אותם שומרת התקשורת השמאלנית לאירועי דמים למיניהם - ומה לעשות שאלה התמעטו בזמן האחרון?

ב. אבל לא לאלה בדיוק אתה מתכוון מר פוגל, נכון? אתה רוצה שתינתן במה בטלוויזיה לאנשי רוח חילוניים מן הימין. אבל מה לעשות שז'בוטינסקי, אלדד ואורי צבי גרינברג כבר אינם בין החיים? ומשה שמיר, הסופר המפא"יניקי שהפך איש ימין, יבדל לחיים ארוכים, הוא לא ממש אופציה, כבר עדיף אריק שרון.
אין באמת אנשי רוח ימניים בעלי שיעור קומה, אין משקל נגד בימין לעמוס עוז, א.ב יהושוע, מאיר שליו ואחרים.
את המצב העגום הזה, שאין כמעט ימין חילוני המסוגל לנהל ויכוח תרבותי עם השמאל, תפס במלוא משמעותו וחומרתו בני בגין; הוא עצמו הכריז שהוא "מנהיג בלי חיילים" - ואכן, בצעד מופתי, כראוי לבעל הדר ז'בוטינסקאי, הוריד את עצמו מהבמה הפוליטית.

ג. ואכן, מר פוגל, אנשים מהסוג שאותו רצה להנהיג בני בגין, ימניים, דמוקרטיים, ליברלים ותרבותיים, הם מיעוט בטל בשישים בעם (ימני מהסוג הזה היה דן מרידור שהתמרכז). הטלוויזיה אינה מציגה את פניו של הימין הזה פשוט משום שהוא כמעט ואינו קיים.

היום עברתי פעמיים בכיכר רבין בשעת ההפגנה הגדולה של הימין (אני פשוט גר בסביבה) ונוכחתי בעובדה שהטלוויזיה השמאלנית שלי (אולי בגלל תקינותה הפוליטית) לא דיווחה עליה: 9 מתוך 10 מהמפגינים היו חובשי כיפות או חובשות שביסים!!! בהתחלה חשבתי שזו מקריות שאני נתקל רק בדתיים (אגב,מעט חרדים יחסית) ולכן התחלתי לבדוק זאת ביתר תשומת לב, וזו עובדה: הכיפות העידו שהפגנת הימין של היום היתה הפגנה של דתיים!!!

לפיכך, הטענה שלך שהקשר דת-ימין אינו מועיל לציבור הימני החילוני תמוהה. בלי הימין הדתי אין משקל של ממש לימין הישראלי בציבור הישראלי. אלמלא הדתיים היה מספר המפגינים הימניים בכיכר רבין היום קטן ממספר המבקרים שם בכל אחד מימי שבוע הספר.

ג. שמעון
וחבל 7006
בצער רב אני נאלץ להסכים איתך באשר לאנשי הרוח הימניים שפשוט נעלמו מהמפה הפוליטית (ואם כל הכבוד למרידור, הוא לא איש רוח ובטח שלא אחד משלנו). לפי דעתי צריך לעשות הפרדה בין אנשי ימין שלא מוכנים לשום ויתורים לבין אלו שהשלימו כבר עם העובדה שמדינת ישראל תאלץ להפרד מחלקים מסויימים משטחה.ברגע שההפרדה הזאת תעשה יהיה מעניין לגלות שרוב הדתיים נמצאים בצד שמתנגד לכל ויתור בעוד שהחילונים כבר השלימו עם הפשרות הכואבות ורק מתנגדים לדרך בה הם נעשים.נורא עצוב לציין,אבל שיטת ההתנחלויות פשטה את הרגל בבחירות האחרונות.המפלגה שקראה לא לוותר על אף שעל קיבלה בקושי 3 מנדטים.ואת זה הבין בגין בעצמו שבאבירות ראוייה לציון שם את המפתחות על השולחן והלך.הוא הבין שהמנטליות של הציבור השתנתה וכיום רוב האנשים השלימו כבר עם רעיון המדינה הפלשתינאית.ולכן בהפגנה אתמול היה רוב דתי ולא חילוני.
ימין חילוני? בהפגנה הוא לא היה! 323084
זה כל-כך לא נכון!
לא רק הדתיים ימינים ישנם גם המון חילונים זה פשוט שהדתיים עם יותר הכפתיות לאנשים אחרים ולארץ-ישראל כאשר החילונים חושבים שיותר חשוב להשאר בבית ולצפות באיזו תוכנית ספורט או שפשוט לראות את ההפגנה בחדשות.
ככה זה לא הדתיים הדתיים מבינים את סדר העדיפויות ויודעים כמה חשוב זה לשמור על ארצנו שלימה.

למרות זאת ישנם כמה "חילונים" שחושבים קצת על ארץ-ישראל ותושביה והולכים להפגנה למרות שזה אומר שאפשר לפספס מדור ספורט או השיר שלנו...

אדם שלא הולך להפגנות האלה ולא עושה מאמצים לעצור את ההתנתקות בפשטות לא יכול לקרוא לעצמו תושב ארץ-ישראלי!
הוא גרוע בדיוק כמו אלה שבגללם אנו מפנים את השטחים שלנו!

נ.ב
יש המון המון חילונים בהפגנות כל אלה שיש להם חשיבה ועובדה שהרי אני חילוני ואני מקפיד ללכת לכל הפגנה שיש כדי שאחר כך לא יוכלו לשאול אותי למה שתקתי.
ימין חילוני? בהפגנה הוא לא היה! 323102
בימים בהם אין הפגנות מומלץ שלא תחמיץ את ''באופן מילולי''.
ימין ושמאל רק חול וחול 7004
השימוש בביטויים ימין ושמאל עושה סטיגמות ופשטנות יתר של הבעיה. יש ימין מטורף ויש שמאל מטומטם שמשניהם כדאי להתעלם אם לא להעלים.
אבקש להציע הגדרה קצת שונה: רוב האנשים המשפיעים בתיקשורת הם תומכי הקו המובל על ידי מפא"י ההיסטורית ויורשיה (עד לישראל אחת) וכחלק מהמורשת הבן- גוריונית עושה דה לגיטימציה שיטתית של כל אופוזיציה רציונלית וראויה העלולה לסכן אותה. קל מאוד ליצור חיבור בין כל מיני פירחחים בימין לבין אנשים מרכזיים, חושבים, משכילים הנמצאים באופוזיציה לממשלה הנוכחית.
ניקח למשל את נתניהו- אם הוא היה בצד פוליטי אחר הוא היה יקיר התקשורת: בוגר יחידה קרבית, בוגר אוניברסיטאות יוקריות, מילא תפקיד ממלכתי בצורה מצויינת ועוד. אבל הוא בצד הלא נכון של המפה... נא להשוות את יחסה של התקשורת לפשלות שהוא עשה לעומת אילו שברק עושה
ימין ושמאל רק חול וחול 7020
מה שאתה אומר די נכון אבל הדוגמה שהבאת לא נכונה. את האגדה שהתקשורת עוינת הפיץ נתניהו במטרה להציג את עצמו כקרבן ובכך לעורר הזדהות של קבוצות מסוימות באכלוסיה שמרגישות מקופחות. האמת היא שהתקשורת לא ממש רדפה אותו ואפילו עשתה לו שירות לא קטן.

א. התקשורת הטביעה את הביקורת על נתניהו בשטויות. במקום לבקר את הפעילות היא דיווחה על זה ששרה זרקה נעליים על המטפלת, ביבי הבטיח ליוסי אולמרט לתומך בו במרוץ לרשות עירית רעננה ולא קיים ושטויות מהסוג הזה ובצורה כזו מנעה התייחסות מהביקורת העניינית. בינתיים, המשק הואט, ההשקעה בתשתיות קטנה, הקיטוב החברתי התגבר, מצב החינוך התדרדר ואף אחד לא שם לב. המצב כיום שהפרשנים בתקשורת מתחרים מי מהם יותר מאוכזב מברק מזיק לברק הרבה יותר משהזיק הטיפול בקפריזות של שרה נתניהו לביבי. למעשה זהו מצב נוח למנהיג שמצד אחד הוא מוצג כקרבן נירדף בגלל שטויות, מצד שני אין התייחסות ביקורתית למדיניות שלו.
ב. אנשי ליכוד עמדו בתור כדי להיכנס לאמצעי התקשורת ולספר איך ביבי שיקר פה ואיך הוא רימה שם. מדובר באנשי ליכוד כמו שאול עמור, דן מרידור, בני בגין, דוד לוי, יצחק שמיר, אריק שרון, לימור ליבנת, יוסי אולמרט רוני מילוא ואני בטוח ששכחתי עוד כמה. בישראל אחת המצב שונה אין התנדבות נלהבת לפגוע בראש המפלגה לפני שתוקפים את התקשורת צריך לעשות גם בדק בית. אני בטוח שאם חיים רמון או יוסי ביילין היו רוצים לספר שלברק אין מדיניות והוא פועל בכלל בלי מחשבה הם היו מקבלים במה לא פחות רחבה מזו שקיבלו מתנגדי נתניהו מהליכוד בזמנם (ואולי גם פחות צפופה).
העם נגד תקשורת עויינת 7022
חגי סגל בסיפרו המצויין "התנחלות דמה"- ספר שיצא הרבה לפני שביבי היה ראש ממשלה, ויחסיו עם התקשורת עדיין היו מצויינים, מתאר בהומור כיצד מצלמת הלווין האמריקאי המופקד על אי הרחבת ההתנחלויות קולטת על שמשת קרואוון את אותה מדבקה, שלדעתי כבר קיימת בערך 12 שנה (אני יכול לברר אצל ה"משווק הראשי" אם זה יעזור למישהו).

ביבי לא טבע את אותה אימרה הוא פשוט החייה אותה לאחר שכמעט ונשכחה בימי רבין, שבאופן מפליא לא ראה צורך לצאת כנגד התקשורת, (למרות שלבטח מאוד כעס על הדיווחים המגמתיים בתקשורת שבחוסר אחריות לאומי ציינו כמה הרוגים התפוצצו ביום זה או אחר). עוד נזכיר למי שמעדיף לשכוח את תקרית האוזניה הידוע בכיכובם של עורכי פופוליטיקה ולימור לבנת.
מתנגדי הסכם^H^H^H^H השלום 7009
אולי בעקבות מאמר זה ממש (ואולי לא) התפרסמה היום בעיתון "הארץ" התנצלות על כך שמהכותרת של אתמול בנוגע להפגנה נשמטה מלה בטעות, ושהיה צריך להיות כתוב שם "מתנגדי הסכם השלום" ולא "מתנגדי השלום".

כאלה הם השמאלנים הלפלפים, ישר מתנצלים. :-)
מתנגדי הסכם^H^H^H^H השלום 7023
עוד פרסמה היום לשכת השר בניזרי את ההודעה שבטעות הושמט התואר ''ח''כ'' מההודעה בה כונה טומי לפיד אוכל שרצים ורמשים ועוכר ישראל.
העיתונות היא ליברלית 7018
במהותה, העיתונות היא ליברלית. היא מנהלת תחקירים נגד עוולות השלטון. אין לה קיום, ללא עוולות שכאלה. התוצאה היא, שרוב העיתונאים - לא הפובליציסטים, אלא העיתונאים - הם בעלי אוריינטציה ליברלית.

ומה לעשות, הימין בארץ הוא דתי. דתיים הם, לרוב, אנטי ליברלים. התוצאה המתבקשת היא שאין כמעט יצוג לעיתונאים דתיים\ימניים.

אי אפשר לעשות הפרדה בין ימין לדתיים בארץ; הימניים החילוניים הם מיעוט שבמיעוט. רוב אנשי הימין, אם תלחץ עליהם, יחזרו לטענה ש"הארץ היא שלנו", ולכן יש לשלול זכויות ממי שאינו יהודי. זו עמדה דתית במהותה, שנשענת על מקורות יהודיים.

נכון, הציונות הפוסט-אוגנדית היא דתית במהותה. האופציה החילונית - מדינה לעם היהודי בכל מקום שאיננו "ארץ ישראל" - נדחתה בקונגרס הציוני הששי. ככל שאנשים נעשים חילונים יותר, ליברלים יותר, כך גובר הדיסוננס הקוגניטיבי שלהם, המאבק הפנימי שלהם עם הציונות, שהיא במהותה תנועה דתית. הליברליות שואפת לנורמליות; הדת שואפת להגשמת התוכנית האלוהית, כפי שהיא רואה אותה; ומאחר והעיתונות, ולו בעיני עצמה (גיל לידרמן כתב היטב בנושא זה) היא ליברלית, היא נרתעת מהמחנה הדתי.

אגב, המחנה הדתי הוא היחיד המנסה לייצר עיתונאים מגויסים. בזמנו למדתי בישיבת נחלים, במגמת תקשורת (שאותה ריכז מיכאל טוכפלד). המגמה המוצהרת של מגמה זו הייתה לחנך אנשי תקשורת דתיים, שיתחרו בעיתונאים החילונים. אין תופעה כזו בחילונות; אין בית ספר לעיתונאים שמאלנים מגויסים. נקודה למחשבה.

ליברליות מובילה לפתיחות; דת מובילה לסגירות. האם עיתונאים דתיים היו מעיזים לכתוב על שערוריות המין בישיבות? אני חושב שסביר להניח שאם הידיעות היו מגיעות אליהם, הם היו משתפים פעולה עם נסיונותיהם של פרנסי הציבור הדתי להשקיט את הסיפורים. הרי לך תכונה לא עתונאית מובהקת.
העיתונות היא ליברלית 7075
מדוע לליברליות יש גבולות גיזרה צרים?
מדוע הליברליות לא הולכת יד ביד עם הפתיחות וההקשבה (גם להשקפות דתיות)?
אני מסכים עם הניתוח שלך, כמו גם עם העובדות שפוגל כתב. אבל אני עומד לצידו של פוגל ושואל, האם הדמוקרטיה לא אמורה להניף את דגל השויון ולתת הזדמנות שווה לחופש הביטוי, אע"פ שאינו מסתדר עם הדת הליברלית?

אבל מעבר לבעיה זו, יש הסבר נוסף, יותר מעשי ופחות רעיוני.
מתוקף עבודתי אני יוצר קשר עם עיתונאים ואנשי תקשורת רבים. לדאבוני אנשי התקשורת במדינתנו הקטנטונת (והכוונה לעוסקים בתכנים) לכודים בתוך עולם מושגים ודרך מחשבה מאוד מסויימים.
למעשה החברה בנויה באופן שאנשי מקצוע מסויים יוצרים לעצמם באופן טבעי סביבה או קהילה סגורה עם שפה ודרך מחשבה משלהם. לדוגמה: מורים, רופאים, אנשי תרבות, אנשי היי טק וכו'. אבל אנשי התקשורת שנשארים בתוך הבועה שלהם חוטאים למקצועם. הם אמורים להתייחס למציאות ולמאורעות באופן אובייקטיבי ככל שניתן. למעשה הם מביטים על המתרחש באופן סובייקטיבי ולא נותנים לעובדות לבלבל להם. וכך הם נשארים ליברלים, אע"פ שהם עצמם רומסים אותה ברגל גסה.
(יש איש תקשורת אחד, שהיה ישר ולא שיקר את עצמו. הוא נתן לעובדות לבלבל אותו ועד היום הוא מבולבל- טומי לפיד)

אם מישהו לא הבין אותי, אני מתנצל. לא יכולתי להרחיב ולכתוב דוגמאות, אבל מי שיפקח את עיניו יראה זאת כמעט בכל מקום.

היה לי פשוט לכתוב בלשון מכלילה, אולם יש בתקשורת גם אנשים משכמם ומעלה וסליחה אם מישהו נפגע.
העיתונות היא ליברלית 7092
האם התקשורת לא נותנת במה גם לגופים הדתיים והחרדיים? קשה להאשים אותה בשמירה על ליברליות ובכך לא להסכים עם דעות שהן לא ליברליות, שכן כבר הסכמת שהיא צריכה להיות ליברלית. אבל לצאת מכאן ולהגיד שהיא מתעלמת מהציבור הדתי?
הדת הליברלית ?!?!?! 7093
הדת הליברלית! 7216
פירוש:
יש אנשים שקידשו ערכים חשובים לתכלית עד לייחוד אלוהי. הם החליפו אמונה באל אחד בורא עולם בערכים חשובים ככל שיהיו.
כך היו:
הסוציאליזם
הקומוניזם
השיוויון
החופש
השלום
ו... הליברליות
הדת הליברלית! 7229
ליברליות היא תפיסה תרבותית וחברתית שמשפיעה על דרך החיים. מכיוון שהדת מקיפה את כל האספקטים בחיים, אנשים דתיים רבים מתקשים להפריד בין הדברים השונים שמרכיבים את תפיסת העולם ודרך החיים של אדם שאינו דתי. נכון שליברליות ממלאה חלק מהתפקידים שהדת ממלאה בחייו של האדם הדתי אבל רק חלק קטן.
אילו הליברליות הייתה דת היא הייתה דת גרועה מאוד. בלי פולחן, בלי כנסיות ובלי קאנון.
אני לא מכיר אף אחד שמקדש את הליברליות, מוכן למות על קידושה או לומד אותה בישיבה.
הדת הליברלית! 7286
דורון,
אני מסכים עם כל מה שכתבת למעט המשפט האחרון, וזו בדיוק היתה כוונתי...
העיתונות היא קודם כל רחבה 7099
דבריו של הכותב נשארו ללא תגובה לזמן ממושך בגלל שהוכיח כבר מספר פעמים שהינו מקובע בדעותיו המופרכות ואינו מחפש ויכוח לשם בחינתן.

עיתונאי יכול להיות בעל טור וגם יכול לשדר חדשות מהכנסת. לליברליות חילונית אין קשר.

אין גם סיבה מיוחדת לכך שאין הרבה עיתונאים דתיים, המגמה הזאת פשוט אינה בראש סדר העדיפויות.
הצעה לסיום הסכסוך 7030
מספר המשתתפים בהפגנה אתמול הגיע לכ-‏180 אלף ויש מי שאומרים שאפילו הרבה יותר.
זה בערך המספר הכולל של כל המתנחלים;
אז אם כיכר רבין יכולה להכיל את כולכם - צאו וחשבו כמה יפה אתם יכולים להסתדר ברחבי גוש דן כולו. והרי גם מרחבי הגליל, הנגב והערבה פתוחים לפניכם.
אמור מעתה: ושבו בנים לגבולם במהרה בימינו אמן כן יהי רצון!
תשובה לכמה הערות שהושמעו 7039
כמה וכמה פעמים הוזכרה "אי-שמולניאתם" של אנשי התקשורת במובן זה שהם אנים שמאלים שלמים.
ובכן הנני מוסר מודעה זו: אין בארץ שמאל אמיתי. לכן הטקסט המוביל שם במרכאות את הביטוי "השמאל הישראלי".
תשובה לכמה הערות שהושמעו 7044
יש - חד''ש, אותה מפלגה שהתקשורת השמאלנית כביכול מדגישה את לאומה הערבי תחת כל עץ רענן, דבר שלא תורם הרבה לפופולריות שלה.
נו נו 83312
מהמאמר:
התמודדותו של שרון על ראשות הממשלה, לנוכח אי-יכולתו התקשורתית ועברו המוכתם, כמו גם גילו המתקדם, מועדת לכשלון מהדהד מראש. באמת עדיף ששרון יבין זאת. אפילו שרנסקי עדיף - יש משהו כובש בגמגום כבד המבטא שלו.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים