לראשונה בארץ: כתב אישום הוגש נגד אדם שנטש כלב 3427
לבית משפט השלום בחיפה הוגש הבוקר (ה') כתב אישום נגד סקר מיימון, תושב עוספיה, בו נטען כי הוא נטש את כלבתו. זהו כתב אישום ראשון מסוג זה המוגש בארץ, והעונש המרבי הקבוע בחוק בגין העברה הוא שנת מאסר או קנס בסך 76 אלף שקלים.

מיימון מואשם כי בספטמבר האחרון נטש את כלבתו, אותה קנה תמורת 400 ש"ח, סמוך לקיבוץ בית אורן. הכלבה נמצאה באוקטובר כשהיא לכודה במלכודת תנים, ונמסרה להשגחת עמותת "תנו לחיות לחיות" בחיפה. פעילי העמותה איתרו את מיימון כבעל הכלבה באמצעות שבב הזיהוי שהושתל בגופה, אולם הוא סירב לקבלה בחזרה לרשותו.

במשרד החקלאות מעריכים כי מדי שנה ננטשים בארץ כ-‏50-100 אלף כלבים, רבים מהם סמוך לנמל התעופה בן גוריון בתקופות החופשים.

ג'ריס גנטוס, עורך דין במחלקת התביעות של משרד החקלאות, מסר כי כתבי אישום דומים נוספים צפויים להיות מוגשים בקרוב, וכי מספר התלונות בגין נטישת כלבים נמצא בעלייה.
קישורים
הארץ
ynet
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

זאב זאב 591004
במלחמת המפרץ נטשו כלבים באילת, ''זאביק'' היה כבן שנה כשאימצתי אותו, הלך לעולמו אחרי חמשעשרה שנים.
תהה נישמתו משוטטת בערבות סיריוס.
זאב זאב 591007
את הכלבים הנטושים הבאים תתחיל למצוא גם עם איזשהו פצע קטן מניתוח ההסרה המאולתר.
זאב זאב 591024
מכיוון שהשבב הוא יותר קטן מגרגר אורז, זה ממש לא פשוט למצוא אותו, בעיקר אם לא סימנת בדיוק איפה הוא הוחדר באמצעות קעקוע או כוויה.
זאב זאב 591025
מדבריך אני מבין שההסרה תעשה אצל וטרינר עם ציוד מקצועי (או לפחות: מישהו עם הציוד הנדרש והכישורים הנדרשים כדי לאתר את השבב. נראה לי שזה לא יקר ומסובך מדי). עדיין יותר זול מתשלום כאן ויותר זול מהמשך החזקתו של הכלב.
זאב זאב 591031
אין לי מושג אם ואיך ניתן לאתר את השבב. ההחדרה היא באמצעות מזרק ונראה לי, שגם וטרינר מיומן יתקשה לאתר את השבב, אם הוא לא יודע בדיוק איפה החדירו אותו (בהנחה שהשבב לא יכול לזוז ממקומו). בכל מקרה, גם אם זה אפשרי (אולי לבצע איכון באמצעות שניים-שלושה מקלטי RFID) זה דורש מעורבות של וטרינר וכבר יש שותף לפשע (שעשוי גם לסרב ולדווח על העבריין המועד).
זאב זאב 591032
אספתי פעם כלב ציד גזעי מפרדסי עזה, הוא היה כרות אוזן אחת (לא ''ליפות'' את הכלב, אלא טוטאלי נוסח ואן גוך).
זאב זאב 591195
זו אחת הסיבות שבארה''ב, את הקעקוע על הגרייהאונדים שמשתתפים במירוצים, מגדלים מסויימים כיום שמים בחלק הפנימי של הירך במקום באוזן- פחות סיכוי שמישהו יכרות אותו בנסיון ''להעלים ראיות''
זאב זאב 591194
השבבים דווקא נוטים לזוז ממקומם, למרבה התסכול של מי שמצא כלב אבוד ומנסה לאתר את השבב שלו.
השבב ניתן לאיתור באמצעות קורא שבבים (אין צורך להיות וטרינר בשביל לרכוש אחד), אבל זה לא אומר שיהיה קל להסיר אותו- השבב הוא בגודל של גרגר אורז בערך, וקורא השבבים מספק רק מיקום כללי (למשל בכלב אחד שמצאתי, השבב שלו היה בחזה, אבל זו בערך הרזולוציה שמקבלים).

לא שזה מנע מאנשים בעבר לנסות להסיר שבבים מכלבים.
זאב זאב 591039
אם כבר מגיעים לוטרינר, מבקשים פשוט להרדים אותו.
זאב זאב 591045
מה הוא כבר עשה לך?
זאב זאב 591198
יותר מכך- מי שמוכן לנטוש כלב לגורלו, לאו דווקא יהסס פשוט להמיתו אם הנטישה עלולה לסכן את הבעלים בעונש. אין צורך אפילו בוטרינר לשם כך (כלבים מתים מאכילת רעל עכברים אפילו בטעות), ואם הבעלים שומר על מידה מינימלית של חשאיות, אין סיכוי שייודע למישהו אחר כי מות הכלב נבע מהרג ולא מתאונה.
אני בהחלט מסכים שלא סביר שהחשש מקנס יגרום למי שתכנן להשליך את כלבו לחזור בו מתכניתו הזדונית, לכל היותר להפעיל תכנית זדונית אחרת.
זאב זאב 591208
אני לא בטוח שזה נכון. יש בוודאי רבים שאכן יהיו מוכנים להמית את הכלב באותה מידה כמו לנטוש אותו, אבל יש אחרים שההמתה תהיה להם קשה נפשית הרבה יותר. ויש עוד אחרים שמבחינת המצפון של עצמם יכולים להמית, אבל לא יכולים לספר על כך לילד, ויותר קל להם לספר לילד שהם משחחרים את הכלב לחופשי.
זאב זאב 591210
אני תוהה למה אחרי ה-‏400 שקל שאותו אדם הוציא על הכלב, לא ניסה למכור אותו למישהו.
זאב זאב 591213
ניסה. לא הצליח. העדיף לחתוך הפסדים.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591019
"במשרד החקלאות מעריכים כי מדי שנה ננטשים בארץ כ-‏50-100 אלף כלבים"
כלומר בין חצי מליון למליון כלבים נטושים בעשר השנים האחרונות, וכנראה שעוד כמה משנים קודמות.
כמה בתי אב יש בישראל? וכמה מתוכם אי פעם התענינו באימוץ כלב (שלא לדבר על נטישתו)?
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591033
זה כנראה כולל גם גורים שרק נולדו

בכל המלטה יש בין 5 ל 15 גורים פחות או יותר וכלבות מתייחמות פעמיים בשנה
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591122
זה נשמע מספר בלתי סביר, אלא אם רובם של אותם 50,000 כלבים נתפסים\נורים על ידי הרשויות (זה המצב?). למעט בבאר שבע, מעולם לא נתקלתי ברחבי הארץ בלהקות כלבים משוטטים, בוודאי לא בסדר הגודל הצפוי משחרוררם של עשרות אלפי כלבים לרחוב, אפילו כלבים משוטטים יחידים קשה למצוא בארץ.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591196
הם לא נשארים משוטטים זמן רב- במיוחד במרכז הארץ, כלבים משוטטים נלכדים ונלקחים להסגרים, שם הרשויות בדרך כלל ימיתו את הכלב בתום 10 ימים אם לא נמצא לו דורש.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591201
אני יודע מנסיון שבחיפה הרשויות מגיבות בקושי לדיווחים על כלבים משוטטים, כולל כלבים גדולים שעלולים לגרום נזק גדול לאדם אם ירצו. למרות זאת התופעה נדירה בעיר, אולי מכיון שהעירוניים נוהגים לנטוש את כלביהם מחוץ לעיר: http://www.google.co.il/search?hl=iw&client=fire...

ביערות הכרמל משוטטים יונקים גדולי מידות כמו תנים וחזירי בר (המקיימים אינטרקציה מסויימת עם תושבי העיר, עקב הקירבה בין היערות לאיזורים עירוניים לחלוטין, כמו נווה שאנן), מעניין לדעת מהי השפעתה של האוכלוסיה הכלבית על מארג החיים האקולוגי שם.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591214
יש נתונים על כמה נלכדים?
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591215
נתון על נלכדים עלול להיות מוטה, כי הרשויות והקבלנים המבצעים מקבלים תשלום נכבד עבור כל כלב שהם תופסים, ולפעמים גם עבור האירוח הכפוי.
אני יכול להעיד שתופסי הכלבים שמגיעים מדי פעם לקיבוץ בו אני גר, מעדיפים לאסוף כלבים שרובצים בשקט ליד דלת ביתם על רדיפה עקרה בוואדיות. בכמה מקרים עליהם שמעתי זה על גבול הפלילי - כשראו אותם מפתים כלבים לקפוץ מעל הגדר, או שהבעלים טענו בעקשנות ש''מישהו'' שחרר את הכלב מהשרשרת.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591216
בהנחה שלא מדווחים על כלב שלא קיים. זה לפחות ייתן סדר גודל.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591217
זה יהיה סדר גודל משהו שהוא לא מספר הכלבים הנטושים. עדיף כבר לספור את הכלבים המגיעים ל''חבר על ארבע'' (ולא לשכוח שגם להם יש סיבות טובות לנפח את המספרים), או לדוג ברשימות המחשב של וטרינרים הנותנים שירותים לעמותות דומות.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591218
זה יהיה סדר גודל מספר הכלבים הנתפסים, אם המספר הזה הוא 10,000 אנחנו לומדים שלא ייתכן שננטשים 50,000, אם המספר הזה הוא 100,000 יכול להיות שכן.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591219
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591221
טוב, מהמאמר הזה לומדים, שיש בישראל כ-‏220,000 כלבי בית בסה"כ, ברור שלא ייתכן שכל שנה בין 25 ל-‏50 אחוזים מהכלבים ננטשים, מכאן שאחד המספרים שגוי. המאמר הזה עוד טוען שכל שנה מומתים עוד כ-‏22,000 כלבים ע"י הרשויות העירוניות ועוד 1000-2000 ע"י פקחי שמורות הטבע, וזה מצטרף לנתון הקודם, לא סביר שאוכלוסיית הכלבים המשוטטים בישראל גדלה בכ-‏20 אלף כלבים בשנה (לא כולל ריבוי טבעי!).
כלאב אבני כלאב 591222
אולי זה אותו כלב מעצבן שמאומץ וננטש כל הזמן?
כלב ממש מעצבן ינטשו אחרי חודש, ואז יאומץ ויינטש שוב אחרי חודש, אם ינטש עשר פעמים בשנה לאורך חמש עשרה שנים, הסטטיסטיקה תספור אותו כמאה וחמישים כלבים נטושים.
כלאב אבני כלאב 591225
... אבל רק כשנים עשר כלבים בשנה. אילו היו נוטשים את פלוטו כל חמש דקות, היו לנו 288 כלבים נטושים ביום, וכמאה וחמש אלף בשנה לא מעוברת. כל מה שנותר זה לעדכן את כותרות העיתונים.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591275
200 אלף כלבי בית

חצי מהם נקבות

נגיד שחצי מהנקבות לא מעוקרות

כל אחת ממליטה בממוצע גור או שניים בשנה

בקלות אפשר לקבל 50-100 אלף כלבים נוספים בשנה
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591320
עם 50,000 נקבות לא מעוקרות אפשר תאורטית לקבל הרבה יותר מ-‏2 גורים לשנה.

אבל, בשביל להחזיק אוכלוסייה קבועה של 200 אלף כלבי בית, צריך ריבוי של משהו כמו 16000 כלבים בשנה (לפי תוחלת חיים של 12 שנה) אתה טוען שבפועל נולדים פי 7 גורים?
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591326
אין לי מושג כמה גורים נולדים בפועל

זה היה חשבון על מפית כדי להסביר מאיפה משרד החקלאות הקריץ את ההערכה שלו למספר הכלבים הננטשים בשנה
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591332
להבנתי גודל ממוצע של שגר הוא 5-6 גורים, לא גור או שניים. כלבות יכולות להמליט פעמיים בשנה, כך שאנחנו מדברים (במספרים על מפית :-) ) על 10-12 גורים בשנה מכל כלבה בשנה, לא גור שניים.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591609
כלבות אינן פוריות לאורך כל חייהן ובטח שלא מתעברות בכל עונת ייחום.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591617
בפוטנציאל, כלבות בהחלט יכולות להתעבר ייחום אחרי ייחום.

לכלבות אין "גיל בלות" כמו אצל נשים, אם כי בגיל מבוגר הייחומים שלהן הופכים פחות סדירים, אבל הם בהחלט קיימים, והיא יכולה להתעבר מהן. אני מכירה כלבה שהתעברה בגיל 12 מהכלב של השכנים (לא הרבעה מתוכננת) והמליטה 5 גורים מההריון הזה.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591682
בפוטנציאל, כולנו מליונרים, יפים, חכמים ורגישים. בפועל זה לא המצב. גם בלי בקרה אנושית מיוחדת‏1, הריבוי הטבעי של כלבים נמוך משמעותית מהפוטנציאל שהצעת. במיוחד בגיל מבוגר, למרות שהפוטנציאל לעיתים קיים, הסיכוי להתעברות קטן משמעותית.

1 שכמובן קיימת גם בלי עיקורים.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591687
כשלא מדובר על גזעים ''בעיתיים'' (כמו הבולדוג האנגלי שאינו מסוגל להזדווג בכוחות עצמו ללא עזרה, ורוב ההמלטות של הבולדוגים נעשים בניתוח קיסרי), כניסה להריון בכל ייחום היא הכלל, לא היוצא מן הכלל.
כמובן שכשאין בקרה אנושית בתמונה, רוב הגורים הללו לא מגיעים לבגרות.

וכן, כלבות שמתעברות יחום בדרך כלל לא יגיעו לגיל זיקנה בכל מקרה.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591378
אבל אחרי הפעם הראשונה שיש גורים לא רצויים - מעקרים, לא?
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591389
הרבה לא :-(
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591124
חלק גדול מהכלבים הנטושים מוצאים בעלים חדשים, חלק נדרסים או מתים מחשיפה, חלק מצטרפים ללהקות, ליד מיזבלות מסתובבות קבוצות, בהרי אילת יש קבוצה שנודדת בין סיני לאילת.
מיתוג, תקשורת, ומספרי קסם. 591126
אין לי ספק שאתה צודק. אבל עדיין לא השתכנעתי שלמספר הקסם ''מאה אלף כלבים נטושים בשנה'' יש איזשהו בסיס. גם אם לוקחים בחשבון גורים.
רק כדי להבין: 591055
אז אם הוא היה מוסר את הכלבה לעמותת צער בעלי-חיים, הוא היה בסדר? האם מסירה כזו הייתה מחייבת אותו במשהו?
רק כדי להבין: 591197
מבחינת החוק? הוא היה בסדר. עמותות צער בעלי חיים למינהם בדרך כלל לא מחייבות את הבעלים במשהו, אם הן קולטות את הכלב (לא כולן יקלטו את הכלב). מצד שני, מאוד תלוי לאיזה עמותת צער בעלי חיים הכלב נמסר. יש כאלו שימיתו את הכלב כמעט מיד. יש כאלו שינסו למצוא לו בית, ורק כשיתמלאו ימיתו, ויש כאלו שאינן ממיתות.
591082
יש דבר מה מכמיר במחשבה שהכלב לעולם אינו נוטש אדם.
591085
למעשה ניתקלתי בכמה מקרים של כלבים מבוגרים שעזבו בתים והצטרפו ללהקות כלבים משוטטים, תוך שמירה על קשרים עם הבית הישן.
591199
איך מתבטאת שמירת הקשר עם הבעלים לשעבר?
ובכל מקרה מדובר בבעלים שכבר לא מעוניין להחזיק בכלב, אחרת היה מונע מהכלב לעזוב את הבית (לפחות אחרי חזרתו הראשונה של הכלב לביקור), לא?
כנעני 591205
ביקורים לזמן קצר, יום או יומיים, הדרך היחידה למנוע מכלב לעזוב זה עם רצועה, יש רבים שנותנים לכלבים לצאת חופשי, אחרי שהכלב חי כך עשר שנים אי אפשר לשרשר אותו.
היה לי כנעני מסיני שבשנותיו האחרונות חי איתי שבוע שבוע, בשבוע החוץ שלו הנהיג קבוצה קטנה ליד הגבול הירדני עד שנורה שם.
תופעה אצל כלבים בדוואים 591090
ידידה שלי מצאה פעם כלב מסכן עם חבל קשור לו על הצוואר. החבל חתך בבשרו החי ויצר זיהומים נוראיים. שנינו רצנו מיד עם הכלב לוטרינר שניקה וחיטא את הפצע. הבחורה אימצה את הכלב שליווה אותה בנאמנות אין קץ עוד הרבה הרבה שנים באושר ואושר :o).

הוטרינר אמר לנו שזה מקרה טיפוסי של כלב המוחזק על ידיי בדוואים. כדי שהכלבים לא יברחו הם קושרים אותם מהצוואר עם חבלים שחותכים בבשרם ומכאיבים להם כאבי תופת. הכלב הזה הצליח לחתוך את החבל, אבל לא את הקולר.
תופעה אצל כלבים בדוואים 591092
וטרינר שמדבר ככה על בדואים הוא מקרה טיפוסי של אשכנזי גזען.
תופעה אצל כלבים בדוואים 591094
כי זה לא נכון או כי ככה לא מדברים?
תופעה אצל כלבים בדוואים 591108
ואתה יודע שהוא אשכנזי כי..?

לא יודע מי אתה (חוץ מגזען מוכח).
תופעה אצל כלבים בדוואים 591172
בדיוק בשיטה שבה הווטרינר ידע שהמתעלל בכלב היה בדואי.
תופעה אצל כלבים בדוואים 591175
הממ, בוא נראה.
יש שתי שיטות בהן הוטרינר יכול היה לדעת את זה:
1. דעה קדומה,
2. אם אכן יש שיטה מסויימת הנפוצה כמעט רק בקרב בדואים לכבילת כלבים, והוא יודע זאת מתוקף נסיונו כווטרינר.
ויש גם שלוש שיטות בהן אתה יכול לדעת שהוא אשכנזי גזען:
1. דעה קדומה,
2. אם אתה יודע שכבילת כלב בשיטה כזו איננה נפוצה בעיקר בקרב הבדואים, ואתה יודע שרוב הווטרינרים אשכנזים,
3. אם אתה גזען בעצמך.
תופעה אצל כלבים בדוואים 591200
4. הוא מצא במסגרת מחקריו כי האמונה בבדואים הקושרים באכזריות את כלביהם היא חלק מהדיסציפלינה הוטרינרית האשכנזית, ורק ממנה.
(אני יודע, גם אתם חשבתם על ההתחכמות הזו, והתאפקתם. תהרגו אותי.) 591097
מעתה:

אדם נטש כלב -> לא חדשות
אדם נשך כלב -> חדשות
(אני יודע, גם אתם חשבתם על ההתחכמות הזו, והתאפקתם. תהרגו אותי.) 591107
ובאותו עניין, ידיעה מלפני כמה ימים: "פעוט בן שנה וחצי נשך נחש - והרג אותו".

(למרות שהידיעה מ-ynet, הכותרת שלה מדגימה שימוש בסימן הפיסוק "מקף מעריב".)
591339
נקודה קטנה -
"נטישת" כלב איננה צריכה, לעניות דעתי, להיכלל תחת ההגדרה "התעללות". הנטישה היא בסך הכל שחרור הכלב לחיים הטבעיים שהוא והאינסטינקטים שלו (כתבתי נכון?...) מוכנים אליהם. גם נפילה במלכודת תנים היא חלק משרשרת החיים הסדירה של כלבים. לפחות חלקם.
הכלב הוא בעל חיים מבויית 591364
וכמו שאר בעלי החיים המבוייתים, החיים הטבעיים שהוא והאינסטינקטים שלו מכוונים אליהם הם בחברת בני אדם.
591610
''כליאת הנוטש'' איננה צריכה, לעניות דעתי, להיכלל תחת ההגדרה של ''התעללות''. הכליאה היא בסך הכל שיחרור הפושע לסביבה הטבעית שהוא והאינסטינקטים שלו (כן) מוכנים אליהם. גם נפילה במלכודת החוק היא חלק משרשרת החיים של הפושעים. לפחות חלקם.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים