ויטמינים זה רע 3467
בשנים האחרונות החל מתברר ערכם הבריאותי של תוספי תזונה פופולריים
לאחר שבסוף שנות התשעים הגיעה אופנת הויטמינים ותוספי התזונה לשיא, החל בעשור האחרון להתברר ערכה הבריאותי. שורה של מחקרים שנערכו על־פני שנים רבות ואוכלוסיות נרחבות, מפריכים אינדיקציות קודמות, לפיהן לצריכה מרוכזת של ויטמינים ישנה השפעה מיטיבה על אנשים בריאים.

בגליונו האחרון של כתב העת "Heart", התפרסמו לאחרונה תוצאותיו של מחקר שהקיף 24 אלף משתתפים, על פני 11 שנים. המחקר מצא כי בניגוד להערכות קודמות, מזון עשיר בסידן אינו משפיע על הסיכויים ללקות בשבץ מוחי או בהתקף לב. יתרה מזאת - בקרב מי שנטלו סידן דרך תוספים, שיעור התקפי הלב אף הוכפל. מחקר מקיף אחר שנערך במשך שבע וחצי שנים, לא הצליח לבסס את כושרם של ויטמינים מקבוצת B למתן או אף למנוע סרטן בקרב נשים, שוב, בניגוד לטענות קודמות.

ב-‏2005 גילה מחקר־על (ניתוח קבוצת מחקרים) שהקיף 136 אלף איש במשך מספר שנים, כי עיקר האפקט של מחסל הרדיקלים החופשיים ויטמין E על הנוטלים אותו, הינו העלאת שיעור התמותה בקירבם. תוצאה זו אושרה גם במחקר־על נוסף, שבדק 67 מחקרים קודמים שהקיפו 230 אלף איש. מחקר זה גילה תוצאה דומה גם כאשר נוגדי החימצון שנצרכו היו ביטא־קרוטן וויטמין A.

בשנות ה-‏60 וה-‏70 הוביל הביו־כימאי, חתן שני פרסי נובל לינוס פאולינג, מסע לעידוד צריכה מאסיבית של תוספי ויטמין C, בכדורים ובזריקות. פאולינג טען כי תוספים אלו מסייעים במניעה ובמיתון של הצטננויות וסרטן. מאז, מחקרים רבים שנערכו בנושא לא אישרו תוצאות אלו.

לבסוף, מחקרים מקיפים שהסתיימו בשנתיים האחרונות, גילו כי לא רק ויטמינים בודדים אלא גם צירופים "מאוזנים" שלהם בצורת מולטי־ויטמינים, הינם חסרי ערך בריאותי במקרה הטוב, ומקצרי חיים במקרים אחרים, במיוחד בקרב נשים.

חשוב לציין כי התוצאות לעיל אינן מתייחסות לנטילת ויטמינים בהוראת רופא, במקרים בהם מאובחן (באמצעות בדיקות דם) מחסור המצדיק זאת. כמו כן, ישנה קבוצה קטנה של תוספים כגון אומגה-‏3, חומצה פולית (לפני ובמשך היריון) וויטמין K (לתינוקות), שמחקרים חוזרים רק אישרו את השפעתם המיטיבה גם על מי שאינם סובלים ממחסור מיוחד.
קישורים
תוספי סידן - Heartzine
ויטמין E
ויטמיני B וחומצה פולית
ביטא קרוטן, A ו-E
מולטי ויטמינים
מולטי ויטמינים ונשים
ויטמין C
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

קישור למאמר ב-Heart? 596965
אפשר...?
קישור למאמר ב-Heart? 596966
הקישור הראשון הוחלף.
צדק פואטי 596973
(כידוע, צדק פואטי אינו צודק ואינו פואטי...)

פעם, לפני כמה מאות שנים, אדם חפץ חיים היה צריך להתרחק מרופאים. הרפואה העממית לא היתה מצילה אותך מסרטן או מהתפוצצות של האפנדיציט, ואפילו לא מזיהום פשוט. אבל גם הרופאים לא, והם היו מרעילים אותך במתכות כבדות. אם היית עשיר, היית הולך לרופאים שהיו סכנה של ממש.

ואז באה הרפואה המדעית והפכה את היוצרות. פתאום לעשירים יש נגישות לרפואה טובה יותר שמצילה את חייהם. בעשורים האחרונים, עם הבדיקות המיותרות והיקרות, ועם תוספי מזון מזיקים, כמעט חזרנו לימים הטובים שבהם עדיף להיות עני.

טוב, לא ממש. (שמעתי ברדיו לפני כמה חודשים שלפי הלמ"ס) תוחלת החיים במרכז, במקום שבתי חולים נגישים יותר, גבוהה ב-‏4 שנים.
צדק פואטי 597057
וכאן כנראה המקום לסיפור על הרופאים בכפרים בסין שמקבלים שכר מתושבי הכפר הבריאים בלבד, וכשמי מתושבי הכפר חולה הם מפסיקים לקבל ממנו שכר.
רופאים אלו עסוקים כל היום ברפואה מונעת, בודקים את צפרניהם וגלגלי העין של תושבי הכפר וכשהם רואים סימן לחשד הם מיד רוקחים איזה שיקוי לפציינט.

המטרה היא תמיד מה שאתה נמדד בו.

לצערנו רופאים היום אינם נמדדים במספר הלקוחות הבריאים שלהם, אלא בכמות הטיפולים שהם נתנו.
צדק פואטי 597059
גם בארץ יש גוף דומה: קופות החולים. הן לא מפסיקות לקבל טיפול מאנשים חולים, אולם כאשר הטיפול מספיק יקר, הן מפסידות כסף על המבוטח.
צדק פואטי 597064
ואז לא מטפלות בו כמו שצריך והוא מת.
צדק פואטי 597090
צריך להזכיר שלקוח מת גם מפסיק לשלם?
צדק פואטי 597101
בדרך כלל בשלב שהוא מאושפז הוא עולה הרבה יותר ממה שהוא משלם באותה תקופה.
צדק פואטי 597108
אבל מי שמת *טרם זמנו* לא משלם שנים רבות.
צדק פואטי 597114
מי שמת טרם זמנו (ובעקבות אשפוז קצר, או גם זה לא) הספיק בעיקר לתרום למבטח ולא קיבל ממנו הרבה.

(בממוצע וכו'. ברור לי שיש גם צעירים שקיומם לא משתלם מבחינה כלכלית למערכת הבריאות)
צדק פואטי 597151
(אם קיומם לא משתלם כלכלית, המשך קיומם משתלם עוד פחות).
בטוח שנגישות בתי החולים היא הסיבה העיקרית? 597398
אנשים במרכז הם בעלי מעמד סוציו אקונומי גבוה יותר בממוצע (אני מתאר לעצמי) - ייתכן בהחלט שהתזונה שלהם טובה יותר, שה שהם צריכים לעבוד פחות קשה ולכן זוכים לנוח יותר, אולי הם חונכו אחרת, ואפשר לחשוב על עוד הרבה סיבות פוטנציאליות. וזה בלי להזכיר כסף לטיפולים פרטיים.
יש קוואזי-מדענים 596989
אני לא יודע בכמה מוגבל צריך להיות הערבון שבו לוקחים את המחקר המובא כאן (דיון 2009), אבל הציטוט "בשנות ה-‏60 וה-‏70 הוביל הביו־כימאי, חתן שני פרסי נובל לינוס פאולינג, מסע לעידוד צריכה מאסיבית של תוספי ויטמין C, בכדורים ובזריקות. פאולינג טען כי תוספים אלו מסייעים במניעה ובמיתון של הצטננויות וסרטן. מאז, מחקרים רבים שנערכו בנושא לא אישרו תוצאות אלו" מעיד שגם מדענים בכירים יכולים להיות שטופים ב, ומונחים ע"י, אמונות.
יש קוואזי-מדענים 597003
מזכיר את סיפור הראדיום מתחילת המאה ה-‏20. הרפואה התחילה לרפא סרטן בעזרת "הרדיום היפהפה שלי", לפי מארי קירי, היו משקאות אנרגטיים עם ראדיום, משחות קוסמטיות או סבונים עם ראדיום. לאחר שחוקרים גילו גז ראדון במעיינות מרפא אירופאיים מעיינות מרפא בארה"ב הוסיפו אורניום לבריכות.
קשה קשה 597056
מחקרים בתזונה הם מהמחקרים הקשים ביותר לביצוע. הרבה פעמים מודדים משתנים שאומנם מושפעים מתזונה, אבל לא רק מתזונה, לדוגמה רמות של מטבוליטים שונים בדם, אלא גם מתנאי חיים כמו פעילות גופנית, עישון, לחץ בעבודה, סביבת חיים ועוד.

בשביל להתייחס לגורמים האלו, צריך למדוד ולנטר בקפדנות את התזונה והרבה משתנים נוספים (מחלות, תנאי חיים, תורשה וכו'...) אצל אוכלוסיות מאוד גדולות לאורך זמן רב. לא שזה בלתי אפשרי, אבל זה בהחלט לא מהדברים הקלים, ובטח לא מהזולים.

ואחר כך מגיע תור הסטטיסטיקה, שבגלל ריבוי הקשרים בין הגורמים השונים, שלא כולם בהכרח גלויים וידועים, והשונות ומקורותיה השונים, מוסיפה גם היא לסלט את הטעם שלה.

לא שכל המחקרים בתזונה הם שגויים, אבל קשה מאוד לעשות מחקר טוב, ומן הסתם קשה גם לשחזר אותו.
קשה קשה 597062
האם יכול להיות שלפני שנים מי שנטל ויטמינים היו "אנשי בריאות" ואילו היום מי שנוטל ויטמינים הם ברובם אנשים מבוגרים מהממוצע וחולים מהממוצע? לכן בעבר מחקרים יכלו להראות שוויטמינים מקושרים עם בריאות טובה והיום דווקא את ההפך?
קשה קשה 597066
אני חושב שמי שנוטל ויטמינים הם אנשים לחוצים מהממוצע ולכן בממוצע יפתחו יותר מחלות הקשורות לסטרס. מי אמר התקפת לב ולא קיבל?
מחקרים אפידמיולוגיים 597082
מחקרים אפידמיולוגיים/תצפיתיים תמיד חשופים לביקורת מהסוג הזה, דהיינו לאפשרות שיש משתנים נעלמים שמשפיעים על מסקנות המחקר ואשר גורמים לבלבול בין מתאם לבין סיבתיות. לא מזמן, בעקבות מחקר שהגיע למסקנה "בשר אדום הורג אותך" נתקלתי בלא מעט ביקורת עליו, לפיה אלה שמרבים באכילת בשר אדום בימינו הם החבר'ה ההם שלא שמים יותר מדי על המלצות הרופאים, ולכן יש להניח שיש להם התנהגויות לא בריאות אחרות, ואלה הן האשמות במותם המוקדם. אמנם המחקר ניסה לנרמל עבור פרמטרים שונים כמו עישון, משקל וכאלה - אחרי הכל מדובר במחקר שנעשה בהארווארד - אבל הטענה אומרת שלא משנה על כמה פרמטרים אתה מצליח לשלוט, תמיד יהיו עוד הרבה שנעלמו ממך. בעניייני בריאות, כך הולכת הטענה, יש גורם חמקמק שנקרא adherence factor (כמדומני) שמבטא איכשהו את מידת ההיענות הכללית של האדם להמלצות הבריאותיות שמסתובבות בשטח. בהנחה (המפוקפקת) שבחישוב כולל ההמלצות האלה אכן מועילות, הפלח באוכלוסיה שנוהג לפיהן יהיה בריא יותר מהאחר, וכל מחקר שמנסה לבודד השפעה של גורם מזיק אחד יהיה מוטה. לא הוסבר, באותה ביקורת, אם אפשר להעריך את אותו adherence למשל ע"י שאלון שינסה לקבוע אותו, אבל ככל הנראה גם אם זה אפשרי זה לא נעשה (ובחלק מהמקרים, באותם מטא-מחקרים שמנתחים נתונים קיימים ממחקרים קיימים כבר אי אפשר לשנות כלום). נשמע לי די הגיוני.

והנה עוברים כמה שבועות, ומחקר אחר מוצא שכוסות קפה ביום יצילו את חייך ואתה תוהה לאן נעלם אותו adherence factor הפעם, או שמא הסגולות האמיתיות של הקפה טובות עוד יותר ממסקנות המחקר שכן הן מתגברות גם על ההרגלים הנלוזים של אלה מאיתנו ששתו שש כוסות קפה ביום בתקופה בה משקה האלים הזה נחשב לאחד מאבות הטומאה‏1. ומה אומרת הביקורת על המחקר החדש? הפלא ופלא, במקום אותו adherence שנשכח פתאום, אני נתקל בטענות הפוכות: מי ששתה קפה באוירה הקודמת היו בטח אנשים בריאים מאד מלכתחילה, כך המבקרים, שכן החלשים והחולים התרחקו ממנו במצוות הרופאים.

תיק"ו.
_________________
1- אפשר ללמוד משהו על איכות המחקרים בתחום התזונה מההסבר שניתן במחקר הזה לכך שמחקר קודם מצא שהקפה מזיק. מסתבר שבאותו מחקר מוטעה לא לקחו בחשבון את העניין הפעוט של עישון, כלומר את העובדה ששתיית קפה הולכת הרבה פעמים יד ביד עם עישון (מעשנים לשעבר בטח מקללים אותי, אם עובד עליהם אותו גל נוסטלגיה שעובר עלי עכשיו). עישון! מחקר שבדק תמותה מוקדמת, ואשר שימש בסיס להמלצות רפואיות, שכח להתחשב בעישון!
מחקרים אפידמיולוגיים 597171
נכון.
בכלל ריבוי המשתנים מחייב שהרפואה תתיחס לכל פציינט באופן אישי. מינון אישי של תרופות כבר מתחיל להכנס למיינסטרים. שמחתי לגלות אתר למינון אישי של קומדין
תחליפים 597079
בראשית-אמצע המאה העשרים היה "הייפ" מדעי (ומד"בי) גדול סביב תוספי מזון ותחליפי ארוחות סינתטיים - בין היתר גם בגלל המאמצים לפתח ארוחות קומפקטיות לאסטרונאוטים. אני זוכרת דימוי מרכזי של קפסולות על צלחת בארוחת הערב.
מאמר של מייקל פולן סקר את המגמה הזו:

תחליפים 597091
בראשית-אמצע המאה ה20 היו אסטרונאוטים? טיסתו של יורי גגארין התרחשה ב1961, וארכה 108 דקות. אני כמעט בטוח שהוא לא אכל במהלכה.
תחליפים 597116
לא, אבל היו סיפרי מדע בדיוני שהיו צריכים לתאר מסע של בן אנוש בחלל.
תחליפים 597117
ואני כמעט בטוחה שבנאס"א חשבו על pill meals וניסו לתכנן אותן עוד בשלב שבו עדיין היה מספיק לאכול סנדוויץ' לפני ההמראה.
תחליפים 597120
ועוד לפני שהם היו קיימים :-)
תחליפים 597141
נאסא הוקמה ב1958
תחליפים 597145
צודק, זה אמצע המאה העשרים ולא ראשית-אמצע. תפסת אותי בעוד תגובה מניפולטיבית המשחקת לידיהם של שונאי ישראל.
תחליפים 597161
אמן!
תחליפים 597218
נאסא בטוח היו שונאי ישראל, אחרת הם לא היו מרסקים חללית שלמה רק בשביל להרוג את רמון.
תחליפים 597230
למה לא?
תחליפים 597258
שאלה טובה. לא חשבתי על זה.
תחליפים 597486
נו מה, סתם פוצצו אותה מעל palestine?
לי באופן אישי הויטמינים עושים טוב 597111
וזה מה שיש לי לומר בנידון.
בסה''כ המחקר הוא די חסר, כלומר, מחסיר מידע על כמויות וסוגים של ויטמינים.
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625760
שלושה מחקרים שבדקו אם ויטמינים עושים אותנו בריאים יותר גילו: אין להם ערך, וייתכן שהם מזיקים • החוקרים: "עדיף להוציא כסף על פירות, ירקות ופעילות גופנית" - ישראל היום
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625850
עוד 30 שנה יוכיחו שריטלין מזיק , ממש כמו שאר סמי המרץ. עד אז חברות התרופות יחגגו עלינו בטענה שהוא לא מזיק.

השיטה היא החלפת בלוף בריאותי ישן בבלוף בריאותי חדש. לוקח 30 שנה עד שהבלוף מתגלה אבל בפרק הזמן הזה יש מי שמרוויח מהבלוף .
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625862
מי מקדם את צריכת הוויטמינים המוגברת?

חיפוש לדוגמה:
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625876
יש לך לינק מוטעה. אבל לא משנה.

מקדם וויטמינים הוא אותם מי שמורשה לייצר אותם ומי שמורשה לשווק אותם. מכיוון שמכירת וויטמינים אינה מחייבת מרשם (למיטב ידיעתי) זה אומר שהיצור והשיווק נעשים לא רק על ידי יצרני תרופות ומשווקי תרופות, אפילו חברות מזון .

כוונתי הייתה שטענות על כך שתרופות (ותוספים רפואיים) מועילות או לא מזיקות מבוססות על מחקרים מוטים, ההטיה היא על ידי בעלי עניין.
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625860
אז כנראה שהרופא שלי הוא פושע, הוא הורה לי לקחת ויטמין D.
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625861
הוא אינו פושע.

כאשר יש מחסור בויטמין מסויים, צריך להשיג אותו מאיפשהו. במקרה הזה אין פסול בכדורי ויטמינים (אבל גם אפשר לשנות את הרגלי התזונה).

המשמעות של הממצאים: אם אין לך מחסור בוויטמינים, אין טעם לדחוס לעצמך סתם עוד: זה בזבוז כסף ואפילו מקור לקצת נזק.
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625863
אבל אני חשבתי שמי שלוקח תוספים לוקח אותם כי הוא חושב שיש לו חסר, לא בשביל הטעם הנפלא של קפסולות הפלסטיק.
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625865
למה מוכרים "מולטי ויטמינים"?
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625891
(כדי להפוך אנשים מסוימים למולטי-מיליונרים?)
אני מניח שאתה רוצה לומר שהקוקטייל אינו דרוש לאיש מאחר ואינו ספציפי?
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625894
כן. או לפחות שבבסיסו עומדות אחת משתי ההנחות:

* הרבה ויטמינים זה טוב ("ויטמין A עוזר לראות טוב")
* מחסור בוויטמינים שונים נפוץ יחסית, ולכן עדיף כבר לקחת את כולם בחבילה.

כמוכן יש שם, מן הסתם, הנחה שעודף ויטמינים לא מזיק. נדמה לי שוויטמינים ואנטיביוטיקה ככדורים שרופאים רושמים לפעמים כדי שהמטופלים ירגישו שהם קיבלו טיפול.
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625866
הדגש צריך להיות על ''הוא חושב''. צריך לזכור שנעשים מאמצי -שיווק גדולים כדי לשכנע אותו ש''יש לו חוסר''.
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625877
ויטמין די ניתן דרך אור השמש (אבל הבנתי שלא תמיד זה מספיק, לכן צריך תוסף).

אבל לו היית נזקק ליתר וויטמין סי למשל, היה אפשר לפתור זאת תזונתית בקלות רבה‏1. ובמקרה הזה, זה היה צעד רפואי לקוי לרשום לך תוסף בלבד (אלא אם הרופא בירר קודם אם יש, נניח, בעיית ספיגה מסוימת שתקשה על קבלת הוויטמין מן המזון).

1 ע"ע צפדינה.
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625879
בדיוק (הכל).
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625893
אכן תשובות טובות.

עדיין אני תמה למה אין אפילו הטייה קטנה לטובה, כי מספיק שלחמישית מהאוכלוסיה המולטי היה ממלא איזה חוסר אמיתי, והייתי מצפה לראות תועלת מצטברת כלשהיא, גם אם קטנה.
ואני מקווה שהמחקרים ניטרלו את זה שמראש אנשים שלוקחים ויטמינים הם פחות בריאים בממוצע.
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625895
חבילת מולטי מעלה את ההסתברות לנזקים מכמות עודפת (בהנחה שיהיו צרכנים שלא יקפידו על הכמויות).
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625898
אז ויטמינים יחידניים כן מועילים לבריאות? כי אם כן הטענה ה'מהפכנית' של המאמר הרבה יותר חלשה. אני בכלל חשבתי שהמולטיויטמין זה אופנה של האלף הקודם, לא שמעתי כבר הרבה שנים שום רופא ממליץ על זה.
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625960
נכון, אבל לא לגמרי מדויק.

כדי לקבל כמות מספקת של ויטמין D מהשמש יש להחשף לקרינת שמש ישירה חשיפה מלאה (כל הגוף, אפשר להסתיר את החלקים המוצנעים) של 10 דקות בכל יום. (שעה בשבוע לא עונה להגדרה).

מחסור בויטמין C אכן ניתן לפתור תזונתית בקלות רבה‏, אבל מצד שני ויטמין C הוא אחד הויטמינים הבודדים שאין בו חשש למינון יתר (ויטמין C נמס במים, ועודף ויטמין C נשטף עם השתן).
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 626171
לא הכרתי את הטענה של 10 דקות בחשיפה מלאה מדי יום. חשיפה של חלק מהגוף (למשל כשלובשים חולצה קצרה או שמלה) למשך פרק זמן ארוך יותר לא תהיה שוות ערך?
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 626188
לא יודע‏1, אני התעניינתי בחשיפה שבועית ולא יומית, ואת זה הרופא שלי שלל.

___
1 אבל אני יכול לנחש ששטח החשיפה של הגפיים (כאשר לובשים מכנסיים קצרים וחולצה קצרה, או שמלה) הוא משמעותית קטן מהשטח המוסתר במקרה זה, כך שזה לא בדיוק שווה ערך.
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 626192
בקיצור, ביקיני בהוראת הרופא?
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625886
מאז שנות השבעים יצא כל כמה שנים ספר שמהלל ויטמין זה או אחר כיצד במינונים מופרזים הוא מונע סרטן מחלות לב וכל מה שעולה על רוחך.
הראשון היה ויטמין סי ולא מעט אמריקאים נטלו מינוני ענק שלו (אלפי מ"ג ליום במקום עשרות מ"ג ליום המנה היומית המומלצת) במשך המון זמן.
צריכה מופרזת של ויטמין E הפכה פופולארית בארה"ב בשנות השמונים. מאז כמעט כל ויטמין זכה לתקופת עדנה.
גם מולטי ויטמינים זה לא משהו 625929
לצריכה של כמויות גדולות של ניאצין (B3) יש השפעות רפואיות חיוביות, בתנאים מסויימים. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19915217
קול קורא 626382
אם למישהו כאן יש גישה ל annals of internal medicine והוא מוכן לשלוח לי את המחקר "High-Dose Multivitamins and Minerals After a Heart Attack" שהתפרסם ב-‏17 בדצמבר, הוא יבוא על שכרו (במקום בו זה באמת חשוב: בעולם הבא).
קול עונה 626384
תציץ בתיבת הדואר שלך.
קול עונה 626398
הצצתי, תודה!
קול קורא 626417
אתה לא יכול להתחייב לשכר בעולם הבא, לאחר שאת חלקך בו כבר מכרת לא.פ.
קול קורא 626418
אני מוותר לו על חלקי, בכיף ככה, בסבבה, חופשי.
קול קורא 626419
זהו, שאתה לא יכול. זה אוטומטית עובר לא.פ. (יש לו הוראת קבע).

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים