קשיים בהקמת קריית המודיעין של צה''ל באזור לקייה 3844
בשנים האחרונות שוקד צה"ל על העברת בסיסיו הגדולים מאזור המרכז לנגב, כדי לפנות נדל"ן יקר מאזור המרכז. קריית ההדרכה הוקמה מדרום לבאר שבע, והקמת קריית התקשוב בתוך באר שבע מתקדמת. החלק השלישי והיוקרתי תוכנן להיות הקמת קריית המודיעין באזור לקייה (צומת שוקת).

לאחרונה התברר כי כבר לפני חצי שנה הוקפאה התוכנית, בעקבות חשש שאנשי קבע חשובים ב-‏8200 יעדיפו לפרוש מצה"ל ולא לעבור למקום החדש. המיקום ליד צומת שוקת נחשב לא אטרקטיבי, כיוון שהוא רחוק לא רק מגוש דן אלא אפילו אינו בתוך באר שבע (כ-‏10 דקות נסיעה). מדובר באנשים שצה"ל מתחרה עליהם מול משרות נחשקות בהייטק. לפי TheMarker, הרמטכ"ל אייזנקוט ביקש לדבוק בתוכנית, ואילו ראש אמ"ן וסגן הרמטכ"ל ביקשו לשנות אותה ולמקם את הקרייה מצפון לבאר שבע; לרעיון זה התנגד ראש עיריית באר שבע דנילוביץ', מחשש לחסימה בהתפתחות העיר ולגודש בכבישים.

אתמול הודיעו איינזקוט ושר הביטחון ליברמן על החלטה סופית להקמת הבסיס בלקייה, אך רק בתנאי שתיסלל מסילת רכבת מהמרכז ישירות לבסיס. עלות מסילה כזו, לפי הערכת האוצר, 3 מיליארד שקלים, והיא תשרת רק כ-‏1500 אנשים. זאת בנוסף לתקציב של 1.3 מיליארד שקלים לתמיכות שונות במשפחות קבע שיעברו לגור בבאר שבע.

סמי פרץ ב-TheMarker מעריך כי הדרישה הזו מצד ליברמן ואיינזקוט אינה אלא מסווה להתנגדות למעשה לתוכנית.
קישורים
TheMarker
עוד ב-TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  מה לקית • צפריר כהן
מה לקית 698842
כלום.
ואם יורשה לי ניחוש מושכל- גם לא יקרה כלום עד שייפתר צוואר הבקבוק של המסילה הרביעית החסרה במסילת איילון [ויקיפדיה]. נתיבי ישראל קוראים לו "צוואר הבקבוק הרכבתי הקריטי ביותר של מדינת ישראל".
המסילה הרביעית תאפשר להגדיל ב–43% את תדירות הרכבות באיילון — מ–28 רכבות בשעת שיא ל–40 רכבות.
כבר בשנת 2005 הגישה חברת PB דו"ח ובו מסקנה מרכזית שיש להשלים בהקדם את הנחת המסילה הרביעית על מנת שרכבת ישראל תוכל לעמוד ברמות הביקוש החזויות לה בשנים הבאות (2010 והלאה).
הפרויקט הוגדר כבר בשנת 2007 על ידי הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות כ"פרויקט לאומי בעל חשיבות ממדרגה ראשונה, המהווה נדבך מרכזי במדיניות הארצית לתגבור התחבורה הציבורית"
תכנון הפרויקט נגרר במשך שמונה שנים. הבעיה התכנונית המרכזית של הפרויקט הייתה תכנית הניקוז, שדרשה שיתוף פעולה מצד מספר רשויות. אחרי שלוש שנים וחצי של דיונים, שעיכבו את כל תוכנית המסילה, התקבלה בוות"ל בדצמבר 2016 החלטה אופרטיבית בעניין תכנית הניקוז, אבל לאחרונה החזירה הוות"ל את התהליך שלב אחד לאחור. תאריך היעד הנוכחי ב 2025, שמסתמך על התחלת עבודות בשטח כבר עכשיו, נראה שהולך להתרחק שוב.

נראה לי שכל עוד צוואר הבקבוק באיילון קיים לא יניחו את המסילה לעיר הבה"דים, למרות שעברה את כל שלבי התכנון, וזאת על מנת שלא להעמיס עוד אלפים רבים של חיילים על צוואר הבקבוק באיילון בימי ראשון בבוקר העמוסים לעייפה ממילא.

חלופה הגיונית היא שהקווים מהצפון לבאר שבע (ולעיר הבה"דים) יעקפו את הפקק ויעברו דרך המסילה המזרחית [ויקיפדיה]. תוואי המסילה אושר על ידי הוות"ל בינואר 2012, ולמרות שהוא פרויקט פשוט (יחסית לבעיות התכנוניות של המסילה הרביעית באיילון, או של הקו המהיר לירושלים), הוא תקוע כבר שש שנים בשלב אישור התב"ע. על פי הערכת רכבת ישראל ונתיבי איילון הקו לא ייפתח לפני שנת 2026.

אז אני מהמר שרכבת לעיר הבה"דים לא תפעל לפחות עד 2025.
  מה לקית • אריק • 9 תגובות בפתיל
מה לקית 752035
זה היה קל מדי.
אני מעלה ל 2029.
מה לקית 752049
או כמו שאומרים אצלנו: בהד"ה - בהד"ה 2025.
מה לקית 765496
הות"ל אישרה את תכנית המסילות החמישית והשישית באיילון.
יש מצב שב 2040 מדינת ישראל תהפוך למדינה מודרנית מבחינת מערכות להסעת המונים.

בינתיים לפי האתר של רכבת ישראל פרויקט המסילה הרביעית צפוי להסתיים בשנת 2029.
זה אומר שאפשר יהיה לחבר את עיר הבה"דים באותה שנה. אפשר זה לא אומר שיעשו. אני מעלה ל 2030.
מה לקית 766329
אה, אבל לא. באמצע כתבה בדה מרקר מלפני שבוע מתחבאת פסקה שמסתיימת בהאי לישנה- "... סיום הפרויקט מיועד ל- 2030, אבל כבר כעת מעריכים המתכננים שהשלמתו תידחה בשלוש שנים לפחות." טוב, הגענו ל 2033 (לפחות).

להזכיר- בשנת 2006 נחנכה המסילה השלישית באיילון, וכבר אז התחזיות (שאכן התממשו) היו שבשנת 2010 כבר יהיה צורך דחוף במסילה רביעית. ולא סתם תחזיות, אלא של חברת תכנון בינלאומית רבת מוניטין שנשכרה על ידי הממשלה אאז"נ עוד ב 2004. בשנת 2007 פרויקט המסילה הרביעית הוכרז ע"י הממשלה כפרויקט בעל חשיבות לאומית. אחר כך הוא נתקע בשלב התכנון במשך שנים בגלל התכתשויות בין הרשויות השונות. בדצמבר 2016 הפרויקט אושר בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של תשתיות לאומיות (ות"ל). אני התחלתי לעקוב אחריו ב 2017 מאז הדיון על ביצועיו של ישראל כץ כשר התחבורה. היה נראה כאילו הפרויקט יצא לדרך לפני שנתיים אבל שוב הוא נתקע.

מאידך מצאתי כתבה משנה שעברה לפיה פרויקט המסילה המזרחית דווקא עומד בלוח הזמנים ואמור להתחיל לפעול ב 2026. אני תולה בו תקווה שאכן יוריד את העומס ממסילת החוף ויאפשר את השלמת קו הרכבת לעיר הבה"דים, אותם 10 ק"מ שתוכננו מראש יחד עם עיר הבה"דים לפני 20 שנה, עברו את כל האישורים ואפילו תוקצבו, אבל לא יצאו מעולם אל הפועל.
  Funiculì, Funiculà • שוקי שמאל • 4 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר • 6 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • ירדן ניר-בוכבינדר

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים