הדרכים המלוכלכות שחברות התעופה גובות מאיתנו כסף 3960
בית המשפט המחוזי מרכז־לוד אישר אתמול (ג') בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת אל על, בה נטען כי החברה לא משיבה את מיסי הנמל ללקוחות שלא התייצבו לטיסתם, אך גם לא מעבירה את המיסים לרשויות התעופה.

מנתונים שמסרה אל על עולה כי בשנים 2007-2016 לא הושבו לנוסעים מיסי נמל בסך 11.75 מיליון דולר. לטענת החברה, היא משיבה את המיסים לכל נוסע המבקש זאת, אך לא עושה זאת מיוזמתה. בהמשך ההליך המשפטי טענה החברה כי היא למעשה אינה חייבת להשיב את המיסים, ומשיבה אותם לנוסעים המבקשים זאת "לפנים משורת הדין". תביעות ייצוגיות נוספות בעניין זה עומדות כיום נגד כ-‏15 חברות תעופה אחרות.

לדברי השופט עופר גרוסקופף, "הדברים פשוטים וברורים … כשם שלא יעלה על הדעת שמעביד או גורם אחר שניכה במקור כספים שלא היה צורך להעבירם לרשויות המס יוכל לשמור אותם בידם, כך אין לקבל שחברת תעופה שגובה את דמי אגרת הנוסע בעבור רשות שדות התעופה יכולה להותירם בידה במקרה שהנוסע אינו נושא בסופו של דבר בחובה לשלמם". עוד אמר גרוסקופף: "המהפך שחל בעמדת אל על במהלך ההליך, שבתחילתו היא הכירה בחובתה להשיב את מיסי הנמל ובסיומו כפרה בקיומה של חובה כזו, כמו גם אי הדיוקים השונים שנחשפו במצגיה, מטילים ספק באפשרות לסמוך על הצהרותיה כאילו ההליך מיותר, וכי ניתן לסמוך עליה שתכבד את זכויות הנוסעים שלא התייצבו לטיסתם להשבת מיסי הנמל".

בכתבה "האיש שמכיר את כל הטריקים של חברות התעופה" שפורסמה ב-TheMarker בחודש שעבר, רואיין דוד מלובני, מייסד עמותת "תעופה נבונה" המסייעת לנוסעים שנקלעו לבעיות מול חברות תעופה. מלובני החל לעסוק בנושא לאחר שקנה כרטיסי טיסה לארה"ב ובתוכה בסך 1,250 דולר, אולם כשביקש להחליף את אחת מטיסות הפנים – שעלותה 120 דולר בלבד – נאמר לו כי השינוי יעלה 800 דולר. כשהציע לוותר על טיסת הפנים הזו ולקנות כרטיס לטיסה האחרת מכספו, נאמר לו כי הביטול יעלה 500 דולר, וכי אם לא יתייצב לטיסת הפנים מבלי שביטל אותה באופן מסודר, יבוטל כרטיס החזרה שלו לארץ. לדבריו, הדבר דומה למצב בו "אתה מזמין במסעדה ארוחה של שלוש מנות ואז במנה השנייה אתה אומר שלא בא לך עליה, ומבקש רק את הקינוח, והם בתגובה קונסים אותך".

מלובני מספר על דרכים מפוקפקות נוספות שבהן חברות התעופה מרוויחות כסף. למשל, כדי לצמצם את הפיצויים לנוסעים בגין תפוסת יתר ("אובר־בוקינג"), בחברות התעופה "סוגרים את שער העלייה למטוס קצת מוקדם יותר, או שלא תמיד כורזים לנוסעים שלא הגיעו. בעבר, אם הופעת ברשימת הנוסעים ולא הגעת לשער היו קוראים לך, כיום אין את זה." במקרה אחר, "אדם קנה כרטיס טיסה לעוד תשעה חודשים ובתקופה הזאת התחתן ושינה את שם המשפחה שלו בדרכון, ודרשו ממנו כסף על שינוי."

לדברי מלובני, "אין תעשייה אחרת שחושבת שהקיום הכלכלי שלה יגיע מלזנב בלקוח בפינות. זה גם לא לטובתן: אני כל הזמן אומר שהאנדרלמוסיה שחברות התעופה נכנסות אליה מחייבת אותן להחזיק יותר עובדים, להתעסק עם עורכי דין, זה תופס להן זמן, הדברים מסובכים."
קישורים
אושרה ייצוגית נגד אל על בהיקף של 40 מיליון שקל - לא משיבה מסי נמל ללקוחות שלא התייצבו לטיסה - גלובס
האיש שמכיר את כל הטריקים של חברות התעופה - TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

לואו קוסט 709140
ההתממות של אל-על ''מחזירים את הכסף לכל מי שמבקש'' מקוממת. היא יכולה להיות במקומה רק אם החברה מיידעת באופן בולט את הנוסעים על זכותם לקבל את הכסף, וכיצד לעשות זאת.
הרי זה כסף שמיועד לתשלום אגרה. הוא לא של החברה, שמהווה רק סוכן עבור תשלום האגרה, ובהתנהלות עסקית תקינה הוא צריך להיות ''צבוע'', אפילו להמצא בחשבון נפרד. במקרה של פשיטת רגל של חברה וביטול כל הטיסות, למשל, הנושים לא אמורים לקבל את הכסף הזה, אלא הוא אמור לחזור לנוסעים.
709160
האם יש דרך לקרוא את הכתבה בלי לרכוש מנוי?
709162
נסה את זה.
709163
תודה! כנוסע מתמיד מדי (לטעמי) הכתבה בהחלט מרתקת. מעניין אם חברה "הגונה" - כזאת שלא עושה את התעלולים המתוארים בכתבה - מתוגמלת בנאמנות על ידי הנוסעים.

___

עד כמה שהאנדקוטה הזאת שווה - אני יכול להעיד שלא מזמן קניתי כרטיס על חשבוני (לשם שינוי) והעדפתי לשלם קצת יותר ולטוס בג'ט בלו על התעמקות בחוקים החמקמקים של חברות זולות יותר בנוגע לעלויות המזוודות ומה ואיך בדיוק מותר להעלות למטוס. וזאת למרות שממילא טסתי רק עם מטען יד.
709165
על לא דבר.

אותי הפתיע שחברת התעופה היחידה שצוינה לחיוב בכתבה זו ישראייר. לפני בערך 10 שנים נתקלתי בכמה פוסטים של אורן צור (מ"מדע בזיוני") על השירות המחפיר שהוא קיבל מישראייר, ומאז לא שקלתי אפילו לטוס איתם (אני דווקא טס יחסית הרבה לאילת). משמח לגלות שהם הפכו את עורם.
709182
הנסיון שלי עם לואו קוסט (Wizz, ראיינאייר) הוא חיובי בסך הכל.
לחיוב: הכרטיסים במחירים מצחיקים, אם יודעים כיצד לרכוש. ממריאים ונוחתים בזמן. צ'ק אין אונליין נוח.
לשלילה: יציאה מטרמינל 1- לא נוח גם אם מגיעים ברכב וגם אם ברכבת. בשדות תעופה מרכזיים בחו"ל גם ההגעה היא לשערים מרוחקים ומחייבת הליכה ארוכה. אין עם מי לדבר בשירות לקוחות, אם צריך.

לאחרונה טסנו לאתונה ביולי בראיינאייר. הכרטיסים עלו פחות מ 100 יורו לאדם הלוך ושוב כולל מזוודות ובחירת מקומות ישיבה‏1. ביולי! אין לי בעיה עם כל תשלומי האקסטרא- בחירת מושב, מטען, מזון ומשקאות. מבחינתי זה קפיטליזם במיטבו. בתהליך הצ'ק אין אונליין יש אינספור התראות על כך שמטען שלא נוסף באונליין יעלה הרבה יותר בצ'ק אין בשדה התעופה. זה גילוי נאות ואני מרוצה. הצעות ההמשך לשכירת רכב במסגרת הצ'ק אין היו במחירים מצויינים. מחירי המזון והשתיה במטוס גבוהים, אבל לא יותר מאשר בשדה התעופה. המטוס היה ברמת תחזוקה סבירה והדיילים היו מהוקצעים. המראנו ונחתנו בזמן.

_________
1 מחיר מזוודה של 20 ק"ג היה גבוה ממחיר הכרטיס. היה משתלם אם הייתי יכול להוציא למזוודה שלי דרכון, להדביק עליה סמיילי ולהושיב אותה לידי.
טיסת לימונדה 709184
> הכרטיסים עלו פחות מ 100 יורו לאדם הלוך ושוב כולל מזוודות ובחירת מקומות ישיבה‏1. ביולי! אין לי בעיה עם כל תשלומי האקסטרא

האם הייתה לך דרך סבירה לדעת מראש כמה תשלם (או לפחות בקירוב)? איך זה בהשוואה לטיסה שאינה טיסת חסך?
טיסת לימונדה 709194
כמה מראש?
כשאתה מזמין את הכרטיסים אתה יודע בדיוק. לפני כן זה צייד.

זה היה זול בכמה עשרות דולרים לכרטיס בהשוואה לטיסות של החברות הסטנדרטיות, וגם בשעות נוחות יותר. אני מניח שטיסה בשעות נוחות של החברות הסטנדרטיות היתה עולה יותר, אז בהערכה של שווה מול שווה, נגיד 30-40% פחות.
אילו הייתי טס ללא מזוודות ובלי בחירת מקום זה היה פחות מחצי מחיר.
טיסת לימונדה 709195
הסיפורים שאני שומע הם על כל מיני תשלומים שמתבררים לפעמים ברגע האחרון, לאחר זמן הזמנת הכרטיס.
טיסת לימונדה 709200
לא נתקלתי. גם לא ראיתי סביבי. רק אם הכבודה שלך לא תואמת את מה שהזמנת, והם לא יקים עד הסוף, הם עושים התאמות קטנטנות לישראלים.
What year is it?! 709197
גרוסקופף בעליון כבר שנה וחצי, ורק עכשיו הוא מאשר הגשת תביעה מימיו כשופט במחוזי?
What year is it?! 709198
אני תוהה אם אפשר להקביל לחברה שקיבלה מלקוח תשלום עבור מוצר, ביטלה את ההזמנה והחזירה לו את התשלום בניכוי המע''מ ששמרה אצלה.
What year is it?! 709202
יש דמיון לוגי מושלם, אבל מבחינה חוקית זה שונה. למע''מ יש חוק משלו, ואם חטאת בעבירת מע''מ אכלת אותה בענק.
What year is it?! 709210
זהו שאם ביטלת את העסקה אז לא חטאת בעבירת מע''מ אלא רק בעושק הלקוח.
What year is it?! 709217
עשית עסקה- הוצאת חשבונית. ביטלת עסקה- הוצאת חשבונית זיכוי.
החזרת ללקוח את הכסף בלי המע''מ- זו גנבה, וכנראה גם עברה על חוקי המע''מ.
What year is it?! 709240
זהו, שלא הבנתי מדוע המתואר בכתבה איננו ''גניבה'' במידה זהה.
What year is it?! 709242
כי אם אתה ''שומר'' את הכסף עבור הלקוח שלא היה צריך לשלם אגרה זה שונה מאשר אם אתה ''שומר'' את המע''מ שהוצאת עליו חשבונית זיכוי- שבעצם דיווחת שהוחזר ללקוח.
הגיע הזמן לתמחור הגיוני 709325
במקום להתייחס ספציפית למשקל המטען, תמחור הגיוני של הכרטיס אמור לקחת בחשבון את משקל הנוסע+הכבודה שלו. בנוסף לעצם ההוגנות בכך שהתשלום עבור הדלק יתחלק בצורה הוגנת יותר, השיטה גם תבטיח שהנוסעים הכבדים, אלה שנוטים לפלוש אל המושבים שלידם והופכים את הטיסה לחוויה אינטימית מדי יבחרו בחברות אחרות, כך שאנשים רזים כמוני ירוויחו פעמיים. אין לי שום טענה נגד כבדי המשקל וברור שהם לא מעיקים עלי בכוונה אבל כשכנים לטיסה הם צרה צרורה.

יש, או היתה, חברת תעופה אחת שמתמחרת כך והיא מסמואה. אני משער שיש קשר לכך שזאת מדינה שסובלת מבעיה חמורה של השמנה.
נו, כמה הוספת במשקל? 709446
לא שיקול מכריע נגד, אבל קח בחשבון תופעה של התעלפויות בואכה דלפק הצ'ק אין, עקב התייבשות.
נו, כמה הוספת במשקל? 709468
רעיון לא רע הוא שחברת התעופה תמכור מים מיד לאחר נקודת השקילה, במחיר צנוע של כמה עשרות שקלים לליטר.
סיבה טובה להדק את החגורה 709373
20 שנה לאייל והעולם שותק 710069
סתם, חשבתי להזכיר.
20 שנה לאייל והעולם שותק 710070
בשביל מישהו שטען בקביעות שהוא סנילי, יש לך זיכרון לא רע בכלל.
20 שנה לאייל והעולם שותק 710071
בגלל זה הגעתי בחודש איחור.
או שאתה מתייחס לשם? זה היה ארוע טראומתי עבורי.
20 שנה לאייל והעולם שותק 710072
גם וגם, אבל תתרגש משתיקת האייל, כבר הרבה זמן שהדיונים כאן מתמקדים בפוליטיקה. כבר עדיפה שתיקה.
20 שנה לאייל והעולם שותק 710078
+1
20 שנה לאייל והעולם שותק 710073
אני דורשת לקבל בחזרה את ימי בחרותי, או לפחות זיכוי כספי!
20 שנה לאייל והעולם שותק 710077
היי צ'יף! משמח לראות אותך כאן. ותודה על התזכורת, באמת לא שמתי לב.
20 שנה לאייל והעולם שותק 710081
בחיי, איך שהזמן רץ. נו שויין, ליומולדת 25 ננסה לארגן משהו מעניין. אולי.
20 שנה לאייל והעולם שותק 710424
כפתור לייק לתגובות! (בחיי שכבר חיפשתי איפה ללחוץ עם העכבר עד שנזכרתי שאין כזה פה)
712288
אם כבר חברות התעופה, שווה להזכיר את נושא נקודות הנוסע המתמיד. הניהול הביזנטיני של הנושא הזה על ידי החברות, התקנונים המורכבים וחוסר ההבנה המוחלט מצד הלקוחות הופכים את זה למקור לתחמון אינסופי - בשני הכיוונים. אני מכיר מישהו שמתפרנס יפה מניהול נקודות נוסע מתמיד. הוא מבצע עבור לקוחותיו - נוסעים כבדים כולם - איגום של הנקודות (ניתן להעביר אותן מאדם לאדם), שוחה במבצעים ובתקנונים, מכיר טריקים מלוכלכים - וחוסך להם אלפי דולרים. הפניתי אליו מישהו שנוסע לארה"ב מדי חודש במחלקת עסקים וכבר צבר למעלה ממיליון מיילים, ושני הצדדים מרוצים.

הסיפור החביב עלי בהקשר הזה הוא סיפורו של מהנדס מקליפורניה שצבר מיליון ורבע מיילים בלי לטוס. האיש גילה מבצע שהמיר רכישה של מעדני פודינג שוקולד למיילים: כל גביע היה שווה חמישים מייל, ולמקדימים מאה מייל. בשניים וחצי דולרים הוא היה יכול לקבל אלף מיילים. הוא בדק את התקנון: לא היתה מגבלה על מספר הגביעים. הוא פשט על כל חנות בסביבה ורכש את כל המלאי שלהן. כדי לקבל את המיילים הוא היה צריך לשלוח את הבר-קודים שעל הגביעים. איך הוא יקלף את הבר-קודים מאלפי גביעים? הוא פנה אל צבא הישע והציע להם שאם הם ישלחו מתנדבים לקלף את הבר-קודים הוא יתרום להם את הגביעים. התוצאה היתה שלא רק שהוא קיבל את כל הבר-קודים אלא גם היה יכול לזקוף את עלות הגביעים כתרומה ולקבל החזר מס על $800 מתוך $3000 שעלו לו הגביעים. השווי הכספי של הנקודות בהן הוא זכה הוא כ-$150,000.
נצחון בנקודות 712295
יש לי הרגשה שלמרות כל המקרים הללו, התוצאה של מועדוני הלקוחות מהסוג הזה היא שאנשים בסך הכל טסים יותר. חברות תעופה לא אוהבות להפסיד כסף סתם כך.
נצחון בנקודות 712297
זאת שאלה של "נאמנות לקוחות", כמו כרטיס מועדון בסופר (גם סופרים לא אוהבים להפסיד כסף סתם כך) או כרטיס של סנדוויצ'ים בסאבווי. מה גם שכשמדובר על טיסות שמקום העבודה מממן - המעסיק נותן תקציב מסויים, אבל לא באמת איכפת לו באיזה חברה יטוס המועסק, ואם חברה א' לוקחת 8% יותר מחברה ב' אבל שתיהן נמצאות בתקציב, המעסיק לא יתערב בבחירה של המועסק (ואלה הנוסעים הכי טובים לחברות התעופה, גם לא באמת מסתכלים על השורה התחתונה, גם מזמינים באיחור, גם נוסעים הרבה ולא רק ב"עונה", ולכן נאמנותם שווה הרבה יותר מאיזה שדרוג פעם בכמה טיסות).

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים