אוקראינה והמערב נערכים לפלישה רוסית 4113
אוקראינה, ואיתה מעצמות המערב, מחזקות בימים האחרונים את היערכותן לאפשרות של פלישה רוסית. רוסיה מכחישה כוונות פלישה אך צוברת עוד ועוד כוחות סביב אוקראינה. כמו כן היא עורכת תרגיל צבאי עם בעלת בריתה בלארוס. רוסיה דורשת ערבות מארה"ב כי אוקראינה לא תצטרף לברית נאט"ו, וכי לא יוצב על אדמתה נשק מערבי מתקדם.

נאט"ו הודיעה על תגבור כוחות במדינותיה שבאזור, והעלאת רמת הכוננות שלהן. ביידן שוקל הזזת חיילים אמריקאיים באירופה מזרחה. ארה"ב ובריטניה פינו משפחות דיפלומטים מקייב. המערב מאיים בסנקציות חריפות על רוסיה במקרה של תקיפה. בריטניה הבהירה שגם ניסיון רוסי להשתלט על אוקראינה באמצעות ממשלת בובות יענה בסנקציות.

בעוד שארה"ב ובריטניה העבירו נשק לצבא אוקראינה וכוחות מתנדבים בה, גרמניה סירבה לעשות זאת, ואף לא אפשרה לאסטוניה להעביר לאוקראינה נשק מתוצרת גרמניה. ברקע היחסים בין גרמניה לרוסיה צינור הגז "נורד סטרים 2", שאמור להכפיל את כמות הגז שרוסיה מוכרת לאירופה, ואישורו תלוי בגרמניה.

אלון פנקס משער ב"הארץ" כי לפוטין אין סיכוי לצאת ברווח כלשהו מעימות מול ארה"ב, אלא אם מביאים בחשבון את סין. לדבריו, רוסיה וסין שותפות למוטיבציה לערער על הדומיננטיות העולמית של ארה"ב. ייתכן שההסלמה באוקראינה, כותב פנקס, היא שיתוף פעולה סמוי עם סין.
קישורים
גלובס
אלון פנקס
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

745977
קראתי שפוטין בחר בעיתוי הנוכחי לסכסוך - כאשר קר ואירופה תלויה מאד באספקת גז מרוסיה. וגם אם הוא לא יפלוש לאוקראינה - זוהי הזדמנות עבורו להעמיק את הפילוג בין ארה''ב לבעלות בריתה האירופאיות.
אפילו לנו קצת קר בשביל לשנוא 745988
הגיוני לבחור עיתוי שבו הוא יכול להכאיב במיוחד לאירופה. אבל אני לא רואה למה זה יעמיק את הפילוג בין ארה''ב לאירופה. זה יעמיק אם למערב אירופה לא באמת אכפת מאוקראינה, והיא רק נגררת אחרי ארה''ב. אני מקווה שהאזרח הקטן במערב אירופה כן בעד האקוראינים, כן רואה בפוטין בריון, ויהיה מוכן לסבול קור (או התייקרות של החימום) כדי לא להיכנע לבריון. ואם דעת הקהל כך, גם לפוליטיקאים אין סיבה להיכנע לאיום הרוסי.
אפילו לנו קצת קר בשביל לשנוא 746003
לפוטין יש דרישות כלפי נאטו. אבל נאטו איננה מיקשה אחת וגם מערב אירופה איננה מקשה אחת.
סביר להניח שיהיו חילוקי דעות בנוגע לאיך להגיב. כבר כרגע ארה''ב ובריטניה נוקטות בקו מסויים שגרמניה מתנגדת לו. לא קשה לדמיין תרחיש שבו חיכוך בעניין הזה הוא רקע לעוד חילוקי דעות לצוף.
אפילו לנו קצת קר בשביל לשנוא 746007
מעניין אותי במאת מה הנימוקים של גרמניה, בהנחה שלפחות במפורש הם לא יאמרו ''אנחנו יודעים שפוטין בריון, אבל אנחנו רוצים ממנו גז זול''.
אפילו לנו קצת קר בשביל לשנוא 746505
אני לא בטוח שזה תאור נכון של המצב.
הגרמנים באופן מסורתי יותר קשוחים כלפי רוסיה מאשר ארה"ב\\בריטניה\\צרפת. מצד שני אין זה עניין של גז זול. הגרמנים תלויים בגז הרוסי ובמכירת תוצרת חקלאית לרוסיה, לא פחות, מהתלות הרוסית במכירת הגז לגרמניה. יתכן שהגרמנים פשוט מכינים את דעת הקהל לחרם נגד הרוסים. אין ברצונם להצטייר כיוזמי חרם הגז נגד רוסיה.
מצד שני, נראה לי כי המשבר קצת מפומפם ע"י תכניות החדשות הצמאות להתרחשויות. הפשרה בסיטואציה מתבקשת. לטובת כל הצדדים, נאט"ו לא תאפשר חבירת אוקראינה לברית נאט"ו ולא תציב כוחות על אדמתה ורוסיה תמנע מפלישה וכל הסיבוכים הכרוכים בה. זה קצת מזכיר את משבר בלגיה, שהסתיים בהסכמה של כל מעצמות אירופה, לכבד את הנייטרליות של בלגיה. הפרת ההסכם ע"י גרמניה ב-‏1914 הביאה לפרוץ מלה"ע ה-!. במקרה זה, אני לא רואה מי אמור לאבד את עצביו כאן.
בניגוד לדמיון של כל מיני סטאליניסטים, מי שחלש כאן ומבצע תרגיל של הליכה על הסף הוא פוטין. המצב הרצוי מבחינת המערב הוא שהצבא האדום יפרוץ לקייב. למדינות נאט"ו לא תהיה ברירה אלא לבלוע את הצפרדע התקשורתית, הלכידות בנאט"ו עם המצטרפות החדשות תתהדק ומי שישאר תקוע עם אפגניסטן בריבוע בפוטנציה יהיה פוטין. עד עתה פוטין הצטיין במדיניות של הליכה על הסף ואני לא רואה סיבה שהוא יפול דוקא עכשיו.
ההימור שלי הוא שהמשבר הנוכחי הוא בעיקר במגזיני החדשות. הבעייה היא שהמורסה האוקראינית הולכת ותופחת ומייצרת כל הזמן הזדמנויות למישהו לאבד את עצביו.
אפילו לנו קצת קר בשביל לשנוא 746510
הלוואי שזה יגמר ללא שפיכות דמים.

אבל אני לא חושב שזה נכון להגיד שהתקשורת מנפחת את האירוע. הבית הלבן בהחלט משדר אווירת משבר. לדוגמא:

- בהודעה רשמית של הבית הלבן, מתואר שביידן (בשיחה עם פוטין) הזהיר שפלישה לאוקראינה תגרור תגובה "מהירה וחמורה"
- היועץ לבטחון לאומי של הבית הלבן אומר באופן מפורש לעיתונות: רוסיה עשויה לפלוש לאוקראינה עוד השבוע
- ארה"ב קראה לאזרחיה לעזוב את אוקראינה (ובהמשך גם מדינות נוספות עשו זאת)

שלא לדבר על התרגיל הצבאי שרוסיה הכריזה עליו - שדורש, באופן מקרי לגמרי, הצבת חיילים רוסים בבלארוס (שכנה של אוקראינה מצפון).
אפילו לנו קצת קר בשביל לשנוא 746526
אני חושב שזה אינו דורש כושר נבואי לומר שמדינות המערב לא ילחמו עם הרוסים בשביל אוקראינה. מן הצד השני, האם פוטין מוכן לשאת בתוצאות של חרם כלכלי מערבי בשביל הזכות המפוקפקת של להסיע טנקים ברחובות קייב או לתחזק שם ממשלת בובות? אני לא חושב, אבל לפעמים לארועים ולדיבורים יש דינמיקה משל עצמם.
אפילו לנו קצת קר בשביל לשנוא 746535
עלה על דעתי שפוטין יפעל בדיוק כפי שכבר פעל בעבר בגרוזיה, ארמניה וקרים. הוא יפלוש לאוקראינה לאזורים עם אוכלוסיה רוסית או מיעוטים לא אוקראינים ויספח אותם דה פקטו. זה כברבפני עצמו, עשוי למוטט את הממשלה הרעועה בקייב, או לכל הפחות לגרום לה להבין שאינה יכולה לפעול בניגוד לאינטרסים של השכן המאיים.
אפילו לנו קצת קר בשביל לשנוא 746553
כולם מניחים שרוסיה תנצח אבל שוכחים את אי הסימטריה.
אי הסימטריה הזו כבר גרמה לתוצאות מאד שונות במזרח התיכון.

המוניטין של רוסיה ופוטין עצמו חשובים לו מאד.
מטח טילים על מוסקבה או עיר רוסית מרכזית אחרת פוגעים במוניטין פגיעה קשה.
כמובן שהרוסים יכו באוקרינה, מה שמימלא יקרה בפלישה, אבל תמונת הניצחון...
אפילו לנו קצת קר בשביל לשנוא 746650
בינתיים נראה שפוטין הולך על סיפוח דה פקטו של אזורים באוקראינה.
הרוסים מפיצים ידיעות על פינוי אזרחים מאזורים בשליטת בדלנים רוסים (דונייצק). זוהי להערכתי תעמולה גבלסית חסרת יסוד. הבדלנים הרוסים אינם אלא חיילי יחידות עילית של הצבא האדום שהצבא האוקראיני לא הראה עד עכשיו שום יכולת לגבור עליהם וממילא האוקראינים בכלל לא מאיימים בפינוי של רוסים, כך שאין שום סיבה לפינוי אזרחים לרוסיה. פוטין מנסה כנראה לבנות נאראטיב של הגנה על רוסים אתניים מפני הכיבוש האכזר האוקראיני. הניסיון גם מלמד שהתגובה הבינלאומית על השתלטות רוסית ללא סיפוח רשמי היא חלשה.
אלא שהפעם תג המחיר עשוי להיות גבוה. אוקראינה הנותרת עשוייה להסתפח לנאט''ו. כרגיל פוטין הולך על הקצה. הוא מן הסתם מניח שלנאט''ו יהיה מספיק שכל להמנע מצירוף אוקראינה למטרייה של נאט''ו ובפרט כאשר זו מסוכסכת עם רוסיה ותנסה בכל דרך להחזיר את השטחים שנחתכו ממנה.
746179
"נשק יום הדין" הפיננסי: האיום לנתק את רוסיה מ-SWIFT, מערכת הסליקה הגלובלית. TheMarker מתרגם מ-NYT.
חילופי אש 746638
ירי פגזים בנקודות החיכוך בין המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה לבין כוחות הממשלה האוקראינית.
מדאיג מאד. כמו שבישראל מכירים, חילופי אש יכולים בקלות להתדרדר למלחמה של ממש.
Europe 746646
יש משהו מחנם בזה שאירופה עדיין תשיר את זה כשהספירה תגיע ל- 1,000,000,000 צפיות ורוסיה תדהר לקייב היפה,הבלונדינית ותכולת העין.
נראה שזה קורה 746723
בצעד דרמטי חתם נשיא רוסיה על הכרה בעצמאות המחוזות הבדלניים במזרח אוקראינה. מיד לאחר מכן דווח שפוטין הורה לשלוח כוחות רוסיים לאותם מחוזות כדי "לשמור על השקט".

מקור
נראה שזה קורה 746727
רויטרס שיירה של 5 טנקים לא מסומנים נצפתה בדונייצק.
נראה שזה קורה 746767
המלחמה החלה: נשיא רוסיה הודיע על "מבצע מיוחד להגנת תושבי חבל דונבאס", והרוסים פתחו במתקפה משולבת - פיצוצים בקייב, שדה התעופה פונה, כוחות הונחתו מהים באודסה
מקור
נראה שזה קורה 746768
אני מציע לא להזדרז ולהפיץ מיסאינפורמציה זורת תבהלות. זו אינפורמציה אוקראינית ואני מניח שהם לא יודעים בדיוק מה קורה יותר מאיתנו ובכלל יש להם אינטרס למכור ש"רוסיה היא בעיה של כל המערב ולא רק אוקראינה" (טקטיקה מוכרת במקומותינו).
העבר מלמד שפוטין מעדיף הליכה על הגבול ופעולות בשלבים ע"פ מתקפה כוללת. ע"פ ההצהרות הרוסיות, רוסיה פועלת כדי לשחרר את חבל הדונבאס. פרט המידע הקריטי שחסר בדיווחים בעברית הוא שהחבל הזה הוא אזור גדול מאד שרק חלקו נשלט ע"י הבדלנים (החבל הזה במזרח אוק' כולל את שתי ערי המחוז המוזכרות דונייצק ולוגנסק).
לכאורה, זה עדיין תואם את השערתי הקודמת שפוטין "ישחרר" את המחוזות הבדלניים. הצרה היא, שבין אם יתברר בהמשך שהצהרת הרוסים נכונה ובין אם יתברר שמדובר בזריית דיסאינפורמציה שמסתירה ניסיון להשתלט על אוקראינה כולה, המשמעות היא אחת: פוטין מפורר את אוקראינה. גם אם פוטין יפעל לפי דרכי הפעולה הרגילות שלו ויניח בשלב זה ליתר אוקראינה, הוא יוצר מצב שבו חלקים של אוקראינה יוכנסו מתחת למטריה של נאט"ו. וזה בודאי אינו מה שרצוי לו. לכן במוקדם או במאוחר, יצטרך לבוא ניסיון להשתלט על כל אוקראינה.
לכן, למרבה הצער, אפילו ההצהרות הרוסיות ה"מוגבלות" הן בבחינת הליכה על גבול דק מאד, אם לא גרוע מזה.
האופציה, הסבירה היחידה בשלב זה של המערב, היא מערכת חריפה במיוחד של סנקציות נגד רוסיה. ניסיון העבר אינו מבטיח הצלחה לפעילות הזאת (בפרט עם סין אכן שותפה לברית מעין ריבנטרופ-מולוטוב עם הרוסים). בסופו של דבר, המערב עשוי למצוא עצמו נגרר אחר התסריט של פוטין ומשלים עם הפיכת אוקראינה לשטח חסות רוסית ואולי סיפוח מלא בהמשך.
באופן מפתיע, אבן הראשה של הקשת המערבית היא דוקא גרמניה המייצגת את האיחוד האירופי. רק גרמניה שעד עכשיו נמנעה מלהתייצב בראש החזית האנטי-רוסית, עשויה להטיל על הרוסים סנקציות כלכליות שיקשו עליה באופן משמעותי. ושוב, אליה וקוץ בה. הסנקציות האלו יקשו גם על גרמניה והאיחוד. וזה עשוי להטיל משקל על המאזניים שידחפו את גרמניה להימור המסוכן של צירוף אוקראינה לנאט"ו.
למרבה הצער, אנו מוצאים עצמנו שוב במצב המשברי של טרום מלחמות העולם. עם כל הכבוד לאוקראינה, אין אינטרס או רצון אמיתי של ההמון בשני הצדדים לפצוח בסכסוך מזויין, אבל הם עשויים למצוא עצמם בדיוק בצרה הזו, כתוצאה של מדיניות הליכה על הגבול שכשלה.
גם ב-‏1939 היטלר כנראה לא התכוון לפתוח במלחמה עולמית. אלא שכניסת הגרמנים לפראג גרמה לבעה"ב המערביות, לחתום על הסכמי הגנה עם פולין. והיטלר שהניח שגם הפעם המערביות ימנעו מלקיים את הבטחותיהם פשוט טעה.
נראה שזה קורה 746769
הערה בשולי הדברים:
בתקשורת, בפרט הישראלית, נפוצה הקלישאה התובעת מן הממשלה לקבוע עמדה מוסרית כלפי ארועים שונים בחו"ל. במדינה דמוקרטית אין שום מקום לקלישאה הזו. הכתב עצמו רשאי להביע את עמדתו המוסרית וההיסטוריונית ככל שלבו חפץ. לשלטון (הממשלה) במדינת ישראל אין שום מעמד מוסרי או היסטוריוני בשומקום. אין זה מתפקידה של המדינה לקבוע הלכות ועובדות בתחום זה. למשל, הדובר בתקשורת רשאי לקבוע עמדה כלפי טבח הטורקים בארמנים. לממשלת ישראל אין שום צורך בעמדה כזו.
נראה שזה קורה 746770
לא עמדה מוסרית. הבהרה מיהם החברים שלך.
נראה שזה קורה 746771
העיקרון אומר שלמדינות אין חברים. יש להן אינטרסים. מעשית למדינה יש אינטרס לא לקשור קשרים עם גורמים שהקשר אתם יגרום לנזק תדמיתי למדינה.
במקרה הנוכחי, הרוסים לא רוצים והאוקראינים לא יכולים להיות ''חברים'' בעלי ערך של ישראל ולכן אין כאן בכלל שאלת חברים בפועל לעמדתה ה''מוסרית'' של ישראל בכלל אין משקל ביחסים בין המערב לרוסיה ולכן אין שום הגיון לקבוע אותה דוקא עכשיו.
נראה שזה קורה 746938
מה איכפת למישהו מהתדמית של המדינה, אם היא לא משנה את התנהגות המדינות האחרות כלפיה (הרי הן פועלות רק עפ"י האינטרסים שלהן)?

ספציפית, לפי העיקרון הזה גם לרוסים יש רק אינטרסים, כך שהכרזות בומבסטיות של ישראל לא אומרות לשנות במאום את המדיניות שלהם בסוריה שנקבעות עפ"י אינטרסים בלבד, ולכן החששות מתגמול והקריאה "ללכת בין הטיפות" אינם במקום. אי לכך אני קורא לבנט לצאת בהכרזה מיידית: "פוטין, רוצח חסר לב שכמותך, דיקטטור סאדיסט ומגלומאן חסר אחריות - הסר את ידיך המזוהמות מאוקראינה לאלתר". זה התסריט שמדיר שינה מעיניו של פוטין, ודומני שהוא כבר רמז איך הוא הולך להגיב על אמירה נחרצת כזאת, כשהזכיר את רמת הגולן בהקשר הזה. הגמביט, הוא, כמובן הכרזה רוסית שהם מוכנים להתפשר עם אוקראינה ולהסיג את צבאם בחזרה לגבולות המוכרים ע"י האו"ם בתנאי שישראל עושה אותו דבר בגולן. אופס, אני צריך לרוץ לבנק להעביר מליונים אחדים לחו"ל לפני שמנתקים *אותנו* מ-swift.
נראה שזה קורה 746956
אני לא מבין. אתה מצפה מישראל להתייצב חד משמעית לצד אוקראינה ונגד רוסיה? לספק לה כיפת ברזל? למי תצמח תועלת מצעד כזה?
אתה חושב שהדרישה הרוסית מנאט"ו להרחיק ידיו מאוקראינה היא בלתי סבירה?
נראה שזה קורה 746963
אני לא מצפה לכלום, אני רק מצביע על בעיה מסוימת אצל הטוענים "בפוליטיקה העולמית יש רק אינטרסים" ומיד מוסיפים שאסור לנו להרגיז את הרוסים. אני יודע שזאת לא סתירה של ממש, אבל לכל הפחות זה דורש התייחסות. כן, ייתכן לרוסים יש אינטרס להראות לעולם שיותר כדאי להתייצב לצידם, אבל למה יש להם אינטרס כזה? מה איכפת להם מה חושבים עליהם? הרי הכל אינטרסים.

דומני שצירוף אוקראינה לנאט"ו ירד מהפרק עוד לפני הפלישה. אני טועה?
נראה שזה קורה 746964
ועוד עניין קטן: בענייני מוסר השאלה "למי תצמח תועלת מצעד כזה" היא כמעט גול עצמי.

לא הייתי מציע לשלוח נשק לאוקראינה כי זה באמת נוגד מאד את האינטרס הרוסי ועלול לגרור לסנקציות קשות במיוחד בעניין סוריה, אבל מה הפגם בהצהרה של לפיד על חוסר הלגיטימיות של הפלישה הרוסית? נראה לי שזה המינימום שאפשר לעשות.
נראה שזה קורה 746966
בתסריט האופטימי שבו אוקראינה מצליחה לצאת מזה ללא ויתורים לרוסיה, היא תצטרך גיבוי מערבי משמעותי. לפחות הקמה של NBTO (עם הים השחור, וכולל את מולדובה ואוקראינה)?
נראה שזה קורה 746976
א. אני מתיחס להצהרה "למדינות יש רק אינטרסים" כאל עובדה ולא כשיפוט ערך מוסרי או המלצה. מה שמרכך את העובדה הוא שחלק מהאינטרס של מדינות זו גם התדמית שלה והצורך של האזרחים לא להרגיש כ-outlaws. ראינו זאת גם במשבר הנוכחי כאשר ההתנהלות השפוייה של ביידן כאשר הודיע מראש שארה"ב/נאט"ו לא יתערבו באוקראינה וכאשר בדקו את האמינות של זלנסקי בהצעת המקלט לפני שנכנסו all in לתמיכה בו, הוכיחה את עצמה. מדיניות ההצהרות המטורפות והשקריות של פוטין די החלישה אותו והוא הונה בעיקר את עצמו.
ב. אין לי שום בעיה עם ההצהרה של לפיד. יתכן שהי עדיף לבחור התנסחות יותר מתונה, אבל אני חושב שבסה"כ ישראל יותר קשורה לארה"ב מאשר לרוסיה ואפאחד לא מצפה ממנה לעמדה פרו-רוסית. ההרהורים על כשירותו של לפיד לתפקיד נותרים כפי שהיו.
ג. כל עוד אינך בעד שליחת חיילים ישראלים להלחם נגד רוסיה או אספקת נשק ישראלי לאוקראינה, אנו לא כל כך חלוקים. ההזדהות האישית של הישראלים היא חופשית.
ד. אודה ואתוודה שההזדהות האישית שלי עם אוקראינה מצומצמת. ההיסטוריה של התנהגותם כלפי אבותינו קרובה מדי.
ה. לכן קל לי להזהיר את כולנו מלהיסחף לחגיגת הלאומיות האוקראינית. אני שומע דברים ב-CNN בגנותו של פוטין שמזכירים לי את האובייקטיביות של FOX News. האורגיה של חלוקת נשק לכל דורש והקריאות לאספקת נשק מן המערב ולבריגדה בינלאומית כשהן באות על הרקע של מאות אלפי פליטים הנמלטים מן הערים, אינן מעידות על אומה שאינה מתכוונת לסגת מחפירות חייה אלא על פניקה ואובדן עשתונות.
המראות של אזרחים המכינים בקבוקי מולוטוב יותר משהם מעידים על נחישותה של ההתנגדות האוקראינית, מעידים על חיבתם של האוקראינים לאלכוהול. האוקראינים אינם חיים וכפי הנראה גם לא יחיו בגטו וורשה. הם נמצאים בעיצומו של סכסוך פוליטי על זכותם לסוברניות לאומית.
ו. כל זה אינו סותר את העובדה שאת המרקחה הזו רקח פוטין. זלנסקי בכלל לא היה כל כך אנטי-רוסי ולא ממש לאומן אוקראיני. שיפור היחסים עם רוסיה היה אחד מהבטחות הבחירות שלו.
ז. אחת התובנות שלי מאוקראינה היא הבנה חדשה מדוע המלחמות כל כך נדירות במאה ה-‏21. אנו באמת בעידן חדש שנבדל לגמרי מן העידן המודרני. חלק גדול מאד ממה שמתחיל בימינו כמלחמות מתפייד לתוך מה שקרוי משבר הומניטרי. והמשברים הללו הרבה פחות מתגמלים ומכריעים לשני הצדדים מאשר המלחמות הישנות וה"טובות".
ח. לדעתי העניין של נאט"ו רק מתחיל לעלות על הפרק. קשה לי מאד לראות את הדונבאס ו/או קרים חוזרים לאוקראינה. מה שנשאר מאוקראינה, אם ישאר בלתי תלוי במידה מסויימת (פינלנד), יהיה תוספת רצוייה לנאט"ו, בודאי הרבה יותר מליטא או אלבניה.
נראה שזה קורה 746978
טריוויה: אם אוקראינה מאבדת את רפובליקות הדונבאס, בנוסף לקרים, היא עוברת להיות מספר שלוש בשטחה באירופה (אחרי רוסיה וצרפת). אם תראו בשבועות הקרובים לחץ מצד מקרון על זלנסקי להסכים בלית ברירה לסיפוח, תבינו מהם האינטרסים הנסתרים.
נראה שזה קורה 746981
פוטין, תיזהר, הצעד הבא של מקרון יהיה לעלות עוד שלב אחד בהיררכיה!
נראה שזה קורה 746980
א. נו אז אם "חלק מהאינטרס של מדינות זו גם התדמית שלה[ן] והצורך של האזרחים לא להרגיש כ-outlaws" הטענה ש"הכל אינטרסים" הופכת להיות חלולה במקצת, לא? כי גם לי, כאזרח של מדינת ישראל, חשובה התדימית של ישראל ולכן עפ"י אותו שיקול ישראל צריכה להתייצב בגלוי, במפורש ובקול רם בצד הנכון. סליחה שאני חוזר על זה שוב ושוב, משום מה נראה לי שהמסר לא עובר (אבל הבעיה ככל הנראה היא אצלי, לאחרונה אני מתקשה להעביר מסרים בצורה ברורה).
ג. אוקיי, למרות שהמוני מתנדבים מכל העולם היו יכולים להועיל מאד לעתיד האנושות בטווח הבינוני והרחוק.
ד. על זה אין בינינו מחלוקת (ולראיה ההתייחסות שלי אל האוקראינים ב<תגובה 746812 . עתידה של אוקראינה מעניין אותי פחות מעתיד העולם המערבי כולו.
ה. "סכסוך פוליטי על זכותם לסוברניות לאומית." במלים אחרות הם נלחמים על עצמאותם, וקשה לי לראות איך חיבתם לאלכוהול שייכת לזה.
ז. נראה שהמצלמות שבכל טלפון סלולארי מקשות במידת מה על מלחמות בסגנון שהיה מקובל בימים הטובים ההם, עם הפצצות שטח, פצצות מצרר ונפל"ם (שהיו, כזכור, בשימוש גם אצל הצבא המוסרי ביורת בעולם עד לפני כמה עשרות שנים).
ח. קטונתי מלהתיימר להבין מה הולך שם, אבל עד כמה שהבנתי על קרים כבר אין מה לדבר. אם נאטו תגדל כתוצאה מהמלחמה זה יהיה מצויין, לא בגלל שיש לזה משמעות צבאית אמיתית אלא בגלל המסר: התוקפנות לא רק שלא השיגה תוצאות חיוביות אלא גרמה להחמרת המצב מבחינת התוקפן.
נראה שזה קורה 747002
אני מבין את הזהירות של ממשלת ישראל כי במקרה הזה אנחנו גרים בבית מזכוכית.
נראה שזה קורה 747030
א. אכן. הצמצום הזה בא להבדיל בין עמדתי לבין משהו מקביל ל- homo homini lupus. אני חושב שיש לאבחנה הזו חשיבות לא רק משום שהיא עובדתית, אלא מפני שהיא גם ציווי. אסור למדינות לפעול נגד אינטרסים חיוניים שלהן בשל סיבות של מוסר, דת ואלטרואיזם. זהו ההבדל בין מדינות לבני אדם.
ג. ממש חולק עליך לחלוטין. מה הועילה הבריגדה הבינלאומית לספרד? השווה אותה לשלושת הדיויזיות האלפיניסטיות של פינלנד במלחמת החורף של 39-40. מה שאוקראינה צריכה עכשיו זה יחידות של רגלים סוג א, שיפגעו פגיעות מדוייקות וכואבות בכוחות הכבר מרובים של רוסיה שמסתובבים בשטח.
ה. לגמרי. הסוברניות הלאומית היא אחד הנכסים החשובים ביותר לעם. אבל רוסיה ככל הידוע לי, לא מתכננת רצח עם או הגלייה של מיליוני פליטים אוק' ולא ליישב במקומם מתנחלים רוסים. המדיה מלאה כרגע בתעמולה אוקראינית ומתעלמת מעובדה אחת ברורה. לא נראה שרוסיה מכוונת לפגוע באוכלוסיה אזרחית הפעילות הרוסית עד לשלב זה היתה מצד אחד מכוונת לכוחות הצבא האוק' (יש מקורות הטוענים כרגע שבהצלחה פחותה משקיוו לה), ומצד שני נועדה לזרוע ערפל קרב, אבדן עשתונות, פאניקה ותבהלה בשלטון האוק'. הרוסים אינם מפציצים מן האויר או בטילים אוכלוסיה אזרחים. וטורי השיריון שלהם שנמצאים כרגע בתנועה אינם יוצרים מגע עם האוכלוסיה או עם שיירות פליטים. כל הדמוניזציה של הרוסים היא פשוט תעמולה.
חיבתם של האוק' למשקה החריף, היא הדבר החשוב ביותר בשיח שלנו ולא אסוציאציה אפיזודית. בקבוקי מולוטוב לא יעצרו ולא יפגעו בטורי שיריון. יחידות צבא מאורגנות ומאומנות, כן. סלח לי שאני גולש להגזמות נטולות רציונל, אבל אני מנסה להדגיש נקודה. נראה כאילו העם האוק' הוא עם של שיכורים ובנדיטים שכוחם בהצהרות חסרות כיסוי ומהומות ולא בפעולות צבאיות. האורגיה של חלוקת נשק לשודדי בנקים וסניפי דואר ושל הוראות להכנת בקבוקי מולוטוב, מלמדות שלעם האוקראיני יש עודף בקבוקי משקאות ולא ברצון להגן על עצמאותם באופן אפקטיבי. במקום לארגן התנגדות אזרחית לא אלימה, מארגנים מהומות של שיכורים. בזמן החשבון הסופי, כאשר יתחילו לפנות את החורבות, כל צד יצטרך לתת את הדין על תרומתו לחורבות האלו.
ז. לא מסכים. העובדה היא שהצבא הרוסי נמצא בכל מקום באוק' בה הוא רוצה להיות והצבא/מיליציות האוק' לא מצליחות לאתר/לפגוע בו. למעשה אני מתרשם מאד מהיכולת הרוסית לעסוק בפעילות מיוחדת בקנ"מ כל כך רחב זה כנראה המשך מוצלח לפעילותם ארוכת השנים כבדלנים של הדונבאס. מה שקורה עכשיו, הוא שרוסיה נאלצה להכניס עכשיו למערכה את הכוחות היותר קונבנציונליים שלה (שיריון, ארטילריה ממונעת וחרמ"ש) ועכשיו מתחילים להופיע צילומי הלווין ואחרים של השיירות. על אף זאת, אין רושם, שעל אף שהכול קורה בשטח שלהם, בקרב אוכלוסיה שלהם, שהאוק' מצליחים לפגוע פגיעות כואבות בכוחות האלו. זה שאתה מצליח לעכב אותם, אינו מלמד בהכרח על השמדתם.
ח. לא רק על קרים. גם על הדונבאס. הרוסים לא יצאו כל כך מהר מאזור עליו השתלטו בפרט שהאוכלוסיה שם אוהדת אותם. בקשר לנאט"ו אני לא כל כך מסכים. נראה שנאט"ו לוקה במחלות של האיחוד האירופי. יותר מדי מדינות ופחות מדי יכולת קרבית. לא ברור מה תורמים האלבנים, היוונים או הרומנים לנאט"ו, מלבד העול שבמחוייבות להגן עליהן מפני כל תוקף. גם מדינה כמו טורקיה שיש לה עבר ויכולת צבאית מעולים לא תורמת בהתאם לארגון ומשחקת בללכת עם ובלי בעת ובעונה אחת. מצד שני, בניגוד, אני לא מזלזל בכלל ביכולת המצטברת של נאט"ו. לדעתי גם גודל ואיכות הכוח וגם האמינות של הארגון לאורך השנים (אינו נוהג בפזיזות ואינו מפזר הבטחות ריקות) מספקים לחברות מימד הגנה גדול מאד ביחס למדינות אחרות.בעובדה הרוסים אינם מציקים למדינות הבלטיות שמתעללות באוכלוסייתן הרוסית, הרבה יותר מאוק'.
נראה שזה קורה 746967
בקשר ל"למי תצמח תועלת מצעד כזה?" - אני מעריך שלי (ולרוב בני האדם שחיים בחבראת חופשיות ורואים את החופש שלהם כתועלת).
נראה שזה קורה 746968
לדעתי ישראל (לפחות הצד הימני של המפה הפוליטית), כמדינה שיש לה שאיפות התרחבות, אמורה לקוות להצלחה של רוסיה. מה שמסבך את העניין הוא שראש הממשלה האוקראיני הוא יהודי, אבל אפשר לפתור את זה אם הקרן החדשה לישראל תתמוך בו [לשון בלחי, פו!]

לדעתי מי שעוד בוחן היטב את תגובת המערב היא סין, שמעולם לא נטשה את שאיפתה להשתלט על המורדים מטאיוואן. טאיוואן (מישהו אמר TSMC?) אמורה לעניין את ארה"ב הרבה יותר מאוקראינה, ואת הצעדים שלה היא אמורה לכלכל עם מבט לעתיד הזה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים