צביקה פיק, התרבות הישראלית והתקשורת - בין דחייה לקבלה 4154
טור של יואב קניאס ב"עין השביעית" סוקר את השינויים ביחס הציבור והתקשורת בישראל לצביקה פיק, על רקע שינויים באווירה התרבותית בכלל.

קניאס מצביע על כך שבתחילת דרכו מרד פיק בכל מה שהיה מקובל כנכון תרבותית - בפרט בדגש ששם על הופעה חיצונית ועל טשטוש סממנים מגדריים גבריים. כשהיה בשיא הצלחתו המסחרית, וזכה לקהל מעריצות בסגנון שלא היה מוכר עד אז בישראל, הוא ספג בוז ממבקרים מוזיקליים, שהתעלמו מהמוזיקה שלו עצמה והתרכזו בתדמית החיצונית והתקשורתית.

בשנות השמונים, כידוע, התהילה של פיק דעכה; הוא היה עדיין פעיל כמלחין וכזמר, אבל לא מצליח מסחרית ולא מוערך תקשורתית. הקאמבק הציבורי שלו היה עם זכייתה של דנה אינטרנשיונל באירווזיון, עם שירו "דיווה"; קניאס מזכיר שפיק "אימץ" את דנה עוד לפני כן וכתב לה שירים. בהמשך שוב הפסיק פיק להיות כותב ומבצע פורה, אבל תהילתו כבר לא פסקה. קניאס תולה זאת בכך שתרבות הריאליטי שהחלה להתגבר בישראל, והדגש הגובר על נוכחות תקשורתית ועל תדמיות, והטשטוש בין תרבות גבוהה לנמוכה, הולמות מאוד את פיק. כך הוא זכה למעמד של סלבריטי, כיכב כשופט ב"כוכב נולד", ובריאליטי על עצמו, וכן היה המוזיקאי הראשון שזכה למחזמר מחווה לשיריו בתיאטרון  ("מרי לו"). גם לאחר שלקה בשבץ המשיך פיק לתת ראיונות ולהיות נוכח בתקשורת.

השלב האחרון הגיע כעת עם פטירתו, כאשר בין המספידים אותו גם ראש הממשלה לפיד ("נכס צאן ברזל בתרבות הישראלית") וגם הנשיא הרצוג ("הוא היה ישראלי כל כך, והתחבר באופן עמוק לשורשים העבריים העשירים שלנו"). קניאס כותב בתגובה, "השורשים של צביקה פיק לא היו עבריים וגם לא המוסיקה שיצר, אבל הם עברו ניכוס בהתאם לדימוי התרבותי הפוסט־מודרני והקוסמופוליטי של מדינת ישראל העכשווית."
קישורים
טור של יואב קניאס ב"עין השביעית"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מוזיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

קניאס צדק! 751463
פיק אכן היה מושא ללעג מצד האליטיזם התרבותי של שנות השבעים. "יש לי פתק מהרופא לא להסתכל על דברים כאלה" אמר אריק איינשטיין ב 1978‏1.
יוצא "להקות הקצב" המחתרתיות, שהרדיו לא היה מוכן להשמיע אותן‏2, די בדומה למוזיקת הקסטות המזרחית של שנות השמונים.

בשנים האחרונות הממסד מחבק באהבה את המוזיקה הים תיכונית ואת צביקה פיק, ומנסה לשכתב את ההיסטוריה כאילו מעולם לא סלד מהם.

______________
1 40 שנה ל"מוסיקה": כך נהפך צביקה פיק לסופרסטאר הישראלי הראשון
2 פיק היה חבר בשלישית "השוקולדה" עם שוקי לוי וגבי שושן. הם ביצעו לראשונה את אולי על שפת הים ו"אני זוכר" (אהוד מנור ונורית הירש) בפסקול הסרט "לופו" אבל הרדיו השמיע את השירים רק כאשר יהורם גאון הקליט אותם.
קניאס צדק! 751474
לדעתי צריך להצמיד הערת אזהרה לקישורים שמצריכים תשלום כספי כמו ''הארץ''.
קניאס צדק! 751487
הנה קישור פתוח לכתבה שמדגישה את היחס המזלזל של האליטה המוזיקלית לפיק בשנות השבעים.

לדעתי ממשיכי דרכו המוזיקלית בשנות התשעים היו אתניקס.
קניאס צדק! 751733
הלעג היה די מוצדק... הוא ייבא לכאן תרבות של גלאם-רוק, שזו השחתה של הרוק ושל כל מה שטוב במוזיקה פופולרית. מתרפקים עליו לא בזכות זה, אלא בזכות היותו מלחין רציני של שירי משוררים. הרי מה הרדיו מפמפם עכשיו? מת אב ומת אלול, אני אוהב אותך לאה... לא הרקדן האוטומטי.

זה קצת מזכיר מה שתמיד אומרים על הביטלס... שכשהם התחילו התייחסו אליהם בבוז, כפאזה חולפת, ובדיעבד כולם מחבקים. אבל הם באמת התחילו כלהקת רוקנרול סטנדרטית, לא שונה מהרבה מאד להקות שפעלו באותה תקופה. להיטי רוקנרול סטנדרטיים כמו טויסט אנד שאוט, או ״ראיתיה עומדת שם״, הם שירי פופ נהדרים - אבל זה לא מה שהפך את הביטלס לביטלס. הגדולה מתגלה באלבומים האחרונים. במבחן הזמן, מקבלים פרופורציות. מה שרציני ועמוק שורד, השטויות נשארות שטויות. מה שזוכרים עכשיו זה את צביקה פיק המלחין הרציני, לא את ליצן הדיסקו עם השיער והבגדים.
קניאס צדק! 751737
אני מוחה!
גלאם זו לא השחתה של הרוק. זה דיבור מהפוזיציה. פאנקיסטים התייחסו לפינק פלויד כהשחתה של הרוק, ולהיפך.
גלאם זה עוד ענף של הרוק, וכמו בכל ענף יש כאלה שעשו את זה ככה שישרוד (בואי) ויש כאלה שלא.

והקשר בין פיק לבין גלאם רוק היה רק בחיצוניות, לא במוזיקה.
קניאס צדק! 751753
Well said.
קניאס צדק! 751787
״פאנקיסטים התייחסו לפינק פלויד כהשחתה של הרוק, ולהיפך.״

לא הבנתי מה הטענה? שהיו עוד אנשים שהתייחסו לזרמים אחרים כהשחתה של הרוק? שזה קטגורית אומר שכל מי שאומר שז׳אנר כלשהו הוא השחתה של הרוק - טועה? מה הטענה?

״והקשר בין פיק לבין גלאם רוק היה רק בחיצוניות, לא במוזיקה.״

מה זאת אומרת? הרי גלאם זו הגדרה חיצונית, לא מוזיקלית. יש לך את בואי שנחשב גלאם, ויש את אליס קופר שגם הוא גלאם - יש ביניהם קשר מוזיקלי? מהות ההגדרה הגלאמית היא ההתמקדות בחיצוניות. בהרבה מאד מקרים ההצטעצעות הזאת באה על חשבון תוכן מוזיקלי, היו גם מקרים שלא.
קניאס צדק! 751810
הטענה כתובה בגוף התגובה הקודמת- זה דיבור מהפוזיציה. רוב (כל?) הז'אנרים ברוק הואשמו בהשחתה שלו על ידי חסידי ז'אנרים אחרים.

לעניין פיק וגלאם-
1. פיק לא עשה כמעט רוק בקריירת הסולו שלו‏1. הוא היה אמן פופ. אולי אפשר לשייך אותו לזרם ה Art pop בגלאם.

2. גלאם הוא לא רק חיצוניות, כשם שפאנק הוא לא רק חיצוניות, אלא גם סגנון מוזיקלי מובחן ברוק. אכן יש קשר מוזיקלי מסויים בין בואי של שנות השבעים ואליס קופר. אני מוצא דמיון בין School's out ו Suffragette city שיצאו באותה שנה.

________
1 יוצא דופן בולט הוא "מרי לו", שהיה לדעתי בהחלט שיר גלאם רוק. גם "הרקדן האוטומטי" שייך לסוגה. אני מתקשה למצוא עוד אחד (מעלה, מעלה?).
קניאס צדק! 751877
>> פיק לא עשה כמעט רוק בקריירת הסולו שלו‏

עוד יוצא דופן (שגיליתי הרגע): הפזמון של אל תתן לייאוש. איזה שיר הזייה!
קניאס צדק! 751880
כל כך פיק. ערבוביה של הכל בכל. הפעם לא הצליח, אבל מקבל נקודות על הניסיון.
קניאס צדק! 751881
גם ''שני תפוחים'' המוקדם.
הצ'רצ'ילים עשו ממנו רוקנרול.
קניאס צדק! 751994
עדיין לא הבנתי את הטענה. כמו שפוליטיקאי שמואשם בשחיתות יגיד ״טוב כמעט כל פוליטיקאי הואשם במשהו מתישהו לא?״ מה זה אומר בדיוק, איך זו טענה? זה שכולם הואשמו לא אומר שכולם הואשמו בצדק.

- בוא לא נהפוך את זה לדיון על תתי ז׳אנרים במוזיקה כי זה באמת לא העניין... מה שאני אומר הוא שלעגו לפיק כי במופעים הראשונים שלו הוא באמת היה קצת נלעג, בדומה למקובל בהרבה גלאם (לא משנה אם רוק או פופ אני מדבר מהות, לא ז׳אנר) הוא הציג יותר עטיפה וגימיק מאשר תוכן מוזיקלי. הוא זכור לטובה לא בזכות הגימיקים אלא בזכות ההיבטים הבוגרים והרציניים יותר של המוזיקה שלו.
קניאס צדק! 751996
למעריצים הרבים של פיק (לא הייתי ביניהם) הוא בכלל לא היה נלעג. להיפך.
ה"באמת" שלך מנסה להשען על בסיס אובייקטיבי שאיננו. ביקורת אמנות היא תמיד סובייקטיבית.

בעיני גפן הבן פלצן, אבל לא בעיני מעריציו הרבים. אני לא טוען שאני מחזיק באמת מידה אובייקטיבית, אלא שמנקודת המבט הסובייקטיבית שלי הוא פלצן.

בהתחלה הממסד לא הצליח לבלוע את פיק, והוא אכן זכה ללעג כי בעיני הממסד הוא היה נלעג. אבל פיק רצה בהכרת הממסד. לקח זמן והממסד זז קצת לכוונו ב"נאסף תשרי"‏1, אבל את החיבוק הממסדי קיבל בזכות דנה אינטרנשיונל, ומאז הוא נהיה "המאסטרו". זה לא הוא זז, זה הקונצנזוס הממוסד.

__________
1 את "שושנת פלאים" של טשרניחובסקי (שיר ענק לדעתי, מהטובים שלו) הוא הלחין והגיש ב 73' לערב שירי משוררים של גל"צ ונדחה. נדחה! את "נאסף תשרי" הלחין אחרי שזכה בתואר "זמר השנה" של רשת ג' (הפופית) לשנת 1977. ארבע וחצי שנים אחר כך.
דבר רוה''מ 751515
הספד לצביקה פיק
דומה שרוה"מ מצטיין (לפחות כאן) בכתיבה מהודקת ומדוייקת אל חוט השערה. להבדיל ממספידים אחרים הוא מקפיד להישאר בתחום המציאות ואינו גולש להפרזות וגוזמאות.
מה שמעלה את השאלה מדוע רוה"מ בישראל חש צורך להתבטא כאשר נפטר בדרן סלב או כאשר קבוצת כדורגל ישראלית מעפילה שלב. האם קופת הציבור לא משלמת את שכרם של שר תרבות ושר ספורט?
אולי, מבלי משים, קו לדמותה של מדינה בה כל אחד עושה את עבודת זולתו (ולא תמיד את שלו).
דבר רוה''מ 751516
ע''ע ''אבק כוכבים''.
העולם שייך לצעירים 751892
איזו מנגינה זאת הייתה בסוף הקיץ.

גם עכשיו העולם שייך תמיד לצעירים הבכיינים ברגעים הכי יפים של החיים.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים