תרופות ההרזיה - הזהב החדש של תעשיית התרופות 4216
כתבה ב"אקונומיסט" (תרגום ב-TheMarker) סוקרת את המצב בשוק התרופות להרזיה. חברת "נובו נורדיסק" הדנית היתה הראשונה לצאת לשוק עם התרופה Wegovy, וב-‏2023 היו הכנסותיה 4.5 מיליארד דולר. החברה צופה הכפלת ההכנסות בשנה הבאה. בנובמבר יצאה ענקית התרופות "אלי לילי" עם התרופה  Zepbound, גרסה משוכללת מעט, והיא צפויה למכור ב-‏2.9 מיליארד דולר בשנתה הראשונה. בלומברג צופה שב-‏2030 יגיע השוק ל-‏80 מיליארד דולר, וששתי החברות ישלטו ב-‏90% ממנו.

שוויין של נורדיסק ואלי לילי זינק, ל-‏560 ו-‏740 מיליארד דולר בהתאמה; הן הפכו לחברות התרופות היקרות ביותר, והראשונה היא החברה היקרה ביותר בכלל באירופה. הגורם המגביל אותן כרגע הוא כושר הייצור; שתי החברות משקיעות מיליארדים בהקמת מפעלי ייצור ורכישת חברות שלהן מפעלים כאלה.

החומר הפעיל בתרופות נקרא אגוניסט GLP-1. הוא פותח במקור כטיפול לחולי סוכרת המעודד ייצור אינסולין, ואז התברר כי הוא יוצר תחושת שובע, ובטוח לשימוש לצרכי הרזיה. בניסויים קליניים הפחיתו מטופלי ווגובי ממשקלם 15% בממוצע, ומטופלי זפבאונד - 20%. התרופות ניתנות בזריקה פעם בשבוע. נורדיסק פיתחה גם גרסה בגלולה, אך זו דורשת פי 20 חומר פעיל, ומכיוון שבינתיים הביקוש לחומר עולה על ההיצע, השקת גרסה זו נדחתה. מגבלות כושר הייצור נוגעות גם לחומר הפעיל וגם לעטי ההזרקה. 

מחיר המחירון של ווגובי בארה"ב 16,000 דולר לשנה. חברות ביטוח יכולות לקנות אותה בהנחה של 60%, אך מרבית החברות, ובפרט הביטוחים הפדרליים מדיקייד ומדיקייר, אינן מכסות אותה. החברות מנסות להוכיח כי לתרופות יש תועלת מעבר להרזיה, בניסיון לאלץ חברות ביטוח לכסות אותן. נורדיסק הראתה הפחתת סיכון לבעיות לב, ומחקרים שנעשים כעת מקווים להראות שיפור בתופעות כמו דום נשימה, מחלות כליות וכבד, ואלצהיימר.

בלומברג מעריך כי כ-‏100 תרופות הרזיה, גרסאות דומות של שתי הקיימות, נמצאות כעת בפיתוח, במטרה להתגלות כיעילות יותר או קלות יותר לשימוש, אך כנראה לא ייצאו לשוק לפני 2027. הפטנטים של ווגובי וזפבאונד יפוגו ב-‏2032 ו-‏2036, בהתאמה.
קישורים
TheMarker
אקונומסיט
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

768032
תרופות לסוכרת מסוג GLP-1RA הן "הדבר החדש" ותפסו ב 2022 כמעט 50% מהשוק של תרופות לסוכרת.

2 תרופות לסוכרת מסוג GLP-1RA התגלו כמסייעות לאובדן משקל הרבה יותר מהאחרות: semaglutide (שם מסחרי Ozempic של נובו נורדיסק) ו liraglutide (שם מסחרי Victoza). יותר מכך- הסתבר שהן מסייעות לירידה במשקל של לא סוכרתיים עוד הרבה יותר מאשר לסוכרתיים, ואוזמפיק יותר מאשר ויקטוזה.
עד 2019 התרופה הנמכרת ביותר מסוג GLP-1RA היתה בכלל Trulicity של אלי לילי, שהתבססה על חומר פעיל אחר מסדרת GLP-1RA. אוזמפיק אושרה לשיווק ב 2017 ומרגע שהתגלו סגולות הורדת המשקל שלה נוצר רעש ברשתות החברתיות והחל בה שימוש נרחב מחוץ להתוויה בקרב מי שאינם חולי סוכרת. היא הפכה כמובן לשיאנית המכירות.

תרופת ההרזיה Wegovy משתמשת באותו חומר פעיל של Ozempic במינון שונה עם ההתוויה להורדה במשקל.

אלי לילי התחילה לשווק את Mounjaro כתרופת סוכרת ב 2022, אבל די מהר התחילו להשתמש בה מחוץ להתוויה גם כן, לא מעט בזכות מחקרים שלילי פרסמה על סגולות הירידה במשקל שלה שאף עולות על אלו של אוזמפיק.
וכמו אצל נובו נורדיסק- תרופת ההרזיה Zepbound משתמשת באותו חומר פעיל (tirzepatide), והפעם אפילו באותו מינון, רק עם ההתוויה השונה. החומר הזה מפעיל גם קולטני GLP-1 וגם קולטני הורמון נוסף- GIP, שניהם תורמים לייצור אינסולין בגוף וגם להאטת מעבר המזון בגוף ולתחושת שובע.

___________
הסבר על תרופות GLP-1RA
הסבר על מנגנון ה GLP-1 ו GIP
768036
אז זמן טוב להשקיע בהן?
768037
נראה לי מאוחר. לא יודע אם מאוחר מדי.
הסיפור של ההרזיה באמצעות תרופות לסוכרת התפרץ ברשתות החברתיות כבר לפני שנה, וכבר היה מחסור מסויים באוזמפיק ובמונג'רו בגלל השימוש מחוץ להתוויה. לא בדקתי מספרית אבל אני מנחש שכרגע גם לילי וגם נובו נורדיסק כבר מתומחרות די מלא להצלחה.
לפי העקרון של Buy by rumor, sell by news אנחנו כבר יותר בשלב המכירה מאשר בשלב הקניה.
מצד החלום- אצל לילי הוא נראה לי יותר גדול כי התרופה הקיימת שלהם עובדת על שני קולטנים, ויש להם בדרך גם תרופה שתעבוד על שלשה קולטנים וגם תרופה לבליעה (התרופות הקיימות הן בזריקה שבועית)
מצד הסיכונים- האנליסטים נותנים תחזיות מכירה ל 2030 כשלדעתי הם לא לוקחים מספיק בחשבון תחרות עתידית. כמו החלום של טסלה מלפני כמה שנים שמתקשה להפרט עכשיו לדולרים בגלל התחרות הגוברת. אמנם לא באותו קנה מידה (קשה להאמין שלילי תיחתך למחצית שוויה) אלא מבחינת השלב בסיפור. נובו נורדיסק היא לטעמי יותר מדי one trick pony.
768059
רק שמי שהשקיע בחלום של טסלה לפני כמה שנים ראה ברכה נאה בעמלו, ולכן אם זו ההשוואה אז כנראה שכדאי גם בלילי.
768064
לפני חמש שנים כן, לפני שנתיים שלוש ממש לא. טסלה מפגרת אחרי השוק בערך 3 שנים כבר.
כמה שנאמר timing is everything.
ה"טסלה" של השנתיים שלוש האחרונות היא נבידיה.

נבידיה ל AI זה כמו סיסקו לאינטרנט.
אני משוכנע שנראה מה AI גדולות ונצורות, כמו שראינו מהאינטרנט.
סיסקו ב 1999 היתה החברה שהרוויחה הכי הרבה כסף מהאינטרנט (הרוב לא הרוויחו בכלל) ולמשך יומיים שלשה במרץ 2000 היתה החברה עם שווי השוק הגדול בעולם. היא עברה את מיקרוסופט שעברה כמה חודשים לפני כן את ג'נרל אלקטריק. מי שקנה את סיסקו בהנפקה שלה, רק 10 שנים קודם, הרוויח פי 1000 (כל 1000 דולר הפכו למיליון) לשיא.
מאז, יותר מ 20 שנה, היא נשארה חברה רווחית מאוד, אבל לא חזרה למחירים של סוף 99' תחילת 2000.
השאלה היא האם אנחנו עכשיו כמו בתחילת 99' או כמו בסופה.
אם ההיסטוריה תחזור על עצמה אז יש לנבידיה עוד 40% בערך כדי לעבור את מיקרוסופט (שוב מיקרוסופט, שעברה את אפל) ולהיות החברה עם שווי השוק הגדול בעולם.
ואם זה כל מה שנשאר לה לשיא אז אנחנו כמו בסוף 99' ולא כמו בתחילתה.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים