שניים דיסקים עם כינור של קש 1058
שני אלבומים חדשים לטום וייטס, האיש והחצץ בגרון.

טום וייטס מעולם לא היה אליל המונים, ומעולם לא כיכב ברשימת ההשמעות ברדיו. למרות מספר הופעות קולנועיות כשחקן, הוא ממעט להופיע על הבמה. ובכל זאת, קהל לא קטן של אוהדים שומר לו פינה חמה, כבר שנים רבות.

מה סוד הקסם שלו? בלשון יותר בוטה, איך מצליח מוזיקאי כל כך בינוני, מכל בחינה מקובלת, לגרום אושר רב כל כך לאנשים רבים כל כך? לא המונים, אבל תמיד יותר ממה שהיית מצפה, כך נדמה.

הלחנים של וייטס רחוקים מלהיות מבריקים. נדמה שבדגימה אקראית של מצעדי פזמונים אפשר למצוא כשרון הלחנה גדול בהרבה. הוא לא וירטואוז גדול בנגינה, אפילו בכלי המזוהה איתו יותר מכל, הפסנתר. האם זו השירה? אין ספק שיש לוייטס איכויות שירה לא מבוטלות, וטווח רחב של טונים והבעות בקולו. אבל זה מגוון רחב של אופני שירה שהמשותף לכולם הוא צרידות קשה. אם מסתכלים על שירתו במערומיה, היא בלתי־נעימה באופן קיצוני. גם בנוגע לדקויות באיכויות ההגשה והטיפול בטקסט, השוואה של וייטס עם קבוצת ההתיחסות הטבעית לכך - זמרי ג'אז וסטנדרטים מהז'אנר של דיאנה קראל - לא נותנת לו נקודות רבות.

אולי המילים? לפחות באלבומיו המרכזיים, משנות השמונים, הטקסטים של וייטס יחודיים. הם רוויים עד צוואר במילים ואזכורים מהתרבות האמריקאית, אבל דווקא מאגפים שוליים שלה - תרבות עממית, ועוד יותר מכך תרבות רחוב, אלכוהול ופשע. התוצאה היא אניגמה: אפשר להבין שהוא מספר סיפורים, אבל על מה? עבור ישראלים, ומן הסתם גם עבור מרבית האמריקאים, מדובר בפאזל עם יותר מדי חתיכות חסרות. אפשר למצוא בכך קסם רב, ומקום לדמיון. מן הסתם זה היחס של מי שאוהב את המוזיקה של וייטס. הכיוון ההפוך - לאהוב אותו בגלל המילים - משול לעיון בפלייבוי בשביל המאמרים. אגב, האתר המקושר למעלה מספק חתיכות רבות מהפאזלים, למי שמעוניין בכך.

לא, הקסם של טום וייטס טמון בבירור במרכיב החמקמק הזה במוזיקה, "הצליל" שלו. כששומעים שיר שלו ברדיו, אפילו בפעם הראשונה, אפשר לזהות שזה הוא בתוך שנייה, ועוד לפני שהוא שר. רבים יתארו את המוזיקה שלו במונחים כמו "אפלה", "תאטרלית", "קברטית". כל זה נכון לפעמים, אבל זה לא העיקר, ולא זה הייחוד שלו. אני מתקשה להאמין שאפשר לתמצת את הצליל שלו באמצעות מטאפורות למשהו אחר מהצליל שלו.

ותודה לאשתי שהביאתני עד הלום

וייטס הבשיל לאט. את אלבומו הראשון, Closing Time, הוציא ב- 1973, והוא חסר ייחוד עד שעמום. רובו רק קול (לא צרוד עדיין, אבל כבר מכוער) ופסנתר. יש מקום לטענה שמבחינת רמת הלחנים הוא השיא של וייטס, אבל כפי שנרמז אין בכך רבותא. במשך תשע השנים הבאות הוציא וייטס לא פחות משבעה אלבומים, ועוד כמה אוספים. המוזיקה שלו - כלומר, הצליל שלו, הלכו ונהיו עשירים יותר ומקוריים יותר; וכולם עדיין דלי ערך, יחסית. אין טעם להאזין להם, פרט למעריצי וייטס. עבור אלה, מדובר במסע מחקר מרתק: מסלול המראה מפותל, שבסופו לפתע פרש וייטס כנפיים, ועשה את Swordfishtrombones.



ב- 1980 התחתן וייטס עם קתלין ברנן. Swordfishtrombones, שיצא שלוש שנים אחר כך, מוקדש לה. באלבומים שוייטס הוציא מאז (שמונה במספר, עוד כמה אוספים, וגם Big Time, פסקול סרט שהוא קטעים מהופעות חיות) היא כבר קיבלה קרדיט כיוצרת, עד שבאלבומים האחרונים היא חתומה ביחד איתו על כל השירים, אם כי לא על האלבום עצמו (עדיין?).

אם כן, מה עושה את הצליל של וייטס? נדמה שזה מתחיל ונגמר בבחירת כלי הנגינה לכל שיר. בכל האלבומים מאז 1983 מצוין עבור כל שיר ושיר מי הנגנים ומהם הכלים - השפע מסחרר והגיוון אינסופי. ב-Swordfishtrombones מופיעים, בין השאר, גלאס הרמוניקה, פעמון חרות, תוף אפריקאי מדבר ו-bass boo-bams. באלבומים הבאים הופיעו גם גלוקנשפיל, בנג'ו, פרפיסה, תוף מצעד, וגם Chmbus & Dousengoni, וזה מדגם חלקי ביותר. במרבית שיריו מופיע בס אקוסטי, לצד כמה כלי הקשה משתנים, ונותן בסיס קצבי חזק ועשיר, שעליו נוספים מבחר כלי מקלדת, פריטה, ונשיפה ממתכת (וליתר בטחון אפשר להוסיף "שונות"), שגרתיים עד אקזוטיים. באלבומיו הטובים יותר נעשה גם שימוש רב במרימבה (קסילופון עץ גדול). לטעמי היא מאפיין מובהק של הצליל הווייטסי: יש לו הרבה שירים טובים ללא מרימבה, אבל אין לו שירים לא טובים איתה. פחות מוצלחים הנסיונות הבודדים שלו לשלב כלים רוקיים: בשני שירים שלו השתתף קית ריצ'רדס, גיטריסט הרולינג סטונז, והתוצאה לא מרשימה. אם כבר גיטרה חשמלית, הרבה יותר הולם אותו הצליל האקסצנטרי של מארק ריבוט, גיטריסט ג'אז שמנגן בשירים רבים של וייטס. שיר של טום וייטס במיטבו הוא התפרצות של צבעוניות, קצב מודגש ומסחרר (לא מהיר; רק מסחרר), והפתעה בכל תו. אין שני שירים של טום וייטס במיטבו, שדומים זה לזה.

יש להניח שהצליל המיוחד של וייטס לא נובע רק מבחירת הכלים; אנשים ניגנו גם לפניו במרימבה, תופים ובס אקוסטי, ואף אחד לא נשמע אפילו דומה. אין ספק שיש לוייטס מרכיבים סודיים, נסתרים מאוזני המאזין החובבן. אולי אלו אופני נגינה מיוחדים של הנגנים הספציפיים שהוא בוחר; אולי טכניקות מיוחדות להקלטה באולפן. הייתי נותן הרבה כדי לדעת איך נראית העבודה של וייטס עם הנגנים: האם הם רק באים לאולפן עם הצעצועים שלהם ומשחקים, כמו שזה נשמע על פניו, או שמא יש כאן עבודה רבה ומחושבת, ניסוי וטעייה ארוכים עד שמגיעים לצליל המיוחד שוייטס רוצה?

טום וייטס יצא מתוך המסורת של שירי ג'אז, סטנדרטים ובלוז (אם גם בדרכו המיוחדת; באלבומיו אין ולו סטנדרט אחד), אך המוזיקה שהוא ייסד ב-Swordfishtrombones היא התנתקות מוחלטת מהז'אנר הזה. אלא שווייטס לא לגמרי התנתק: בכל אלבום שלו מופיעים עדיין לפחות כמה שירים איטיים ורכים יותר, לרוב מלווים בפסנתר בלבד או בפסנתר ובאס. בתוכניות לילה ברדיו הישראלי אפשר לפעמים לשמוע אותו - וכמעט תמיד בשירים האלו. עורכי הרדיו יכולים כך ללכת עם ולהרגיש בלי: הנה הם משמיעים טום וייטס, אבל בצורה שלא תקפיץ למאזינים את האוזן. ויש בכך עוול, כי השירים האלו די משעממים. כשווייטס צריך להסתפק בלחן, שירה ופסנתר, אין לו הרבה למכור. מבחינתי, באלבום של וייטס השירים האלו הם במקרה הטוב אתנחתא רגועה בין שירים קצביים. מצד שני, אולי מי שאוהב שירת ג'אז רכה יחשוב בדיוק ההיפך ממני (וגם ישפוט אחרת את אלבומיו המוקדמים).

שנות התשעים הלא־עליזות

לאחר Swordfishtrombones הוציא וייטס את Rain Dogs (בשנת 1985). שני אלבומי מופת אלו מגדירים, ניתן לומר, את הצליל שלו; אני מעיז לנחש שרוב מעריציו גדלו עליהם. אחר כך בא המחזמר Frank's Wild Years (בשנים 86-7). כאן היו לא מעט שירים חלשים, אבל גם פיצוי הולם בדמות מספר שירים מדהימים במקוריותם ויופיים. ב- 1990 השתתף וייטס בפרויקט יחודי: המחזה The Black Rider, של תיאטרון האוונגרד Thalia מהמבורג, עם הבמאי רוברט וילסון ועם ויליאם בורוז. האלבום בשם זה יצא ב- 93, לאחר שהמוזיקה הוקלטה מחדש בקליפורניה על־ידי הרכב מקומי, תוך חתירה לשחזר את הצליל המקורי. זהו אלבום מוזר, לא מלוטש, יחודי על סף הטירוף. הוא קצבי פחות מטום וייטס הטיפוסי (פחות כלי הקשה, יותר כלי נשיפה), אך צבעוני ומגוון לא פחות. אני מניח שבין אוהדי וייטס יש שיראו בו יצירת מופת, ויש שיסתייגו ממנו.

ב- 92 יצא Bone machine המדכדך. יש בו, לכאורה, את כל מרכיבי הצליל של וייטס, אבל משהו בו כבוי. הוא קודר וקשה ממש כמו הצילומים המעובדים על העטיפה (אך מוזר פחות מהם). יש בו כמה שירים טובים, אבל קשה להפיק ממנו הנאה אמיתית. רק ב- 99 יצא האלבום הבא, Mule Variations, ולא מחק את סימני השאלה. הוא רך יותר מקודמו, ורובו שירים שקטים. רובו גם שירים משעממים, ואלה נמרחים על פני 70 דקות. לעומת זאת, העטיפה שלו, בצילומי מונוכרום מינוריים, היא היפה ביותר שאני מכיר בעידן הקומפקט דיסק.

בקצרה, מילניום התחלף, ואוהד של טום וייטס נאלץ לתהות, האם עדיין נשאר משהו בשרוולו.

צמד אלבומים חדשים

שני האלבומים החדשים של וייטס, כמו "הפרש השחור", מבוססים על מוזיקה שכתב להצגות של רוברט וילסון ותיאטרון "Thalia", ושהקליט מחדש.

ההצגה Alice הועלתה לראשונה ב- 92. השיר הפותח הוא שקט, ויש באלבום עוד כאלה; אך ביניהם מפרידים שירים קצביים ומלאי התלהבות, כפי שכבר מזמן לא שמענו ממנו. אפשר לציין במיוחד את Kommienezuspadt, עם טקסט ג'יבריש־למחצה בגרמנית, משעשע וסוחף ביותר.

מצד הצליל, בולט כאן שימוש בכלי קשת, כמעט בכל השירים - אלו כמעט לא הופיעו אצל וייטס קודם. אצל טום וייטס כמו אצל טום וייטס, אחד הכלים האלו הוא "כינור קש". לא ברור שוייטס מפיק מהם משהו חדש וטוב במיוחד, אבל לכל הפחות הם לא פוגעים באיכויות שלו.



"אליס" הוא בשורה משמחת לאוהדי וייטס, אבל מכיוון שהמוזיקה נכתבה לפני עשור, לא ברור מה היא אומרת על וייטס היום. אבל ממילא אין מקום לסימני שאלה לנוכח האלבום החדש השני, Blood Money, מוזיקה למחזה המפורסם "ווייצק" מאת ביכנר, שאותו העלה התיאטרון ב- 2000. זהו, בפשטות, אחד האלבומים הטובים ביותר של ווייטס. כבר מהשניה הראשונה הוא עושה חשק לרקוד, לצרוח ולרקוע ברגליים מהתלהבות. מילות השירים, בהתאם למחזה המפורסם "ווייצק", מציגות ברובן זווית ראיה קודרת ופסימית על העולם, אבל כנגדם המוזיקה סוחפת, לא ממש שמחה אבל בהחלט נלהבת. הוא מרשה לעצמו קצת יותר תחכום בלחנים, ושולף המצאות מוזיקליות מפתיעות לרוב. כלי חדש נוסף כאן לרפרטואר: "קליופה", כלי נשיפה מופעל במקלדת ומונע בקיטור, שזוכה לקטע שלם על שמו. מה שיותר חשוב, סוף סוף חוזר וייטס לשימוש אינטנסיבי במרימבה, שנזנחה מאז Rain Dogs. אורכו של האלבום רק 42 דקות, השבח לאל, והוא משאיר טעם של עוד.

חובבי טום וייטס, עוד מוקדם לשקוע בנוסטלגיה: נראה כי הוא עדיין חי, ועדיין בועט.
קישורים
דיאנה קראל - רשימתו של רון בן־יעקב
טום וייטס - האתר הרשמי
Alice - לקניית הדיסק ב"מיתוס"
Blood Money - לקניית הדיסק ב"מיתוס"
המילים של טום וייטס, עם פרשנות, ועוד שפע אינפורמציה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מוזיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

נחת רבה 78542
נחת רבה גרמת לי בלגיטימציה לחשוב שמדובר במקרה הטוב בזמר בינוני.

אהה, הרי לכם האמת המרה, חברים. טום וייטס אינו גאון תרבות.
הוא מוזר, ביזארי, בעל קול נוראי (סליחה), ושירים נסבלים מידי פעם, בייחוד עם עזרה של זמרות טובות ממנו.

זהו, הוצאתי את זה.
78545
שמישהו יתן שמות של שירים מוכרים שלו, כדי שאני אדע מי זה?
מי מכיר? מי יודע? 78551
בעיני הכי מוכר הוא In the Neighbourhood מתוך Swordfishtrombones שקוטנר הקרין באחת מהתוכניות היותר-מיתולוגיות של "זהו-זה" אי שם בעבר. אחד השירים של וויטס מופיע גם בפסקול של "12 קופים", אולם שמו זרח מפרחוני. אבל באופן כללי את/ה צודק/ת - השירים של טום וויטס לא ממש מוכרים ויש סיכוי יותר מסביר שלא שמעת אותם מעולם.
מי מכיר? מי יודע? 78564
תודה על התשובות. ואני החלטתי שאהיה אייל אלמוני כי חשבתי ש"שיט!! יש מאמר על טום וויטס ואין לי שמץ של מושג מי זה בכלל!!".
מי מכיר? מי יודע? 78657
down town train גם הוא נוגן לא מעט ברדיו בשנות השמונים ואפילו שודר בתוכנית עד פופ עם אהוד מנור.
בשנות השמונים לא הבנתי אנגלית 78730
בשנות השמונים לא הבנתי אנגלית 78734
אני עדיין לא מבין אנגלית, זה לא מפריע לי לזרוק מילה פה ומילה שם וליצור רושם מוטעה, אבל אל תספרי, זה יהרוס לי.
מי מכיר? מי יודע? 78670
עדי היקרה
אני מכיר אותתך כבר חצי שנה ולצערי לא הצלחתי ליגרום לך לאהוב מוסיקה טובה
אפילו כשעזרת לי לסדר 300 דיסקים מתוך ה2000 שלי אמרת לי מה זה כול המוסיקה הזאת אני לא מכירה שום דבר ולמה יש לך כול כך הרבה דיסקים של גטרו טאלל פול סימון ג,ז מוסיקה קלאסית ומה זה לעזזל פולק רוק?
האמת עדי שבתור בן אדם שקרוב אלי ליפעמים אני מרגיש שממש פיספסת באיזה שהוא מקום וחבל אמה שאת שומעת זה TAKE THAT ורובי ויליאמס
ואת לא מכירה דברים אלמנטארים כמו סימון וגארפינקל קט סטיבנס וועוד
ביכלל יש לי חבר שיש לו ילדים שהם בסוף התיכון ואת אמריקאן פאי הם מכרים רק בביצועה של מדונה ולא יודעים מי זה דון מקלין
טוב ליפני שתיתקשרי אלי בהיסטריה ותתחילי ליבקות לי שאני יורד עליך בפומבי מול כולם אז אני רק יכול להגיד שבדרך כלל בחרתי באופן כימעט לא מודע את החברים שלי איך שהוא לפי הטעם המוסיקאלי והספרותי
ואת אחד האנשים היחידים יכף לי ממש לדבר איתם למרות שהטעם המוסיקאלי שלך לו ממש מי יודעה כמבאחת מיסיחות האימיל שלי אם אילת בועזסון מהאיאל היא סיפרה לי שהיא משמיעה לילדתה הקטנה שלומה גרוניך ומתי כספי ואת הדלתות
אני ממש היתי שמח אם הורים לילדים ישמיעו לילדים שלהם מגיל צעיר מוסיקה איכותית
כמו קלאסית ג,ז ורוק טוב כדי שיפתחו איזה שהוא טעם כי מאוד קל להיסחף אחרי הMTV ואחרי להיטי הרגע
לא ש MTV זה רע פשוט כדי שילמדו שמעבר לאיזה להכת בנים מיסוג ג היו אנשים כמו טום ויטס לאונרד כהן ומילס דיביס שעסו מוסיקה על מנת לעסות מוסיקה ולא עלמנת לעשות מיליונים ולהיתפרסם
אני שואל את עצמי מה ההיה אם הפילהרמונית בעוד 30 שנה אם אנשים בגילי כימעט לא הולכים לקונסרטים והמודאות היא 0 ובתור מורה למוסיקה אני יודע שהדבר הראשון שמקצצים בו זה את שיעורי המוסיקה לבתי הספר
עדי אני מיצטער על התגובה הארוכה ואני שמח מאוד שלפחות את מילס דיויס אהבת ואמרת לי שאת נההנת מהמוסיקה של ההודעה בתא הקולי שלי וזה שיך לגטרו טאלל בורה
בכול מיקרה בפעם הבאה שתבואי אלי אז אני אשמיעה לך את טום ויטס
ותתחילי לישמועה כבר מוסיקה מעניינת מה ההיה איתך רובי ויליאמס לא ממש מעניין אפילו דיסק ה כימעט ג,ז שלו ממש מזעזעה ובילתי ניסבל
גידי
גידי. יש גבול. 78690
את הדלתות אני לא משמיעה. זה אתה המצאת.
גידי. יש גבול. 78695
א יש גבול מה זאת הפירסומת השמויה לתנועה הפולטית שעבד אליה הכלך
ב היתה שם באימיל להכה החרת אולי פימק פלויד אבל בהחלט היתה שם להקה מגניבה משנות ה70
ג את חיבת להסכים איתי שחשוב לגדל את ילדינו על מוסיקה טובה כדי שהמצב לא ידרדר
גידי. יש גבול. 78698
אז אם זו חובה כזו אני מסכימה.
אבל את הדלתות אני לא אוהבת.
ואגב - יש גם הרבה מוזיקה שאני משמיעה לדור הבא ותגרום לך להתחלחל.
גידי. יש גבול. 78705
איילת
זה בטח יעניין אותך קיבלתי את זה הרגע במייל
Dear גידי אהרונוביץ,

English message follows

----------------------------

שיר חדש עומד לצאת לרדיו - "ילדה שנותרה על החוף", שיר שהולחן במהלך החזרות
למופע "מאחורי הצלילים 2002".
את השיר החדש ניתן לשמוע כבר עכשיו מהאתר:
מי שהחמיץ את שידור המופע "מאחורי הצלילים 2002" מוקדם יותר החודש החודש בגלי
צה"ל, יכול להאזין גם לו מהאתר:
לקטעי המוסיקה אפשר להאזין דרך ה
Media Player
ו/או דרך ה
Real Player.

כולכם מוזמנים להשתתף ולהגיב בפורום האתר:
http://www.matticaspi.co.il/myforum/index.asp

----------------------------

A new song is about to be released to the radio - one that was composed
during the rehersals to the "Behind the Sounds 2002" concert.
The new song is already in the site for you to listen:
http://www.matticaspi.co.il/news/behind2002.shtml

If you missed the "Behind the Sounds 2002" concert broadcast on the Galey
Tsahal radio, you can listen to it too from the site:
http://www.matticaspi.co.il/concerts/glz2.shtml

The music is playable in the Media Player as well as in the Real Player.

Yours
Caspit.

----------------------------

For removal go to
http://www.matticaspi.co.il ,
enter your email address,
and choose "remove".

גידי. יש גבול. 78706
אולי ביגלל זה אני רוכש כול תקלטט ילדים שגדלתי עליו שיצא על דיסק
זה ממש חובה להשמיע לילדים מוסיקה טובה למרות שאני לא אבא
אבל כשההיו לי ילדים אני מקווה להשמיעה להם מוסיקה טובה
מזעזע, בלתי נסבל ומוכר מיליונים. 78729
מזעזע, בלתי נסבל ומוכר מיליונים. 78763
גם רם אורן מוכר מיליוניםם זה אומר שזה טוב וגם שלומה ארצי ואייל גולן וזהבה בן ושריד חדד
ושלא נדבר על זה ששחכתי שאת פריקית של היפים והעמיצים טוב גם אמא שלי אולי ביגלל זה היא מבקשת ממני להנמיח את הבוליום כשאני שומעה איזה לרכת רוק מיתקדם מצפון נורבגיה
מי מכיר? מי יודע? 158456
ומה עם Jersey Girl בביצוע הנפלא שלו מהתקליט הנפלא והמדהים ביותר Heart Attack & Veins? (שידוע כמובן יותר בביצוע של ברוס הבוס).
ובקשר לשני הדיסקים האלה - הם ישנים לאללה.
אני מנוי לאתר של emusic והם כבר כמה חודשים בכונן שלי.
צר לי 78557
את השיר (הלא מלהיב במיוחד) Time שמעתי, אני חושב, בשתי תוכניות רדיו שונות, סיכוי סביר שאצל שני עורכים שונים. זה הופך אותו לשיר המושמע ביותר של וייטס, למיטב ידיעתי...
כשיצא Frank's Wild Years ששמעתי כמה שירים מתוכו אי אלו פעמים ברדיו, בעיקר את Yesterday's Here - אבל תמיד בתוכנית המיתולוגית "מופע הרדיו והטרנזיסטור" של קוטנר, חוץ מפעם אחת ב"מרתון טום וייטס" שערך קוטנר, כך שזה לא נחשב.

במאי קולנוע אוהבים שירים של וייטס. חוץ משלושה פסקולים לפחות שהוא כתב, מופיעים שני שירים שלו בסרט הנידח אך היפה "לאולו" קלוד לוזון (נהגו לשדר אותו בכבלים), ואחד ב"מועדון קרב" של פינצ'ר. בשניהם השימוש בשיר של וייטס הוא קולע להפליא.

בקיצור, מה שערן אמר...
צר לי 78573
איזה שיר יש במועדון קרב, ואם אפשר - איפה הוא נמצא בסרט?
צר לי 78988
השיר Going Down West מופיע, נדמה לי בקטע שבו לראשונה מתחילים לגלות מועדוני קרב במקומות אחרים במדינה. כדי להקל על הזיהוי: השיר נפתח בארבע מכות תופים נמרצות, אז גיטרה חשמלית, והמילים הראשונות הן:

I'm going down west where the wind blows tall,
Cause Tony Franciosa used to date my ma
They got money out there, they're giving it away
I'm gonna do what I want and I'm gonna get paid.

זו אחת ההתנסויות הבודדות של וייטס בצליל רוקי יותר, ואחת המוצלחות-יחסית שבהן.
אני חשבתי על 78561
חשבתי על Hold on כשקראתי את הכתבה.
מוזיקה בינונית.
קול מחריד למדי (צרידות כמו מעשן כבד).
נו, טום ווייטס.
אני חשבתי על 78989
Hold on שיר די משמים.
עוד יותר מוכר 78662
הוא Jersey Girl , שזכה גם לביצוע של ברוס ספרינגסטין.
... Sha-la-la-la I'm in love with a Jersey girl
עוד יותר מוכר 78990
Jersey Girl שיר די משמים.
עוד יותר מוכר 78998
כולנו מודים לך (ולכולנו) על הניתוח המושכל. גם כך מחצית מהאנשים פה לא שמעו בכלל על טום וייטס, והשאר זורקים הערות כמו ''משמים'' או ''בינוני''. נראה אותך קובע קביעות כאלה בדיון פוליטי.

כן, גם טעם אישי אפשר לנמק.
עוד יותר מוכר 79001
אופס, אתה רואה - אפילו לא שמתי לב שהמגיב הוא אותו אדם שכתב את המאמר. מוזר מאוד.
ותודה ל י. 78559
טום וויטס ממעט להופיע, וזה בעיה גדולה מאד למעריציו. לפני שנתיים או שלש התמזל מזלי והצלחתי לקנות כרטיס להופעה שלו. כרטיס אמרתי? התכוונתי כרטיס לכל הופעה, לא רציתי להפסיד ת'הזדמנות וראיתי אותו בשני ערבים רצופים.

תאטרליות היא שם המשחק של וויטס, קברטיות קרקסית.

ההופעה היתה באולם תיאטרון שראה ימים טובים יותר, אבל האולם מהווה תפאורה מתאימה מאין כמוה לטום וויטס - כסאות קטיפה מהוהים, קישוטי קיר ותקרה אדירי ממדים מצופים בצבע זהב מתקלף. אולם כניסה שמן הסתם אירח בזמנו מבקרים לבושים מחלצות, שותי שמפניה ואוכלי קוויאר. עתה הצטופפו בו בני תשחורת ובני גיל העמידה לבושים במיטב מלחצות השחורים, העור, הג'ינס והטי שירטס, אוחזים בכוסות פלסטיק מלאים בירה או וודקה, ובחדר השירותים הצהל"י למראה מתערבב ריח השתן בריח מתקתק מאד מסוים.

את טום וויטס אי אפשר סתם לחבב. צריך לאהוב אותו או סתם להתעלם ממנו. להקת הליווי התחילה לנגן על הבמה החשוכה. כל העיניים ננעצו בבמה מנסים לזהות מתי וויטס יעלה לנגן. פתאום קרן אור התמקדה מכיוון הבמה והאירה את המעבר שבאולם. וויטס נכנס בהליכה חצי שפופה חצי מעוותת (מזכיר קצת את המפקח קולומבו) כשהוא מדקלם/שר דרך מגהפון ישן ותוך כדי הליכה מעיף באוויר, שמואר ע"י הפרוז'קטור, פיסות זהובים קטנות. מי שראה הצגות של חנוך לוין יזכר במראה דומה.

וויטס נותן על הבמה את כל מה שיש לו. הוא משעשע, ציני, סרקסטי, לא תמיד מובן בגלל צורת הדיבור ובגלל האסוציאציות המוזרות שלו בקטעי הקישור. המוזיקה שלו נעה בין קקפוניה דיסהרמונית ביזארית לבין מלודיות מתקתקות יפהפיות. את הקרקס שנרמז בתקליטים שלו צריך לחוות בהופעה חיה.

מעניין שהשווית אותו לקראל, אולי בגלל החיספוס שבקול שלהם, כי לעומת וויטס, קראל ניחנה בצלילות אופראית. חוצמזה, הוא לא בלונדיני.

האלבום הראשון שקניתי היה Foreign Affairs מהתקופה המלודית שלו. שיר הנושא מראה שוויטס כותב לחנים שקורעים את הלב למלים שקורעות את הנשמה.

אגב, יתכן והרבה ראו אותו (ולא ידעו מיהו) בסרט The Cotton Club, או ששמעו את שיריו בסרט smoke.

(הייתי אולי משווה אותו לאמן אחר, אבל אני לא אגלה כי אולי אכתוב עליו מאמרון, אי"ה)
מותר ניחוש אחד? 78576
כי כשקראתי את הכתבה חשבתי גם על השוואה, אמנם קצת far fetched, אבל עכשיו נותרתי מסוקרנת.
מותר ניחוש אחד? 78579
rbj@haayal.co.il
ותודה ל י. 78991
לא השוויתי את וייטס ישירות לדיאנה קראל, פשוט מכיוון שאיני מכיר אותה בכלל, מחוץ למאמר שלך. השוויתי אותו לז'אנר כולו, והשתמשתי בה כדוגמה שתציין מהו הז'אנר (חשבתי שיהיה נחמד לבחור דוגמה שאפשר ללנקק בתוך האייל).

ואם הופעות של וייטס בסרטים: יש לו תפקיד ראשי ב"תמונות קצרות" של רוברט אלטמן, עד כמה שיש תפקידים ראשיים בסרט הזה, ותפקיד קטן של קבצן ב"פישר קינג".
ותודה ל י. 78992
הוא גם מופיע בסרט דגי הקרבנון (ראסטי ג'ימס?) בתור בני הבארמן.
ותודה ל י. 80687
ונותן תפקיד גדול ב-Down by Law של ג'ים ג'רמוש בתור DJ בכלא
ותודה ל י. 80782
דג קרבנון, יקירי, נשמע כמו כפל ביטוי.
ותודה ל י. 80800
אהובה שלי,
מדוע הביטוי דגי הקרבנון הוא כפל ביטוי יותר מהביטוי כלבי הקוקר-ספנייל?
ותודה ל י. 80801
מריץ' ורץ' יוצא ריץ' רץ'
מ"קרב" ו"נון" (=דג) יוצא קרבנון!
ותודה ל י. 80805
אגב, אבירי הנצחי, זה אומר שאפשר כבר לחשוף את אהבתנו?
ותודה ל י. 80809
חשבתי שהיא כבר חשופה למשעי.
ותודה ל י. 80884
אבל אני רוצה לזעוק אותה בראש חוצות.

חפש את השלט הענק שעליו התנוסס פעם דודי בלסר. כן, יקירי, הפתעה!
ותודה ל י. 80793
את הסרט אני לא מכיר, אבל אני חושב שלדג קוראים קברנון.
ותודה ל י. 80795
והמין הנוקטורני הקרוב לו נקרא קבראחריחצות.
ותודה ל י. 80799
חבל שאתה לא מכיר. ואני דווקא חושבת שמדובר בבן דוד של הדג הזה:

ותודה ל י. 80820
אני אפילו לא יודע איך נראה הקברנון, אבל אני בטוח כמעט לגמרי שאין דג בשם ''קרבנון'' (על אף שזה עשוי להיות תרגום מעניין ל''דג קרב'').
ותודה ל י. 80826
האקדמיה ללשון העברית מחזקת את ידיו של בחיר לבי מר פופק הנכבד, כפי שניתן לראות כאן (אם מחפשים "קרבנון"):

ברכותי 80828
על השמטת הלוכסן וקיבוע הזהות המינית שלך.
ברכותי 80838
אה, נפל לי :-) תודה.
ותודה ל י. 80832
מעניין. לפי מילון הדגים, יש משפחת דגים שלמה הנקראת "קברנוניים" (Gobiidae), אבל כשם פרטי לדג יש רק "קרבנון" (שהוא הדג שהזכרת קודם, דג המלחמה הסיאמי).
מה שם הדג ‏1 81000
היה היה מין דג קטן,
את זאת סיפר לי אמש דן,
לדג הזה היה גם שם,
השם שלו התחיל ב-מם,
אבל אף פעם לא נגמר,
כי את הפה תמיד סגר.

דג ששמו מתחיל ב-מם,
אך כיצד הוא מסתיים,
מי יפתור את החידה
לו אתן מנת גלידה...‏2

1הלחין יפה,מל קלר.
2יש עוד שני בתים,אך...זכויות יוצרים,אימתו של מיץפטל,ופתרון החידה.
מה שם הדג ‏1 409089
איפה ניתן למצוא את שאר מילות השיר ?
התוכל לשלוח אלי ?

תודה,
גיל
מה שם הדג ‏1 409181
איזה דג ואיזה שטות
סתם הוא כך היה מבסוט
בדיוק אותו דבר
היה עושה... אלמודובר
כן, בהתחלה אלם
אבל אחר כך הוא דובר
בין לבין הוא מגמגם
עד שהייאוש עובר.

סתם חירוז של יום חולין
בלי יומרה להיות אנין
רק לזכר התקופה
בה הייתה יותר תנופה
והיו שעשועים
באייל ובקוראים...
ותודה ל י. 340776
תראה יש כזה דבר קרבנון אורכו 5-7 ס"מ צבעו מחום עד ירוק נלחם בנגיחה ביריבו מכמה סיבות: 1 להרשים נקבות 2 מקום מחייה 3 על מזון הזכרים בעלי זנב ארוך והנקבות לא קראתי בספר ביי
ותודה ל י. 79003
יש לו תפקיד של ממציא מופרע בסרט המופרע Mystery Men. לצערי הסרט דבילי, וגם התפקיד שלו בו לא ממש מעורר השתאות. אבל יש לו המצאות חמודות (הוריקן בקופסת שימורים, למשל).
ותודה ל י. 82018
ועכשיו אפשר לשמוע אותו גם בסטרבק
לא מכיר את טום וויטס. 78574
אבל אתמול והיום נסעתי עם ירדן ברכב ושמעתי (כמה מפליא) שיר או שניים. ברקע; רק לעיתים נדירות אני מסוגל להתרכז במוזיקה. מוזיקה היא כמעט תמיד רקע בשבילי.

בכל אופן, מבלי לדעת אפילו אילו שירים שמעתי (ירדן?), האסוציאציה הבלתי-נמנעת שלי היתה "סרטים של טים ברטון". ליתר דיוק, "הסיוט שלפני חג המולד".
איך לא ראיתי את ניק קייב 78583
תגלית מעניינת אצל טום ווייטס היא דווקא השיר
Christmas Card From A Hooker In Minneapolis.
השיר עצמו הוא לא מהמוכרים אך מהתבוננות במילים שלו (לא מתוך האזנה חלילה)
מבינים די מהר שתרגום לשיר נעשה ע"י יונתן גפן ונקרא בעברית: "גלוית שנה טובה משוש המתאבדת" (המילים נמצאות בקובץ "כל כתמי" וביצוע מצוין של גני תמיר בתקליט "שירה בלי ציבור").
החורה בכל הסיפור הוא שבשום מקום אין אזכור לקשר בין הטקסטים או קרדיט כלשהו (לא מצידו של גפן ולא מצידו של ווייטס).
לפחות הבן שלו 78684
לפחות הבן של גפן טרח לתת קרדיט לתרגום (הגרוע למדי לדעתי) שהוא שר ל-
Hard rain gonna fall.
אם כי לדעתי גם זה תכסיס ביחצנות,
ומילות התרגום הן די גרועות, יחסית לפוטנציאל הטמון במקור.
לפחות הבן שלו 78689
זה כי שירים של דילן יוצאים לרדיו ומושמעים נון סטופ, זו לא פדיחה שהוא יכול להרשות לעצמו.
וגם שירים של גפן ג'וניור. זכורה לי פעם שבשלוש תחנות רדיו ישראליות השמיעו בו''ז שיר שלו. מעיק.
לפחות הבן שלו 78691
אחד מהיתרונות של לגור בארה''ב, אני מניחה, זה הזכות לא לשמוע גפן ג'וניור ברדיו...

זה לא רק שמשמיעים דילן ברדיו והוא לא יכול היה להרשות לעצמו את הפאדיחה, הוא כמובן בחר להוציא את השיר ביום השנה של דילן או משהו כזה, כדי שכולם ישימו לב...
לפחות הבן שלו 78822
דיברו פה על הידע של הדור הצעיר, לא?

אז דני ליטני שר את "גשם כבד עומד ליפול" עשרים שנה לפני אביב הצוציק.
לפחות הבן שלו 78828
גם הוא שר "ליפול" ולא "לרדת"?

כי אני חשבתי שגשם נופל רק בארצות דוברות אנגלית, בעוד שבארץ הקודש הוא יורד (כשהוא כבר מואיל לרדת).
לפחות הבן שלו 78836
זה כנראה גשם כל כך כבד, שאף אחד לא יכול להחזיק אותו!
לפחות הבן שלו 78849
ובמאמץ מינימלי יחסית אפשר היה להשיג אפקט צלילי, כמו:

גשם כבד עוד מעט ירד.
(וזה סתם בשליפה).

תרגומים שהמילה "תרגום" כתובה להם על המצח ובאדום הם מתסכלים.
לפחות הבן שלו 78853
אבל בעצם, המילה "ליפול" יוצרת אפקט צלילי עם המקור
Gonna fall
ובמקור אין חריזה באמצע השורה הזו. ככה שאולי הבחירה של גפן האב היא בכל זאת הגיונית.
שפה קשה עברית 78855
היי משהוא פעם שמע את התקליט של הפרברים שרים סימון וגרפינקל?
בישבלך גשר על פני זעף בגופי אנתע
או אפלה טובה שלי את עוזנך הטינה לי?
או שני כיסי רקים וסיפורי אינו נודע THE BOXSER
AND REALING GROVI תורגם לעל הגובע
שפה קשה עברית 78885
כן, נתקלתי בו אבל אף פעם לא שמעתי את כולו. התרגומים אכן משעשעים מאוד, וצריך לזכור שהאלבום הוא עתיק למדי. אם היו מתרגמים היום, איך זה היה יוצא?

Hello darkness my old friend
I'd like to talk with you again

אהלן חושך אח שלי
שמע איזה קטע היה לי

:-)
שפה קשה עברית 78897
יפה יפה שיעשת אותי מאוד
תגיד אתה ממש בעניין של פול סימון? כי אם כן לא אכפת לי למסור לך הללטות מעניינות
גידי
שפה קשה עברית 78904
תודה, אני מאוד אוהבת אותו, אם כי מעולם לא היו לי כל הדיסקים שלו, ואפילו לא חלק גדול מהם. ההיכרות הראשונה עם סיימון וגרפונקל היתה כשהופיעו בארץ (שנת 85 לדעתי), ומייד לאחר מכן קניתי בהתלהבות את האלבום הכפול, מאותו סיבוב הופעות, בסנטראל פארק. אחת הפעמים הראשונות שישבתי עם דף טקסטים עד שלמדתי בעל פה מילים של שיר :-)
שפה קשה עברית 78905
המופע היה ב1982
בזמן מלחמת לבנון
שפה קשה עברית 78906
או.קיי, נכון. בין בית הספר לתיכון :-)
שפה קשה עברית 78911
היי סבאלה מה קורה אתה ממש זקן
וואו כתבת צואה
שפה קשה עברית 78914
סליחה, אתה לא תדבר אלי ככה. אתה לא רואה שאני בחורה? ועוד בחורה בת 34 שנראית צעירה מגילה?

:-)
שפה קשה עברית 78941
א אני לא רואה דייון על כך ניתן לימצוא במאמר שכתבתי בנושא
טוב לאכר הפירסומות
מישום מה יש לי בעיה ואני לא רואה אם הבראיל את כול המסך
ולא ראיתי את השם
נו 34 זה בכלל לא זזקן
גידי
שפה קשה עברית 78967
טוב, זו כנראה טעות שלי. אני יודעת שאתה לא רואה, אבל שכחתי שאתה לא רואה גם את הסמיילים. שמתי לך בסוף חיוך שם....
שפה קשה עברית 78912
פעם:

שלום חושך ידידי האהוב
הייתי רוצה לדבר עמך שוב

והיום:

בואנה חושך, פה אח שך
יש לי איזה דיבור אתך

ובעירוב משלבים:

בואנה חושך ידיד מסור
יש לי אתך איזה דיבור
שפה קשה עברית 78918
הלו מותק,אפילה
אפשר להחליף איתך מילה.
אני מצדיעה 78920
התרגום המשעשע מכולם.
לפחות הבן שלו 78888
טוב, אני לא רוצה לנדנד יותר מדי בעניין זה (שיט, האם אני תורם בכלל לדיון?) אבל הגשם ה"נופל" מכניס לתרגום משהו שלא היה בשיר המקורי, שכן הוא לא הצורה הטבעית בה אנחנו מדברים על גשם, ובאמת זה מעלה אסוציציות של פצצות נופלות, השמיים נופלים או, כפי שהצעת בחצי חיוך, שהגשם כבד כל כך שאי אפשר להחזיק אותו למעלה.

כאמור, אלה אלמנטים שלא קיימים בשיר המקורי, ולכן פוגעים באיכות התרגום. אני, בכל אופן, מתעצבן כל פעם שאני שומע את הגשם הנופל הזה, האנגלית שמאחרי הקלעים חורקת לי באוזן, כמו בהצגה כשיושבים בשורה קרובה בצד ורואים אביזרים שאמורים להיות מוסתרים מהקהל.

ועוד יותר אוף-טופיק, אם כבר מדברים על מר גפן ג'וניור, הכי מעצבנת אותי ההגיה שלו בכלל. למשל את השיר (היפה) על הסבתא שלו שמתה אני לא מסוגל לשמוע בגלל השורה "לא אֶספקתי לומר לך שלום" שמקפיצה לי את הפיוזים.
לפחות הבן שלו 78903
אבל נשמתי, מדובר שם לדעתי (אם כי ברמז, ולא בפירוש) על מין גשם חומצי, נשורת אטומית שכזאת, ואם ככה אפשר בשקט להשתמש בפועל נ.פ.ל.
לפחות הבן שלו 78825
גפן הצעיר מעולם לא עשה משהוא שלא היה מלובה ביחצנות כבדה חוץ מהאלבום הראשון שלו
טום ויטס בישראל כימעט כול שנה 78653
שני האמרגנים הגדולים של יסראל שוקי וייס וחיים סלוצקי במשך שנים מיתנגחים זה בבזה ומיתחרים זה בזה באופן מטורף
אבל שניהם משטפים פעולה כדי לנסות להביא לישסראל כול שנה את טום ליטס
טום ויטס שהוא מיצד אחד שיכור רוב הזמן אבל מיצד שני אב מאוד מסור ואף פעם לא יפספס היזדמנות להביא את ילדיו מהגן
לא מוכן לבוא לישראל
הוא ממעט להופיע
האמת שכימעט היתי בהופעה שלו בהונגריה אבל פיספסתי את ההופעה שלו בשבועה
בימקום זה הלכתי להיפגש אם אלוהים IAN ANDERSON
הפעם הראשונה ששמעתי את טום ויטס ברדיו היתה בגיל 11 כאשר גדי טאוב היה מגיש תוכניות הנוער ששודרו אז ברשט א
הוא חיבר סידרה של חידות בלשיות ותמיד כשמאזינים היתקשרו לאולפן ליפטור הוא היה משמיעה טום ויטס והוא היה תמיד אומר זהוא טום ויטס האיש אם המסור בגרון
אם אתה רוצה להתחיל לישמועה את טום ויטס תתחיל מהאלבום הראשון שלו שהוא יותר קל וקליט
סתם מתוך סקרנות... 78708
לאור טעמך המוזיקלי המגוון, מעניין אותי לדעת אם שמעת על/את הלהקה BELLE @ SEBASTIANE ? להקה מצויינת שאולי תוכל למצוא בה עניין. אני שותפה לעמדתך באשר לצורך לחשיפה מגוונת ומעניינת יותר של דור צעיר למוזיקה איכותית, בניגוד למבחר של האם.טי.וי/גלגל"צ.
סתם מתוך סקרנות... 78726
לא רק ששמעתי יש לי גם דיסקי סולו של הסולנית שלהם כמה סינגלים והיה לי פעם איזה בוטליג
כלומאר הקלטה לא חוכית של איוו הופעה
אם אהבת את הסיגנון אני ממליץ לך לישמועה לככת פולק רוק בשם MELOW AANDLE להכת פולק שהוציאה אלבום אחד ומאוד השפיעה אל בל אנד סבסטיאן
אני גם ממליץ בחום על גריפון להכה שחיברה בין מוסיקת רנסנס לרוק
שילחי לי אימיל ואני אשלח לך הביתה כמה דיסקים מעניינים כי ממש כיף לשטף אנשים בטעם הביזארי המוסיקאלי שלך
כאן גם המקום לציין שמי שמחפש הקלטות נדירות של פול סימון ניק דריק וגטרו טאלל יקבלם ממני ללא תשלום\
גידי
סתם מתוך סקרנות... 78733
עוד משהוא קטן בלל אני דבסטיאן היו אמורים לבוא לישראל אבל עקב המצב כמו BRAD MELAU הם ביטלו
דוקא ממש היתלהבתי
ובתור אחד ששרת בגלגלץ הצבא אני מסכיא שזה ממש חרא של מוסיקה וחרא של תחנה
פעם גלי צהל היתה מקום שהשמיעו בה מוסיקה טובה אנשים שמבוגרים ממני ב20 שנה אומרים כן את גטרו טאלל או את קרימסון שמעתי בפעם הראשונה בגלי צהל בעוד שבכול יסראל השמיעו את התרנגולים
סתם מתוך סקרנות... 78784
יש לי את כל הדיסקים והייתי בהופעה שלהם (מעולה!!!!!) ברוטרדם. גלגל"צ מדרדר משנה שלנה. השעות שנחשבות אלטרנטיביות משדרות במקרה הטוב בריטפופ וכד', אין לי שום דבר נגד אבל באמת... שום דבר חדש!! חורשים את אותם שלושה שירים ללא הפסקה. גם בתחום של מוזיקה ישראלית הם משדרים רק את לב-ליבו של המיינסטרים.
טום וייטס למתחילים 78993
אני חולק לחלוטין על המלצתו של גידי להתחיל לשמוע את וייטס מהאלבום הראשון. נכון שהוא יותר קל וקליט, זו בדיוק הבעיה. זה בכלל ז'אנר שונה של מוזיקה מתקליטיו המאוחרים; רבים יאהבו את האלבום הזה ולא יאהבו את המאוחרים, וההיפך. לפחות אין ספק, אני מניח, שהמאוחרים הם המקוריים והיחודיים יותר.

מבין אלבומיו הטובים (בעיני), הייתי מתחיל עם Rain Dogs. במאמר ציינתי אותו יחד עם Swordfishtrombones כשני האלבומים הכי "יצוגיים" של וייטס. הבעיה עם Swordsfishtrombones היא שהוא נפתח בשיר Underground. זה שיר נהדר, אבל מביא להגזמה כמעט קריקטורית את הסגנון הוייטסי. והרי אחרי שיר אחד עד שלושה, הרושם שלנו בדרך כלל כבר מתקבע באופן כמעט בלתי-הפיך. בקיצור, יש סכנה של הבהלות מוקדמת. לעומת זאת, Rain Dogs נפתח ב-Singapore, שיר שהוא ממש הצליל "הקלאסי" של וייטס; אם אתה אוהב את השיר הזה, אתה אוהב את וייטס (המאוחר), אם לא אז לא. ואני גם ממשיך ומשער שאם אי-פעם תאהב את השיר הזה, אתה תאהב אותו מהשניות הראשונות. האלבום גם ממשיך ברצף של 3 שירים שהם מהיפים ביותר של וייטס, שונים לחלוטין זה מזה.

גם Blood Money החדש הוא אופציה טובה להתחיל עם וייטס.
טום וייטס למתחילים 79024
לא חשבתי על זה אני מסכים כן אולי האלבום הראשון של ויטס לא ממש מתאים כאלבום ראשון
להשמע
יופי של זמר לדעתי 78707
אני שמח שיש רבים שכן מעריכים אותו
אומנם הוא לא אטרקציה גדולה אך לדעתי בכך גדולתו פשטות ושירים עם ''בשר'' מאחורי המילים
ניגוד מוחלט לתרבות ה אמ טי וי הממחזרת את עצמה.
ולמעטים שאוהבים אותו יש נחת,לא כולם צריכים לאהוב אותו וטוב שכך כי אם הייתי שומע אותו כל שעה שוב ושוב בגלגלצ גם אני לא הייתי סובל אותו.
קול העם 78879
מוזר. אני תמיד הייתי בטוח שהדימוי של וייטס הוא דווקא של זמר איכותי ולא של Crowd pleaser. אבל מהכתבה הזאת, והתגובות, אני מבין שאולי טעיתי.
אז הרשו לי לייצג את ההמון הזועם.

שמעתי מעט מאוד וייטס. אני לא חסיד גדול שלו, פשוט כי אני לא מכיר אותו (אל תדאגו, עוד מעט אני אתחיל להיות הגיוני). אבל אלבום אחד שלו יש לי, ואני מכיר היטב - Closing Time.

כבר משמיעה ראשונה התאהבתי באלבום. הוא חם, הוא אמיתי, הוא חכם והוא נעים. הוא מתעסק באנשים וברגשות שלהם מבלי לקרוע לך את הנשמה כמו P.J. Harvey (לא שזה דבר רע, אבל לכל זמן וגו'), הוא עצוב מבלי להיות דכאוני, הוא עמוק מבלי להיות מורכב מדי.
I hope I don't fall in love with you הוא שיר מצוין ובוגר, ובעיקר Martha, אוי Martha, שיר חשוף ופשוט וזועק בדידות במינוריות גאונית.

הדבר שהרשים אותי ביותר באלבום הוא שפשוט קשה להאמין שהוא אלבום בכורה. אמנים אחרים פועלים במשך 30 שנה לפני שהם מגיעים לפשטות המחוספסת שפשוט נוטפת מכל תו ומילה של וייטס כבר באלבום הזה.

יכול להיות שהיצירות המעניינות ביותר של וייטס הן אלו בהן יש כלים רבים (ומוזרים) ותיזמור יצירתי, אבל לי נראה שהאיכות שלו דווקא דומה לזו של דילן או לאונרד כהן או (אם נשכח מלחנים) מאיר אריאל: בפשטות.
קול העם 78987
(וגם להילה למטה)
''מרתה'' אכן שיר יפה, וגם שירים אחרים באלבום ההוא. כל מה שאתה אומר על כנות וחספוס די נכון, אני מניח, אבל הרושם שלי היה ששירים יפים מסוג זה אפשר למצוא עשר בשקל. או במילים אחרות, אם כבר כנות וחספוס אז אני חושב שאהוד בנאי עושה את זה הרבה יותר טוב (אם כי עם יותר מורכבות בעיבודים, מה שאולי מקלקל לחובבי הפשטות הנזירית). אבל כנראה שאני טועה, אני פשוט לא חובב גדול של הז'אנר.
ירדן ניר היקר 78940
כולי פליאה, שלא לומר בעתה, כיצד מעריץ מסור כמוך של תום וויטס מעז להמעיט מערכו של אלבומו הראשון והמופתי closing time
נכון זהו וויטס שבטרם רעשי הרקע והחריקות והעיבודים המתוחכמים שהביאו לוויטס את תהילתו,ובצדק, ובכל זאת - אלבומו הראשון הוא אלבום בלדות מרגש עד דמעות, כל שיר בו פנינה של ממש.עד היום, ממרחק של שנים ליבי מפרפר כשאני שומעת את מרתה (ותודה לאמיר שחשף בפני את הפלא).
79741
האלבום the heart of saturday night לא הוזכר כאן משום מה. אם יש למישהו משהו נגד הבלדות הפשוטות והמרגשות באלבום הזה כדאי שיבדוק מה קרה ללב שלו ולא רק בימי שבת...
מסכים לגמרי 80966
heart of saturday night הוא מהמשובחים של וויטס, לטעמי. closing time, ואני מסכים עם ירדן, הוא אלבום די מביך, אבל אחריו יש שרשרת אלבומים, שאמנם אין בהם את הצליל הוויטסי היחודי, אבל הם ג'אז רך וחכם שכתוב היטב. זה נכון שהכתיבה שלו שופעת באיזכורים לתרבות השוליים האמריקאית, זה נכון שהמון מתפספס לאוזן הישראלית בדרך, אבל גם מה שנשאר מספיק לשנים של האזנה. מספיק לשמוע את המונולוגים שהוא עורך ב-nighthawks at the diner בשביל להבין שיש באיש הזה משהו.
גם בורוז, קרואק וראניון מלאים באיזכורים לתרבות השוליים האמריקאית, זה לא מפריע לנו להנות מהם, להפך.

ואגב, frank's wild years הולך ומבסס את מקומו כדיסק האהוב עלי ביותר של וויטס. הפארודיות על סינאטרה, הקאברטיות (המילה היחידה ההולמת, איכשהו), ובעיקר התחושה הזו שירדן ניר תיאר, של משהו שאינך מצליח ממש לתפוס.
האיש הוא מהיוצרים היותר מעניינים שפועלים כיום, אם לא המעניין מביניהם.
אבל אני באמת אוהד שרוף.
כאב עובר, ושב 81147
הו, תודה; סוף סוף תגובה שאני יכול להזדהות עימה.

וגם שלחת אותי לשמוע את Frank's Wild Years, לראשונה מזה - אלוהים אדירים, 12 שנה! תודה שוב.

וקצת ויכוח: פארודיות על סינטרה? אתה מתכוון, בוודאי, ל- I'll Take New-York ולגרסה השניה של Straight to the Top. מוזר, אני תמיד חשבתי שהם שירים "תמימים" ברוח סינטרה, וגם עכשיו איני רואה את העוקץ הפארודי בהם (פרט, אולי, לחוסר היכולת המופגן מאוד של וייטס לשיר בקול של סינטרה). מכל מקום, בין כפארודיה ובין כשירים תמימים, הם משעממים נורא באוזני (אם כי המעבר ביניהם מדהים). זה לא כל מה שבעייתי באלבום: יש בו עוד כמה שירים משעממים, וכמה שירים שהם בסדר אבל מתארכים יותר מדי.

אבל עכשיו, ההסכמה: למרות הבעיות זה כנראה באמת האלבום הכי טוב של וייטס גם בעיני (וכשכתבתי את המאמר, שכחתי עד כמה הוא טוב). לא רק בזכות כושר ההמצאה המוזיקלי המופלא שבמרבית השירים. יש בו משהו שאין, לדעתי, באלבומים אחרים של "טום וייטס המאוחר" (מאז Swordfishtrombones): רגש. טום וייטס, בשבילי, הוא סוחף ומלהיב, אבל לא מרגש במובן הדומע של המילה. ובאלבום הזה, כן. הוא פשוט עצוב וכואב - אולי אלו המילים, אולי הרישול המכוון בביצוע (נראה שהוא הוקלט עם פחות עבודת אולפן מאלבומים אחרים של וייטס), אולי משהו בשירה. זכרתי תמיד ש-Cold Cold Ground הוא שיר מדמיע; עכשיו נזכרתי שכך גם Yesterday's Here, Frank's Theme, More than Rain, ואפילו Temptation ו- I'll be Gone. וכמובן, Blow Wind Blow, האהוב עלי בשיריו של וייטס. ואם כבר מניתי את כל השירים האהובים עלי באלבום, אין לי לב לא להזכיר את Hang on, St. Christopher, שדווקא אין בו עצב אבל הוא אחד הטובים של וייטס.
כאב עובר, ושב וחג ומועד ונופל 81212
אני תוהה כיצד ניתן להתווכח עם משהו הוא פארודיה או לא. ההגדרה של הפורמאליסטים הרוסים בעניין, אם אני לא טועה, היא שפארודיה היא הנמכת שני מוטיבים מרכזיים בטכסט (הם דיברו על ספרות) והשארת השאר על כנם. במקרה של שני השירים הנ"ל הטונים הלעגניים מנמיכים את הפומפוזיות של המלים ושל המוסיקה. המלים עצמן פועלות בשני מישורים, הן פומפוזיות מצד אחד ומצד שני נטועות במקום ציני מאוד. דוגמא מובהקת היא השורה "i'll drink manheten" הדו משמעית. בכלל, אפשר למצוא לא מעט פארודיות אצל וויטס, לטעמי. השיר האחרון ב-mule variations, למשל.
מה שכן אני מסכים שהשירים הנ"ל טובים לכמה שמיעות בלבד, ומתישים לאחר מכן. בד"כ כשטום וויטס נופל הוא נופל חזק, ויש באלבום כמה נפילות.
מצד שני, כמו שאמרת, סך השירים הטובים ואיכותם מחפה על כך. לשמוע את blow wind blow באזניות ביום חורף מתקרב לחוויה דתית.
אוף, בא לי לשמוע את זה עכשיו.

אגב, אם עוד לא אמרתי את זה, שני הדיסקים האחרונים מתמקמים הדרגתית בצמרת הדיסקים המושמעים ביותר אצלי. שני יצירות נהדרות. אני רק מקווה שהוא ימשיך לשחרר דיסקים בכזו איכות.

נ.ב.
אתה אותו ירדן ניר שהקים את crave בזמנו?
crave, סימן שאלה 81260
רגע, אל תגיד לי... להקת רוק?
יש עוד ירדן ניר?
טעות שלי 81291
התבלבלתי עם ירדן לוינסקי. אתר ישן שלו, מעניין למדי ומעוצב נהדר- http://www.extopia.co.il
100022
מאז כתיבת המאמר עשיתי חריש עמוק על אלבומיו המוקדמים. בכולם יש לא מעט עניין וקסם, אם כי לעטמי עדיין לא באותה ליגה כמו המאוחרים. לא בהכרח ליגה נחותה יותר, אלא פשוט ז'אנר אחר, שאותי מקסים פחות (אבל עניין של טעם).

אבל למה אני מגיב לך? כדי לומר שאני מסכים איתך על The Heart of Saturday Night. המובחר שבמוקדמים, אלבום עם ניצוץ, מרגש עד דמעות.
חייבת לפרק כאן הסכמה 96640
franks הוא אחד הדיסקים המשובחים של הנ"ל, כש yesterday is here, temptetion ו way down the hole , כל אחד בפני עצמו, הוא יצירת מופת מזוקקת.

ובלי שום קשר נראה לעין, מי כותב מאמר מהלל ומקלס על מתי כספי? ‏1

1 לא צינית כלל וכלל!
Just some more words from Waits 100010
About love:
I feel like I'm in heaven when your with me
I know that I'm in heaven when you smile

About being single:
Well when you ain't got nobody, anybody looks nice
Don't take much to make you stop and look twice

About breaking up with someone you love:
And I'm glad that you're gone
But I wish to the lord that you'd come home

About the fear of realtionship:
Well I hope that I don't fall in love with you
'Cause falling in love just makes me blue,

one more about love:
Well there's one thing you can't lose
It's that feel
Your pants, your shirt, your shoes
But not that feel

other gems like:
They say if you get far enough away, you'll be on your way back home.
Are spread all over:
http://www.officialtomwaits.com/music/m_lyrics.htm

Just some more words from Waits 100011
I just wanted to clarify that it does make perfect sense to love tom wiats because of his lyrics. And the combination of his lyrics and his music is what makes him great.

I don't agree with you about the first period in Waits career -the one before swordfishtrombone- I actually like that one better. But I guess it is a matter of taste.
Recomendded first Tom Waits album?
Maybe Blue valentine - Great story telling, but do yourself a favour and read the lyrics too.
ולמרות הזמן 138865
ובכן, למרות שעבר זמן רב מאז התפרסמה פה כתבה זו הייתי חייבת להגיב.
הנסיון לפרוט את מרכיבי יצירתו של טום וויטס לגורמים קטנים, לחקיקי חלקים, היא נחמדה, מעניינת, אולם חוטאת לדבר עצמו ומפספסת את עיקר החוויה. להקשיב לטום וויטס זוהי חוויה רגשית מטורפת ולכן ניכר על הכותב שאינו מתחבר לשם מעומקו ולכן מנסה לנתח את היצירה בכלים המקובלים. טום וויטס הוא גאון המצליח לגעת בנשמתו שלו ולכן גם בנשמתם של אחרים. להגיד על הקול שלו ''צרוד ומכוער'' זה כמו לא להיות מסוגל להבין שיש כאב וצער בעולם. יש לו את היכולת לאפשר להמוני אדם לגעת בעצמם ולתת למקום של הכאב - מקום. תפתח את הלב ואולי תוכל לשמוע את טום וויטס אחרת.
ולמרות הזמן 138920
את החוויה של התרגשות ממוזיקה, התחברות לכאבים, נגיעה בנשמה והזדככות אני מכיר היטב, אבל משום מה לא מטום וייטס (כמעט). הוא בעיקר עושה לי כיף. זה לא שייך לעניין הנסיון לנתח את העניין לגורמים; זה נראה לי נסיון מעניין בכל מקרה, גם אצל המרגשים.

בשביל הסקרנות שלי, ואולי בשביל המשך דיון: האם את יכולה לפרט אילו שירים או אלבומים של וייטס מרגשים אותך במיוחד?
For I am a raindog too... 172182
לדעתי טום וויטס הוא אחד האמנים הטובים ביותר בעולם המוסיקה המלנכולית (הוא וניק קייב), הוא יודע לתרגם רגש למילים בצורה מושלמת.אני בוכה בשירים שלו. אז אל תגידו ''הוא בינוני..''
יש אנשים שהמוסיקה שלו מתאימה להם ויש כאלה שלא- אצל אלה שהמוסיקה הזאת מתאימה להם יש לטום וויטס תמיד מקום של כבוד בארון הדיסקים. הוא אישיות,תקראו ביוגרפיה שלו.
הכוכב פתח את המופע, טום וויטס סיימה 173951
"בד"כ נהוג שהכוכב לא מופיע בהתחלת הקונצרט" כותב הני"ט, "אבל הדברים עובדים אחרת בטקס הרוחני היומי שמנהל הדלאי לאמה". מכיוון שהדלאי צריך לעלות מוקדם על משכבו, הוא זה שפתח את קונצרט ההתרמה בניו יורק מטעם "האגודה לאיחוי הפערים", שמטרתה שימור תרבויות עתיקות באמצעות טכנולוגיה מודרנית.

האם יכול להיות ניגוד גדול יותר בין הוד רוממותו החסידית (אלו מילותי, לא של הני"ט), לבין טום וויטס? וויטס סגר את הקונצרט כשהופיע כהרגלו בדמות החכם מאוס והבזוי. וויטס עקץ את הדלאי לאמה: "אז הוד רוממותו הולך לישון ב7:30? אנחנו הכרנו קדושה אחרת".

השיר הראשון שוויטס בחר להשמיע לקהל, שכלל הרבה בודהיסטים, היה שיר על ישו והשטן: "ת'זור לי להחזיק את השטן עמוק בתוך החור" (Way down in the hole).

מילות השיר
העיתון מספר שאת וויטס ליוותה רביעית קרונוס שלעתים הוסיפה אווירה מפחידה ומסתורית לחריקות הא-טונליות של וויטס, כמו בשיר What's He building?. אני זוכר את וויטס שר את השיר הזה בהופעה שראיתי, הוא עמד על במה ריקה ושחורה, ורק אור צהבהב האיר אותו מלמטה, יושב על מין כיסא עם הכובע שלו שמוט על עיניו, והוא ממלמל וחורק את השיר.

מילות השיר http://www.purelyrics.com/index.php?lyrics=uiawnnxj

הלוואי שיוציאו איזה בוטלג של וויטס עם קרונוס.

(אם משהו מעונין בכתבה המקורית, אני יכול לשלוח את העותק ששמרתי).
רק שי כתב על 205388
blue valentine, אבל הוא כתב באינגלית. אז עוד הפעם: blue valentine. אפילו שהגלגל"צים מלכחי פנכתו של הקיסר רצחו אותו. ברעל. לא, לא את הקיסר. רוצים מילים? הנה:
שרק 2 - טיפה קטנה של ארס 221456
וויטס מופיע בפס הקול של הסרט בשיר Little Drop Of Poison . השם של השיר מזכיר לי, בהופכי, את A Spoonful of Sugar של ג'ולי אנדריוס מהסרט מרי פופינס.
אבוי! בורות פושה ופושעת 242981
חברים יקרים. לא כולם חייבים להכיר את כולם. זה ברור. אפילו אני (לא, אל תמחו!) לא מכיר את כולם. אבל להשתמש בטיעון שעצם זה שאתם לא מכירים את טום ווייטס משמעו שהוא לא שווה, זה עסק ילדותי ותו לא. לטעון שאם לא משמיעים אותו ברדיו הוא לא ראוי, זה כבר דבילי: ההפך כמעט נכון. ווייטס כותב מלודיות נהדרות, לפעמים על גבול השמאלץ, אבל מצליח לנטרל את זה באמצעות 47 גווני צרידות שונים (ספרתי) ותיזמור חולני. אוהבים או לא, האיש מוכשר להפליא ועושה מוזיקה טובה. תחזרו אל קני ג'י ותניחו לו בשקט.
closing time משעמם?!!! 255464
אחד המאמרים השטחיים ביותר שקראתי אי פעם לצערי, למרות
היומרנות לנתח את "הצליל הוויטסי" . הטסקטים של וויטס
לא בנויים טוב?! לא רק הפסנתר שתה... (ברבון? וויסקי?) .
להגיד שכל התקליטים המוקדמים של וויטס בשנות ה70 לא ממש
מענינים?! נו טוב. אני בטוח שאתה מאלו שדבוקים לקינג
קרימזון (לא שיש לי משהו נגדם חלילה!) . לא שמעתי שיר
יותר מרגש מ"מרתה" ב (closing time) . חבל איש חביב.
ועוד משהו... 255477
אפשר להשוות את האיכות והמבנה הטקסטואלים של וויטס לזו
של ריימונד קארבר הדגול. לא פלא שאלביס קוסטלו הגדיר את
טום ''פלא עלי אדמות''
אלבום חדש (לא מאוד) של וייטס 284861
ואחרי כמה חודשים שהוא אצלי, כמעט שכחתי לרוץ לספר לחבר'ה.

באלבום Real Gone, כרגיל אצל וייטס המאוחר, יש שפע צלילים, כלי נגינה, וסוגים שונים של צרידות. החידוש הפעם הוא שוייטס גילה את הצעצועים המוזיקליים של שנות התשעים: תופים אלקטרוניים, סקרצ'ינג וכיו"ב (מנגנים עליהם בנו קייסי, ובחור המתקרא Brain). השימוש שהוא עושה בהם לא דומה במיוחד למה שמקובל, והם לא מהווים שינוי כיוון בצליל שלו; פשוט עוד תבלין לקדרה.

וייטס נסוג מהאלגנטיות היחסית שהפכה את Blood Money (שנסקר במאמר) לאלבום מלהיב כל כך, שיכול למצוא חן גם בעיני קהל רחב יותר. הוא חוזר כאן לחספוס הקיצוני של Bone Machine - אבל בכל זאת עם יותר שמחה והתלהבות. הוא לא מומלץ להכרות ראשונה עם וייטס, אבל אוהדיו הותיקים לא יתאכזבו.
דלות 293217
אחד היוצרים היותר גדולים, מבוקר כאן בצורה כול כך שיטחית וארסית.
צר לי על דלות הנפש של כותב המאמר.
אני מחכה לטום וויטס. 351446
אני איתך.
נתקלתי במאמר במקרה, גוגל קרא לי... את טום וויטס פגשתי בצבא, (הוא היה חייל, אני הייתי פקידה פלוגתית) (סתם, סתם...) הכרתי את המוסיקה שלו בצבא ומאז אני מכורה. הוא נוגע ברגש, מקפיץ את המקומות הנסתרים העמומים בנפש, את חרדת המוות ואת האהבה וההרס האעצמי הכרוכים יחדיו ונותן להם קול מקברי, קברטי, תיאטראלי במובן הטוב של המילה. אני עוסקת בתיאטרון ונזקקת לו בכל פעם שאני עובדת על משהו. הוא מעורר בי השראה, ויושב על מה שאני מנסה להגיד כמעט תמיד.
יצור אפל ועשיר, עייף ועצוב, לירי ומרגש ומטלטל כמוהו עוד לא שמעתי מאז נפגשנו. וכל פעם שיוצא משהו חדש שלו אני לוקחת איתי, שומעת שוב ושוב, ולוקחת איתי לחלומות.
מעולם לא ראיתי הופעה שלו, זה חלום חיי, לראות למשל, את עיטי הלילה בדיינר (אין לי כוח להפעיל ספלר) בהופעה באיזה פאב. זה התקליט שאני הכי אוהבת. הקול שלו מרגיע אותי, המוסיקה מחממת את ליבי והמילים מצחיקות עצובות.
מונולוג אהבה לטום זה יצא, נו מה לעשות.
שיבוא לארץ כבר. אני אקנה כרטיס לכל הופעה. מבטיחה.
נאו-פרימיטיב רעשני 512284
ביוגרפיה לא רשמית חדשה שמשקפת במידה מסוימת את "אסתטיקת מגרש הגרוטאות" של טום וויטס. חדשה מעניינת: כיום, הודות לאשתו קתלין ברנאן, וויטס הפסיק לעשן ולשתות.
פודקסט טום וויטס 700400
סידרת תוכניות שבהן משתתפים קבועים ומשתנים משוחחים על השירים מכל הדיסקוגרפיה של טום וויטס. הקשבתי לכמה, הראשון היה כמובן השיר Foreign Affairs ואחריו שירים מהאלבום Swordfishtrombones. נחמד להקשיב תוך נהיגה, במיוחד לשירים מוכרים.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים