לא רדיו, קול חי 2181
מדוע האזנה למוזיקה מוקלטת לא יכולה לספק את אותה חוויה שמעניקה מוזיקה המבוצעת בהופעה חיה?
הופעה חיה
הופעה חיה (צילום אילוסטרציה: iStockPhoto)
היכל התרבות בתל־אביב, שנות השישים. על הבמה עומדים לעלות אלה פיצג'רלד ולואי ארמסטרונג. רון קולטון (לימים מורי למוזיקה אלקטרו־אקוסטית) מרכיב רצועות על טייפ סלילים גרונדיג גדול. מלביש את הטייפ הכבד על הגב, ועוטה על עצמו מעיל גשם גדול במיוחד כדי שיסתיר את כל הכבודה ויאפשר לו להקליט את ההופעה. בסרטו המסוגנן של ז'אן־ז'אק בניקס “דיווה”, מופיעה זמרת אופרה מפורסמת אשר מסרבת בכל תוקף שיקליטו אותה שרה בהופעה. מעריץ שלה מבריח טייפ לאולם האופרה וכך מתחילה שרשרת של מרדפים.

למה התאמץ רון כל־כך? מה הפריע לדיווה? מהם אותם מרכיבים שהופכים את ההופעה החיה למיוחדת? אנסה לעמוד על מספר גורמים שמבדילים מוזיקה המבוצעת בהופעה חיה לעומת מוזיקה מוקלטת, בשני היבטים: ההיבט האנושי (הבדלי ביצוע, היזון חוזר בין אמן לקהל, גורמים חברתיים) וההיבט הטכנולוגי (הצליל, הבעיות העקרוניות בהקלטה ובהשמעה). לטובת הדיון נשאיר את האלמנט הוויזואלי של המופע מחוץ למסגרת הדיון.

הבה נגילה – תפיסת הסיכון של האמן

בשנת 1998 נערך במרכז למוזיקה בירושלים כנס אשר במהלכו אמרה סוזן טומס, פסנתרנית בריטית מובילה שמאחוריה הקלטות של עשרות תקליטים, את הדברים הבאים: "יש לי רגשות מעורבים בנוגע להקלטות. פעמים רבות המיקרופון לא אפשר לי לקחת סיכונים ולזרום עם הרגע. סיכונים לא עוברים טוב בהקלטה שמאזינים לה פעמים רבות. לכן לומדים להיות זהירים מאד בזמן ההקלטה. הבעיה היא שקשה מאד גם להיות זהיר מאד וגם להעמיק בעת ובעונה אחת."

מבקר המוזיקה סיימון פרית' הגדיר את ההבדל הזה כך: "מיצוי יכולות ההקלטה (באולפן) אינו מתייחס להקלטה נאמנה של ביצוע מסוים, אלא לביצוע אידיאלי שמורכב מחלקים. 'המקור' הוא כבר לא אירוע, אלא רעיון."

העבודה באולפן היא מימוש של הרעיון שבמוחו של האמן, ולאו דווקא משהו שניתן לבצע אותו בכלי נגינה בזמן אמיתי. באולפן יש אפשרות לטפל בכל חלק בנפרד, לתקן ולשפץ. הקהל לא מקשיב ליצירת האולפן בזמן אמת, אלא רק לאחר שהאמן קובע כי היא מוכנה. בהופעה חיה הסיכון רב יותר, בניגוד לשיר של דני סנדרסון – לא מתקנים את הטעויות באמצע הנגינה. אלא שבד־בבד עם הסיכון, קיים גם הסיכוי, שמקורו בחופש של האמן על הבמה. מתוך הבנה שמה שקורה על הבמה באותו ערב הוא חד פעמי, הוא יכול להרשות לעצמו לאלתר, לשנות, לנסות, להתאים משהו למצב־רוח ספציפי. כמו בכל פעילות ספונטנית – לפעמים זה פחות מוצלח, לפעמים הרבה יותר.

החופש הזה של האמן מאפשר לנו לשמוע בהופעה את הגיטריסט לשעבר של להקת 'סגול כהה', ריצ'י בלקמור, מנגן את 'הבה נגילה' במהלך הופעת רוק כבד, או את בוב דילן מבצע בעברית את 'הבה נגילה בלוז'. מעבר לרמת הגימיק, אפשר גם להבחין כיצד שירים מתפתחים במהלך הופעות חיות כאשר הלהקה מוסיפה להם בכל פעם, באופן ניסיוני, נדבך נוסף, ומשייפת את הגרסה החדשה במהלך ההופעות הבאות. כך למשל התארך הביצוע של לד זפלין בהופעה לשיר Dazed and Confused ממספר דקות עד לקטע באורך של 40 דקות. הדבר בולט במיוחד אצל להקות ג'אם כמו הגרייטפול דד, שההופעה שלהן בנויה רובה ככולה על אלתור.

היזון חוזר

בתחילת העשור פורסמו מספר מחקרים בנושא של יממוטו ומיאקה מהמכון הטכנולוגי של טוקיו. הטענה המרכזית שלהם היתה שהתחושה המלהיבה יותר של מוזיקה בהופעה חיה נובעת מהאינטראקציה בין האמן לבין הקהל. החוקרים בחנו תופעה המכונה Entrainment – התאמה של מקצבים בין המוזיקה המבוצעת בהופעה (משך התיבה המוזיקלית) לבין קצב נשימה. מסתבר שבזמן האזנה למוזיקה, מחזור הנשימה של המאזין מתאים את עצמו למקצב של המוזיקה המבוצעת. במוזיקה מוקלטת ההתאמה היא חד־כיוונית, כלומר, קצב הנשימה של המאזין מתאים את עצמו למקצב המוזיקלי. בהופעה חיה לעומת זאת, יש התאמה הדדית – קצב הנשימה והמקצב המוזיקלי מתקרבים זה לזה משני הכיוונים (מהנגן למאזין ומהמאזין לנגן).

כיצד משפיע הקהל על מקצב הנגינה? האמן רואה את תנועות הגוף והפנים של הקהל, וקצב הנשימה של הנגן מתאים את עצמו לזה של הקהל. בהתאמה, מקצב הנגינה מותאם לקצב הנשימה של הנגן. כאשר לא מאפשרים לנגנים לראות את המאזינים – לא נמדדת השפעה הדדית, אלא רק השפעה חד־כיוונית.

מוזיקה שבה יש הדדיות בהשפעה בין האמן לבין הקהל נתפסת אצל מאזינים כחיה יותר. המחקרים בדקו מערכת מלאכותית שאפשרה היזון חוזר בין נגינה ממחשב לקצב הנשימה של המאזין, והסתבר שקטע מוסיקלי שנוגן דרך מערכת זו נתפס אצל המאזינים כמנוגן בהופעה חיה. זהו ממצא מעניין מאד, מכיוון שהוא מראה בפרמטרים אובייקטיבים מדידים, שוני בין הביצוע של מוזיקה מוקלטת באולפן לבין הביצוע בהופעה חיה, באינטראקציה עם מאזינים.

תופעה דומה של התאמה הדדית של קצבי נשימה וקצבי נגינה זוהתה גם אצל נגנים שמנגנים יחד, כלהקה. לכן, ניתן להשליך את ההבדל הזה בביצוע גם על סיטואציה של להקה על במה, לעומת אותה להקה באולפן, שבו יכול כל אחד מהנגנים להיות מוקלט באופן עצמאי או מול נגינת רקע מוקלטת.

עכשיו כולם ביחד

מחקר נוסף מהסוג שתואר לעיל בדק את הקשר בין המוזיקה שנוגנה לבין קצב הנשימה של המאזין וקצב מחיאות הכפיים. נמצא שקצב הנשימה הסתנכרן עם מחיאות הכפיים, ושניהם יחד הקדימו את המקצב המוזיקלי – כלומר, המאזין ניחש מה עומד להיות מנוגן, ומחא כפיים בהתאמה לקראת הופעת הצליל המוזיקלי. שינוי בדינמיקה של הקטע המנוגן (קטע מוזיקלי שבו משתנה המקצב למשל) הביא לשגיאת סנכרון זמנית עד ששני המקצבים – המוזיקלי והפיזיולוגי – שוב התקרבו זה לזה. לטענת החוקרים (פוג'י, יממוטו ומיאקה), מנגנון משוב מסוג זה עשוי להוות את בסיסה של תחושת ה"ביחד" שמלווה קהל של מאזינים בקונצרט.

מעניין מאד הדמיון שבין טענה זו של החוקרים לטענה שמביא, מתחום אחר לגמרי, טוד קצ'טה. קצ'טה חקר את טקסי התיפוף והריקוד בגמביה, והוא מזהה מקומות שבהן יש שנוי סדר (קצב) מכוון, שמכניס לתוך ההופעה "כאוטיות מאורגנת" – בהמשך, המשתתפים מסתנכרנים בחזרה לתוך מקצב, כאשר תהליך ההסתנכרנות הזה מכניס אותם למוטיבציה ותחושת התעלות. קצ'טה מזהה בתחושה הזאת התפתחות של קומוניטס (communitas) ספונטניות. ("קומוניטס" הוא מושג שטבע האנתרופולוג ויקטור טרנר בהתייחסו לתחושת האחווה, השותפות והשוויון בין בני אדם שנוצרת במהלך טקסי מעבר בחברה).

המחקרים הללו הם ראשוניים, מהשנים האחרונות, אבל הם מצביעים על אפשרות שאלמנט ה"טקס" בהופעה החיה פועל על המאזינים באופן חברתי, בפרמטרים אובייקטיביים. כלומר, עצם שינויי המקצב ותהליך ההסתנכרנות של המערכת הפיזיולוגית (מערכת הנשימה היא מערכת לא רצונית, אשר מושפעת מהפעילות שאנו מבצעים) מובילים לתחושת שיתוף אובייקטיבית – וזאת, מעבר לפרמטרים חברתיים של הסיטואציה, כגון: "כולנו כאן כי אנחנו אוהבים את האמן הזה". אותם פרמטרים חברתיים באים לידי ביטוי גם ברמת הפרט. כמו למשל, התחושה שיוצאים מהבית למקום של 'התרחשות' כדי לראות הופעה, היציאה היא לרוב בליווי של חברים, הקרבה הפיזית לאמן נערץ וכו'.

אקוסטיקה וצליל

הסביבה האקוסטית של האולם משפיעה על הטון המוזיקלי. האקוסטיקה, צבע הצליל, ההחזרות מכיוונים שונים, כולם משפיעים על האופן שבו המוזיקה נשמעת לקהל. יש אולמות שידועים באקוסטיקה הטובה־במיוחד שלהם. כך למשל המדיסון סקוור גרדן בניו־יורק (להופעות רוק) והרויאל אלברט הול בלונדון (לתזמורת סימפונית). אגב, אקוסטיקה, כך מסתבר, עשויה להשתנות עם הזמן: הרויאל אלברט הול היה מפורסם במשך שנים באקוסטיקה המופלאה שלו. כשבדקו מהנדסי אקוסטיקה את הארכיטקטורה הותיקה, הסתבר שהאולם, שנבנה במאה התשע־עשרה, התאים מאד לתלבושות בתקופה הויקטוריאנית – עתירות בד ובולעות צליל. הבגדים המודרניים הכתיבו שינויים, והמבנה הפנימי של האולם שונה בהתאמה.

במערכות סראונד ניתן לנסות לחקות אופי אקוסטי של סוגי אולמות שונים, אבל לרוב התוצאה המתקבלת בבית אינה יכולה להתחרות בדבר האמיתי. האלגוריתמים הפסיכו־אקוסטיים ליצירת סביבות צליל שונות מניחים מקורות צליל היקפי מיטביים, אבל הצבת הרמקולים בבית מוגבלת על ידי המבנה הפיזי של החדר והאקוסטיקה שלו: האם אפשר לשים רמקולים מאחורי המאזין? האם יש ריפוד עשיר או רהיטי מתכת? האם יש שטיח, ואם כן איזה שטיח? וכך הלאה. גם איכות הצליל המופק במערכת שמע, משובחת ככל שתהיה (אנלוגית, דיגיטלית ברזולוציה גבוהה) עדיין לא יכולה לדמות עוגב כנסייתי בחלל הסלון הביתי.

הקלטות בהופעה – בין תיעוד האירוע לבין הביצוע האידיאלי

בתקליט ההופעה של פיטר גבריאל משנת 1983, הוא כותב בשם המפיקים: "למרות שהאלבום הזה מורכב מארבע הופעות בארצות הברית, כמה הקלטות נוספות נעשו במקום שאינו מאד מרוחק מביתו של האמן. המינוח המקובל של התהליך הזה הוא 'רמאות'. נעשה מאמץ לשמור על המהות של ההופעות כולל 'חוסר המושלמות האנושית'." אותה 'רמאות' שגבריאל מתייחס אליה, עומדת פעמים רבות בין הניסיון לתעד הופעה חיה באופן נאמן ככל האפשר למציאות, לבין הניסיון להוציא לאור ביצוע 'טוב יותר'.

בהקלטות של תזמורת סימפונית נעשה בדרך כלל שימוש במיקרופונים רבים, מה שמאפשר לכל כלי להישמע, ולמהנדס ההקלטות לעצב את הצליל של הכלי בצורה מיטבית. טכניקות מקובלות אחרות הן לבחור את הביצוע הטוב ביותר לכל משפט מוזיקלי מבין מספר ביצועים, למחוק סימני עייפות ומתח פיזיולוגי, להכניס שקט במקומות שבהם יש רעש ותנועה, וליצר גרסה אידיאלית של הביצוע שבפועל לא התקיים מעולם.

קיימת גם גישת מיעוט שגורסת שיש להקליט תזמורת תוך שימוש במספר מוגבל של מיקרופונים על מנת לשחזר למאזין את הצליל כפי שהוא באולם. הבעיה היא שאוזנם של המאזינים כבר התרגלה לצליל 'המשודרג' המקובל בהקלטות מרובות מיקרופונים, ולכן הקלטות מהסוג השני נשמעות כאילו הן פחות טובות.

פרדריק מוהן ליוה במשך שנה את תהליך ההפקה של דיסק מוזיקת הקרנבל הברזילאי. מוזיקת הסמבה בקרנבל היא דוגמא מובהקת של אירוע מוזיקלי שהוא חלק מחוויה שלמה שבה האלמנט החזותי חשוב לפחות כמו הרקע המוזיקלי. (המאמר של מוהן עומד לראות אור בסוף השנה בספר Wired for Sound – אסופה של מחקרים אתנו־מוזיקליים על טכנולוגיות הקלטה והפקה, תודתי נתונה לו על שהעביר לי עותק מוקדם של החומר לצורך כתיבת מאמר זה).

במהלך הקלטת הדיסק חזרו המפיקים שוב ושוב בפני הנגנים על המשפט – "הדיסק הוא לא השדרה" (הכוונה לשדרה שבה עובר ומתרחש הקרנבל) – דהיינו, מה שקורה בדיסק, לא חייב להיות ייצוג מדויק של מה ששומעים במהלך הקרנבל. המפיקים תפשו את תפקידם כמייצרי מוצר שניתן למכור ולשווק, בעוד שראשי בתי־הספר לסמבה ראו את עצמם כאחראים לאירוע שהוא קהילתי באופיו, בשילוב חברי הקהילה והצופים.

המפיקים טענו שהם שואפים לצליל "נקי" ותיארו את הצליל במהלך הקרנבל כ"מלוכלך" ואת השירה כצעקות. הם ראו לעצמם תפקיד לשמש כחיץ בין האגו המפותח של מנצחי התיפוף בבתי־הספר לסמבה, לבין מה שהקהל מבקש לשמוע בתקליט – צליל נקי, שירה ברורה וכו'.
תיפוף

תיפוף (צילום אילוסטרציה)


בהרצאה שהוזכרה לעיל, במרכז למוזיקה בירושלים, הציגה סוזן טומס את השאלה הבאה: "האם התקליט האידיאלי מונע מהמאזינים את תחושת הכוח שבמוזיקה בהופעה, היכן שתנודות צליל משפיעות בפועל על גופם, והם יכולים להשתתף, ובמידה מסוימת ליצור את האווירה של האירוע?"

המחקרים שצוטטו כאן לגבי ההיזון החוזר טרם נערכו אז, אבל טומס, מוזיקאית מנוסה, כבר ידעה לעמוד על הנקודה באופן אינטואיטיבי: המאזינים מושפעים בגופם, הם משתתפים, ובמידה מסוימת יוצרים את האווירה של האירוע. ככל שההקלטה בהופעה החיה 'מטופלת' יותר באולפן, אובד האלמנט הזה.

בשנת 1963, התקשה המפיק ג'ורג'יו גומלסקי להעביר את האיכות המוזיקלית של להקת ה-Yardbirds לתקליט אולפן. במקום זאת, הוא החליט להקליט אותם בהופעה חיה. Five Live Yardbirds הפך לאחת מאבני הדרך של התקופה. אלבום אחר של ה-Yardbirds בהופעה משנת 1968, 'טופל' על ידי חברת התקליטים וחברי הלהקה, שהזדעזעו מהתוצאה, אסרו על הפצתו.

באותה שנה (1968), יצא גם אלבומם הראשון של MC5. גם הם התקשו להעביר את האנרגיות של המוסיקה שלהם להקלטת אולפן, ובחרו להקליט את אלבומם הראשון דווקא בהופעה חיה. התוצאה שהתקבלה – Kick out the Jams – נחשבת עד היום לנכס צאן ברזל של הפאנק־רוק לדורותיו.

מאז ועד היום מתקיימת גם תעשייה לא מבוטלת של בוטלגים (הקלטות קהל לא רשמיות בהופעה חיה), ולא בכדי: הקלטות הקהל משמרות את הביצוע הייחודי של האמן באותו ערב – זה שנוצר בעקבות הנכונות לקחת סיכונים, את הצליל הייחודי של אולם ההופעות, ואת אותם אלמנטים של ההיזון החוזר (אמן־קהל־אמן, בין הנגנים על הבמה, מחיאות כפיים) בדיוק כפי שנשמעו בהופעה. העובדה שלאמן או לחברת התקליטים אין נגיעה בתהליך ההפקה של הבוטלג. יוצרת תיעוד אותנטי יותר של ההופעה.

מסגרת ההסתכלות

לא כל מה שהוצג כאן מתאים במידה שווה לכל סוגי המוזיקה או לכל הסוגים של ההופעות החיות. בהופעה באצטדיון לדוגמה, קשה להניח שהאמן ממש רואה את הקהל באופן שמאפשר היזון חוזר של קצב הנשימה של המאזינים על האמן; מצד שני, דווקא באצטדיון, האלמנט הטקסי של תחושת ה'ביחד' עשוי לבלוט יותר מאשר בהופעה במקום קטן עם מעט קהל.

לרון היתה סיבה טובה להתאמץ, וגם לדיווה היתה סיבה טובה לסרב. מוזיקה בהופעה חיה היא חוויה אחרת לגמרי ממוזיקת אולפן, ורק בשנים האחרונות אנחנו מתחילים באמת להבין מדוע.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מוזיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מצוין! 269519
מאמר מרתק, בנושא שבו יצא לי להרהר לא מעט בתקופה האחרונה (אני גם מעין מוזיקאי בעצמי), ולמרות שאני מסכים עם הרבה מהדברים שהעלית כאן, קשה לי לגמרי להסכים עם המסקנה הסופית שלך.

קודם כל, אין ספק שלהופעה שמבוצעת טוב באקוסטיקה מתאימה יש אפקט חזק בהרבה על המאזין מאשר מוזיקה שנשמעת בתקליט. הסיבות לכך הן בעיקר טכניות - אקוסטיות וביולוגיות, כפי שהסברת יפה במאמר, אבל יש גם סיבה פסיכולוגית לעניין לדעתי: המופע החי, בגלל התנאים בו הוא מתרחש (הקהל פונה כולו אל הבמה, שמודגשת גם ברמה האקוסטית וגם ברמה הויזואלית) יוצר מצב בו תשומת הלב של הקהל מכוונת באופן מקסימלי אל האמן, והוא מצליח לספוג הרבה יותר ממה שהאמן מנסה להעביר. מוזיקה מוקלטת לרוב מושמעת בתנאים הרבה פחות סטריליים מבחינת תשמות הלב של המאזין, והמאזין לרוב לא מצליח לקלוט כמות פרטים כ"כ גדולה בשמיעה ראשונה.

ברם, לדעתי הייתרון הזה של ההופעה החיה הוא דווקא החיסרון הגדול ביותר שלה - הוא גורם לכך שקהל בסופו של דבר לא מצליח לקלוט כמות גדולה מאד של פרטים בהתפתחות המוזיקלית שלרוב נקלטים רק לאחר כמה שמיעות בהקלטה, ולעיתים מפספס לחלוטין את ההגיון הפנימי של המוזיקה ונתפס רק למאפיינים החיצוניים. יצירות רבות מהמוזיקה הקלאסית של המאה ה20, לדוגמא, הובנו טוב ע"י הקהל רק כאשר הוא הצליח להאזין להם פעמים רבות לאחר מכן בהקלטות - אי אפשר היה להבין את העומק של המוזיקה רק משמיעה אחת, והאסתטיקה החיצונית לעיתים מרתיעה את מי שמאזין לה בפעם הראשונה.

במוזיקה הקלה החשיבות של מוזיקה מוקלטת אפילו יותר גדולה לטעמי. נכון, להופעות החיות היתה חשיבות, אבל הצורך להסתמך על הגברה חדשה בכל אולם גרמו לכך שהמוזיקה הקלה, המבוססת על כלים חשמליים, עדיין לא הגיעה לרמת הניואנסים בדינמיקה שקיימת במוזיקה קלאסית (שם מנצח יכול להבליט כלים שונים באופן חופשי יחסית). כמובן שעם התפתחות האפקטים המשוכללים יותר לגיטרה והסינטיסייזרים החדשים הגיעה גם שליטה גדולה יותר של הלהקה על הדינמיקה והצליל שמופק, אך עדיין יש צורך בהתפשרות על ניואנסים, שרק באולפן אפשר להבליט אותם.

חשוב לשים לב גם שהמוזיקה הקלה היא באופן כמעט מוחלט מוזיקה שהגיעה למיצוי באלבומים. נכון, יש הופעות של להקות מסוימות שנודעו יותר מהאחרות, אך רוב הקנון של הז'אנר מגיע דווקא ממוזיקה שהוקלטה באולפן, בתנאים סטריליים לחלוטין עם הקפדה מוחלטת על פרטים. בסופו של דבר, אני חושב שכאן נמצאת דווקא הגדולה של המוזיקה הזאת: המלחינים הקלאסיים הגדולים חלמו כנראה כל חייהם על מצב בו יוכלו לתעד את הרעיונות שלהם באופן מוחשי וקבוע, והתווים היו רק כלי עזר שהעביר הרבה מהוראות הביצוע באופן מופשט ולא מדויק - עד היום יש וויכוחים בין מנצחים על המשמעות המדויקת של מונחים כמו "פורטה" (לנגן חזק) או "אלגרו" (לנגן מהר), ומאד קשה לדעת בדיוק למה המלחין התכוון. יש לי גם הרגשה שאם מלחינים קלאסיים היו יודעים שכל תו שנכתב לכלי כלשהו הולך להישמע באופן הברור ביותר, לא היה להם את הצורך לכתוב לתזמורות גדולות כ"כ, ורוב המוזיקה היתה נכתבת להרכבים קטנים יותר שהיו מעבירים את הרעיונות המוזיקליים באופן חד ומדויק הרבה יותר מאשר תזמורת סימפונית גדולה.

אני רוצה גם להתייחס לסיום לדוגמא שנתת, על לד זפלין. ראיתי כמה הופעות של ההרכב המדובר, ולמרות שאני חושב שבהופעות האלו אפשר לראות כמה שלהרכב היתה דינמיקה מיוחדת ויכולת טכנית מאד גבוהה, אני לא ממש מוצא הצדקה מוזיקלית לסולואים הבלוזיים שג'ימי פייג' מאלתר לאורך 20 דקות, והלהקה נשמעת לי הרבה יותר טובה ומדויקת באלבומי האולפן. אני חושב שדווקא הפומפוזיות המיותרת של ההופעה החיה במקרה הזה באה לשרת בעיקר צורך תדמיתי ואווירתי, ולא ממש צורך מוזיקלי כלשהו. היו דווקא להקות אחרות שביצעו ניסויים מעניינים יותר ביצירת מוזיקה בהופעה, כמו קינג קרימזון של שנות ה70, אבל בסופו של דבר כשמאזינים להקלטות האלו (וגם להקלטות של רוב ההופעות של הרכבים מהמוזיקה הקלה) מקבלים לרוב משהו באיכות בינונית שמתאים יותר לאספנים ומעריצים מאשר למאזינים רגילים שרק רוצים לחוות את המוזיקה באופן אופטימלי. נכון, הרבה פעמים קורים דברים מוזיקלים נהדרים בהופעות שאי אפשר להעביר לתקליט, אבל את העיקר המוזיקלי אפשר בהחלט להעביר, והרכב שלא מצליח לעשות את ההעברה הזאת נכשל בעיני.

לסיום, אני רוצה רק להוסיף שבתחום הג'אז בהחלט קיימת התייחסות הרבה יותר רצינית למושג ההופעות מאשר במוזיקה הקלה, כיוון שבז'אנר הזה חלק גדול מהמוזיקה מבוסס על אילתור. אני באופן אישי תמיד העדפתי לשמוע את הג'אז שלי כתוב, מאורגן ומבוצע באופן מושלם (כמו אצל צ'יק קוריאה, נניח), כך שמעולם לא הסכמתי לחלוטין עם הגישה הזאת, אבל במקרה הזה באמת יש לה הצדקה מסוימת. במקרה של המוזיקה הקלאסית והמוזיקה הקלה, אני בהחלט לא בטוח.

אייל.
מצוין! 269554
באיזו הקלטה צ'יק קוריאה עושה ג'אז "כתוב, מאורגן ומבוצע באופן מושלם"?
מצוין! 269589
the leprechaun, לדוגמא. אלבום שרובו הגדול כתוב כמעט לחלוטין, למעט כמה סולואים קטנים שמסתובבים מדי פעם.
הקלטות מהופעות 269523
מאמר מעניין.

יש סיבה פשוטה לכך שאומנים לא מרוצים מהקלטות מהופעות: אובדן הכנסות. מעבר לכך, אין דין הקלטת הופעה חיה כהקלטת אולפן מבושלת וערוכה, וחבל שהמאמר מערבב בין השניים.
רון קולטון היה גם המורה שלי 269593
ומורה נהדר הוא היה.
סתם נחמד להיזכר.
רדיו בעידן ה - 3 MP 269842
סקירה מצויינת- יפה ומקיפה (אם כי לא כל כך מעמיקה). אנ חושב שתארת באופן מושכל דברים שהם מוכרים אינטואיטיבית לרוב חובבי המוסיקה. מיעוט התגובות מעיד על כך שפשוט התייחסת לכל ההיבטים של האזנה למוסיקה מוקלטת באולפן, בהופעה והאזנה למוסיקה בהופעה: החוויה האישית ויזואלית , התקשורת, הריגוש בהליכה להופעה, הציפיה לאיך יהיה , התקשורת עם האומן וההבטים הטכניים של אקוסטיקה והקלטה.

לדעתי, דבר דומה קורה בהאזנה לרדיו. אני גיליתי את הרדיו כשעוד היתה תחנת רדיו טובה ששידרה מוסיקה ורחש של גלי ים, עם ג'יגלים נחמדים, שדרנים בריטים ומוסיקה מגוונת. וזה היה מזמן - לפני עידן המסחור של הרדיו האיזורי.

בהאזנה לרדיו (גם למוסיקה מוכרת פחות) יש גורם של ציפיה, של דיאלוג עם המגיש, והתאמה של המוסיקה לאירועי היום מזג האויר וכו- כלומר מתקיימת תקשורת.

בהופעות התקשורת הדדית ובשידור רדיו חד כיוונית ומוגבלת ולמרות זאת אנשים בעלי ספריות של אלפי תקליטים, ומאות שירים ב-MP3 על המחשב עדיין שומעים מוסיקה ברדיו.
אופן ההקלטה 270162
נקודה שאינה באה לידי ביטוי של ממש במאמר היא *אופן* ההקלטה באולפן ובהופעה החיה, וזאת ללא קשר למספר המיקרופונים בכל אחת מהשתיים. קיימות שתי שיטות עיקריות:
א. הקלטת שני ערוצים (Two Track): כל המיקרופונים ומקורות הצליל האחרים מחוברים למיקסר. פלט המיקסר הוא שני ערוצים (כלומר סטראו - ימין ושמאל), והוא מוקלט ע"ג סליל או אמצעי הקלטה דיגיטלי. לפני ההופעה/ההקלטה מכוונים את המיקסר כך שעוצמות הכלים השונים יתאימו (ועוד פרמטרים, כגון EQ, קומפרסורים ואפקטים), ומה שמוקלט הוא למעשה המוצר המוגמר. אפשר לשפר את איכות ההקלטה (Mastering), אבל לא שום דבר מעבר לזה - לא ניתן לתקן שגיאות או לשנות תפקידים.
ב. הקלטת ערוצים מלאה: כאן זוכה כל כלי נגינה לערוץ נפרד משלו, המוקדש לו בלבד. במקרה זה מבצעים לפני ההופעה כוונון בסיסי המיועד רק לוודא שכל כלי יוקלט כהלכה, אך ללא כל שילוב בין הכלים או אפקטים. לאחר ההופעה/ההקלטה לוקחים את כל הערוצים לאולפן המיקס (בשמו העברי - "בישול") ושם, לאחר מעשה, משלבים בין הכלים השונים. בשיטה זו ניתן לערוך כל ערוץ בנפרד, לסלק שגיאות, לשנות תפקידים, להקליט מחדש חלק מהכלים וכו'.
מה שחשוב להבהיר הוא שניתן להשתמש *בשתי* השיטות גם באולפן וגם בהקלטת הופעה חיה. למשל, רוב ההקלטות של צ'יק קוריאה שהוזכר כאן אמנם נעשו באולפן, אך דוקא בשיטה א'. לעומת זאת, בתחום המוסיקה הפופולרית כיום כמעט לא תמצאו הקלטת הופעה חיה שבוצעה בשיטה זו. לכן חלק מהדוגמאות שהובאו במאמר כלל לא רלוונטיות - בשנות השישים אי אפשר היה להקליט בשיטה ב' בהופעה חיה, כיוון שהטכנולוגיה לא היתה קיימת עדיין.
אופן ההקלטה 270167
בשנות השישים אי אפשר היה להקליט בשיטה ב' בהופעה חיה, כיוון שהטכנולוגיה לא היתה קיימת עדיין? נשמע לי קצת מופרך. אולי לא היתה נוחה לשימוש, אולי לא היתה זולה במיוחד, אבל טכנית, מה מנע מהSoundman הקדמון להציב 20 מיקרופונים על הבמה, לחבר כל אחד מהמיקרופונים הנ"ל לטייפ סלילים נפרד, לגרור את 20 הטייפים לאולפן ולערוך שם את ההקלטות?
אופן ההקלטה 270177
רגע, לי היתה תמונה אחרת בראש: כדי להימנע מ crosstalkבין הכלים, יושב כל נגן בתא נפרד, מבודד, עם מיקרופון פרטי שלא קולט את הכלים האחרים, והוא שומע את כל האחרים דרך אוזניות. נדמה לי שהרבה זמרים משתמשים בשיטה הזאת, אז למה לא נגנים?

דיסקליימר: אין לי מושג במוסיקה, לא בצדדים הטכניים ולא בצדדים האמנותיים.
כי לא היתה דרך לסנכרן את הטייפים. 270214
וכמובן, כי גם אם מישהו היה מצליח לעשות זאת, בתנאים ההם, הרי שזה היה לא כלכלי להפליא. היום יש מכשירי הקלטה רב ערוציים שיכולים להכנס, פיזית, לכיס מכנסיים ממוצע. מכשיר הקלטה דו ערוצי רגיל בשנות השישים, לעומת זאת, דרש כמה גברים חסונים, אם לא מנוף.
כי לא היתה דרך לסנכרן את הטייפים. 270216
אני מניח שסינכרון (סביר) של הטייפים אפשרי כמו ש(היה?) נהוג לסנכרן פס קול בקולנוע, באמצעות אות סינכרון פרימיטיבי בתחילת הסרט.
אבל כמו שאמרנו, הבעיה היתה יותר לוגיסטית מטכנולוגית.
כי לא היתה דרך לסנכרן את הטייפים. 270320
גם בשנות השישים היו מכשירי הקלטה רב ערוציים.
לסנכרן כמה מכשירים, בטכנולוגיה של אז, אי אפשר, בוודאי לא יותר מדקה או שתיים.
מכשירי ההקלטה הרב-ערוציים של שנות השישים 270375
כללו לא יותר מארבעה ערוצים. ממש לא מספיק לשימוש הגיוני בשיטה ב' כפי שתוארה בהודעתי מלמעלה.
וסינכרון מדויק של כמות גדולה של מכשירים פשוט לא היה אפשרי. לכן, אגב, היו משתמשים הרבה בתהליך שנקרא Mix-Down: מקליטים (באולפן) ארבעה ערוצים, ממזגים אותם לכלל ערוץ אחד, מקליטים עוד שניים-שלושה ערוצים, ממזגים הכל לכלל ערוץ אחד, וכו' וכו' וכו'. בהקלטות סטראו, כמובן, עשו את המיזוג לשני ערוצים ולא לאחד. שיטה מייגעת ואיומה, אבל כך הקליטו הביטלס.
מכשירי ההקלטה הרב-ערוציים של שנות השישים 270376
אם תרצה לדייק, מכשירי ההקלטה של תחילת שנות השישים היו דו ערוציים למונו (מה שאפשר הקלטה של הליווי בנפרד מהשירה למשל), אחרי זה תלת ערוציים, ארבע ערוציים (הביטלס הקליטו את סרג'נט פפר על כזה) ושמונה ערוציים (הי ג'וד למשל). בהתחשב בעובדה שהציוד באנגליה היה מיושן יחסית לציוד בארה''ב, סביר להניח שהשמונה ערוציים הופיעו כבר בשישים ושבע, אם לא לפני כן.
קשה לי להאמין שהיה ציוד שכזה בשימוש פעיל 270391
ב-‏1967, אבל, אם לחזור לדיון המקורי, הרי שגם עם שמונה ערוצים קשה מאד לעבוד בהקלטה רב ערוצית אמיתית כפי שתוארה בהודעתי למעלה. המספר הסביר הנמוך ביותר להקלטה כזו, בלהקת רוק/פופ ממוצעת בת ארבעה חברים, הוא 12-16 (אם נניח 7-9 ערוצים לתופים, אחד לבס, אחד לגיטרה, שניים לקלידים, ועוד כמה לשירה ולקולות).
קשה לי להאמין שהיה ציוד שכזה בשימוש פעיל 270401
דומני שעם שמונה ערוצים אפשר ליצור הקלטה טובה עם הרבה מאוד שליטה על הסאונד האינדיווידואלי, זה כל כך רחוק, במיוחד בהתחשב בעובדה שממילא יש המון נזילות מערוץ לערוץ בתנאי הופעה חיה.
הקלטה טובה - 270417
כן (אך כזו ניתן להשיג גם עם שני ערוצים). שליטה טובה? לא ממש. לא כשאתה צריך להקדיש 2-4 ערוצים למערכת תופים, ולמזג בס וגיטרה באותו ערוץ, נניח.
על מנת להבהיר, שליטה טובה, לשיטתי, היא האפשרות, *לאחר מעשה*, להשמת אפקטים שונים על כל כלי נגינה בנפרד, ביניהם בסיסיים כ-EQ וקומפרסור, מורכבים כרוורב ודיליי, ושאר ירקות, וכן לערוך ולתקן שגיאות נגינה של כל כלי בנפרד, כאשר אל מערכת התופים מתייחסים כאל שישה (או יותר) כלים שונים. כל מצב בו לא קיימות האפשרויות הללו במלואן *אינו* "שליטה טובה".

עניין הנזילות לא ממש רלוונטי, לטעמי, כיוון שקיימות הרבה דרכים להתגבר עליו, החל בבחירת המיקרופונים ובהצבתם וכלה בטריקים אולפניים.
יש לציין שבאולפן של סרג'נט פפר 312233
היה כבר מכשיר הקלטה עם יותר מ-‏4 ערוצים בעת הקלטות האלבום, אך הם לא השתמשו בו, כי הוא היה חדש ואף אחד לא ידע לתפעל אותו.
כי לא היתה דרך לסנכרן את הטייפים. 270804
הסינכרון במכונות הקלטה רב ערוציות נעשה ע"י שימוש בראש אחד להקלטה והשמעה. כך לא נוצר הפרש זמנים בגלל המיקום על סרט ההקלטה. ההפרש האלקטרוני עקב פועלת מגברים ומתנדים זניח מאחר והוא מתחת לתחום הגילוי של מרבית מכשירי המדידה המקובלים.

הסינכרון עם קלאפ לתמונה וצליל הוכיח עצמו כשיטה יעילה ולמיטב ידיעתי עדיין שימושי.

גם כאשר הופעה הוקלטה בשני טייפים נפרדים הסינכרון פשוט:
מקליטים את שני הערוצים לטייפ שלישי סטראופוני.
כי לא היתה דרך לסנכרן את הטייפים. 274408
1. מאמר מרתק ומעניין

2. את ההקלטה הרב-ערוצית המציא האדון המכובד העונה
לשם; לס פול. חלקכם מכיר את השם מהגיטרה המפורסמת
ביותר בעולם כנראה - אחרי הסטראטוקסטר.
(לס פול היה בעצמו גיטריסט)

באשר לתקופה שבה הוא המציא את הטייפ הרב-ערוצי,
תאלצו להיוועץ בחביב הקהל - גוגל.

><>

מאמר מרתק. נהניתי מאד לקרוא 270194
נשים רגע את הסאונד בצד, אני חושב שהאפקט האמיתי של הופעה חיה הוא דווקא זה הפסיכולוגי.
את אותה היווצרות ''קומוניטאס'' במוזיקה שבטית אפשר לחוות היום בנקל בהופעות בלוז וברייבים ובשני המקרים קשה מאד לשחזר את החוויה בבית.
הבעיה מתחדדת כשמדברים על מוזיקת רוק ופופ שברוב המקרים נוצרת בתוך אולפן ההקלטות ושההופעות בהרבה מקרים מתיימרות לשחזר את הצליל האולפני, דווקא. כאן, לדעתי, קיימים גורמים אחרים, לאו דווקא מוזיקליים גרידא, שמייצרים את החוויה - החל מג'סטות במה וכלה במניפולציות רגשיות על הקהל. כך או כך, הריגוש בהופעת רוק ממוצעת מוזג בטכניקות שלא שונות בהרבה מאלה שמאפיינות נאומי כיכרות או מטיפים אוונגליסטים והקשר המוזיקלי הוא שולי למדי.
וואלה לא יודע 270985
ווחיאת עיוני.לא יודע מדוע.
תפרן עני אני.אין לי כסף לתקליטורים או קלטות,קל וחומר להופעות חיות.כל שיש לי הוא רדיו.כך שאת ההבחנה המתפרסמת במאמר על הדקויות המוסיקליות לא תדע אזני האנלוגית והעניה לעשות.
מכל מקום תודה על המאמר שהאיר את אזניי.
שמיעת מוזיקה 272501
הנאה ממוזיקה נובעת ממכלול של דברים שהמקשר ביניהם הוא גם מזל. חוץ מהאיכות של הנגינה והזמרה צריכה להיות גם מוכנות של השומעים. את מיטב הצמרמורות שגרמה לי מוזיקה שמעתי גם ממקלט רדיו מיושן וחורקני בשנות ה- 60. פעם זאת היתה מוזיקה של באך שפשוט שמעתי אותה מהגב שלי. פעם אחרת היתה בקונצ'רטו השלישי לפסנתר של בטהובן באולם ימקא הישן והטוב ופעם על גבי דיסק בחדר שלי בבית. אם אתה במתח קשה לך להנות גם באולם המושך ביותר אבל היתרון של האולם הוא שאתה מפנה את עצמך מכל טרדות היומיום ואז יש סיכוי טוב יותר למוזיקה להכנס לתוכך. אתם מוזמנים לקונצרטים שלנו, ברח' האדמור משקלוב 24, הר-נוף בירושלים. פעם היינו קהל מעורב, דתיים וחילוניים, בעיצומה של האינתיפאדה, והרגשתי לכמה דקות שאני בבועה של יופי וחסד ונדיבות. ושהעולם יכול להיות גם אחרת, לא רק רע. גם מחר, יום שני, יש קונצרט. בשעה 8 בערב. אתם מוזמנים.
כמעט נכון 275431
כתבה נחמדה.
אבל לא מדויקת,היום בעידן המחשב ההופעות החיות הן לא בידוק חיות.
תופים שמפעלים טריגרים ומה שהקהל בעצם שומע זה דגימה של התופים של פינק פלויד למשל...
טריגרים של סאטנד שיושבים ב mpc....
הרמוניות שיוצאות מהמודול של הקלידן.
קומפרסורים,אפקטים,הרמוניזרים יו ניימ איט....

בהופעה יש לא רק את הפן המוזיקלי אלה המון מן הפן הויזואלי.
התאורה היום בהופעות היא פשוט משהו בילתי יאמן.
וכמובן ששום מערכת ביתית לא יכולה לחקות 6-8 סאבים של eaw שעושים נעים בבטן...
שכחתי לציין את Peral jam 275436
שמקליטים כמעט כל הופעה חיה שלהם.
כמה שעות לאחר ההופעה כבר ניתן להשיג את ההופעה כמו שהיא. או לחכות כחודש ואז היא יוצאת כמו כל דיסק לאחר מאסטרינג.

ny אני סאונדמן Live ומה שהכי נפוץ היום זה כדלקמן:

לשים active spliter box (http://www.whirlwindusa.com/i1/as8x4.jpg) ואז לשלוח משם את הסיגנלים מהבמה לפרו טולס( http://www.protools.com/),והטכנאי בעצם עושה מה שהוא רוצה ולא תלוי במה שקורה במיקסר פרונט.
השיטה השניה היא להוציא סיגנל מהדירקט אווט של המיקסר פרונט למכשיר הקלטה מבוסס - הארד דיסק(http://www.fostexinternational.com/docs/products/d24...) או לכמה מכשירי הקלטה מבוססי dat ואז מתבצע מיקס באולפן שבו מנקים ומוסיפים.

ההופעות היחידות שאינן זוכות לטיפול הם בוטלגים של הטכנאים עצמם(הקלטה מהמטריקס של המיקסר למיני דיסק למשל)
או הקלטות של הקהל עצמו.

לדוגמא טובה של הקלטה שכן עברה טיפול אולפני ועדיין נשמעת מצוין ואוטנטית לחלוטין הטו אוזן ל porcupine tree - coma divine

לילה טוב
281363
שלום, אני חושב שלשמוע מוזיקה באולפן זה לא פחות כיף מלשמוע מוזיקה בהופעה, וכשאתה בהופעה, לדעתי לפחות, פחות נוח לך, וכשאתה באולפן, אתה יכול להתרכז במוזיקה עצמה.
הופעות חיות גם נושמות 293820
הכוח בהופעה חיה הוא ''הביחד'', של האנשים בקהל, ושל האומן עם הקהל. האינטרקציה הזאת לאורך המופע היא שמשלהבת את היצרים ומקפיצה את ההתלהבות לשיאים חדשים. הקרבה הפיזית, והמנטלית (כולנו אוהבים את האומן המבצע),יוצרת אחידות בקהל והרגשת שותפות בחוויה אינטימית קבוצתית, שעושה את ההופע למאורע רוחני כמעט.
השפעות פיזיות ופסיכולוגיות של צליל 295107
רק אוסיף קצת מידע לגבי השפעות הצלילים על קהל בהופעה חיה
:
בעוצמה של 90 דציבל, תתכן ממש הרגשת ריחוף ושכרון עקב השפעת לחץ גלי הקול על הוזל באוזן הפנימית. הנאדון מלא בנוזל (אנדולימפה), מגיב לכוח הכבידה, ומעביר מידע למוח על מצב הראש.

לתדרים נמוכים (סאב הרמוניים), ישנה השפעה הלוצינוגנית, דבר המעצים את החוויה.
באלבומים מוקלטים אין תדרים סאב הרמוניים, למערכת שמע נורמאלית אין יכולת להפיק אותם ובהקשר זה הינם תופעה אקוסטית (ויברציות של האדמה,מבנים,גלים עומדים).
מכיוון שכך, גם אנשים בדיסקוטק יזכו לאותן חוויות למרות שהמוסיקה (?) הינה מוקלטת לרוב.

ובל נשכח אלכוהולים,קאנבידים ושאר ירקות :)
היום מוכרים עם הרבה מערכות שמע 299091
רמקול גדול וחמוד שנקרא "Sub-Woofer", והנה לך כל התדרים הנמוכים שאתה רוצה. ואלכוהול ושאר ירקות מוכרים במכולת.
היום מוכרים עם הרבה מערכות שמע 299092
אבל האם התדרים הנמוכים מופיעים מלכתחילה בהקלטה?
אם מי שעשה את המיקס יודע מה הוא עושה: 299093
כן.
ולמעשה, גם ברוב המקרים שהוא לא.
תודה 299096
מה שנכון נכון ! 299627
אמת בדבריך, בעיית ניסוח עקב השעה, האלכוהול והירקות.
אבל מספיק עם התירוצים, קצת עובדות ותיקוני ניסוח.
אמת היא שגם חליל פיקולו יפיק תדרים סאב הרמונים (סדרת הרמוניות מתחת לגל המקור), והללו לא יזדקקו לסאב וופר על מנת שישמעו.
כל מה שנותר הוא להחליף סאב הרמוניים "בסאב סוניים" או "אינפרה סוניים" (מתחת ל20HZ ) והכל יבוא על מקומו בשלום.
הידעת שנטייה של רוחות רפאים להופיע בטירות למיניהן נחקרה רבות ונמצא שברוב האתרים האהובים עליהן התקימו תנאים אקוסטים שאפשרו גלים עומדים בתדרים נמוכים מאד?
תתפלא, אבל גם אם אתה אודיופיל מדופלם, הסאב שלך רחוק מלהשמיע תדרים נמוכים באמת ורוב הסאבים מנחיתים קשות מתחת ל 35HZ .
בדיסקים שאתה מקשיב להם טכנאי המסטררינג (השלב הסופי לפני יצור )יחתוך לחלוטין את כל התדרים לעיתים עד 42HZ וזאת על מנת להגיע למקסימום עוצמה בתדרים השמיעים יותר.

דרך אגב, איפה המכולת הזאת ?

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים