שירה - דצמבר 2006 2699
שני שירים פרי עטה של מרב בר.

הפסיכולֹגית

כָּל שָׁבוּעַ בַּשָּׁעָה הַיְּעוּדָה
אֲנִי מִתְקַשֶּׁטֶת בִּפְרוֹיְד.
עוֹנֶדֶת לְצַוָּארִי תּוֹבָנוֹת זוֹלוֹת,
מְלַוָּה בִּצְחוֹק מְהַדְהֵד אֶת חָרְבוֹת יַלְדוּתִי.

לוּ רַק יָכֹלְתְּ לִרְאוֹת מִבַּעַד
אֶת זְרוֹעוֹתַי שְׁלוּחוֹת ,מִתְחַנְּנוֹת אֵלַיִךְ
וְיֵצֶר פְּרָאִי הוֹמֶה בִּי,
לְהִתְחַבֵּר לָךְ אֶל מַחְזוֹר הַדָּם.
לִינֹק מִמֵּךְ בְּתַאֲוָה וְזַעַם,
לִתְבֹּעַ אֶת עֶלְבּוֹנִי.
לִבְכּוֹת,
לְהַכְאִיב לָךְ ,
לְהָנִיחַ לֶחִי מִשְׁתּוֹקֶקֶת .
לַעֲצֹם עֵינַיִם,
לְהֵרָגַע,
לִקְרֹא לָךְ אִמָּא.


תמונה

חַיַּי הֵם בַּד יוּטָה גַּס,
אֲנִי מְצַיֶּרֶת אוֹתָם בִּמְשִׁיחוֹת צֶבַע עַזּוֹת.
מַכְתִּימָה אֶת הָרִצְפָּה,
יוֹצֵאת מֵהַקַּוִּים,
אָדֹם מִתְעַרְבֵּב בְּיָרֹק מִתְעַרְבֵּב בְּכָחֹל
בְּעַצְמִי מִתְעַרְבֵּב,
כְּמוֹ פֶּצַע פָּעוּר נוֹזֵל מִן הַדַּף.
וְאַתָּה בִּתְנוּעוֹת הַמִּכְחוֹל הַמֵּימִיּוֹת שֶׁלְּךָ,
מְרַחֵף כְּמוֹ פַּרְפַּר שֶׁל פַּסְטֶל
מֵעַל עֲרוּגוֹת גֵּאוֹמֶטְרִיּוֹת,
קַו נְקֻדָּה קַו נְקֻדָּה קַו נְקֻדָּה קַו
__ .__.__.__
בְּלִי דְּרָמוֹת, בְּלִי כְּתָמִים,
בְּלִי אָזְנַיִם כְּרוּתוֹת.

קישורים
השיר כתמונה
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "יצירות אמנות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

שירים יפים וחזקים. 423757
423759
תמהני אם ''משיחות צבע'' הוא שגיאת כתיב או אמצעי אומנותי.
423778
למה?
423784
כי כאמצעי אמנותי אני עוצר רגע וחושב מה היא באה לשרת, ואם זאת שגיאת כתיב אני יוצא די טמבל.
423786
אני לא מכיר הרבה אנשים שמושכים צבעים (האמת היא, שאני גם לא מכיר הרבה אנשים שדוחפים צבעים).
לעומת זאת אני מכיר מישהו שמושח צבעים.
423795
ככל הנראה ''משיכות מכחול'' בלבלו את דעתי, כך שיצאתי טמבל בלי קשר לכוונת המשוררת.
423797
שאלי את הדוד. "משיכות צבע" העלה 52 תוצאות, "משיחות צבע" 36.

קצת מעט מדי, בכל מקרה.
423801
משיחות/משיחות מכחול מופיעות ביחס דומה, אבל במספרים גדולים יותר.
423802
שאל את אמא, לא את הדוד. הדוד כידוע מביא את המצוי, לא בהכרח את הנכון. (מצד שני, אם אתה רוצה למשוך, מי אני שאמנע ממך‏1)

__
1 כל עוד זה לא מחשבון הבנק *שלי*.
423813
אמא, למרבה הצער, הפסיקה לענות לי על שאלות לפני כמה וכמה שנים.
423817
שאל את הגיונך, אם טרם אזל - אפשר, אמנם, למשוך צבע; אבל על הנייר/הבד, סביר יותר שמושחים אותו.
423827
הגיוני, שניה אחת לפני שאזל, הספיק כדי שאשגר את תגובה 423795 . חשבתי שזה בטח יגרום למישהי אושר רב, ואני שמח לראות שלא התבדיתי.
כשאמא חסרה (גם לי, אגב) 423822
אכן, משיכת המכחול וגם משיכת הקולמוס הן שבלבלו אותך, כנראה. שני הביטויים היו מקובלים למדי אצל הסופרים והמתרגמים העבריים עד לפני כ... הממ... 30-40 שנה, נניח. שני הביטויים נולדו, ככל הידוע, בזיקה לפסוק מספר שופטים (פרק ה', אא"ט. אם לא אתעצל, תיכף אבדוק), "ומזבולון מושכים בשבט סופר" (במקור זה בכתיב חסר, בלי הו"וים).

אשר למשיכ/חת צבע - כיום נעשה שימוש בשני הצירופים. שניהם אינם בדיוק בגדר שגיאות, אבל אני אישית, לפחות, מניחה שהשניים, ובייחוד ה"משי*כ*ה" של הצבע - מופיעים יותר ברשת מאשר במקורות מודפסים, העוברים תהליך מוקפד יותר של בדיקה והגהה. אני מצטרפת לגלילי ולאלמוני/ת, במחשבה שיש משהו יותר סביר והגיוני במשי*ח*ת הצבע, המזכירה את המשיחה המקורית - הלא היא משיחת השמן המקראית - ולאו דווקא במשי*כ*ה, המיוחסת בד"כ לתנועה הנעשית בכלי שבשימוש (מכחול, קולמוס, שבט) ולא לצבע עצמו.
כשאמא חסרה (גם לי, אגב) 423826
תודה על ההסבר מאיר העיניים.
מושכים מכחול, 423837
מושחים צבע
צורחים 'מכשול!'
וצורכים בצע
נזכרתי :-] 424190
לע"ל. "מושכים בשבט סופר" - אכן שירת דבורה, שופטים ה 14.
נזכרתי :-] 424191
האם גם אתה, אהרון, מושך בעט סופרים?
נזכרתי :-] 424257
החשמנית על מונית היא גולש גבר שהשם שלו אהרון?
נזכרתי :-] 424261
ממש, אבל ממש ממש *מ מ ש*, לא.
חשמנית? 424294
לא 424304
נזכרתי :-] 424277
הגלילי ציטט את הגשש.
שאלת הבהרה- 424278
יש באתר מגיב בשם גשש שחושב שהחשמנית היא גבר בשם אהרון?
נזכרתי :-] 424281
מה היה בגשש? כשהייתי קטן אבא שלי אהב לשמוע מערכונים שלהם ואני זוכר משהו עם רפי לירי, ויש גם גולשים שזה הניק שלהם בפורומים, אבל אני לא זוכר ממערכוני הגשש דמות בשם אהרון.
נזכרתי :-] 424285
אהרון היה הסוהר(?) באותו מערכון.
נזכרתי :-] 424297
לע"ל?
נזכרתי :-] 424302
לעונג לי.
423836
אולי תנסה להגביר את הקול?
423776
מה זה קו נקודה קו נקודה במורס?
423825
או אולי :
לי זה לא ברור.
423829
לפי הלינק השני, קו נקודנ קו נקודה זה C.
משמע, 423838
קו נקודה קו נקודה קו נקודה קו, זה CK. קלווין קליין?

איך הולך המורס של שפת הקודש?
משמע, 423840
שפת הקודש היא מורס בפני עצמו.
משמע, 423842
התכוונת מוזס?
משמע, 423843
??
בעברית זה יכול להיות 'אכנ' 423839
אבל זה לא ממש מצחיק

(למקרה שבאמת התכוונת - לא נראה לי שהיא דיברה על מורס)
כתוב היטב - אך הנושאים טריויאליים 427326
כתוב היטב - אך הנושאים טריויאליים 428796
מאימתי נושא טריוויאלי מהווה מכשול לשירה טובה?-

האם עלינו לפסול שירה אירוטית או שירים שנושאם הוא הים או "רק על עצמי לספר ידעתי" כי הנושאים טריוויאלים?

וכמה בחיינו אינו טריוויאלי? והאין החיים חומר הגלם הראשי ממנו שירה עשויה ?
לעורכת השירה 432554
מה קרא לאתר מגזין "אוקאפי "? הוא ירד לגמרי מהרשת או שאתם מתכוונים להחזיר אותו?
לעורכת השירה 432581
אז זה אתה...

אנחנו מתכוונים להחזיר אותו בקרוב, באותו מבנה בדיוק.
לעורכת השירה 432622
האם אתם מתכוונים להחזיר גם את טלי, באותו מבנה בדיוק? נראה שהיא שקעה לאחרונה בעבודתה באופן שמדיר אותה לחלוטין מהאייל.
תוחזר טלי מייד!
לעורכת השירה 432674
אני יודע שזה נשמע לא אמין, אבל בתקופה האחרונה היא עסוקה עם טיפוסים עוד יותר מוזרים מאלו שמסתובבים כאן.
לעורך (?) השירה 432798
"אנחנו"?...
לעורך (?) השירה 432878
צוות אוקאפי כולל, בספירה אחרונה: עורכת, מנכ"ל, סמנכ"ל פיתוח ורמ"ד ביקורת בונה (טלי), גזבר וזה-שיודע-את-מי-שואלים-איך-מעבירים-אתר (אנוכי).

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים