מע''צמת הטמטום 301
מהירות מופרזת אולי הורגת, אבל מישהו צריך לספר למועצה לבטיחות בדרכים שגם חתיכות בטון רופפות ובריכות שמן על כבישים יכולות לגרום לנזק לא קטן. מישהו מטפל בנו?

אני מחזיר אתכם אחורה, ימים רבים, אל החורף שנראה עכשיו כמו חלום ישן. היה זה יום סגריר במיוחד. הגשם שפסק זה לא מזמן אפשר לי, בפיז'ו 205 חורקת, לנסות ולבצע נסיעה פשוטה (או כך חשבתי) מנתניה, עיר מגורי באותה עת, לזכרון יעקב.

לאחר כחמש דקות של נסיעה לא יכולתי שלא לשים לב שדווקא במסלול השמאלי - כן, זה שנועד לנסיעה מהירה - ישנם ריכוזי מים גדולים. חשש קינן בלבי עת התפתיתי לעקוף מכונית אשר, למראה אופן תנועתה, המלה הראשונה שעלתה במוחי היא "אשה". ואכן, בעודי עוקף ומסתכל לעבר הנהג כדי לוודא שאכן באשה מדובר (האם הארץ קטנה עד כדי כך שאנו חושבים שנכיר את מי שאנחנו עוקפים?), נכנסה לפתע מכוניתי לתוך "אגם" שהשתכן לו במסלול השמאלי. בעודי מנסה לבצע פעולות נהיגה שונות וסותרות (הייתי בטוח כי שלט עומד לקפוץ מלוח המחוונים, ועליו המילים "מה לעזאזל אתה חושב שאתה עושה?!"), הבחנתי בו, ניצב שם. בגודל 20 על 40, לבדו, באמצע השלולית ובצבע צהוב, ניצב שלט ועליו המילים "זהירות שלולית".

בעוד ההלם עושה דרכו מהרקה הימנית לשמאלית, והמחשבה היחידה בראשי היא "מי המטומטם שהחליט לשים את השלט באמצע השלולית?", המשיכה המכונית בהחלקתה על המסלול...

מע"ץ.

בדרך כלל, כאשר מתרחשת תאונת דרכים שמזעזעת את המדינה, או לפחות את כלי התקשורת, מזדעקים אלה האחרונים לקול תרועה או סקופ ומספרים, במשך לפחות דקה וחצי, את כל הידוע להם על מה שקרה. הם מוסיפים כל מני פרטים לא מדויקים, או, כמנהגם החביב של הישראלים, מנסים למצוא מיד את האשם (בדרך כלל - הנהג), והעיקר - להעביר נושא, ושמיקי לא תיתן לנו את אחת מהעוויות הדאגה שלה (הבחורה לוקחת ברצינות רבה מדי את העבודה), ותשקוט הארץ ארבעים שנה.

מי שגדל בארץ או חי כאן מספר שנים יודע כי קיימת בעיה של קדימויות בטיפול בנושאים שוליים לכאורה - תחבורה, איכות סביבה וכדומה. נושא התחבורה מוזנח עקב אי־היותו בסדר העדיפויות הלאומי, ולכן, ככל הנראה, גורסים האנשים הממונים עליו כי חוסר מקצועיות ועבודה בינונית הנם מתקבלים על הדעת.

מע"ץ... מע"ץ הוא אחד מאותם גופים הסתדרותיים אשר אינו מבצע את עבודתו כנדרש (לעיתים עבודתו גובלת ברשלנות פושעת), ועם זאת מצליח, בעזרת גופים טיפשיים כגון המנהל לבדיחות בדרכים, להחשב כעושה דבר.

דוגמא לרשלנות: כולנו הזדעזענו כאשר בסוכות האחרון התהפך אוטובוס של חברת "ז'ק יולזרי" והדרדר לתוך תהום בצפון. חמישה־עשר אנשים נהרגו, ערוצי הטלוויזיה (בניצוחו של ערוץ 2) הזדרזו להאשים את הנהג הלא מנוסה ואת קצין התחבורה, ו-(שוב) - תשקוט הפרשה ארבעים יום. אך לתאונה זו גם שותף סמוי, וכאן, ולא בפעם הראשונה מובא סיפורו: חודש בערך לפני התאונה הגיעו למקום נהגי אגד, ראו וייראו מפני שלולית שמן מחליקה אשר על הכביש. צדיקים, דיווחו אלה לקצין התעבורה של אגד והלז למע"ץ. מיד כונסה ישיבה דחופה בעניין, שכן מופקדים הם על חיי אדם, ותגובה נמרצת נכתבה והועברה לקצין התעבורה של אגד: תשמע, חגים עכשיו, וזה בטח לא רציני. תהיה מותק ותתקשר אלינו אחרי סוכות.

חול המועד סוכות הגיע, ועם הגשם הראשון חמישה־עשר אנשים נפלו לתהום ומתו. האם מישהו במע"ץ נענש? האם דווח על כך בטלוויזיה?

הידעתם כי מאז הקמת מדינת ישראל מתו יותר אנשים בנסיעה על הכבישים מאשר במלחמות? לא רק זלזול גורם לתאונות. גם תשתית לקויה יכולה לתרום לכך.

הנה עוד דוגמא: משפחה ירושלמית חביבה נסעה לה מירושלים לתל־אביב. נכנס בו השד, והגביר האב את מהירות נסיעתו. נכנס הנ"ל לסיבוב לא נכון, ונמרח על גדר הבטיחות. עד כאן - תאונה רגילה, וכולה באשמת הנהג. אך אבוי, המעקה היה ישן, חלוד וחלק מברגיו כלל לא היו מחוברים, והופ, נפלה המשפחה החביבה, כולל המכונית והגדר, לתוך התהום. כמעט כולם נהרגו.

איני בא, בשום פנים ואופן, לנקות את חלקו של הנהג בתאונות כאלו, אך בהחלט נתן היה, בידי מע"ץ ,לצמצם את מספר הנפגעים ביותר מחצי, ומדובר בכמעט עשרים נפשות.

ישנן מספר סיבות למצב הרע הזה:
סיבה ראשונה היא המיקום הממשלתי של מע"ץ. עד הממשלה הנוכחית, נדד מע"ץ בין משרדי הממשלה במקום להיות במשרד התחבורה, שם מקומו האמיתי.
סיבה שניה - האופן ההסתדרותי בו מנוהל מע"ץ. למראית עין מע"צ לא עומד בלוחות זמנים בכוונה תחילה, כדי לדרוש יותר תקציב. עם זאת, כל הזמן דואגים לידע את הציבור בעבודת הקודש הבלתי נגמרת, וכך יש לנו בור ללא תחתית. למי שזוכר, פעם פרסמו שלטים על תאריך היעד של הפרוייקטים של מע"ץ. מהר מאד הפסיקו עם זה.
סיבה שלישית - נובעת מכניעה לצרכים הפוליטיים של הממשלות השונות. בין 92' ל-‏95' נבנו כבישים רבים בארצנו (דבר מבורך, על פניו, אחרי שני עשורי שבת). רובם חרגו מהתקן המותר להרכב אספלט (חריגה שלילית, כמובן). כלומר, יושבת הוועדה לתקינה ומחליטה מה הרכב האספלט, ואז, כיוון שהממשלה רוצה לבנות כבישים מהר, זורקים את כל העבודה הזאת לפח. או אז, אחרי שנים ספורות, צריך לחדש שוב את כל הכבישים. מע"ץ מקצועי היה עומד על שתי רגליו ולא מוכן לעבור על החוק בשביל כמה פוליטיקאים שזו דרכם. ואנחנו מה רצינו? להגיע הביתה בשלום?
הסיבה הרביעית היא חוסר המקצועיות בטיפול בבעיות השוטפות בכביש. גם ללא הדוגמאות שלמעלה, הרי שאפשר לכתוב ספר שלם על סיבוב ווינגייט, אותו צבעו כבר 5 פעמים והוא עדיין עקום, או שארית הבטון שנחה לה באמצע המסלול האמצעי במשך יותר מחצי שנה. ומה קורה עם התיקון של מחלף נתניה צפון? פסים אדומים, צהובים, לבנים ומחוקים יוצרים שלושה, ארבעה, שניים ושלושה נתיבים בכל מני כיוונים, וכל זה בקילומטר של בניה. כמה פעמים כבר נסעתם ופתאום פשוט נגמר לו הנתיב? דוגמאות לא חסרות. אותו נהג ישראלי נוראי יראה לכם, פתאום, כנהג המוכשר ביותר. מישהו צריך לספר למע"ץ שהבנים יצאו מלבנון - וגם את הכבישים צריך להוציא.

סיפור אחרון ולא חביב: ברפובליקת הבננות בה אנו חיים יש, פרט לשחיתות הרגילה, גם חוקים מוזרים. לפני מספר שנים נסעה משאית ונכנסה חזיתית בגשר מחלף יבנה. הגשר, שלא היה רגיל לניסיונות לעבור דרכו, החליט שבעולם אשר בו אנשים אינם טורחים לעקוף אותו, כמובן מאליו, אין הוא מעוניין לחיות. במהרה החל בהתפוררות איטית אך יסודית. עובדי מע"ץ החרוצים שמו גדר מסביב לבקיעים אשר צצו להם וחיכו.

אחרי כמה ימים, נפל חלק מהגשר על מכונית, שנאלצה להגיש, במהירות 90 קמ"ש, דין וחשבון לחתיכת בטון במשקל לא מבוטל. נוסעי המכונית נהרגו וחתיכת הבטון סולקה לה לעולם טוב יותר. לאחר האבל מיהרו המשפחות הזועמות להגיש תביעה כנגד מע"ץ, ומה שנראה כנצחון בטוח לטובים נתגלה ככישלון חרוץ, כאשר התברר שתביעות כאלה ניתן להגיש רק לפיצויים ורק כנגד "אבנר" (ביטוח חובה). אני אישית לא שמעתי על תביעה שהגישה המשטרה בנושא, אבל יכול להיות שפספסתי.

בקיצור, הזהרו כשאתם נוהגים שם בחוץ - מע"ץ ומשטרת התנועה מחפשות אתכם.
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "טור אישי"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

תאונה למדינה 9194
לזה שמשטרת התנועה מחפשת אותנו כבר התרגלנו, אבל זה שמשטרת התנועה (והרשות למלחמה בתאונות הדרכים) מחפשת אותנו (ואת התאונות) במקומות הלא נכונים, זה כבר מקומם:
מהירות מופרזת גורמת לפחות או יותר 3 אחוזים מהתאונות הקטלניות (כן כן, אלו נתונים של משרד התחבורה שפורסמו לפני כחודש) כשאת הטבלה מובילים גורמים כמו אי שמירת מרחק וסטייה מהנתיב. 3 אחוזים, זה הכל. למרות זאת הרוב המוחלט של האכיפה (וגם התשדירים המעצבנים ברדיו) מופנים למטרה הזאת.
מה לעשות, הרבה יותר קל (ויותר רווחי) לתפוס "עברייני מהירות" באיילון מאשר לטפל בנהגים מסוכנים באמת, ובהכשרה טובה של נהגי העתיד.

ולגבי נושא הגשר המתמוטט, אני מכיר גם את הסיפור על גשר שפירים שקרס במהלך הבניה על מכונית נוסעת.
הסיפור הזה די דומה לסיפור שלך, כך שיש שתי אפשרויות: או שקרו שני מקרים כאלו בשנים האחרונות, או שיש לך טעות בגשר.
סלט גשרים 9201
אכן, יש כאן סלט של עובדות.
באסון התמוטטות גשר שפירים נהרגו 3 אנשים, כמדומני בשנת 1994.
בגשר יבנה, אכן נפלו חלקים מהגשר אך לא זכור לי שמישהו נהרג שם.
ולגופו של עניין אין ספק ששיטות העבודה במע\'\'צ גרועות ביותר - ולא רק בתחום הבטיחותי, אלא גם באחרים (כמו למשל מרחקי נסיעה בשלטים - נסו פעם לבדוק ותגלו שמרחקים מתארכים עם הזמן - למשל בכביש העולה מעתלית לכרמל, יש כמה שלטי מרחק, ובראשון המרחק יותר קצר מזה שאחריו...)
סלט גשרים 9258
אכן נפלה פה טעות הכוונה היתה לגשר מסובים
סלט גשרים 9265
מה ? גשר מסובים התמוטט ולא שמתי לב? (ועכשיו ברצינות, אני חושב שאתה מתכוון לגשר שפירים, שעובר מעל כביש ת"א-ירושלים, ולא לגשר מסובים היציב (כך אני לפחות מקווה), שעליו עובר כביש גהה).
נסיעה נעימה...
סלט גשרים 9266
OK בהקמת גשר מסובים לפני כמה שנים נפלה קורת בטון
המקור לכך גיליון 165 מגזין אוטו
יכול להיות שגם הם טעו או שזה פשוט קרה פעמיים
סיפור נוסף 9200
לפני כמה שנים גרתי בעיר אזור. ''עיר'' זו, נמצאת בין חולון לת''א. עשרות מטרים מהבית שלי, עבר כביש ירושלים - ת''א. בכוון ירושלים, הייתה ירידה לכביש אחר.
במשך מספר שנות חיי בבית ההוא, התעוררתי משהו כמו עשר חמש עשר פעם למשמע חריקת בלמים, ואז בום. זה היה הסיוט שלי, להתעורר לשמוע מישהו נמחץ ומתרסק בשתיים בלילה. זה קרה בעיקר בחורף. לרוב הייתי יוצא לגג הפנתהאוז, ורואה מכונית מעשנת מספר מטרים מהכביש. לפעמים היו שתיים. כמה פעמים, הייתה זו משאית ענק הפוכה. באחת מהן, כפי שהבנתי א''כ, הנהג נמחץ למוות.
אבא שלי, שרגיל היה לפנות בפניה זו בדרכו הביתה, העיר מספר פעמים בליטה מסויימת בכביש. אגב, כל התאונות קרו ברדיוס של משהו כמו שלושים מטר. הכל מיד אחרי הבליטה. בכל התאונות, המכוניות סטו מהכביש התנגשו במעקה בטיחות ולרוב נפלו לאפיק הנחל שליד. לא לקח הקבה זמן לקשר את הדברים ולהבין את הגורמים לתאונות.
מסתבר, שהבליטה הייתה בפניה. אוטו שהיה עולה עליה, היה נוטה, משנה כוונו, או פשוט גורם לגלגל לעזוב את הכביש לשניה. נהג שהרגיש שהאוטו ממשיך קדימה לעבר המעקה במקום לפנות, היה מן הסתם מושך את ההגה לכוון שני. יחד עם כביש רטוב, היתה פעולה זו מתגלה כקטלנית. היו שהספיקו לתקן שוב, ואז רק פוגעים במעקה הכביש בצד שני.
כמובן שכמות התאונות הקלות (בלי ירידה מהכביש) וחריקות הבלמים היו רבות עוד יותר.
בזמן האחרון היו מספר תיקונים בכביש. אינני בטוח שהבליטה כבר לא שם. נקווה שהיא לא.
מהירות הורגת? 9213
כבר נאמר פה על האחוז הקטן שמשמש אותנו בהרג כאשר אנו נוסעים במהירות גבוה ולמעשה עוברים על החוק.

ומי לא עובר עליו?
אני עובר עליו בכל נסיעה שלי מחוץ לעיר ולא פעם גם בנסיעה בתוך העיר.
יום אחד החלטתי לבדוק כמה לא עוברים על החוק ונסעתי במהירות שבה החוק מתיר את הנסיעה, לא הייתה מכונית אחת שלא עקפה אותי מי יותר מהר מי פחות.

אבל אומרים לי יום יום המהירות הורגת מראים לי פרסומות של קברים והאם הם צודקים?
אם באמת מהירות הורגת ולעבור על המהירות גורם למוות אבל כולם עוברים את המהירות מי בחמש קמ"ש מי ביותר ומיעוט קטן ביותר שומר על המהירות המותרת אז הרי שיום יום צריכים למות בכבישים הרבה יותר נהגים.

אולם לא כל יום מתים נהגים בכמויות בכביש.
נשאלת השאלה למה?

האם הם נוסעים מהר אולם מלאך שומר אליהם? או שאולי המהירות לא הורגת? אולי המדינה משקרת לנו במכוון יום יום שנה שנה.

כמה כסף יוצא על פרסום נגד מהירות? היה רשום בעיתון שהשנה יצאו 2 מליון דולר לנושא.
וכמה כסף עושה המדינה על מהירות מופרזת?

אני מאמין למרות שלא בדקתי את הנושא שהבכום השני גבוה בהרבה מהראשון. גם אם המספרים לא מדויקים לחלוטין.

ואומנם אני כרבים אחרים נוסעים במהירות גבוה מ90 קמ"ש בכבישי הארץ אולם עד היום לא נהרגתי ולא גרמתי לתאונה ולו אחת בגלל מהירות.
האם פלא הדבר?

המשטרה המליצה יותר מפעם אחת להרים את המהירות בכבישים רבים בארץ אולם איש לא עושה דבר. למה? נשאלת השאלה אולם איש לא מחויב לענות.

השרים הנוגעים לדבר עסוקים בשלום או באי שלום לא משנה מאיזו מפלגה הגיעו עסוקים בלהראות כמה הם דואגים לנבחרייהם ומה לא אבל מתי בפעם האחרונה משהו שמע את שר התחבורה אומר משהו על הנושאים הללו?
אני בכל אופן מזמן לא שמעתי.

אומרים לשקר אין רגלים אבל שקר המהירות ההורגת רץ כבר שנים , מעטים הם אילו שיבואו ויאמרו שהינם מבינים בנושא ואכן הגורם לתאונות היא המהירות, היא אולי עושה אותן יותר קשות אבל ישנן כל כך הרבה גורמים לפני כן שהשקר הזה הופך להיות יום יום פחות ופחות נסבל.
מהירות הורגת! 9216
אני מסכים עם אלו שמסרבים להעלות את רף המהירות המותרת. אומנם זה לא גורם לתאונות, אבל הסיכוי שלך לההרג, פלוס הסיכוי של מכוניות אחריך להכנס בתאונה, וגם הן יפגעו קשה יותר, גדל בצורה משמעותית. הסיבה היחידה להעלות את המהירות היא כלכלית. אבל אם הנהגים של הארץ, שלא יודעים להתנהג בעשר קמ"ש יתחילו לעשות חיתוכים במאה, כמות ההרוגים רק תגדל.
אגב, בזמנו הציעו באנגליה להגביל את המהירות לעשרים קמ"ש. הסיבה - בתאונה במהירות זו אין הרוגים או פצועים קשה. מה הסיבה שלא לעשות כן? נוחות וכלכלה. כך שבאופן פרדוקסלי, כולנו מסכימים לקורבנות בשביל הכלכלה והנוחות.
למישהו יש הסבר אחר?
מהירות הורגת? 9218
כל 8 שניות מת אדם מעישון לא לא ראיתי שמונעים מאנשים לעשן

המהירות לא הורגת.
בגרמניה נוסעים מהר והמהירות לא הורגת.

מה שהורג הם תנאי דרך לא תקינים ונהגים לא מוכשרים.

נהגים שנרדמים נהגים שמדברים בסלולרי ללא דיבורית נהגים שעוקפים בפס לבן הם אילו שהורגים.

לא המהירות. ההבדל בין נסיעה ותאונה ב90 קמ"ש ולבין תאונה ב120 קמ"ש הוא לא עד כדי כך גדול.

אם תרצה אולי פשוט ביטול הנסיעות לחלוטין ימנע את כל ההרוגים אבל גם לא תוכל להגיע במהירות שאתה רוצה ממקום למקום.

שוב כל מי שקצת מבין בנושא טוען שמהירות לא הדבר שגורם למוות אלא מצטרף אליו בגלל סיבות אחרות.

מבחינתי שיתנו לנהגים זהרים אישור לנסוע יותר מהר ולנהגים לא זהירים לא יתנו.
(איך יצליחו להשגיח על הנושא לא כל כך מעניין אותי, אני מאמין שלראש היהודי פתרונות)
מהירות הורגת? 9369
כבר נתנו לנהגים זהירים אישור לנסוע יותר מהר. הנה, נהגי ניידות המשטרה משייטים להם בניחותא, דרך קבע, במהירויות של 120-130 קמ"ש.
אותם אף אחד לא יעצור...
מהירות הורגת? 9423
ושאף אחד גם לא יעצור אחרת יהיו פקקים על הכביש
מהירות הורגת! 9220
קודם כל תודה על התגובה.
דבר שני אני בערך מסכים עם כלום ממה שכתבת. אחת הבעיות הקשות של כולנו עם התאונות היא רמת לימוד נהיגה נמוכה בארץ וחינוך כללי גרוע. אם הנהג שמאחרי יודע לנהוג הוא ישמור מספיק מרחק כדי לא להיכנס לתאונה.
בעניין המהירות כבר היום התנועה מתנהלת בסביבות ה110 קמ"ש ובמקום סתם לרדת לחייהם של נהגים שנוסעים מהר רוצה אפילו המשטרה להעלות את המהירות המותרת כדי להפסיק לשמש כלי בידי האוצר ולעשות את העבודה שלשמה הוקמה.
אפרופו אנגליה שם המהירות המותרת היא 130 והמשטרה מפרסמת שהיא לא נוגעת בנהגים לפני 145.
מהירות הורגת! 9234
כן, ודאי שיש הסבר.
קודם כל - סדר במושגים - בטרמינולוגיה המשטרתית (ושל בוחני תאונות הדרכים), יש שני מושגים (שונים): האחד "מהירות מופרז בנסיבות הארוע", והשני "מהירות מעל המהירות המותרת".
הרשויות להפחדת הנהגים, והרשויות לצמצום גרעונות המדינה על חשבון הנהגים (המתקראים גם "המועצה למניעת תאונות" ו"משטרת התנועה"), מבלבלות *במתכון* בין שני המושגים הנ"ל.
מהירות מופרזת בנסיבות הארוע היא אכן סיבה לתאונות, אלא שהיא ניתנת להוכחה רק בדיעבד, כאשר אכן קורית תאונה. לעומת זאת, למהירות מעל המהירות המותרת אין כל נגיעה לתאונות (אלא אם כן היא מתלכדת, במקרה, עם מהירות מופרזת בנסיבות הארוע), אבל קל מאד להוכיח אותה.
אכן, אם נוריד את מהירות הנסיעה לאפס, לא יהיו כלל תאונות דרכים, אבל אם נניח שאין אנו מוכנים לשלם את המחיר הזה (ולא מדובר רק, או אפילו בעיקר, במחיר כלכלי, אלא במחיר חברתי), אזי הגברת המהירות המותרת (תוך התאמת התשתיות למהירות המותרת), לא רק שלא תעלה את כמות התאונות, אלא שיש להניח שאף תקטין אותה, ולו רק בגלל שנסיעה במהירות גבוה יותר מורידה את משך הזמן שאנשים (ומכוניות) נמצאים על הכביש (בהנחה שרובינו נמצאים על הכביש *למרחק* נתון, ולא *לזמן* נתון) ומכאן, גם את הצפיפות בכבישים.
מהירות הורגת! 9242
הסיבה של הקמפיין החדש להורדת המהירות היא זאת: אמנם המהירות גורמת באופן ישיר לשלושה אחוזים מהתאונות, אך באופן עקיף היא גורמת לרב התאונות. אני מתכוון לקוצר הרוח של הנהג הישראלי שמתבטא בעיקר בללחוץ על הגז..
נהג קצר רוח לא שומר מרחק ועושה תאונה. נהג קצר רוח חותך כאילו אין מחר, ועושה תאונה. וכן, נהג קצר רוח סוחט את הגז...
הקמפיין הנוכחי נראה יותר כמו נסיון חינוך לסבלנות על הכביש, משהו שנראה לי קצת דפוק - הם רוצים לטפל בבעיה ע"י התמודדות עם הסימפטום..
בנוגע להעלאת המהירות המותרת - זה נראה לי טמטום מוחלט. בהחשב ברמתו הירודה של הנהג הישראלי (לעומת הנהג האירופי למשל) ובהתחשב במצב הכבישים.
המהירות הורגת אותי מצחוק 9245
נסיעה מהירה (ובמהירות לא חוקית) היא לאו דווקא סימפטום של נהג קצר רוח או לא מוכשר.
נהג שנוסע 110 קמ"ש בכביש מהיר הוא לאו דווקא נהג מניאק וקצר רוח, אלא נהג שנוסע במהירות שהיא *מתאימה לתנאי הדרך*.
אותו הנהג יכול יפה מאוד ליסוע במהירות כזאת, בלי לבצע עקיפות מסוכנות, ותוך שמירה על מרחק.
אכן צריך לחנך לסובלנות על הכביש, אבל סובלנות לאו דווקא מתבטאת בזה שכולנו נסע 90 קמ"ש באיילון.
(כרגע לפחות נראה לי ששוטרי התנועה הם אלה שצריך לחנך אותם לסובלנות על הכביש)
מהירות הורגת!? 9257
שי כבר הספיק להגיב לפני, וכמעט שבשמי, אבל עוד שני דברים:
האחד, אולי, קוצר הרוח לא נגרם כתוצאה מנסיעה מהירה, אלא להיפך, מהזדחלות איטית *בהרבה* ממה שמאפשרים תנאי הדרך, כשירות הכביש והנהג (אפילו זה הלא מאד מיומן), חשבת על זה?
והשני, הוא שנהג המעוניין לנהוג במהירות האפשרית, לא רק שאינו חייב להיצמד לרכב הנוסע לפניו (ומעכב אותו), אלא להיפך - עליו להגדיל את המרחק מהרכב שלפניו, ואינני מתייחס בכך להיבט הבטיחותי *החיוני* של שמירת מרחק, אלא להיבט הפרקטי של מהירות הנסיעה.
כל עוד אין באפשרותך לעקוף, הרי נסיעתך מוגבלת למהירות הרכב שלפניך, בין אם הוא 10 מטר לפניך (כחצי שניה במהירות 70 קמ"ש), ובין אם הוא 50 מטר לפניך, אבל אם תשמור מרחק גדול, הרי שדה הראיה שלך יהיה פתוח לרווחה - מלבד הפגוש האחורי של הרכב שלפניך, תוכל לראות מה קורה על הכביש - הרחק לפנים, ואז, כאשר הכביש מתפנה תוכל להאיץ (עדיין בנתיב הימני), תוך צמצום המרחק מהרכב שלפניך, ולהתחיל את העקיפה לא במהירות הנסיעה של הרכב הנעקף, אלא הרבה יותר מהר, ובכך לקצר את זמן העקיפה.
אמר בודהא....: 9282
"אושר זה שאלה של השקפה, ולא של מצב..."
למה בדיוק אתה מתכוון כשאתה אומר שאולי קוצר רוחם של נהגים נגרם כתוצאה מהזדחלות איטית בכבישים..? ובנקודה השניה - הרי היא סותרת את הראשונה...!
הנהגים בארץ הם פשוט *מ-א-נ-י-א-ק-י-ם*.
תן להם 90 קמ"ש והם יחתכו אותך במאה, תן להם 100 והם יחתכו אותך במאה ועשרים, ועוד אחד לשנה הבאה..
הנהגים שחותכים ונדבקים עושים את זה *כי ככה הם*, ולא ממש בגלל שיש דודות שנוהגות לאט - הרי בא תחשוב על זה רגע - עם כל הפירוטכניקה והאקרובטיקה שהם מפגינים על פני 2.5 נתיבים, הם לא ממש מגיעים למחוז חפצם יותר מהר - בסוף אנחנו נפגשים שוב ברמזור, ועם היעלמות האדום הם שוב יוצאים למפגן האווירי שלהם, באופן די פאטתי יש לציין, וגם די מטריד. אז להיות נהג מגעיל זה אופי, ולא דרך להתמודד עם המציאות. פה אי אפשר להאשים אפילו את מע"צ. הנקודה החשובה של המאמר היא לא הגורם הראשי לתאונות בארץ, שאין ספק שהוא האנושי, אלא הבזיון שקוראים לו מע"צ - ולא אחזור על מילות המאמר. רק בקיצור - בהתחשב במניאקים שמסתובבים לנו על הכבישים, אולי לא כדאי להשאיר בורות בעומק של 30 סמ' במשך שבועיים על ציר ראשי ביותר, שנוהגים שמה על 60 קמ"ש מינימום, כמו שקורה ברחוב הרצל בראשלצ למשל...
וגם מרקס זרק כמה מילים... 9284
אין לי שום כונה לנהל איתך ויכוח אישי, אז פעם אחרונה (בשבילי, אתה רשאי לענות...)
אושר הוא אכן שאלה של השקפה, אך לפעמים ההשקפה נגזרת מהמצב(להויה אין כל השפעה על ההכרה?)...
ולעניננו, קוצר רוח עלול להגרם בגלל שמשהו, או מישהו, שמעכב אותך ומונע ממך להתנהל כרצונך, אפילו אם אתה לא ממהר למטרה מוגדרת (טוב, כתבתי בגוף שני, ויתכן שבמקרה שלך זה לא תופס, אבל בגוף ראשון זה נכון, וגם, על סמך הכרות אישית, גם בכמה מקרים של גוף שלישי).
לגבי ההערה שלך, כי הנקודה השניה סותרת את הראשונה: צר לי, אולי לקיתי בבלק אאוט, אבל לא מצאתי את הסתירה.גם אינני מבין מה זה "תן להם" 90 או 100 או מאה ועשרים. מהירות הנסיעה צריכה להתאים לתנאים - ואלו משתנים מכביש לכביש (או מקטע כביש למשנהו), מיום ליום ומשעה לשעה, ואפילו, כן, מרכב לרכב ומנהג לנהג. (הקץ לאוביקטיביות).
לגבי הטענה כי הנהגים בארץ הם פשוט *מ-א-נ-י-א-ק-י-ם*, היא קצת פשטנית מדי.נניח שלהוד מאניאקיותו לא איכפת מה יקרה לך בכביש, אבל הוא מסכן גם את עצמו, ויותר מכך - *מכוניתו* עלולה להפגע, לא חראם? כישורי הנהיגה בארץ לוקים בחסר? אכן, - וכאן אנו חוזרים שוב אל "האח הגדול". מורי הנהיגה אינם מלמדים לנהוג. הם מודים בכך בריש גלי - הם מלמדים לעבור "טסט", קרי, לרכוש את רשיון הנהיגה. הדרישות לצורך קבלת רשיון נהיגה, והמטלות הנבחנות ב"טסט", הינן כה בסיסיות, ובשילוב עם מושא הכתבה (להזכירך - הבזיון שקוראים לו מע"צ), מהוים אמצעי ממשלתי למניעת התפוצצות אוכלוסין.
יש לך טעות מתמטית 9246
יום אחד החלטת לנהוג במהירות המותרת ולא היה אף רכב שלא עקף אותך.
מעניין. איך אתה יודע?
אם מישהו נסע לאט יותר ממך, הוא לא עקף אותך, אלא נותר מאחוריך. הפעלת מסוק במקביל? איך תדע על קיומו?
מילא, אם היית אומר שאתה לא עקפת אף אחד, זה היה לפחות מתקבל על הדעת.
יש לך טעות מתמטית 9247
אתה צודק עקפתי עגלה אם סוס.
חוץ מזה לא עקפתי איש.

עכשיו הכל בסדר?

לפעמים קטנוניות יכולה להיות יותר מסוכנת ממהירות, אולי כדי שגם לזה ישימו פרסומת בטלוויזיה?
יש לך טעות מתמטית 9251
קרא שוב את ההודעה שלך, את ההודעה שלי ואת מה שהגבת.
מהירות מסוכנת לפעמים.
קטנוניות מסוכנת לעתים רחוקות.
בורות מסוכנת תמיד.
בעניין זה ע''ע 9241
מהירות מופרזת הורגת 9248
ביום שישי האחרון חיי ניצלו בכביש.
אני נוסע בנחת ומקשיב למוזיקה. אולי 60 קמ"ש בכביש בינעירוני קצת משובש (כמובן)...
מעבר לסיבוב מופיע מוביל טנקים שתופס כידוע כמעט שני נתיבים. לא היה זמן לבלום. גם לא היה נכון להאט. ירדתי לשוליים שהיו קצת עמוקים... ואז- בור. אחרי הבור כבר לא היה לי היגוי- נשבר בולם הזעזועים קדמי- שמאלי.
למוסך הגעתי על גרר, אבל תודה לאל בריא ושלם.
ואם הייתי נוסע 80 קמ"ש כחוק?
או 90?
אז נכון:
הרשלנות של מע"צ בתחזוקת הכבישים הורגת. אבל זה לא בשליטתי. המהירות לעומת זאת הורגת והיא בשליטתי. החיים הם לא ויכוח מי אשם בתאונות. החיים שלי באחריותי. אף אחד לא ינחם יתומים שאבא שלהם נהג בזהירות או כחוק.
מהירות מופרזת הורגת 9256
סעיף 20.\משהו קובע שנסיעה צריכה להתבצע בהתאם לתנאי השטח וגם עם מצבם הרעוע של כבישינו ישנם מספיק מקומות שבהם ניתן ליסוע 120 ולא להסתכן..
מי אמר שאין זה בשליטתך מה שקורה במע"צ ? הרי מה שניסיתי להעביר פה וגם מה שכתוב בעיתונות הרכב בארץ מטרתם לעורר את דעתם של אנשים כדי שמע"צ לא יוכלו להמשיך לבנות עוד 20 שנה כבישים רעים כי לנו מגיע זכות לנסוע ולא לההרג בכבישים.
אגב בימים אלה מסתיימים להם עבודות השיפוץ של כביש החוף בע"מ החורף המתקרב יגלה לנו עד כמה טובה היתה הבניה שם.
ובחרוזים:
אם בגשם הכביש מראה יש סכנת החלקה
אבל אם בגשם הכביש נשאר יבש........בלה בלה בלה
השעטה הגרמנית 9254
ממחקרים שונים שנערכו בגרמניה בשנים האחרונות עולה תמונה חד משמעית, הקובעת כי אין כל קשר למהירות הנהיגה ולעקומת תאונות הדרכים השונות למיניהם.

החוק הגרמני מגביל ומסווג בין מהירות מותרת לבין סוגי הכבישים השונים, וזאת בהתאם לקריטריונים בדוקים ומוכרים.

ברמת הכביש הגבוהה ביותר ניצבת לה האוטוסטראדה הגרמנית (Autobahn) אשר במרבית חלקיה אין הגבלת מהירות כלל. דבר זה מתאפשר עקב המשמעת הנוקשה הקיימת ככלל במערכת חוקי התנועה הגרמניים, וכתוצאה מרמתה הטכנית הגבוהה של אוטוסטראדה זו.

במונחים גרמניים אין לישראל ולו אוטוסטראדה אחת לרפואה - היות והמיחלפים אינם ריבועיים כי אם דו כיווניים בלבד. לא קיים בישראל ולו מחלף אחד אשר בו כל רכב יכול להגיע לכל נקודת קישור במיחלף ללא עזרתו האדיבה של רמזור זה או אחר.
מבחינה זו בישראל ישנם אך ורק 'כבישים מהירים' - קטגורית כבישים הקיימת גם בגרמניה, אשר בהם קיימת הגבלת מהירות ל-‏120 קמ"ש.

בביקורי השונים בישראל מקפיד אנוכי שלא לעבור את מהירות ה-‏100 קמ"ש, וזאת בגין מצב תחזוקת הכבישים, ליקויי הנדסת סיבובים ועקומות שונים - ומעל הכל - רשלנות התנהגותו של הנהג הישראלי הממוצע, אשר אינו צפוי וממושמע כעמיתו האירופאי.

לשם השוואה - באוטוסטראדה הגרמנית נוהג אנוכי לעיתים במהירות של עד כ-‏200 קמ"ש, ולמרות זאת חייב אני להסתכל ולבחון בשבע עינים את המראה החיצונית והפנימית לפני כל עקיפה חדשה. עבור מספר לא מבוטל של מכוניות אני איטי למדי...

בברכה

א. מאן
השעטה הגרמנית 9255
חלומו הרטוב של כל נהג ישראלי... 200 קמ"ש ויותר, בכביש שמאפשר זאת - ואפילו בלי לחפש באופק אורות כחולים-מהבהבים!

הנהג הישראלי אולי באמת רשלני יותר מהנהג האירופאי. אולי לא. יש למישהו מושג איפה אפשר לראות, שחור על גבי מרצד, את הסטטיסטיקה האמיתית? האם *באמת* יש יותר תאונות קטלניות בארץ, באופן יחסי לגודל האוכלוסיה, מאשר בגרמניה, ארה"ב, אנגליה או סין? האם ניתן לקבוע בודאות כי הן נגרמות באשמת הנהג, ולא באשמת התשתית?

בניו יורק, עד כמה שראיתי, נראה כאילו נותנים רשיון נהיגה לכל מי שמסוגל לחתום את שמו או להחתים את אגודלו על טופס הבקשה. לדעתי הסיבה היחידה שבגללה אלפים לא נספים על כבישי מנהטן מדי יום היא העובדה שאף אחד עוד לא הצליח לעבור את מחסום העשרים קמ"ש בתוכה. בפרברים עדיף לעיתים לקחת מונית כדי לחצות את הכביש.

התשתית, לעומת זאת, היא ברמה אחרת לגמרי מזו הנהוגה בארץ - לכל כביש יש שוליים ברורים ורחבים, איים של מדרכה מגודרת בדרך כלל הפרידו בין הנתיבים השונים - גם בתוך שכונות מגורים (בהן הכבישים נראו כמו האזורים המתוחזקים יותר של איילון), הסימונים על הכביש תמיד קריאים וברורים, וכדומה. מצד שני, יכול להיות שבסלאמז המצב הוא שונה - לא יודע, השתדלתי לא להיות שם. אם מספר התאונות הקטלניות בניו יורק אינו גבוה יחסית לערים אחרות בעלות צפיפות דומה - יש (על פי התצפית החובבנית שלי, לפחות) לתת את הקרדיט על כך לתשתית, ובהחלט לא לנהגים.
השעטה הגרמנית 9363
מר ברזיק היקר,

שתי סיבות עיקריות תורמות לריבוי תאונות הדרכים בארץ:

- הנהג הישראלי. הנהג הישראלי אינו ממושמע, ואף נוטה להתנהג באופן ילדותי על הכביש. יכול בהחלט להיות שתפיסת עולם זו, אשר במרכזה נעוץ לו המוטו של 'לי זה לא יקרה' הינה נחוצה במיוחד על מנת להתגבר באופן רוחני, נפשי ופיזי על תלאות הפנים והחוץ הקיימות במדינת ישראל, אך דא עקא - הלך רוח זה בא גם לידי ביטוי על כבישי ישראל, במעין שורה שלימה של 'מבחני אומץ' ברפרטואר התנהגויות הנהג הישראלי.

למותר לציין כי התכונה הבולטת ביותר אצל הנהג הישראלי הינה תכונת חוסר הריכוז, וזאת מעבר להתנהגות ילדותית, אותה ציינתי קודם לכן. חוסר ריכוז זה גורם בין השאר לאותן סטיות נתיב פתאומיות ללא כל הבהוב, לעקיפות אוטומטיות בעלות הלך רוח התאבדותי, ולעוד מרעין בישין שונים ומשונים, הכתובים ורשומים להם בכרוניקה העיתונאית והמשטרתית.
בחינה מדוקדקת של חוסר ריכוז זה תגלה, כי הנהג הישראלי שקוע רוב רובו בבעיות ובתלאות היום יום השונות, אשר מחסלות בקירבו כל רזרבה חיונית להתנהגות מרוכזת ונאותה על הכביש. הנהג הישראלי שואף בחוסר מנוחה תמידי 'להיות כבר שם', ומכאן התופעות המזוויעות המתגלות על כבישי ישראל, אשר היו עולות לאדם באירופה בשלילת רשיון לכל ימי חייו.

- הכבישים הישראלים. הכבישים הישראלים הינם תופעה מורכבת מעין כמוה, היות ובכבישים אלו מושקעים להם סכומים לא מבוטלים, אך רמת הסימון, הניתוב והשילוט בכבישים אלו גובלת ברשלנות פושעת, וזאת מחמת היעדרותה של כל שיטטיות וסיסטמה בסימוני הכביש ובשילוטי הדרכים השונים.
מן הסתם ניתן להסביר תופעה זו כפועל יוצא של זלזול וחוסר איכפתיות הקיימים להם עמוק עמוק בתוככי הנפש הישראלית, בני דודיהם המוכרים והחוקיים של 'מגיע לי' ו'מותר לי'.

אינני יכול להסביר באף צורה אחרת את חוסר המקצועיות המשווע הקיים בענף זה, הכולל בתוכו את סך כל הנדסת הכבישים בישראל, סימונם ותחזוקתם.

בברכה

א. מאן
השעטה הגרמנית 9370
הלוואי שהיתה לי תשובה, שתוכיח אותך על כך שהנהג הישראלי אינו נופל מעמיתיו האירופים, ועל כך שמדינת ישראל שומרת על רמת תשתית גבוהה. אבל הם לא.

ההסבר שנתת יכול להיות נכון או לא נכון, אין לי מושג. אבל עובדה היא שהנהג הישראלי נוהג בחוסר זהירות משווע. לדעתי הבעיה היא דווקא באימפוטנציה של המשטרה. אני אסתכן בחשד לפאשיזם, אך אומר בכל זאת - המשטרה *חייבת* לאכוף את חוקי המדינה. את כל חוקי המדינה. "אפילו" את חוקי התנועה.
השעטה הגרמנית 9371
רציתי לחלוק ולו במעט את הצער החולף בי בכל פעם כשאני נוסע במכוניתי בכביש החוף לכיוון צפון, החל מבערך שני קילומטר לפני מחלף ינאי ("הפזנון") ועד למחלף עצמו.
לפני שנתיים שלוש (לא זוכר כבר בדיוק) החליט מי שהחליט שצריך "לתקן" שם את הכביש. הכביש אכן היה שם מחורבן למדי, עם כמה וכמה מקומות בהם האספלט כבר התחיל להתפורר, אתם יודעים, כמו הרבה כבישים אצלנו, לא משהו מיוחד...
אלא שבמקום לעשות זאת כמו שצריך, ולסלול "חתיכה" של 2-3 קילומטר בצורה טובה עד כמה שאפשר(...), החליטו לחסוך ולתקן את הכביש בשורה של טלאים גדולים. יש שם אולי מאה טלאים כאלה, אני לא מגזים.
הטלאים האלה נסללו ברשלנות שלא תאומן. הבליטות והשקעים בקטע הכביש הזה לא היו מביישים כל מדינת עולם שלישי המכבדת את עצמה...
בקטע הזה המכונית מיטלטלת ומתנדנדת שפשוט הלב כואב עליה. ועל זה הצער שלי. על זה שלאף אחד במע"ץ לא ממש אכפת מהרכוש שלי, שמתרסק ככה על פני השקעים והבליטות הנוראים באספלט הכביש שהם סללו (כביש מספר 2, למי ששכח!), שמישהו במע"ץ מגדיר בתור "תיקון".
איך הם לא מתביישים לעשות עבודה כזו.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים