תהליכי חילון בעולם הערבי 3799
מאמר ב"אקונומיסט", שתרגומו מופיע ב"הארץ", טוען כי רבות ממדינות ערב עוברות תהליך מואץ של חילון, בעידוד השלטון.

כך, למשל, ירדה במצרים התמיכה בשריעה מ-‏84% ל-‏34% בתוך חמש שנים, לפי מכון המחקר Arab Barometer. באותה תקופה, בלבנון ובמרוקו ירד במחצית שיעור המקשיבים לדרשות אימאמים. במצרים יושבות נשים בבתי קפה, ויש בתי קפה המגישים אלכוהול, ובמספר חופים נאסר ללבוש בורקיני. בסעודיה הותר לנשים לנהוג, ומעודדים אותן לצאת לעבודה. באיחוד האמירויות, המובילה את המגמה, נפתחו סניפים של אוניברסיטאות ומוזיאונים מערביים, ונשים מתגייסות לצבא.

ברבות מהמדינות היוזמה באה מצד השליטים, המדכאים את כוחם של המוסדות הדתיים. בחלק מהמקרים, לפי המאמר, הסיבה היא חשש מכך שאותם מוסדות יהוו אופוזיציה; במקרים אחרים מדובר ברצון כן למודרניזציה בחברה.

המאמר מציין, עם זאת, את ירדן, הרשות הפלסטינית ואלג'יריה, כמדינות שבהן אין מגמה כזו, והדת אף מתחזקת.
קישורים
מאמר ב"אקונומיסט"
"הארץ"
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

695654
נו, אם זה נכון זה הבשורות הכי טובות בשבועיים האחרונים, לא?
695656
איכשהו דוקא האויבים שלנו לא נכללים במגמה הזאת, כנראה. קצת פחות מעלה את המורל, לצערי.
695660
המורל שלי מושפע יותר מכך שאנחנו הולכים בכיוון ההפוך.
חילון 695661
דווקא בכיוון הזה: בחודשים האחרונים נחשפנו לכמה מחלוקות בין קבוצות חרדיות שונות: אלי ישי ואריה דרעי בש״ס והפלג הירושלמי של אוירבך מבין החרדים הליטאים. בשני המקרים הפלג האופוזיציוני הלך לכיוון קיצוני יותר וגרוע יותר לדעתי. אבל בגל שהוא התרחק מהשליטה ומצבו היה גרוע, נוצר פתאום הצורך לשיתוף פעולה עם כוחות חיצוניים.

זה מורגש במיוחד במקרה של הפלג הירושלמי. רבים מהם פנו לחילונים והציגו את עצמם כמי שנאבקים בשם ערכים ליברליים. לפעמים זה היה ממש מצחיק.

אבל לעצם העניין, דעתי האישית היא שהחילון בארץ הוא כוח שאין לזלזל בו. אני חושב שנראה תהליכי חילון אצל חלקים הולכים וגדלים מהאוכלוסייה החרדית. לא ברור לי בדיוק איך, אבל אולי מתישהו אפילו נראה קהילה שלמה מתחלנת (שהרי הלחץ העיקרי שם על מי שכבר אינם יראי שמיים לא להכריז על כך בגלוי הוא „מה יגידו השכנים?״)
למען המורל 695662
נדמה לי שאתה טועה. ראה כמה דוגמאות כאן (לחץ Not Now אם קופץ חלון).
אם אני לא טועה, גם אחוז החרדים חדל לעלות, במיוחד עקב יציאה לשאלה ומעבר לציונות הדתית, שהם עצמם יוצאים לשאלה, במיוחד במסגרת השירות הצבאי.
695671
בס''ד
695673
למה בשורות טובות? כל זמן שתהליכי החילון יזומים מלמעלה ובמשטרים עריצים, כל התקוממות עלולה/עשויה לקבל צביון פונדמנטליסטי. אל קאעידה נולדה בערב הסעודית.
695676
לא הבנתי. אתה אומר שאל קעידה קמה כהתקוממות למשטר חילוני בסעודיה? זה לא מסתדר לי.
695699
לא. הרפובליקה האסלאמית באיראן קמה כהתקוממות נגד השאה וההתנהלות החילונית שלו. לא אתפלא אם בערב הסעודית תלבש ההתנגדות למוחמד סלמן, צורה של ''תחיה דתית''.
695677
אל קעידה נוצרה מכסף של מיליונרים סעודים ומימון סעודי של מדרסות‏1 ברחבי העולם. את זה צריך לייבש.

1 המקום שבו לומדים לתכנן פיגועי דריסה? טוב, זה היה מכוער.
אל-קאעידה בחצי האי ערב 695679
אכן מכספים סעודיים, למרות שאחת מיעדיו המרכזיים (השלישי/שני אחרי עניין אפגניסטן והמלחמה במערב) היה הפלת המשטרים הערביים, ובראשם סעודיה, מה שאכן בא לידי ביטוי בפיגועים בה, אך לא הביא להפסקת התמיכה הסעודית בו, עד, למיטב זכרוני שארה"ב הפעילה לחץ כבד על זו.
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 695705
מוזר לי הנתון שמרמז על כך שיותר ממחצית הדתיים במצרים חדלו תוך 5 שנים להיות דתיים.
קל לי יותר להאמין לחוסר כנות של הנשאלים: או שמלכתחילה הצהירו על תמיכה בדת רק כדי לרצות, והמספר הגבוה היה מופרז, או שעקב תחושה של רדיפה הדתיים מעדיפים היום לא להצהיר על כך, והמספר הנוכחי מוטה חזק כלפי מטה, או שניהם.
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696116
יתכן מאד שכל הסטטיסטיקות המצוטטות מן המאמר הן חסרות חשיבות, בגלל תופעה המוכרת לנו היטב, תופעת ה"מסורתיים". זה יכול גם להסביר את ה"חידה" המצרית שלך. אני מנחש שרוב האוכלוסיה המצרית הוא מסורתי ואלו יכולים להצהיר על עצמם כחילונים או כדתיים ע"פ הנוחות הפוליטית.
הכותרת מדברת על "שלטון השריעה". משל למה הדבר דומה? נניח שהיו עורכים אצלנו סקר על מי בעד החלת שלטון ההלכה. אני מניח שמשהו בין 60-80% היו נגד. מכאן להסיק שיש בארץ למעלה מ-‏60% חילוניים (מצביעי לפיד) זו מסקנה מאד פשטנית.
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696117
הגיוני.
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696139
אגב, מה פשר הכותרת?
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696148
מילה אחת מתחברת לכל אחת מהמלים בכותרת
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696149
עם ספק או בלי ספק?
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696150
לביצה לא ממש (אלא אם כן מדובר בתרנגול טרנסג'נדר).
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696151
זה לא תרנגול, זה דרקון!
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696152
ושכחת את הקוביות.
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696153
נשברתי. אפשר בבקשה להסביר?
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696154
אני אנסה להסביר בשפה שאתה מבין: תוריד מימד אחד.
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696157
אהה! עכשיו באמת הבנתי. אציין שבכימיה המילה הדרושה באה בקבוצה, ועם שגיאת כתיב.
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696159
וגם יוסריאן עושה את זה (כשהוא לא מאושפז).
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696161
יפה! (גם אני קלטתי רק אחרי הרמז של הורדת המימד)
מוסיף "דופי".
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696164
הייתי מוסיף את מימי, אבל לא נעים...
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696165
מימיו זה מצוין, כי כל אחד קצת שונה. קוביות דומה מדי לכידון.
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696167
לא יותר דומה מהדמיון בין כישוף ואימה. ומה עם העוגן?
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696168
עוגן! כמובן!
ואחריות!
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696169
ומלוא כובד משקלו
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696191
ומה שאומר זה שמתפלא על הרקטה.
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696200
היה לי הרבה יותר קשה להבין את הרמז מאשר את הכותרת עצמה. אאל''ט התשובה היא משורש ט.ו.ל והרמז הוא משורש נ.ט.ל. מה שמסביר את הקושי שלי (כן. בטח).
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696201
למה שורש אחר? כשמישהו מטיל צל (כמו בשאלה המקורית) וכשמישהו מטיל אובייקט תלת-מימדי על מישור (כמו ברמז של איזי), זה לא בדיוק אותו שורש - ואפילו אותה משמעות - של "מטיל"?
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696203
אתה צודק, גם בגוף השאלה מתערבות הטלות מסוגים שונים (הטלת כידון והטּלת ביצה הן כנראה משני השורשים שהזכרתי) כך שאני צריך לחפש תירוץ אחר.
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696209
למה בכלל לטרוח לחפש תירוץ?
האם בתוך השוטה הגלובלי נחבא לו שוטה מקומי קטן שמודאג ממה שיחשבו עליו ציבור הכותבים באייל? או שמא מדובר בביקורת עצמית חסרת פשרות?
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696232
סקרנת אותי למה אתה חושב שאלו שני שורשים שונים. אז בדקתי מה אבן שושן אומר. הוא אומר (בפרפראזה שלי, על אחריותי) שאלו באמת שני פעלים שונים, אבל קשורים, משני שורשים שונים אבל קשורים, ויש ביניהם הבדל סמנטי אבל הם גם נרדפים. משורש נט"ל זה יותר "שָׂם" ומשורש טו"ל זה יותר "זרק". אני חושב ששבעים בלשנים יכולים להתפלפל שעתיים על כל שימוש ושימוש בפועל האם הוא פה או שם. תמיד הנחתי שהתרנגולת כביכול זורקת את הביצה, אבל עכשיו אני מבין שהיא יותר כביכול שמה אותה. מה שהכי מגניב הוא שגם אמורים להגות אותם באופן שונה: "הֵטִיל" לעומת "הִטִּיל". בהצלחחה לכולנו.
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696234
החי"ת הכפולה במלה הלפני אחרונה היא שגיאת הקלדה, או רמז דק להערכתך בנוגע לסיכויי ההצלחה שלנו?
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696239
הראשון (-:
זהב, אימה, כידון, כישוף, ביצה, צל? ספק! 696163
אהה! גם ספק בפנים, מגניב.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים