הוועדה לצמצום צריכת הזנות מציעה הפללה הדרגתית של צרכנים 3817
הועדה, בראשות מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, הגישה לפני יומיים דו"ח מסכם. הוועדה הוקמה בעקבות אישורו בהצבעה טרומית, לפני מספר חודשים, של חוק לאיסור על צריכת זנות.

הוועדה מצביעה על שני מסלולי אכיפה, מנהלי ופלילי. החסרון של המסלול הפלילי הוא הכתמת שמם של אנשים שעד כה נחשבו נורמטיבים, וכמו כן קושי צפוי להוכיח את העברה. מסלול מנהלי, לעומת זאת, ייסתכם בקנסות, והוועדה הביעה חשש שהוא ייתן סוג של לגיטימציה לצריכת זנות.

לכן ממליצה הוועדה על אכיפה מדורגת. אדם שייתפס בפעם הראשונה צורך שירותי זנות יחקר באזהרה, אך התיק הפלילי ייסגר. אם ייתפס פעם שנייה, יוטל עליו קנס; כתנאי לסגירת התיק, הוא יידרש להודות בעבירה, ולהתחייב לא לבצע אותה שוב. אם לא, יוגש כתב אישום. ניתן יהיה לחייב אותו ללכת לסדנה חינוכית, בדומה לקורס נהיגה מונעת לעברייני תנועה. מי שייתפס פעם שלישית, בכל מקרה ייפתח נגדו הליך פלילי מלא.
קישורים
הארץ
דו"ח מסכם
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

הזנות זה המקצוע העתיק בעולם 696855
ויש לזה סיבה טובה, אי אפשר למגר את זה. מה שצריך לעשות זה לצאת בחוזקה נגד הסרסורים ונגד סוחרי הנשים. מי שמכריח אישה לעסוק בזנות צריך לשבת במאסר זמן רב.

אם אשה רוצה לעסוק בזנות מרצונה החופשי זאת בחירתה ואני לא רואה מה עניין הממשלה כאן. למען האמת קשה להגדיר מהי בדיוק זנות. ברור הוא שניתנת טובת הנאה מינית תמורת תשלום או טובת הנאה אחרת, כלומר סחר חליפין. אבל מה בדיוק התשלום? האם אשה ששוכבת עם הבוס שלה או עם חבר הנאמנים במטרה לקבל משרה עם תשלום גבוה נחשב לזנות? בסופו של דבר יש כאן טובת הנאה מינית בתמורה לכספים. מה בקשר לאיש ואישה שיוצאים לארוחה ולבילוי שנגמר בפעולה מינית? בסופו של דבר היה כאן תשלום והיתה כאן גם הנאה מינית. מה עם אשה שבתמורה לארוחה היא שלמה בפעולה מינית? מה אם אישה יוצאת לחופשה במקומות אקזוטיים בתמורה לטובות הנאה עם מי שמשלם על כל החופשה? זה נחשב לזנות?

קראתי גם על בחורות צעירות ששילמו את מחיר הלימודים באוניברסיטה במה שקיבלו מעיסוק בזנות. למעשה הן אמרו שזה היה הרבה יותר רווחי מאשר עבודה בחנות או טיפול בילדים. אני לא מבין מה רע בזה. בסופו של דבר בגיל הזה יש פעילות מינית גדולה אז למה לא להרויח מחלק מזה? לאחר שגמרו את הלימודים המשיכו הלאה בלי לעסוק בפעילות מינית בתשלום.

לכן נראה לי שאם אישה באמת רוצה לעסוק במכירת טובות הנאה יש לאפשר לה וללקוחותיה לבצע את הפעילות. מה שצריך לבדוק שזה לא נעשה בכפיה וכל התשלום הוא שלה.

צריך גם להפסיק לקרוא להן זונות אפשר לקרוא להם ספקיות של פעילות מינית או משהו דומה.
הזנות זה המקצוע העתיק בעולם 696863
לא באמת קשה להגדיר מהי זנות. נסה להסתכל, למשל, על פרמטרים כמו תדירות היחסים ומספר הפרטנרים. נסה להסתכל מה קורה אם האשה אומרת "די, זה כואב לי" במהלך האקט.

האגדה על יצאנית הצמרת בסגנון הסרט "אישה יפה" ועל הסטודנטיות המממנות את הלימודים בזנות (ונהינות מזה!) לא יכולה לשמש כבסיס לדיון בקורבנות זנות. כן, זה קיים, אבל בלי מספרים מדויקים, הרשה לי להניח שיש בישראל הרבה יותר נשים שהגיעו לארץ ע"י "מתווכים" (סוחרי בבני אדם) מתוך אמונה שיעבדו במקצוע מכובד (סיעוד למשל) ומצאו עצמן עובדות בזנות, ללא אפשרות לברוח, מאשר יצאניות צמרת שמתפרנסות מאיש עסקים מכובד אחד לערב. הרשה לי להניח שיש בישראל הרבה יותר נשים שהתדרדרו או דורדרו לסמים, כדי להתגבר על הכאב, וכדי להיות מסוגלות לתפקד עם מספר כל כך גדול של לקוחות, חלקם אלימים, מאשר סטודנטיות חינניות שעובדות בזנות כדי לממן את הלימודים, לקראת קריירה מוצלחת ו"מכובדת" בתחום אותו הן לומדות.

הדיון על הפללת לקוחות צריך להתמקד בנשים הללו - וגם בגברים בזנות, שרבים מהם נמצאים שם בנסיבות טראגיות דומות - ולא בפנטזיה של גברים רבים לגבי עולמן של עובדות המין.

שאלות רטוריות כמו זו שהצגת, "האם אשה ששוכבת עם הבוס שלה או עם חבר הנאמנים במטרה לקבל משרה עם תשלום גבוה נחשב לזנות?", עושות עוול לא רק לדיון בזנות, אלא גם לנשים בכוח העבודה באופן כללי. יש אנשים שכל-כך קל להם לחשוב שכל אישה המשתכרת היטב שכבה כנראה עם הבוס שלה (או עם חבר הנאמנים, לא פחות) ולהשוות אותה לזונה, מאשר להפנים סוף-סוף שנשים יכולות להצליח בקריירה ללא שימוש במין, בשל כישורים, יכולות, קשרים, ו/או מזל – ממש כמו גברים.

לגבי המשפט האחרון שלך, אתה צודק כמובן: צריך להפסיק לקרוא להן זונות. "קורבנות זנות" הוא מונח מדיוק בהרבה ברוב המקרים.

לסיכום, שאלת הפללת לקוחות הזנות (המילה "זנאים" נכנסת לשיח בהקשר זה) אינה שאלה פשוטה, ואני לא מתיימר להציג כאן תשובה, אבל רידוד הדיון לאזורים ערטילאיים בסגנון "מהי זנות" לא תורם.
הזנות זה המקצוע העתיק בעולם 696864
הערה: לפי הנתונים שמוצגים על ידי הוועדה (עמ' 32, הערת שוליים 103): 97% מהנשים ו־95% מהגברים בתחום דווחו על אזרחות ישראלית. זה לפי נתונים של משהו שנקרא „הסקר הישראלי״ שלא בדקתי מהו.
הזנות זה המקצוע העתיק בעולם 696974
שמעתי ראיון עם ורד לי (כתבת הארץ, תומכת בהפללה). לטענתה הסקר הישראלי האמור רחוק צלהיות שלם (להערכתה הוא סוקר כשליש מהעוסקות בתחום) והמספרים שמוצגים בו לא משקפים את המציאות.

בשיחה (הלא ארוכה במיוחד) אתה לא הועלה הרעיון של אי הפללה אלא רק המודל השוודי.
הזנות זה המקצוע העתיק בעולם 696867
אם יש בארץ נשים שנחטפו ממזרח אירופה והן מוחזקות בכח בתור זונות - אז המשטרה צריכה לטפל בכך מיד ולהשליך את האחראים לכך לכלא לעשרות שנים. אף אחד לא חולק על הנקודה הזאת, גם לא מתנגדי החוק להפללה.
הזנות זה המקצוע העתיק בעולם 696868
עד לפני עשור הייתה בארץ בעיה רצינית של סחר בנשים. כיום מהמעט שאני קורא מדובר יותר על נשים שמגיעות לכמה חודשים בוויזות תיירות (ובניגוד לעבר: מחזיקות את הדרכון אצלן) אבל לא בהכרח נאמר להן מראש למה הן הולכות.
הזנות זה המקצוע העתיק בעולם 696872
השאלה היא האם ניתן משהו בתמורה לטובות הנאה מיניות. לא צריך להיות הרבה פעמים ביום אבל זה עדיין אותו הדבר. כמובן שקל להטפל לסוג מסוים של נשים אבל במציאות יש הרבה. בקשר לסטודנטיות זה קורה בהרבה מקרים. למעשה יש סטודנטיות שמקבלות דיור והוצאות ותשלום עבור לימודים בתמורה לסיפוק הנאות מיניות. לאחר גמר הלימודים הן חופשיות. זה בכלל לא חדש זה קיים כבר הרבה זמן. אבל כמובן קל להטפל לאילו שנמצאות בתל ברוך או דרומית ליבנה וכן הלאה אבל אין הבדל ולכן זאת זנות ולי אין שום טענות נגד זה.

אתה מפספס את הדבר העיקרי שאמרתי והוא שצריך להלחם בסרסורים ולא בנשים. אם אישה רוצה לשכב עם גברים בתמורה לתשלום עבור פעילותה אני לא רואה שום סיבה לרדוף אחריה או אחרי הגברים. במקום לבדוק את התדירות כפי שאתה מציע אפשר לבדוק אם אותה אשה נותנת את הכסף שלה לסרסור או משתמשת בכסף כדי להתקיים.

גם כל הסיפורים כאילו מישהו ינסה לעזור לאותן נשים לא נראה מקובל כי בסוף לא יקרה דבר מזה וגם לא יהיה תקציב. שוק חופשי זה מה שצריך. אם יש גברים שמוכנים לשלם עבור הנאה מינית עם אישה כלשהי אז שיערב להם ושיהיו בריאים. אני פשוט לא מוצא מה למדינה להתערב אם אין כפיה.

עוד פעם אומר לך את הכפיה צריך למגר. לפעול נגד הסרסורים ולא נגד האישה
אה... 696856
בתנאים האלה אני כבר מעדיף צינגלה.
נושא בעייתי 696859
זה אחד מהתחומים שבהם אין לי דעה ברורה מה נכון לעשות.
ברמה העקרונית אני נגד חקיקה שמגבילה את היכולת של בני אדם לבצע דברים מרצונם ובהסכמה הדדית. לו כל הזונות (נראה לי שהגענו כבר לשלב שאסור להגיד זונות אלא רק ''עוסקות בזנות'', אבל שיקפצו לי) היו עוסקות במקצוע מתוך בחירה, כאשר במילה ''בחירה'' הכוונה היא שיש להן באמת אפשרויות לבחור מהן, הייתי חושב שמדובר ברעיון גרוע. בפועל, חלק משמעותי מהזונות הגיעו למקצוע בעקבות פגיעה מינית בצעירותן וחלק גדול מהן מכור לסמים ולא באמת מסוגל לבחור בדרך אחרת, כך שלא מדובר באמת בבחירה חופשית אלא יותר בניצול של אוכלוסיה חלשה (''מוחלשת'' לפי אלו שאוסרים לקרוא להן זונות). אם מדובר ברוב המקרים בניצול ולא בעסקה שנעשית מרצון ומתוך בחירה חופשית, אז בהחלט יש למדינה זכות לאסור על כך (בדומה לאיסור על סחר בבני אדם או באיברים) ולהפוך את הלקוח לעבריין. במקרה הזה, השאלה החשובה היא אם מדובר בצעד שיועיל לזונות או יפגע בהן. אם המדינה תדאג לשיקום הזונות ולתמיכה בהן ולא רק תרדוף את הלקוחות, אז יש סיכוי שהמצב ישתפר, אבל אם המדינה תסתפק בהענשת הלקוחות בלי שלזונות תהיה אלטרנטיבה, התוצאה תהיה כנראה הורדת המקצוע למחתרת וחיזוק הגורמים העבריינים שעומדים מאחוריו תוך פגיעה קשה יותר בזונות עצמן.
נושא בעייתי 696860
עיינתי בדו״ח המסכם ולא מצאתי נימוקים ברורים להחלטה ללכת על גישת ההפללה. אם אני מבין נכון, כתב המינוי (עמ' 101) התווה את הכיוון הזה: בין השאר הוא ביקש מחברי הוועדה לבחון את האפשרות של קביעת עבירה של קבלת שרותי זנות מבגירים. הדו״ח מציין שקיימות שתי גישות (הליברלית והרדיקלית) ותומך ברדיקלית. נספח ב' (עמ' 107) מציג את הגישה הליברלית.
נושא בעייתי 696861
מה הנימוקים שמועלים שם כנגד התופעה/המקצוע?
לבדוק היטב 696862
אני נוטה להיות נגד חוקים כאלה. כשם שאין חוק נגד עישון ונגד צריכת אלכוהול למרות שאין ספק שהם פוגעים בבריאות, כך נראה לי שגם החוק הזה אינו במקומו. "תקופת היובש" היא דוגמה מצוינת לנימוקים שלי לכך. בתקופה ההיא, צרכני האלכוהול הוסיפו לצרוך אותו, ובנוסף לכך התפתחו מערכות פשע והושקע הון עתק במניעתו, ללא הועיל. בדיון 3348 מסופר על דוח של האום שממליץ אפילו על לגליזציה של צריכת סמים מנימוקים דומים.
עם זאת, למרות הסקפטיות התאורטית שלי, וכיוון שבמדינות מסוימות החוק הזה כבר בתוקף מזה זמן, אולי כדאי בטרם מחליטים לבדוק היטב אם במדינות האלה הושגו התוצאות המקוות, עד כמה הביא לתוצאות לוואי מזיקות. אולי חקירה כזאת תגלה שהנטייה הראשונית שלי לפסול את החוק הזה אינה במקומה.
696870
רוב הדיון הזה (לא ספיציפית פה באייל, באופן כללי) - מפספס לחלוטין את הנקודה לדעתי. זה בכלל לא רלוונטי אם זונות אוהבות את העבודה שלהן או לא, אם הן אומללות או מאושרות, אם הן חלמו על זה כשהיו ילדות או לא. רק דבר אחד חשוב - אופציות. גם אם נסכים שזו עבודה נוראית - השאלה החשובה כאן היא האם במידה וניקח מהן את האופציה להיות זונות האם מצבן ישתפר או יורע? כאן אני בכלל לא בטוח בתשובה. נראה לי שאם טורחים לשאול לדעתן של הנשים שעובדות בזנות הן נוטות שלא לרצות שיקחו מהן את הפרנסה.

למשל, טענה נפוצה היא "נשים לא באמת רוצות להיות זונות, הן נאלצות לעבוד בזה מתוך הכרח כלכלי" - נעזוב שניה את הכשל המובן מאליו (שזה נכון לגבי 95% מהעבודות בעולם), הרי שזה בעצם כמו להגיד "יש נשים שמצבן הכלכלי גרוע כל כך שזנות היא הדבר היחיד שמציל אותן מלהזרק לרחוב (עם ילדיהן). אנחנו נעשה לנשים הללו טובה גדולה ופשוט נשלול את האופציה הזאת - נחסוך מהן את הדילמה ופשוט נכפה עליהן להזרק לרחוב ובכך נפתור את מצוקתן". ואני שואל: לא עדיף שבמקום לשלול מנשים מסכנות אופציות, נתרכז בלתת להן אופציות נוספות? נניח, לקחת את כל הכסף שההפללה הזאת תעלה ולהשקיע אותו במרכזי תמיכה מושקעים, עם הוסטל צמוד כך שאף אחת לא תצטרך להזרק לרחוב, עם טיפולים נפשיים חינם, הכוונה ותעסוקה, ובהסברה לנשים על נזקי הזנות?
מסכים איתך 696891
כסטודנט לעבודה סוציאלית אני מסכים עם מה שאתה אומר עזרה לקבוצות כאלה תמיד חייבת להיות מערכתית אחרת שללת לו גם את האופציה היחידה עם כי הכי נוראה להתפרנס , בין אם רוצים להפליל את הלקוחות בין אם לא החשיבה חייבת להיות כוללת כמו מי הם אותם נשים מה הצרכים שלהם שאותם הם ממלאים על ידי עיסוק בזנות ואיך אני מביא אותם למקום טוב יותר שישלול את האופציה לעסוק בזנות , אחרת דירדרת אותם למקום יותר נמוך....
דיון קודם בנושא (פחות או יותר) 696875
דיון 1120
חומר בנושא 696919
נתונים ומיתוסים על זנות:
הטענות על גיל כניסה מוקדם לתחום הזנות מופרכות.
"רוב הזונות סובלות מפוסט טראומה ומאלימות" - כמעט רק כאשר וככל שהזנות אינה חוקית.
"90% מעובדות המין סבלו מהתעללות מינית בילדותן" - לא נכון.

תומר פרסיקו:
מי שמתנגד לזנות צריך לשאול את עצמו מדוע אם כך זה לא בסדר להתנגד ליחסים חד מיניים בהסכמה בין בגירים. הוא מפנה גם לראיון שערכה נרי ליבנה עם שלוש העוסקות בכך שיוצאות כנגד הפמיניסטיות המתנשאות מעליהן.

הלל גרשוני:
"הזנות לא מוגרה בשוודיה אלא לכל היותר ירדה בחלקה למחתרת. מחקר מקיף על תוצאות חוק הפללת הלקוח בשוודיה גילה, כצפוי, תוצאות לא מכוונות רבות, ובהן: חוסר אמון חריף יותר בקרב הזונות ביחס לרשויות המונע מהן לקבל עזרה; חוסר רצון של עדים למעשים פליליים כלפי זונות לשתף פעולה עם המשטרה, מחשש שיפלילו את עצמם"
כולל קישורים

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים