![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
הטענה שהפסקת אכילה בקרב קשישים היא בחירה מודעת ל'התאבדות דה-פקטו' לא ברורה ואין לה תימוכין. למעשה, הפסקת אכילה לקראת סוף החיים היא תופעה מוכרת ונפוצה בקרב קשישים באופן כללי, ללא קשר להשקפתם הדתית. גם אנשים דתיים, כולל חרדים, הפסיקו לאכול בשבועות או חודשים האחרונים לחייהם כחלק מתהליך טבעי של דעיכה גופנית. מבחינה הלכתית, אין איסור גורף על הפסקת אכילה במצב של גסיסה, כאשר הגוף כבר אינו מסוגל או מעוניין לקבל מזון. לא מצאתי נתונים על התפלגות סיבות המוות במגזר החרדי לעומת כלל האוכלוסייה בישראל. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
הקונטקסט של פתיל ההסתייגויות הוא לא אוסף של טענות שיש יומרה להגיד שידוע שהן נכונות, אלא אוסף של אפשרויות (שלא נבדקו) שהן בפוטנציה הסברים אלטרנטיביים אפשריים ל״הסברות המקובלות״. ככה הטלת ספק עובדת. כל עוד הטענות לחיוב אינן מבוססות מספיק על נתונים ומשתמשות במושגים שיש סביבם ערפל/חוסר בהירות (כמו ״קשרי קהילה חזקים״ /Bonding Social Capital), בעיקר במחקרים שמשתמשים בהם בנפנופי ידיים בלי הגדרה פורמלית ומדידה ישירה, הטלת הספק היא בגדר מענה סביר. המצב של העדר נתונים זה אכן חלק מהעניין ולמה הטלת הספק היא מתבקשת. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
יש הסבר אלטרנטיבי אליבא ׳האלמוני׳ שבו חילונים ״מתאבדים״ ומכאן ההסבר לתוחלת החיים הקצרה מזאת החרדית. גם השיוויון בין החרדי לחילוני הוא לא נכון, שכן יש הרבה גורמים שמורידים את הממוצע של החילוני ולא בגלל שהוא לא יכל לחיות יותר מהחרדי אלא פשוט שהוא ׳מוותר׳ על המשך ה״חיים״ הנפלאים בטיטולים ומטפל הודי - במקרה הטוב. אצל האדם המאמין - כל עוד הנר דולק, אפשר לתקן. אצל האדם הלא מאמין, אין מה לתקן שכן הכל נגמר. מכל מקום, האמור לעיל אינו קשור להפסקת אכילה בקרב קשישים ואין בכך משום התאבדות. אני מסכים שההיבט הנפשי משחק כאן תפקיד מרכזי. תחושת משמעות, בין אם היא נובעת מאמונה דתית או ממקורות אחרים, יכולה להשפיע באופן משמעותי על הרצון של אדם להמשיך לחיות גם כאשר הוא מתמודד עם קשיים פיזיים או קוגניטיביים. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
נראה לי שרב המוסכם על הלא מוסכם. שום דבר מזה לא סותר את מה שהאלמוני אמר. הוא לא באמת התכוון שהם בוחרים בהתאבדות. הוא כתב ״בוחרים להתאבד דה-פקטו״. כלומר בוחרים בהתנהגות שהתוצאה שלה דומה לבחירה להתאבד (בחירה לעשות משהו ==> מוות כתוצאה ישירה לבחירה). הכוונה (לפחות כפי שאני קראתי אותה) היא לא כדי לטעון שמישהו מתאבד, אלא שיש מרכיב בחירה שהוא תלוי תרבות (ונראה לי שגם אתה מסכים עם זה) שכנראה מוביל למוות מוקדם יותר (מאלה שמגיעים מתרבות בה יש ערך ל-״להלחם על כל טיפת חיים״). אני הוספתי לכך כבר משהו שהוא לגמרי השקפה ערכית (מחוץ לתחום בו למחקרים יש מה לתרום): הרצון של אדם להמשיך לחיות, כאשר הוא מתמודד עם קשיים פיזיים או קוגניטיביים (מעבר לגבול סביר), זה לדעתי Highly overrated. מנקודת מבטי (לא חייבים להסכים) הערך הזה (שהוא בעיני בזוי) של ״תמיד אפשר לתקן״ הוא לא פחות מאשר צער בעלי חיים / אכזריות לשמה של בני אדם כלפי בני אדם. סרט אימה שהאדם הצליח ליצר לעצמו בעולם האמיתי (שמקפיא לי את הדם הרבה יותר מצפיה בסידרת סרטי Alien). בעיני זה ההיפך הגמור מ-Well being. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
בקשר ל''מבחינה הלכתית, אין איסור גורף על הפסקת אכילה במצב של גסיסה'' - מבחינה הלכתית אין איסור גורף על הליכה בפומבי ללא מגבעת (או כיפה) ויש איסור הלכתי גורף על שקר, ובכל זאת, מבחינה סטטיסטית, חרדים משקרים לא פחות מחילוניים אבל לובשים מגבעות הרבה יותר מחילוניים. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
מבחינה סטטיסטית, ההשערה היא ש-P ≠ NP — אך בלב עמוק, התחושה 1 היא ש-P < NP. ----- 1 להפונז. זה יותר קופרניקוס מקואהם. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
לא הבנתי. | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
״מבחינה סטטיסטית, חרדים משקרים לא פחות מחילוניים אבל לובשים מגבעות הרבה יותר מחילוניים״ -------- בהקשר ה- 'חרדים, מגבעות ושקרים', משפט זה יכול להדגים כיצד סטטיסטיקה ותצפיות חיצוניות עלולות להיות מטעות או לא רלוונטיות לגבי תכונות פנימיות או מורכבות. הסטטיסטיקה ההיפותטית - ואני אכן מטיל ספק בקיומה של סטטיסטיקה כזו - עשויה להצביע על כך שאין הבדל משמעותי בנטייה לשקר בין שתי הקבוצות, שכן זוהי תכונה מורכבת הקשורה לערכים אישיים, נורמות חברתיות והקשרים ספציפיים. התצפית החיצונית שקישרת ללבוש היא ברורה וקלה למדידה סטטיסטית: ישנן מאות אלפי מגבעות בקרב הגברים החרדים, לעומת כמות שולית בקרב הגברים החילונים. הקשר לדיון על P ו-NP: בדומה לכך, הדיון ב P ≠ NP, התחושה ש-P<NP מתייחס לפער שבין ההשערה הסטטיסטית/תאורטית, הגורסת כי קיימת הפרדה סטטיסטית בין בעיות שניתנות לפתרון יעיל (P) לבין בעיות שניתנות לאימות יעיל אך לא בהכרח לפתרון יעיל (NP), לבין התחושה האינטואיטיבית. בדומה לקלות שבה אנו מזהים מגבעות אצל חרדים, אנו עשויים לחוות הצלחה במציאת פתרונות 'טובים' לבעיות NP מסוימות או עבור קלטים קטנים, מה שיוצר תחושה שהן 'פשוטות' יותר מכפי שהן עשויות להיות במקרה הכללי. שני המקרים מדגישים את הסכנה שבהסקת מסקנות על תכונות מורכבות (יושר, קושי חישובי) על סמך סממנים חיצוניים או תחושות אינטואיטיביות בלבד. המגבעת היא סמן חיצוני ברור, אך אינה מעידה על יושר. הקלות היחסית שבה אנו פותרים מקרים פרטיים של בעיות NP אינה מעידה על קיומו של אלגוריתם פולינומי יעיל לכל מקרה. בשני המקרים, חשוב להסתמך על ניתוח מעמיק ונתונים רלוונטיים ולא רק על תצפיות שטחיות או תחושות סובייקטיביות. ההבדל הסטטיסטי הברור במגבעות אינו משליך על ההבדל הסטטיסטי ההיפותטי בתכונות היושר, ובאופן דומה, התחושה האינטואיטיבית לגבי קלות פתרון בעיות NP אינה סותרת את ההשערה התאורטית על קושיין. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
״הסטטיסטיקה ההיפותטית - ... - עשויה להצביע על כך שאין הבדל משמעותי בנטייה ... שכן זוהי תכונה מורכבת הקשורה לערכים אישיים, נורמות חברתיות והקשרים ספציפיים...״ אבל מצד שני, יש דיבר קבוע בנושא, ז״א, אם הסטטיסטיקה נכונה, הבדלים סטטיסטיים (במקרה של חבישת מגבעת, או חוסר הבדלים במקרה של שקר) בין ההתנהגות של חרדים להתנהגות של חילוניים לא באמת קשורה לקיומה של הלכה אלא ל״לערכים אישיים, נורמות חברתיות והקשרים ספציפיים״ כמו שאתה ניסחת, בדיוק כמו הסטטיסטיקה ההיפותטית לגבי חבישת מגבעת או הסטטיסטיקה ההיפותטית לגבי הפסקת אכילה במצב של גסיסה. זה הכל, זה מה שרציתי להגיד, זה מה שאמרתי, ולמיטב הבנתי, ניסחתי את זה בצורה שצריך להתאמץ להבין את מה זה בצורה אחרת. (מתנצל מראש שאני לא מגיב לשאר התגובה שלך. אני באמת לא מבין את השאר - לא איך זה קשור לתגובה שלי, לא איך זה קשור למציאות, לא מה אתה רוצה להגיד, לא מה אמרת למעשה, לא מה אתה חושב שאני אמרתי, ולא מה הקשר בין החלקים השונים של התגובה. מצטער, מן הסתם זאת בעיה שלי, אולי אם מישהו חכם ממני מסוגל לתרגם את התגובה שלך לעברית של אנשים פשוטים כמוני... מי זה קושיין, ואם כבר אנחנו זורקים שמות למה לא גדל?) |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
||
|
||||
![]() |
אני מתנצל שלא הצלחתי להסביר את עצמי כראוי. עימך הסליחה. | ![]() |
![]() |
![]() |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
![]() |
© כל הזכויות שמורות |