בתשובה לשירה, 30/06/08 16:20
בל (המשך יבוא) 482736
בין המגיבים באייל תמצאי עשרות תשובות, אף אחת מהן לא
תהיה מספקת לחלוטין,
הצעתי לך היא לעבור למבחן המעשה, להלן:
בפעם הבאה שתפגשו, הצמידי סכין יפנית לצוארו של האידיוט
והפני את השאלה בחזרה אליו, אני בטוח שהוא יספק לך צרור
של תשובות טובות ומספקות.
ודרך אגב, את חושבת שזה חכם מצדך להתרועע עם אדם שמוכן
לרצוח את ילדיו?
בל (המשך יבוא) 482740
(מישהו מוכן להמר כמה זמן יעבור עד שתופיע כאן תגובה שתזכיר את איסור עבודה זרה כ"יהרג ובל יעבור" ואת הסיפורים על היהודים שהרגו את ילדיהם בגינו בימי הביניים?)
בל (המשך יבוא) 482743
תודה על תשובתך אבל לצערי תשובה בצחוק לא עוזרת לי. לגבי החלק האחרון של הדברים שלך אני רוצה לומר לך שהוא אדם טוב והגון וזה הכל ברמה התאורטית, וזה מפריע לי באמת ברמה התאורטית. אם זה היה בא ל''מבחן המעשה'' כמו שאתה אומר,אני לא חושבת שהוא היה עושה משהו שיפגע אפילו בשערה של הבן או הבת שלו.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482746
טוב, השאלה (או למעשה התשובה) מתחילה בהשקפת עולם.
אם את מאמינה שאלוהים ברא את האדם, אזי אלוהים אכן לא יכול להיות בלתי מוסרי.
אם את מאמינה שהאדם הוא שברא את אלוהים, אפשר לפתח את הדיון.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482750
עוד אין לי תשובה כי עד התקופה האחרונה לא חשבתי על זה, אני חילונית אפשר לומר ישראלית ממוצעת. בזמן האחרון אם להגדיר את זה בקיצור, אני חושבת שאם יש אלוהים אז הוא כוח עם יכולת בריאה אבל לא ברור לי שהוא כוח שמתעסק במוסר או שהוא מה שנקרא אל אישי שעונה לתפילות וכו. אלוהים של הדתיים ועכשיו אני רואה שגם אלוהים של כת היהודים המשיחיים (אגב הםנורא לא אוהבים שקוראים להם כת) בעיני הוא ממש אלוהים ''שהאדם ברא'' כמו שאתה אומר, ובכלל לא נראה לי שיש לו איזה קשר עם הכוח הבורא, אם יש כוח כזה. בגלל זה אני אומרת כוח בורא ואני לא אומרת ''כוח עליון'' כמו שאומרים אנשים שהם לא דתיים אבל הם ככה, באמצע, כי ברגע שאומרים עליון מזכירים את מה שמדברים גם אצל דתייים וגם היהודים משיחיים.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482753
טוב, כאשר באים לדון על נושאים כמו מוסר, או טוב ורע, האלוהים היחיד שרלוונטי הוא זה של ההשגחה הפרטית.
לא נבוא אל ה"טבע" או "הבורא" בטענות על קיומם של רעידות אדמה, סופות טרופיות או גלי צונאמי, אבל נבוא בטענות לאלוהים (זה מבית הכנסת, או הכנסיה) על השואה.

לו היה אלוהים לסוסים, הוא היה בדמות סוס. במילים אחרות, כאשר האדם ברא את אלוהים, הוא ברא אותו בצלמו ובדמותו. לא בדיוק דמותו, אלא דמותו מוגדלת, משופרת, כזאת שעברה אידיאליזציה. לא כמו שהוא באמת, אלא כמו שהוא שואף להיות.

ועכשיו, נותר לנו רק לבדוק מה אנחנו שואפים להיות. האם אנחנו זקוקים לקרבנות אדם כדי שיוכיחו לנו את עובדת היותינו אהובים, חשובים, בלעדיים.

___
המשפט שבכותרת פותח את סיפור עקדת יצחק. מכאן ואילך מתאר המספר המקראי את סיפור העקדה בלשון יבשה, דיווח עובדתי מבלי להכנס לפרשנות, שיפוט או תאור רגשות כלשהו. כך גם המספר המקראי אינו אומר לנו האם אברהם עמד בנסיון, או נכשל בו. הפרשנות המקובלת היא כמובן שאברהם עמד בנסיון.
אני לא סומך עליה את ידי.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482763
כנראה שאני לא תופסת לאיזה נקודה אתה רוצה להגיע. אני לא מנסה לברר דברים בקשר ליחסים שלי בעמצי עם אלוהים וגם לא בקשר לתכונות שלו, אין לי שום בעיה איתו. הבעיה שלי היא יותר פרוזאית. אני עומדת בצומת בחיים צומת מסוג שונה מכל מה שהכרתי ואני לא יודעת מה לעשות. להשתמש בדברים כמו המשל הזה שמדבר על הסוסים או להגיד "כאשר האדם ברא את אלוהים, זה בכלל לא בא בחשבון, הוא עלול ממש להתרגז.
בוא נגיד ככה: אתה משוחח עם חבר דתי והוא אומר לך שכל אחד צריך להיות נאמן לאלוהים אפילו עד ממוות או עד להרוג מישהו, ואתה אומר לו אבל זאת דרישה לא מוסרית, אז הוא שואל אותך איזה עשר פעמים מה לא מוסרי בזה. בבוטום ליין, מה היית עונה לו? אם אין לך תשובה הוא מציג את זה כאילו זאת הוכחה שאתה טועה בכל השקפת העולם שלך ואז הוא מציג את עצמו בתור מי שחייב להמשיך איתך בקשר ולתקן את דרכיך. זה בנאדם שאתה לא יכול להתחיל לדבר איתו בהרבה משפטים כי הוא עצמו ישר מתחיל לדבר המון ואתה גם לא יכול לדבר על לבטים ומבוכות כי דברים כאלה כבר מזמן לא קיימים בלקסיקון שלו, מה היית עושה?
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482764
אני לא נכנס לויכוחים תאולוגיים (או אחרים) עם אנשים שהנחות המוצא שלהם שונה משלי.
אם הקשר שלך אתו הוא קשר מסיונרי (או מחב"תי, השם לא משנה) הגישה היא אחת, ואם הקשר שלך אתו הוא אישי הגישה היא אחרת.
במידה והקשר הוא מסיונרי, עלייך להבין ש*כל* מגדל לוגי בנוי על הנחות יסוד מסוימות. מגדל כזה יכול להיות בנוי לתפארת, ועדיין אין בו כדי לבסס (או להפריך) את תקפותן של הנחות היסוד.
אם הקשר שלך הוא אישי (כמו שהנחתי, אולי בטעות, בתחילה), אזי כל הסיפור הוא אחר.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482767
ידידה משותפת הפגישה בינינו. אני מניחה שמצידו זה התחיל כמחוייבות מסיונרית, שזה דבר שכל משיחי מרגיש לגבי כל אדם שהוא פוגש, אבל מהר מאוד זה נהיה אישי. כיום רואים בנו זוג, למרות שלפחות אני מעולם לא אישרתי שאנחנו זוג. הוא מתבלבל ומתחמק כשחברים שואלים על זה היות והוא במצב עדין- אני לא משיחית ומקובל לומ אצלם שקשר אישי זוגי צריך להיות רק עם משיחיים. כל החברים שלו משיחיים ואולי בגלל זה הוא לוחץ עלי כל כך בכיוון של החלטה חיובית שלי לגבי המשיחיות. ככה שאם המסיונריות מחד והקשר האישי מאידך נראים לך כסיפורים לגמרי נפרדים, מצידו אלה סיפורים שמעורבים זה בזה ללא הפרד.
אז אמרה היא: לאט, כח יש לי. 482776
חשדתי שזה המצב.
כאן את צריכה להפנות לעצמך את השאלות (וזה ממש לא קשור לאלוהים. אולי לאלוהים שבתוכך.)
מה את מוכנה לעשות כי את יודעת שזה חשוב לבן הזוג שלך?
מה את מוכנה לעשות כי בן הזוג שלך מבקש?
לאיזה אולטימטום של בן הזוג שלך את מוכנה להעתר?
וגם, איזה אדם את מצפה שבן הזוג שלך יהיה?
ומה, לדעתך, מקומה של ההדדיות בחיי הזוגיות?

__
אבל מי אני שאתן למישהו עצות בענייני זוגיות?
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482752
קצת בעייתית ההצגה שלך את העניין. אם הטוב והרע אינם חיצוניים לאלוהים, זה משאיר את הבורא כפועל בצורה שרירותית. במסורת הדתית אלוהים הוא טוב ולא שרירותי (ראה התנ''ך, שם).
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482754
שם זה איפה? בספר איוב? בסיפור המבול? אליהו ונביאי הבעל?
אלוהים הוא קריזיונר לא קטן. הוא טוב by definition, כל מעשיו של אלוהים טובים, מכיוון שנעשו בידי אלוהים.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482757
''שם'' זה ''לא יודע איפה''. אלוהים לא רק טוב בהגדרה, אלא המעשים שלו ותכונותיו מוערכים בהשוואה לסרגלים חיצוניים. בגלל זה הוא יכול להינחם על מעשיו, להשתכנע מטיעונים צודקים, או להיות מאופיין בתכונות מוסריות טובות (אל רחום וחנון, ארך אפיים ורב חסד ואמת...).
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482758
אתה מוזמן להעריך את מעשיו של אלוהים‏1 בהשוואה לסרגלים חיצוניים, ולשפוט בעצמך האמנם הוא מאופיין בתכונות מוסריות טובות.
___
1 ואנחנו מדברים פה על מישהו בעל יכולות בלתי מוגבות, שאינו כפוף לאילוצים ואינו נזקק לפשרות.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482760
אני לא חושב שבמסורת הדתית אלוהים באמת לא כפוף לאילוצים. בין אם הוא זקוק להקרבה של הבן שלו ובין אם הוא זקוק לרדת בעשר דרגות כדי להתקיים בעולם או לצמצום עצמו כדי לאפשר לעולם להתקיים.

אני כשופט? שאני לא אתחיל לדבר על אלוהים, כי המערכת תמחק את התגובה שלי. שלא לדבר על מכת הברק.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482762
טוב, כמו אלוהים גם אני מסוגל להשתכנע מטיעונים צודקים.

משפט הסיום של תגובה 482760 שיכנע אותי.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482785
טוב, זה לא בדיוק טיעון צודק. זה ויכוח פנים-תאולוגי עמוק ומתמשך. אני לא מתמצא בפרטיו אבל אני סומך על כך שגם אף אחד אחר כאן לא מתמצא בו.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482780
דווקא ה''ה אדורנו והורקהיימר טוענים שמעשה הקורבן הוא הכפפה של האלוהים לשלטונו של האדם - חוזה, תן וקח וכדומה. למרות שאני חושב שהם מתכוונים לקורבן חיה, אני חושב שגם קורבן אדם כלול בזה.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482784
למה דווקא? זה סותר את מה שאמרתי?
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482787
נראה לי שהדווקא היה שלמרות שאנחנו נשארים באותה מסגרת רעיונית "במסורת הדתית אלוהים...כפוף לאילוצים", הרי שהטיעון מעמיד את הכפיפות הזו על ראשה, או לפחות נותנת לה זוית אחרת. במקום "אלוהים...[ש]זקוק להקרבה" אלוהים נכבל בסוג של התקשרות חוזית ע"י האדם. לחילופין, האדם משנה את היחס שלו לאלוהים מכל יכול טמיר ונעלם לישות שניתן להתייחס אליה כמו אל תגרן בשוק שאתה זורק לו הצעת מחיר ובזה כובל אותו, או מוביל אותו להיכנס איתך למו"מ.
וה' ביקש לנסות את אברהם. 482794
לא תגרן בשוק, סתם מושחת חובב שוחד.
בל (המשך יבוא) 482751
תשובתי אולי משעשעת אבל היא נכתבה ברצינות גמורה,
אני מתבסס על מעשה שהיה שבו איזה רוחני-שנטי ספר על
השלמתו עם הכל אחד, המות הוא חיים ועוד, פגיון שנשלף
על ידי מישהו יותר רוחני גרם לו להתחרט בקול רם על
אמירותיו ה"מוארות".
האם את מזלזלת באמונתו של הבחור?
אם כך אין שום צורך להתמודד עם טענותיו.
התשובה האמונית המועדפת עלי היא: אל תעשה לרעך וגו'.
בל (המשך יבוא) 482755
טוב אנחנו לא מכירים ואני פשוט אומרת לך שאני לא מסוגלת לשלוף סכין יפני ואפילו לא פצירה לציפורניים, ככה שהשיטה הזאת לא באה בחשבון. האיש שעליו אני מדברת הוא רציני ואי אפשר לזלזל בו וגם לא להגיד לו ''אל תעשה לרעך'', כי על כל דבר יש לו תשובה מהמאגר של הברית החדשה או גם התנך. אני גם לא יכולה לנתק את הקשר למרות שחשבתי גם על זה כי כמו שאמרתי לך זה בנאדם רציני ויש לי הרגשה שהוא נורא יפגע, ואני לא אוהבת לפגוע באנשים. עכישו זה הרגע הראשון שאני חושבת על זה שיש לי פה פעם ראשונה בחיים מצב ללא מוצא, ככה שהתשובות שלך בסוף כן עוזרות לי להבין משהו.
בל (המשך יבוא) 482766
לדעתי את מתרועעת עם מסיונר מקצועי, אם אינך מסוגלת
להתמודד עם ה''אינטלקט'' שלו ושטף הדברת והידע שהוא מפגין,
חתכי מהנושא אפילו תפגעי בו, יש לי הרושם שהוא יעשה הכל
למען גאולתך ואמונתו, כולל לפגוע בך.
בענין המוסר, לכי לפי תחושת הבטן שלך ואל תחפשי הגיון.
בל (המשך יבוא) 482771
כן, אני יותר ויותר חושבת במשך השיחה הזאת איתך ועם עוד מגיבים ודורון הגלילי שהגיב כאן, שלחתוך זאת האפשרות הכי סבירה, כנראה שבתוכי אני יודעת את זה כבר כמה זמן באינטואיציה אבל לא רציתי להגיד לעצמי את זה בצורה מילולית וברורה. מה שכן אני מפחדת מהשיחה שתצטרך להיות כשאגיד שאנחנו נפרדים והאמת היא שגם כואב לי על הילדים שלו כי נוצר בינינו קשר נעים ועזרתי להם בשיעורים ודברים כאלה, והבת שלו גם זקוקה למישהי שתתן לה קצת אוירה יותר פתוחה. הם חייםב אוירה סגורה מאוד קצת כמו דתיים זה אסור וזה מותר וזה אלוהים לא אוהב שעושים או שהוא לא אוהב שלובשים בגד לא צנוע. חבל, ותודה בכלופן.
בל (המשך יבוא) 482801
כל אלה שיקולים לא רלוונטים להמשך קשר זוגי. את לא האם תרזה.
בל (המשך יבוא) 482815
(הגלילי, ברקת, עכשיו רק חסרה העצה של גיל רונן...)
בל (המשך יבוא) 482840
תודה על המחמאה
בל (המשך יבוא) 482862
שמא בכל זאת תסיים משפטים בנקודה?
בל (המשך יבוא) 482869
לא. זה מיותר
כשם שהאקדמיה ללשון העברית החליטה לוותר על הפסיק בכל מקרה שיש מפריד אחר (סוגריים, מקף, וו החיבור),‏1 כך גם הנקודה מיותרת בסוף משפט שאינו מלווה במשפט אחר. הנקודה הרי אמורה לסמן את סוף המשפט. סוף המשפט מובנה בסוף פיסקה, פרק או בסופו של הטקסט כולו. מכיוון שכל אלה בולטים לעיני כל - הנקודה מיותרת
___
1 כן, הפסיק הזה
בל (המשך יבוא) 482873
אוף, חרימפפתני ואחרומפפפף.
בל (המשך יבוא) 482878
לא כל כך מיותר. סוף משפט יכול להיות מצוין בנקודה, סימן שאלה או סימן קריאה. אחרי משפט ש"איננו שלם" במובן כלשהו מסתיים בשלוש נקודות. משפט שאין אחריו דבר משאיר את הקורא תלוי באויר.:)
בל (המשך יבוא) 650869
תודה, אם עוד לא מאוחר להגיד.
בל (המשך יבוא) 650875
הלוגיקה הזאת מעוררת בי נוסטלגיה לשפת פרל
בל (המשך יבוא) 650892
למי שלא מכיר: ברוב שפות התכנות מקובל לשים סימן כלשהו בסוף כמעט כל פקודה/הצהרה.

ליתר דיוק: יש שפות (כגון C ו־Java) שבהן חייבים לשים ; בסוף כל "פקודה" (חוץ מכמה מקומות שבהם סיום הפקודה ברור מהתחביר).

בשפות אחרות (Shell ופרל) הסימן הזה מסמל הפרדה בין פקודות. צריכים לשים אותו בסיום פקודה רק אם באה אחריה פקודה נוספת.
בל (המשך יבוא) 482872
נדמה לי שחשיבותה של הנקודה היא רבה כאשר אדם כותב יותר ממשפט אחד. כאשר הוא כותב "תודה על המחמאה" - זה יכול ליחשב למעין כותרת. קיצורו של דבר: נקל, מדוע שנחמיר? :-).
בל (המשך יבוא) 482770
התשובה של אנטילופה מבודחת, אמנם, אבל אפשר לפתח אותה למשהו יותר רציני. אני מציעה את הניסוי המחשבתי הבא: הציגי לו מקרה היפותטי, לפיו את עצמך גם כן יהודיה משיחית אדוקה, ואלוהים אומר *לך* להרוג את בנו, מול עיניו. כיוון שאלוהים איננו מחויב לתת סיבה לדרישה - הרי גם הוא לא היה מבקש סיבה כזאת - איך הוא היה מגיב/מרגיש לו היית עושה את המצווה עלייך ומסבירה לו שזה רצון האל?
בל (המשך יבוא) 482772
תודה, אבל אני כבר די בדרך להחלטה סופית ואז כל הדברים האלה יהיו מאחורי. חוץ מזה אני כל הזמן רואה כמה שלדבר עם אנשים שלא מכירים את הבנאדם זה מסובך. יש את העניין של הדת עצמה ויש את האופי של הבנאדם. הוא מדבר הרבה וההיפותזות חייבות לבוא ממנו, השאלות חייבות לבוא מנו וכל הכיוונים של השיחה חייבים לבוא רק ממנו. אם אני אתחיל להגיד שבוא נחשוב רגע על מצב היףותטי ואנסה להמשיך הלאה הוא יקטע אותי ויגיד שאני שוקעת במחשבות שהן לא לעניין ושאדבר רק לעניין. דברים כאלה כבר קרו בשיחות איתו ונורא גרמו לי לחוסר בטחון ביכולת שלי להתמודד איתו. טוב, אבל כמו שאני אומרת, יכול להיות שכל זה כבר יהיה בקרוב מאחורי.
בל (המשך יבוא) 482777
אם המצב הוא כפי שהבנתי אותו, אני מקווה מאוד שההחלטה תהיה נגדו. עם כל הכבוד לטוב לבו ומעלותיו הטרומיות האחרות, החיים אתו עלולים להיות כלא אחד גדול.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים