בתשובה לצבי צוברי, 29/09/00 0:48
מגמתי 10065
איזו פרשנות שלי, בדיוק, "לא עומדת במבחן אקדמי"? האם אתה, אגב, אקדמאי? ואם אתה אקדמאי, מהם המקורות שעליהם אתה נשען כשאתה כותב ש"פרשנותי לא עומדת במבחן אקדמי"? היכן, במאמרי, מצאת ולו שמץ של פרשנות פוליטית? ומהיכן אתה מוצא את העוז לקבוע ש"יהודי אמסטרדם היו מימדניקים"? האם אתה טוען שהם היו ציונים? על סמך מה?

אם אמנון יצחק היה מחזיק בתואר אקדמי, והיה שומר על קנה מידה אקדמי, כן, הייתי מקבל אותו כחוקר.

במאמרי על תשעה באב כתבתי שחז"ל *לא ידעו* את ההסטוריה, ושלשיטתם, טוב היה לא לדעת אותה. וכשאין הסטוריה, צריך להמציא אחת. הם לא הראשונים ולא האחרונים שעשו את השטיק הזה; אבל לרוב האחרים קוראים "זייפנים", "מספרי צ'יזבטים", ולא "חכמינו זכרונם לברכה".
מגמתי 10090
אתה ודאי תסכים שהמאמר שלך אינו אובייקטיבי. אתה נוקט עמדה במקום שאני אנקוט עמדה הפוכה. אני הייתי מבאר את עמדתם של בני הקהילה ואת חששם מהכופר לאור הנזקים הרוחניים שזה ימיט על בני הקהילה. (בדיעבד מתברר שהצדק היה איתם ובזכותם העם קיים- גם אם זה לא מוצא חן בעיניך.)

ולפני שאתה שופט אותם מבחינה מוסרית, האם אתה טוב מהם? אתה הרי היית מת לעשות להם מה שעשו הם ל א קוסטה ויותר מכך.

בקשר לשמם העלום של בני אמסטרדם לעומת שמו של שפינוזה, זו דמגוגיה בגרוש. לא? (תמיד המורה זוכרת את שמו של המופרע של הכיתה)

כל מה שאני מבקש ממך הוא להפריד בין הפרשנות שלך את ההסטוריה ובין העובדות. דעתך מעניינת אותי (הפעם בלי ציניות), אבל להסוות אותה בתוך סיפור עובדות זה לא ישר. ההלכה קוראת לזה גנבת דעת והעולם האקדמי אימץ נורמה מוסרית זו.

לא מצאתי במאמרך שמץ של פרשנות פוליטית ולכן לא טענתי טענה כזאת. עיין שוב בדבריי, ידידי. כאשר אני כותב מימדניקים אינני מתכוון לתנועה הפוליטית, אלא להיותם מייצגים פלג דתי מתון, בעל פתיחות רעיונית, קשב לסביבה המתפתחת וביטוי הנהגתי לתכונות הנ"ל. הביטוי "מימדניקים" ממחיש את רוח ההשקפות שלהם והשתמשתי בו כדי להעלות את הרייטינג. לידיעתך, את התנועה הציונית לא המציאו בזמנם. גם לא את מימד.

אתה כותב שאם אמנון יצחק היה שומר על קנה מידה אקדמי היית מקבל אותו כחוקר (שזה בערך כמו להגיד שאם יוסי שריד היה שסני"ק הרב עובדיה לא היה מקלל אותו). האם יהודי אמסטרדם היו מנדים את גבריאל א קוסטה או שפינוזה אם אלה היו עומדים בקנה מידה יהודי הלכתי???

ובקשר למאמר של תשעה באב נשמור את הדיון במקומו שם.
מגמתי 10095
The writers don't condem the Amsterdam Jews for disagreeing with his values, he condems them for the way they treated him.
The entire community stepping on someones back? does this seems to you as the right way to protect the communities values?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים