בתשובה לאביב י., 31/10/02 9:48
לאלימות יש המון צורות 103246
לכן דיברתי על עדינות *יחסית לאונס*.

אנס שאונס אישה בוגרת, תוך שימוש בכוח פיזי, האם הוא צריך להיאשם רק באונס, או באונס ותקיפה?

אם באונס ותקיפה, אז אתה עקבי ואני מוותר. אם רק באונס, אז למה מעשה זהה המבוצע בילדה צריך להיות עבירה שונה (ודווקא במרכיב התקיפה)?

אם בפועל, לרוב, רוב מעשי האונס (של ילדות, נניח) כן מלווים באלימות פיזית, ולא מחשיבים זאת כעבירה נפרדת ‏1, האם לא הוגן להתחשב בכך בטיעונים לעונש?

1 ואני לא יודע אם כן או לא.
לאלימות יש המון צורות 103269
תקיפה‏1 אינה בהכרח רק "בום טראח זבנג", ואינה נמדדת רק על פי מידת הדימום של הנתקפ/ת. תקיפה היא הפעלת כוח על גופו של אדם, פלישה למרחב הפרטי ביותר שלו. וכוח במקרה הזה שווה ערך לאלימות, ואולי חזק ממנה.

לו היינו מסיקים על מידת החומרה רק על פי מידת הפעלת הכוח הפיזי, היינו נאלצים להודות שאיום באקדח על הנתקף הוא "עדין" יותר מאשר קשירתו בחבלים והכאתו, שכן במקרה הראשון לא הופעל כוח פיזי.

1 אני לא מתייחסת למונח המשפטי.
לאלימות יש המון צורות 103285
1 אני כן מתייחס למונח המשפטי. אביב חושב שכאשר מבוגר אונס ילדה תוך שימוש במכות, צריך להאשים אותו באונס ובעוד משהו; אני הצעתי שה"עוד משהו" יהיה תקיפה. אם, כפי שאת רומזת, עצם האונס הוא כבר תקיפה, אז אביב צריך למצוא סעיף אחר.
לאלימות יש המון צורות 103290
כן, ודאי שאונס הוא תקיפה. אבל לעניין המושגים המשפטיים, אולי הסעיף שאתה מחפש הוא "גרימת חבלה"?
לאלימות יש המון צורות 103424
התקיפה כלולה בתוך המושג אונס. במקרה של ההגדרה המילונית האמריקנית, מין עם קטינה הוא אונס לכל דבר, עפ"י הגדרה. במקרה כזה צודק עוזי ואין צורך בשתי עברות, מספיק האישום באונס ואין צורך בסעיף נוסף.
אם אנו כן נוריד ממושג האונס את אפיונו האלים (אלים באופן מובהק! אלים לא פחות מאגרוף לעין! האלימות היא מעשה האונס עצמו) אז נהיה זקוקים להאשים את הנאשם בשני סעיפים: אונס+תקיפה.

אני מעדיף את ההגדרה הראשונה בה אין צורך בשני סעיפים.

הנחת יסוד: אונס=סוג של אלימות חמורה.
אי אפשר לבצע אלימות חמורה בצורה עדינה. זהו אוקסימורון.

שאלת הסימנים שנשארים לאחר מכן יכולה להיות חשובה רק אם רוצים להחמיר עם הנאשם ולא אם רוצים להקל עמו. לאנסים בישראל, החיים קלים מדי גם ככה.
לאלימות יש המון צורות 103623
אתה יכול לומר שאונס ילדה ללא מכות הוא נורא כמו אונס עם מכות. זו עמדה סבירה‏1; אני חושב שהעמדה ההפוכה, לפיה הראשון נורא פחות מהשני (ולו רק טיפה פחות), היא גם אפשרית, ולא היה שערורייתי להשתמש בה כטיעון לעונש במשפט. אני אישית לא טוען לאף אחת משתי העמדות.

"שאלת... יכולה להיות חשובה רק אם רוצים להחמיר עם הנאשם ולא אם רוצים להקל עמו". נראה שאתה מניח שיש איזה "עונש סטנדרטי" לאונס, וממנו אפשר להקל או להחמיר. אם אתה צודק, אז אני מוותר לך בנקודה זו. אבל לי נדמה שהמצב הוא כמו שכותב עוזי: "לכל עבירה יש טווח רחב של ענישה אפשרית, ובקביעת העונש סביר להתחשב בכל הווריאנטים של העבירה" (תגובה 103492). הטיעונים לעונש באים להשוות בין המקרה הנוכחי למקרים אחרים של הרשעות באותה עבירה. אם היו מקרים רבים של אונס שכן היו מלווים במכות, ואם מניחים שזה יותר נורא מאשר אונס ללא מכות, אז כן מוצדק להביא זאת כטיעון.

אגב, איני טוען, ספציפית, שהעונש במקרה הנידון כאן מוצדק.

1 שהרי גם במכות, עד רמה מסוימת, הנזק האמיתי אינו החבלה הגופנית אלא הנפשית.
לאלימות יש המון צורות 103373
לא צריך שתי עבירות. קים ליה בדרבא מיניה.
לאלימות יש המון צורות 103425
אפשר לקנות רמז?

אני אסתכן ואנחש שהכוונה היא שעבירה אחת (הגדולה יותר) "בולעת" את הקטנה יותר. אם כן, אני עושה forward של התגובה שלך לאביב.
לאלימות יש המון צורות 103427
הסתקרנתי, ועשיתי חיפוש ‏1 בגוגל ישראל. היו שתי תוצאות.

התוצאה הראשונה היא סתם איזו קשקשת ‏2 מישיבת הר עציון, והשנייה היא מתוך פרוטוקול של הכנסת ‏3.

ח"כ נחום לנגנטל אומר:
"בגמרא נאמר: קים ליה בדרבא מיניה, כלומר, אם אדם עושה עבירה חמורה מאוד, אני לא מעמיד אותו לדין על העבירה היותר פשוטה."

ההקשר הוא מעניין מאוד: מדובר על עבירות זכויות יוצרים לכאורה של תחנות רדיו פיראטיות.
חשוב לציין כי לנגנטל מביא את הביטוי ומדגיש כי הוא לא מקבל אותו בהקשר הזה, וגם זו נקודה מעניינת, כי נראה לי שלביטוי הזה אין שום הדים במשפט המקובל של ימינו.
כלומר, לא מקובל "להתעלם" מעבירות קלות, רק משום שהמבצע אותם ביצע במקביל גם עבירה חמורה יותר.

1
לאלימות יש המון צורות 103465
גם בפוטבול זה כך.
הערה בלתי-קשורה לחלוטין 103477
לחצתי עכשיו שוב על הקישור לחיפוש בגוגל שהבאתי (רציתי לבדוק אם העברית בקישור פועלת), ועכשיו לא מופיע הקישור השני, מתוך פרוטוקול הכנסת.
אבל הפרוטוקול עדיין קיים, ואפשר לגשת אליו מהקישור הישיר שסיפקתי.

זה משונה מאוד.
קים ליה בדרבא מיניה 103492
זהו כלל משפטי שמשמעותו שאם באותו מעשה נעברו שתי עברות, אין מקום להעניש על העברה הקלה יותר. בדוגמא שלפנינו, נכון ש*עצם* מעשה האונס יש בו תקיפה אלימה - אלא שעקרונית אין שום צורך לדון באותה תקיפה, כי היא כלולה במעשה האונס (שהוא חמור יותר). כמובן שאם מדובר באונס שהיה *מלווה* באלימות - אלו שני דברים שונים, ולא צריך להתעלם מאף אחד מהם.
אני מניח שבמשפט המודרני הכלל הזה אינו מופעל, משום שלכל עבירה יש טווח רחב של ענישה אפשרית, ובקביעת העונש סביר להתחשב בכל הווריאנטים של העבירה.
קים ליה בדרבא מיניה 103575
צריך להזכיר אולי שהכלל ההלכתי הזה מופיע בהלכה פעם נוספת בהקשר בו הדת מרבה להתעסק - סקס (תגובה 103410 ונדמה לי שגם בקשר לגנבה בשבת).

את הכלל הזה מפעילים למשל על מי שבועל את בתו "הבא על בתו פטור [מקנס] משום דקים [שקיים] ליה בדרבא [והוא כנראה חייב בנפשו]", וזה במסגרת דיון מפורט בדיני ביאה, על מי ואיך, כולל דיון
מפורט בנושא בתולים (שלה, כמובן).
קים ליה בדרבא מיניה 103705
ההלכה עוסקת באינטסיביות בפרטי הפרטים של כל דבר. אם נדמה לך שהיא מרבה לגעת דווקא בנושא מסוים, סביר שזה פשוט חומר הקריאה שאתה בוחר.
וזה מזכיר לי 103761
סיפור על נוח וובסטר‏1 שלאחר פרסום המילון שלו קיבל תשבוחות מאיזו מטרוניתא על כך שמילונו אינו מכיל מלים "גסות". על כך הוא העיר שמעניין איך היא יודעת את זה...
______________
1- מישהו יודע מה הקשר לדודה מרים החביבה?
וזה מזכיר לי 103781
הגרתו המלונית של אמברוז בירס:

גהינום (שם-עצם) - מקום מושבו הנוכחי של אחד נוח וובסטר, יצרן-מילונים.
קים ליה בדרבא מיניה 103779
מתוך ששה סדרי המשנה, אחת שלמה נקראת "נשים"* ועוסקת בגופה, תיפקודה, מעמדה, חפציותה (מלשון חפץ של משהו), בתולתה, זנותה, הדחתה ועוד של האישה על כל צורות הופעתה (החל מילדה בת שלוש ועד זקנה מצומקה).

סדרים אחרות כוללים מסכתות העוסקות בנושא הזה גם כן, כמו למשל נידה.

שלא לדבר על המטאפיזיקה היהודית שהיא סקסיטית בעליל.

*נשים עוסקת גם בחתונה וגרושים, אבל גם זה קשור חזק למין - פרו רבו (מצווה שהגבר מחוייב בה), בתולין, כשרות היחוד ועוד (וגם בנזירות ו' שרוקה).
קים ליה בדרבא מיניה 103885
בסדר נשים שבע מסכתות. שתיים מתוכן (נדרים, נזיר) כמעט אינן מזכירות נשים. אחת (כתובות) עוסקת בעיקר בדיני ממונות בין איש ואשתו. שתיים (גיטין וקידושין) עוסקות בכשרות המשפטית של המסמכים כתובה וגט. במסכת הנותרת, מסכת סוטה, מוזכרים יחסי מין רק פעמיים.

טענתך המקורית (''הדת מרבה לעסוק בסקס'') פשוט אינה נכונה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים