בתשובה לירדן ניר, 02/11/02 21:08
ספקולציה אלטרנטיבית 103876
אנא קרא את המכתב של אחד ישעיהו שטיינברגר תחת הכותרת "אם הגלגל יתהפך".

אני לא מומחה להסטוריה של הדתות אבל סביר לחשוב שכמו שהנצרות, על פי טענת היהדות, איננה אלא בתה של היהדות, הרי גם היהדות לא נוצרה יש מאין. מעבר לקשר בין יהדות לדתות קדומות יותר, הרי "דת" היתה קיימת מן הסתם אלפי שנים אם לא עשרות אלפי שנים, שמאניזם, מכשף השבט, המרגיע הקהילתי, הפרשן הקבוצתי לעניני טבע וכדומה.

באותה מידה, לא נראה לי סביר שמאחורי ההסברים הללו, או כפי שהם ידועים כיום בציבור בשם "דת", עמד הוגה יחיד או אפילו קבוצת קונספירטורים מסוימת. זהו תהליך התפתחותי כזה או אחר, שצבר עם הזמן הסברים ופרשנות, אולי בתהליך של משוב חיובי - כל פרשנות הזינה את הפרשנות הבאה. את המשוב החיובי הזה מראה יפה המכתב אליו הפנתי.

נניח לרגע שאנחנו מקבלים את העובדה שהתורה מתארת דבר מה שמקורב לאיזו "אמת". כל הפרשנות שהכותב ההוא מציע איננה פרשנות תורנית (שאולי עמים אחרים יכולים היו לקבל אותה) אלא פרשנות פנים יהודית (שוב, אם נתעלם מהעובדה שהזוהר מרוחק אלף שנה מרש"י ועליו היו השפעות חזקות ממיסטיקה לא יהודית). הפרשנות הפנים יהודית הזו ניזונה בשלב ראשון מההנחה שהתורה "אמת היא" ולכן היא יכולה לבנות עליה נדבך מדרשי שמחזק את מה שהפרשנות הראשונה מניחה. על שלב הפרשנות השני מתווסף השלב השלישי שמחזק עוד יותר את הדעה בה מחזיק הפרשן, מלכתחילה.

בסופו של המכתב, מתקבל הרושם שכאילו כל נדבכי הפרשנות (המוטים, כאמור, מעצם בנייתם) מביאים אותנו קרוב יותר לאיזו "אמת" שככל שמעמיקים בה היא יותר ויותר יהודית, ואז, במין סלטה מורטלה, הפרשנות הזו אמורה להיכפות גם על לא-יהודים.

האנלוגיה למשוב חיובי - שבו כל סטיה או הזחה מאיזו נורמה או שיוויון בסיסי נוטה להעצים את ההזחה - נראית לי מתאימה לתאור המהלך הספירלי של הפרשנות הדתי שניזונה מתוך עצמה. רקורסיביות אמרנו?

נקודה נוספת שקשורה לפתיל הזה היא הקשר בין מלה למין, המלה כאמצעי ל"צניעות והגבלת המתירנות המינית" כדברי הכותב, והקשר המידי שהוא עושה בין הזכות על ארץ ישראל לבין סקס, בין מחויבות היהודי לאמונה באל לבין מין. משהו קרא בפרויד לאחרונה?
ספקולציה אלטרנטיבית 103877
זוהר מרוחק אולי אלף שנה מהמדרש ולא מרש''י כמו שכתבתי.
ספקולציה אלטרנטיבית 104024
צר לי, התקשיתי לעקוב אחרי תגובתך, ובעיקר לא ברור לי איך היא קשורה לזו שלי.

הרב שטיינברגר אכן מציע הסבר למצוות המילה; זהו הסבר פנים-דתי, שיכול לשכנע גם לא-דתיים; זה לא מסוג ההסברים החוץ-דתיים למצוות שהצעתם שכ"ג ואתה.
ספר חביב: 104713
ספר חביב: 104732
יש בו מידע מעניין על האיסלם כי ארמסטרונג השקיע שנים טובות בלימוד הנושא, וגם על הנצרות בתוקף היותה נזירה לשעבר. יש בו מידע טוב על היהדות - אולי לכמה איילים זה יראה מעט טריוויאלי, אבל הרבה אחרים יכולים ללמוד ממנה דבר או שניים. דבר אחד שהפריע לי הוא שקראתי איפהשהו שהיא לא קוראת ערבית או עברית והשתמשה בתרגומים לאנגלית. בתור ספר מבוא שמקיף את שלושת הדתות המונו, ומקשרת ביניהם, זה ספר לא רע בכלל.
ולכן "חביב" ולא "גאוני" :) 105451
אכן קריאה טובה ואכן אף אחד לא יפול מהכסא בגללו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים