בתשובה לNoga, 04/11/02 17:29
אברא קדברא 104569
טוב המשפט "קרבה בין הפאגניזם לדטרמיניזם" הוא בעייתי בדיעבד. אולי "קרבה בין הפאגניזם לדטרמיניזם בנקודה הזאת". ברור שאין דמיון בין השניים, הדברים שאמרה כרמית הזכירו לי את אותם דברים שאמר אסימוב, שמזוהים בעיני עם דטרמיניזם.

בלי אסימוב ? טוב. יש בעיני הבדל מהותי בין דת שאומרת "לעולם לא תוכלו להבין/לכמת/לחשב את האלוהות/דברי האלוהים/מעשי האלוהים" לעומת דת שאומרת:
"ההגדרה של כישוף היא שינוי של החומר באמצעות הרוח. האמונה היא שזה טבעי, ו*אין* בזה שום דבר מיוחד"
"לרוב זה עובד אבל לפעמים זה לא, בלי סיבה נראית לעין"
"כישוף הוא מניפולציה של היקום (כמו כל ניצול משאבים ושינוי הסביבה)"
"...קל להשפיע על אירוע בודד, עם מעט משתנים. קשה להשפיע על..."
"כוח מחשבתי של אדם אחד או אפילו של קבוצה לא מספיק כדי..."
(* שני המשפטים האחרונים מנוגדים בעיני לעניין הכימות/חישוב בטענה הראשונה)

אלו רעיונות, שכמו הדטרמיניזם למשל, יש בהם הגיון כלשהו. הן נסמכות על הנחות בסיס מסויימות שיכולות להיות נכונות או לא נכונות, אבל מהנחות אלו והלאה הן ממשיכות בקוהרנטיות מסויימת.
אברא קדברא 104573
''לרוב זה עובד אבל לפעמים זה לא, בלי סיבה נראית לעין''

הייתה לי בעיה דומה עם הפיאסטה.
אברא קדברא 104641
כנראה שלא טיפחת ענין אמיתי בגמדים שאחראים להתנעה.

היתה לי בעיה דומה עם נשים.
אברא קדברא 104574
"לרוב זה עובד אבל לפעמים זה לא, בלי סיבה נראית לעין" הוא המשפט הכי פחות-דטרמיניסטי שקראתי לאחרונה. לא?
הדת המסורתית נראית יותר דטרמיניסטית - תפילה שלא "עובדת" מוסברת חד וחלק באלף ואחד תירוצים מוגדרים.
אברא קדברא 104575
אפשר להגיד את זה גם על ניתוחי מעקפים.
נוגה אני מאחר בגללך... 104577
תקראי את ההודעה שלי שוב.
(וגם אתה פופק, אפילו אם אתה רק וירטואלי)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים