בתשובה להאייל האלמוני, 04/11/02 15:42
Shades of left. 104614
(מוגש לבקשת הקהל וכשירות לציבור)

השמאל הישראלי, בהכללה גסה, ניתן לחלוקה ל3 קבוצות:

1.הפסואדו-שמאל-
כתובת פוליטית: סיעות העבודה ושינוי.
מאפיינים: עצם שמאלניותו של חלק זה של השמאל חלקית, שנויה במחלוקת ולעיתים אף מוטלת בספק. השקפתו בעד פשרה טריטורילית נובעת בעיקרה מגישה פראגטית (מבורכת כשלעצמה) כמעט ללא הומניות בצידה - חוסר אמפתיה לפלשתינים ושאיפתם לשחרור מהכיבוש.
דוגמא מייצגת: אלכס מאן בגישת הגדר הבעייתית שלו.

2.השמאל הציוני-
כתובת פוליטית: הגוש הפוליטי המונהג בידי שני היוסים - שריד וביילין.
מאפיינים: בעל גישה לאומית שפויה, מתונה ופראגמטית שאינה נעדרת גישה הומנית כלפי הפלשתינים, בישראל ובשטחים.
דוגמא מייצגת: עבדכם הנאמן.

3.השמאל הפוסט-ציוני:
כתובת פוליטית: ארגוני שמאל חוץ פרלמנטרים כגון "גוש שלום", "יש גבול", "דרך הניצוץ" וכו'.
מאפיינים: רואה סתירה בין הציונות הלאומית ובין הומניות ולכן תומך ב"מדינת כל אזרחיה" שבה יטושטשו ההבדלים הלאומיים.
דוגמא מייצגת: גדעון ספירו שמנהל מלחמות חורמה על דרכו בפא"צ הימני ברובו.
Shades of left. 104622
על הטעות שלך בקשר לשינוי אשאיר לדובי לדבר. גם לעובדה שהתעלמת מהיותו של יוסי ביילין (ורבים מתומכיו) איש מפלגת העבודה, עדיין, אין לי הסבר פשוט (האם מי שיצביע "אמת" כדי שביילין יהיה ח"כ שייך ל"פסאודו שמאל" או ל"שמאל הציוני"?). אבל אני רוצה להתעכב על טעות אחרת שלך – ההשוואה המופרכת לחלוטין בין "הומניות" לבין "שמאלניות". הרי ניתן לטעון הדעה שהציג פה בעבר יובל רבינוביץ', בעד כיבוש נאור ואוטונומיה לפלשתינאים, היא הומנית בהרבה מהמצב אליו הובילו (בין השאר) יוסי ויוסי - מצב בו השלטון הפלשתינאי אינו דמוקרטי והעם הפלשתינאי נאנק תחת שלטון עריצות מושחת.

האם הגישה של "ניתן להם להחליט" הומאנית יותר מהגישה של "נחנך אותם לדמוקרטיה"? אני מתקשה להכריע באופן נחרץ.
Shades of left. 104632
1. יוסי ביילין שייך כמובן למפלגת העבודה, אבל דעותיו הן שמאלה מהקונצנזוס והוא מתנגד עקבי לממשלות אחדות יחד עם אריק שרון, אביר לבנון וההתנחלויות.
מצביעי העבודה לא מצביעים עבורו, אלא עבור הח"כים הימניים יותר ובמידה והוא משיג מקום ריאלי בפריימריס, גם הוא נכנס לכנסת. תומכי השקפתו נמצאים משמאל לעבודה.

2. גישה כמו של יובל רבינוביץ', בעלת כוונות טובות ככל שתהיה, אינה הומנית מכיוון שהיא משאירה את הפלשתינים תחת שלטון כיבוש זר שאינו נאור וסימפטי כלל וכלל.
בתהליך אוסלו נעשו טעויות כמובן, שאחת מהן היא הסתמכות על הנהגה דיקטטורית והתנגדות לעידוד אופוזיציה פנימית לה.
יחד עם זה, גישה השואפת לשחרר עם מכבלי שיעבודו הומנית יותר מזו הרוצה לשמר אותו בצורה "נאורה".
Shades of left. 104745
"גישתו של יובל ... אינה הומנית", קבע ארז נחרצות. נו, כבר ציינתי את הקשר בין קיצוניות מכל סוג לפונדמנטליזם? אני אישית, כבר אמרתי, לא יכול להכריע בכזו קלות ולקבוע שהרעיון פסול מיסודו, קל וחומר שאינו הומני. אתה גם קובע כי "גישה השואפת לשחרר עם מכבלי שיעבודו הומנית יותר", אך כל הגישות האחרות שהוצגו עד כה אינן משחררות את הפלשתינאים משיעבודם - הן פשוט מחליפות את המשעבד.
Shades of left. 105054
גישתו של יובל אינה הומנית ואינה ריאלית מאותה סיבה: היא ממשיכה את הכיבוש באמצעים אחרים וקוראת לו "נאור".

בנוסף, היא גם מתנשאת - היא מתיחסת אל הפלסטינים כאל נחותים או נבערים מדעת שיש צורך לחנך אותם, במקום לתת להם להגיע בעצמם לסוג משטר שיתאים להם.
Shades of left. 105057
דיון 188 של מי שהגדרת "הכותב הטוב ביותר באייל".
מה דעתך?
Shades of left. 105061
אני בהחלט מסכים שאדמס צדק וג'פרסון טעה.
אני לא מסכים עם יובל שצריך לשנות את הפלסטינים בכפייה ומתוך שליטה עליהם. אלה דברים שצריכים לבוא עם הזמן כתוצאה מהתפתחות טבעית שאולי גם אנחנו יכולים לעזור בה, אבל כאמור לא בכפייה וב''חינוך''.

ואני לא מסכים עם יוסי לגבי מדינת ישראל.
הציונות מראשיתה היתה מורכבת מסיעות ומפלגות החלוקות אחת על השנייה ומאורגנות בצורה דמוקרטית.
הדבר מוסד והורחב בימי הישוב והתקבל בדבר מובן מאליו במדינת ישראל.
אם הכוונה היתה לערכים הליברלים של הדמוקרטיה, לזה אני מסכים, אלא שגם זה ענין של התפתחות איטית הנעשית במהלך השנים. (גם במערב זה לא נוצר באופן מיידי)
Shades of left. 105325
אנא שים לב כי הגישה של "ניתן להם להחליט" אמורה להיות בעצם אותה גישה של "נחנך אותם לדמוקרטיה"‏1, כיוון שהדמוקרטיה משמעותה לתת להם (לעם הפלסטיני) להחליט (עד כמה שניתן לומר שעמים בכלל מחליטים), וזאת בניגוד לגישה אליה התכוונת ב"ניתן להם להחליט" שמשמעותה "ניתן לחזק לשלוט". בגישה זו אין ל"רחוב הפלסטיני" שום אפשרות להחליט על שום דבר, והאחריות של ה"רחוב" על מה שקורה היא מוגבלת לשיתוף פעולה אנושי_ובלתי_נמנע לחלוטין עם התעמולה אליה הוא נחשף.

1 אני מתנגד בתוקף למילה "חינוך". ההבדל בין מדינות דמוקרטיות לדיקטטוריות הוא בראש ובראשונה במנגננוני השלטון ולא במנטליות או בתרבות וכו'. אני חושב שאוכלוסיות שלמות במערב הדמוקרטי לא יודעות בכלל מה זה דמוקרטיה, והתנהגותם הלא-אלימה מוכתבת למעשה על ידי הסביבה בה הם חיים.
Shades of left. 185773
וואלה, תמיד חשבתי שאתה פוסט-ציוני. קטעים.

אז אפשר לומר שהשמאל הציוני מקדש את ''מדינה יהודית ודמוקרטית'' בעוד שהפוסט-ציונים משמיטים את ''יהודית'', הפסאודו-שמאל (מרכז, בעצם) מתנה את ''דמוקרטית'' ב''יהודית'' כפי שאולי השמאל הפוסט-ציוני המתון יותר מתנה ''יהודית'' ב''דמוקרטית'', הימין הקיצוני משמיט את ''דמוקרטית'' לחלוטין, והחרדים את ''מדינה''.
Shades of left. 185779
יש הבדל בין השמאל הפוסט ציוני, הטוען כי הציונות מיצתה את עצמה, וכעת עלינו להיות ככל העמים, השמאל הא-ציוני (אח של השמאל הפוסט ציוני, אבל אדיש לשאלה האם הציונות היתה נכונה לתקופתה), והאנטי-ציוני, הטוען כי הציונות בחטא יסודה.
הכללת שלושת הזרמים האלו באגודה אחת היא רק מנקודת מבט ציוני: שלושתם אינם ציונים.
Shades of left. 186237
אני לא רואה הבדל בין השמאל הפוסט-ציוני לשיטתך לבין השמאל הציוני. מה זה "מיצתה את עצמה"? מכירה בפה רפה בכך שהציונות היתה נכונה לתקופתה. אז שניהם מכירים במטרות-העל של הציונות ורק מתווכחים ביניהם על הדרך. או שלא הבנתי אותך נכון.
Shades of left. 186240
אכן, השמאל הפוסט ציוני הוא הקרוב ביותר לשמאל הציוני. מיצתה את עתמה פרושו סיימה את תפקידה. מכירה, לא בפה רפה, כי אם בפה מלא, שהציונות היתה נכונה לתקופתה. אכן מכירה במטרות העל של הציונות, אבל לא מתווכחת על איזה דרך לבחור, אלא האם להמשיך בדרך, או שמא להכריז על ''תחנה אחרונה בהדר''. ובמושגים קצת יותר מעשיים - זהו הזרם הקורא (או התומך) בביטול חוק השבות ובהפיכת מדינת ישראל ל''מדינת כל אזרחיה''.
Shades of left. 186482
לא מתחבר לי. אם תנועה מכירה במטרות העל של הציונות (ייסוד בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל), אז היא ציונית. אם אין חוק השבות, אז אין בית לאומי כזה ("בית זה המקום שאם אתה מגיע לשם, חייבים לקבל אותך") ואין הגשמה של מטרות העל של הציונות. אלא אם כן הציונות לשיטתם היא פשוט _דרך_ להתמודד עם אנטישמיות (ואז זו גישה מוזרה למדי, לדעתי, בהתחשב בהיסטוריה של המאה העשרים, אבל לגיטימית).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים