בתשובה לניצה, 17/11/02 19:45
קיבעון המטבע 107282
אין סמטריה.
יש פה שני עמים שמדברים בשפות של אלימות.
הפלסטנים באלימות "ברברית" של חברה שבטית.
והישראלים באלימות מאורגנת של מדינת לאום.
אין לי מושג גם אם צריכה להיות סמטריה ומהי סמטריה
"עין תחת עין וראש תחת ראש"?
ולמען האמת אני שמח שאין פה סמטריה ואני נמצא בצד ששומר ,בקשיים מרובים, על צלם אנוש.
אין פה גם "צדק" לא בצד הישראלי ולא בצד הפלסטינאי.
"צדק" יש באגדות ילדים,סרטים הוליבודים,ובתאולוגיות משיחיות על גאולה ועם נבחר.
במציאות יש כאן שני עמים שלכודים במעגל דמים שאין ממנו מוצא.
ואני מברבר בשם אלה שמחפשים מוצא יהודים וערבים.
סימטריה בין סוס לרוכבו 107283
קיבעון המטבע 107314
טוב, אם אין סימטריה אז אין טעם בהשואה של אורח החיים של הפלשתיני והישראלי (בתוך הקו הירוק), שעשית קודם.
אולי זה ההבדל ביננו. אני חושבת שאני צודקת. אם אני אחשוב שאני נמצאת כאן שלא בצדק, אני אלך מפה. התחושה שאני צודקת היא פקטור מאוד חשוב בתוך ההתנהלות שלי במדינה הזו.
אני לא מאמינה לך שזה לא חשוב לך, אלא (וסליחה על הניתוח הפסיכולוגי) שזה לא נוח לך להתמודד באופן רציני עם עניין הצדק שלך, ולפיכך אתה מטאטא את הכל במין גישה פוסט מודרניסטית של אין 'אמת' ואין 'צדק', אלא רק צריך להסתדר עם המציאות העכשווית. זו בריחה של מי שחש שאין הוא צודק.
לא נראה לי שמישהו מסוגל לצאת מתוך השייכות שלו ולראות את ה''צדק'' (או את אי הצדק) של שני הצדדים, מהפוזה של השופט העליון. העובדה שאתה לא יכול להגן על הצדק שלך, לא מעידה על כך שאתה נאור ורואה דברים מלמעלה, אלא על כך שהצדק שלך, לא מסתדר עם שאר הערכים שלך.
קיבעון המטבע 107320
בהחלט ניתן לראות את הצדק של שני הצדדים - מצד אחד זכותם של היהודים למדינה משלהם לאחר פיזורם בגולה שבו לעיתים (אך בהחלט לא תמיד) סבלו, ומצד שני - זכותם של הפלשתינים להגדרה עצמית לאחר שנות כיבוש רבות.
הפתרון הוא בדיוק מה שתהליך אוסלו הוביל אליו - חלוקה פראגמטית של הארץ לשתי מדינות. מדוע הוא קרס? אי קיומו ע"י שני הצדדים.
קיבעון המטבע 107406
הדבר האחרון שאני מחפש זה פוזה של שופט עליון.
אבל אמת או צדק לדעתי הם מונחים הרבה יותר מורכבים,מסובכים או חמקמקים מאשר זוית הראיה של אחד הצדדים בסכסוך.
נראה לי שמי שמטאטא את המורכבות של התופעות האלה ונמצא בבריחה מתמדת מהתמודדות אמיתית איתם, הם אנשים כמוך שטוענים שהם אוחזים באיזשהו צד של ה''אמת'' ולא מוכנים להתמודד עם מלוא המשמעות של התוצאות של עמדתם.
גם לא ממש חשוב לי להיות נאור וצודק בסכסוך הזה, נאורות וצדק הם מפלטם של אלה שדוגלים בהמשך הסכסוך מפני שהם, אינם מוכנים להכיר במוגבלות של כול ערך אנושי בהתנגשותו עם המציאות, יהא זה ערך לאומי דתי או מטאפיזי כל שהוא.
מן הבחינה הזאת הם אלה שמערכת הערכים שלהם אינה מסתדרת עם איזה שהיא חתירה לאמת.
קיבעון המטבע 107587
אל הקטע הקינטורי של תגובתך לא אתייחס.
אני רוצה להבהיר משהו. כשאמרתי "פוזה של שופט עליון" התכוונתי לכך שכאשר אומרים ש"אין צדק מוחלט" המשמעות שאני מבינה מהמשפט הזה היא "אני לא צודק". זה, מהסיבה הפשוטה, שמעבר לשאלה אם יש בנמצא צדק מוחלט או אין, ברור שלכל סובייקט יש את נקודת המבט שלו על המציאות ועל הצדק- שיכולה לא להתאים לנקודת המבט של סובייקט אחר. היכולת לצאת מנקודת המבט הסובייקטיבית שלך, ולראות את הצדק של השני נראית לי סותרת את ההגדרה של "סובייקטיביות". ליומרה לעשות זאת אני קוראת "פוזה של שופט עליון". ה"פוזה" הזו לא נראית לי אמינה. לדעתי היא עוד סוג של מבט סובייקטיבי על המציאות, אלא שהחיסרון בה היא שהיא מתחמקת מלעמת ביושר את הנחות היסוד שלה מול המסקנות האופרטיביות שהיא מסיקה, ותולה את זה ב"מורכבות" של המושגים צדק והאמת.
אנסה להסביר איך הנאמר לעיל שייך לדיון שלנו:
בעומק הדברים, אינך "קונה" את הצדק של היותנו כאן. ההצדקה שאתה נותן לכך היא מאד "בדיעבד", ונובעת מקיומינו כאן כעובדה מוגמרת. אינך מקבל שיש לך זכות על הארץ שנובעת מעצם היותך בן לעם היהודי, זאת כי אתה מבין שהזכויות הנובעות מהיותך בן לעם היהודי, ירדו לעולם כרוכות עם החובות שיש לך כבן לעם היהודי- אותם אתה לא מוכן לקבל. מצד שני, אינך מוכן לותר על קיומך כאן. לפיכך אתה מוכן לפשרה. פשרה על דבר, שבעומק הבנתך בעצם אינו שלך. אתה מתרץ זאת בכך שיש צדק שלנו וצדק שלהם וצריך להתפשר כדי להגיע לשלום המיוחל. אתה גם מאמין שהסיבה לכך שאתה מוכן לפשרה היא משום שאתה נאור ומסוגל לראות את הבעיה מכל צדדיה, ואולי אפילו מצפה שיהיו אנשים מהצד השני שיחשבו כמוך. אולם הצד השני (כמו גם אני) מבין שהמשמעות של הצעות הפשרה שלך אינה נאורות, אלא חוסר ביטחון בצדקתך. הם לעומתך, אינם זקוקים לתרגיל הזה כדי להרגיש צודקים, הם מרגישים צודקים גם עכשיו, ועומדים על כך שהצדק שלהם יעשה.
אז מה הפיתרון של צדק מול צדק? אולי פשרה בסופו של דבר , אולם לא פשרה של "צדק" אלא של כוח. כלומר, כל אחד יעשה מה שביכולתו כדי שה"צדק" שלו ינצח, ויעצר כאשר יבין שהמחיר אותו הוא עלול לשלם עבור יישום הצדק שלו גבוה מכדי שהוא יהיה מוכן לשלמו. כיון שזו הגישה (לדעתי) של הערבים, הרי ככל שהמחיר שהם ישלמו עבור יישום הצדק שלהם יהיה גבוה יותר, כן הם ימהרו להגיע למסקנה שעדיף להם לא להלחם על הצדק הזה, ויהיו מוכנים להגיע אתנו ליחסי שלום. כן גם להיפך, ככל שהם יפסידו פחות, ויהיה נדמה להם שאנו קרובים יותר לנקודת השבירה, הם יגבירו את מלחמתם.
כל הנאמר לעיל מתייחס אליך כמייצג דבר מה כללי, ולא באופן אישי. תסלח לי אם הניתוחים הפסיכולוגיים שלי אינם במקום. אני עושה אותם למישהו דמיוני, שנראה לי שאתה פחות או יותר מייצג את דעותיו.
אם יש צדק אז שיופיע מיד 107950
(או משהו דומה)

כמי שיוצאת נגד עמדות פוסט מודרנסטיות תגובה 107314
קצת קשה לי להבין את העמדות הטוענות שאין דרך המאפשרת לנסות ולמצוא יסודות אוביקטיבים ב"מציאות", ושכל נסיון לכך הוא "פוזה של שופט עליון" עמדה סוביקטיבית במהותה.
גם המסקנות שבסופו של דבר הכל ניתן למצוי של יחסי כוח,והחזק ינצח וישליט את הפרספקטיבה שלו על מהות הצדק,גם היא עמדה שלו ממש נוגדת תובנות פוסט מודרניסטיות מרכזיות.

כמי שטוענת שהיא מחזיקה בעמדה ה"צודקת" בסכסוך הנוכחי, הייתי מצפה שיהיו לעמדה זאת כמה רפרזנטציות בעלות נסיון לאיזשהיא תקפות "אוביקטיבית",ושהטענה שהחזק בסופו של דבר ישליט את הצדק שלו, לא תהיה המסד של החברה היהודית העתידית (זו שתשרור פה לאחר שיעלמו הפלסטינאים ואולי גם החילונים)

דובי ניסח בצורה רהוטה להפליא תגובה 107774
את הרציונל החילוני של תפישת ה"צדק" בסכסוך
אין לי אלא להצטרף לעמדתו.
אם יש צדק אז שיופיע מיד 107989
א. אני לא נגד עמדות פוסט מודרניסטיות באופן גורף. יש בעמדות אלו לעיתים הארות חדשות אשר מאפשרות להשתחרר מקבעונות קודמים. מכל מקום ברור שלא ניתן להגדיר אותי כפוסט מודרניסטית.(כל האמור לעיל הוא בכפוף להבנתי המוגבלת - הנשענת על מעט ספרים ומאמרים, ואיזה הרצאה מלומדת אחת לגבי הפוסט מודרניזם).
ב. אני חושבת שיש מציאות אובייקטיבית. אולם היכולת שלנו להבין אותה במלואה מוגבלת מעצם היותנו צריכים ''תרגום'' שלה ליכולת החושית והמנטלית שלנו לקלוט אותה. מכל מקום בשבילנו המציאות הקיימת היא מה שאנו קולטים, ואליה אנו צריכים להתייחס, ואלו הם הנתונים עליהם אנו מפעילים את שיפוטינו המוסרי. גם מה שנראה לנו כ''נקודת המבט של השני'' היא חלק מנקודת מבטנו שלנו. אנו לא מסוגלים לצאת מהחושים וההבנה שלנו את המציאות, ולהכנס לעורו של האחר ולראות את הדרך בה הוא רואה את המציאות. לדעתי גם לא צריך לעשות זאת. המציאות והאדם ראוים לשיפוט מוסרי גם כאשר אנו מוגבלים במידה רבה ביכולת לדעת את האמת האבסולוטית המוחלטת למלוא עומקה. (יש כאן אולי צורך להכנס למשמעות המילים ''מוסר'' ו''צדק'' והמשמעות שלהן בהקשר זה אולם אין לי כוח עכשיו להכנס לזה)
מי שמשתמש בטיעון של ''הצדק שלנו'' ו''הצדק שלהם'' הרי אינו באמת מבין את הצדק שלהם כי הוא אינו מסוגל, בהגדרה, להכנס למגבלות המנטליות האופיניות ''להם''. אלא הוא אומר בעצם ה''צדק שלהם לדעתי''. שזה בעצם באותה משמעות כמו ה''אי צדק שלנו לדעתי''- במקרה שמדובר על סכסוך. כי מדובר באותה אישיות עם אותן מגבלות וצרכי תרגום ולפיכך, שני הכביכול מבטים על הצדק לא נמצאים על מישורים שונים, דבר שהיה יכול לאפשר להם לשרוד יחד בלי סתירה, אלא על אותו מישור. ולפיכך בהכרח תהיה ביניהם סתירה אשר ''בעל שני המבטים'' מתחמק ממנה ביחסו את אחת הגישות לצד השני.
תותר לי על ההתייחסות לשאר מה שכתבת בתגובה. אני מתה מעייפות. לילה טוב.
אם יש צדק אז שיופיע מיד 108652
שני מאמרים של ג. שמעון בנושא
דיון 979
דיון 988
אם יש צדק אז שיופיע מיד 108905
עשית לעצמך עבודה קלה.... אני מתאמצת לנסח ולדייק ולהגדיר את מה בדיוק אני חושבת, ואתה נותן הפניה במקום לסכם לתמצת ולהביא לי את זה מעוכל וערוך.... אקרא בהזדמנות קרובה.
אם יש צדק אז שיופיע מיד 109011
נו באמת
שמחתי שהדיון פה משיק לסוגיות נכבדות ומתעלה לרגע אל מעבר לפוליטי המידי.
ואגב בתגובה 108922 אין נסיון לרדת אל "מהותם" הפנימית של הערבים אל האמת שמניעה אותם (נסיון בלתי מתפשר להכחיד את הישות היהודית באזור פה)
לאור תגובה 107989 האם ניתן להבין שבשל הפילטרים המובנים בנו, יש לנו אפשרות לתפוס מימדים אחדים ממהותו של האחר למול מימדים אחרים שאותם לא נוכל להבין.
אם יש צדק אז שיופיע מיד 109323
כפי שאמרתי אני לא פוסט מודרניסטית. ההבדל העיקרי לדעתי, בין הגישה שלי לגישה שלהם, היא בכך שאני מאמינה שיש מקום לשיפוט מוסרי. מה שבכל אופן מתאים לגישה שלהם הוא שאני לא מחייבת את כל העולם לקבל את דעתי לגבי השיפוט המוסרי שלי במובן זה, שזה לא חיוני לתחושת הצדק שלי, שהאחר יסכים ל''טוב'' ול''צדק'' שלי. אני מרגישה שלמה אתו גם ללא הסכמה של האחר.
חוסר היכולת להכנס באופן אמיתי לעורו של האחר אינה מונעת את האפשרות להבין את מניעיו ומטרותיו- דרך העיניים שלי, וכן גם לשפוט אותו מבחינה מוסרית לפי הקריטריונים שלי. כלומר בדוגמא שהבאת- בכל קריטריון אותו אני מסוגלת לראות, המטרה היסודית של הערבים היא להעלים מכאן את ישותינו הלאומית.
אין לי כל יכולת לראות את ה''צדק'' שלהם בנפרד מהקונטקסט של העיניים שלי. לפיכך כל מה שאראה בהם כ''צודק'' יצטרך לקבל מענה, למה בכל אופן איני משנה את דעתי לדעתם. זה לא יכול להיות שאשאר עם התחושה שאני צודקת וגם הם צודקים בלי להביא את זה להכרעה ביני לביני. לפיכך אני לא קונה אידאולוגיה הרואה את הצדק של היריב- אין לה מענה לו, ועדיין מתיימרת לייצג צדק משלה. לדעתי יש כאן כשל כלשהו.

בשל הפילטרים המובנים בנו אנו לא יכולים להתיימר להבין את השני בצורה אובייקטיבית, אלא רק בכפוף לפילטרים שלנו. אנו לא מסוגלים גם לתפוס מה אנו לא מבינים בשני בגלל הפילטרים שלנו. זה כמו שאנו לא מסוגלים לראות את הכתם העוור המצוי ברישתית שלנו כי אין שם נוירונים לראות את החושך. בקיצור, המגבלות שלנו אינן מאפשרות לנו לראות את המגבלות שלנו... אנו יודעים עליהן באופן תיאורתי.
לכן כל מי שמתיימר לראות את השני במבט המשוחרר ממגבלותיו הסובייקטיביות, נראה לי מגוחך.
אם יש צדק אז שיופיע מיד 109545
על בסיס מה מתבסס השפוט המוסרי שלך ,בעולם שלא ניתן לתפוס בו את המציאות אלא בעין המסתכל.
על המוסר הפרטי שלך,
על הצדק הפרטי שלך,
את שוב מגיעה דרך הדלת האחורית הצדדית או הקידמית לעולם שבו הכוח הוא הפרמטר שמשליט צדק ומוסר ומה לא.
שהרי אין כל דרך לשפוט בין הצדק שלך לצדק של האחר בין המוסר שלך למוסר של האחר.
מה ההבדל בינך לבין מי שטוען לרלטיביזים מוסרי מוחלט או שהמוסר הוא המצאה של החלשים או החזקים?
ושאלה מעט פרובקטיבית ברשותך
והיה והחלטתי שלצורך קיומי הלאומי אין עלי שום מגבלות והגדר פרוצה לכל המעשים (שיעשו או שלא יעשו)
אני צודק ומוסרי כי זוהי תפיסתי וזהו מוסרי וצדקי?
אם יש צדק אז שיופיע מיד 109909
אמנם נכון, השיפוט המוסרי שלי מתבסס על המוסר כפי שאני רואה אותו, והצדק כפי שאני רואה אותו. (אני לא משתמשת במילים "פרטי שלי" א. משום שהוא לא שלי פרטי וב. לדעתי הוא נכון לגבי כולם.)
אין אפשרות בעולם לשיפוט מוסרי אחר. כל אדם יכול לשפוט לפי הצדק כפי ש*הוא* רואה אותו. לחילופין אפשר להחליט שאין כלל שיפוט מוסרי, וזה כבר סיפור אחר.
מבחינתי, אין כל צורך לשפוט *באופן אובייקיטבי* בין הצדק שלי ובין הצדק של מישהו אחר. לגבי, *אני* השופט של מה צודק מבחינתי, אם יש טענה של מישהו אחר לצדק, הרי אני מתייחסת לכך, ואז, או מחליטה לשנות את דעתי לדעת האחר, או נשארת בדעתי.
הנקודה היסודית בגישה מוסרית היא שהיא מחייבת את האדם כלפי עצמו. אם לאדם יש עקרונות מוסריים כלשהם, הוא צריך לעמוד בהם ללא סתירה משמעותית בתוכם.
ההבדל ביני ובין הרלטיביסטים הוא שאני לא יוצאת מתוך עצמי. מבחינתי, התנהגות שנוגדת את עקרונות המוסר שלי אינה מוסרית, על אף שהמחזיק בהתנהגות זאת חושב אותה למוסרית.
נניח לדוגמא, המנהג האסקימוסי לשלוח את הזקנים לקפוא בשלג, לא נחשב אצלי למוסרי, על אף שמבחינתם הוא נורמלי ומוסרי. כדי להחליט כך, אין לי צורך ב"קריטריון על" שיסביר *להם* למה הגישה שלי יותר מוסרית משלהם, אני לא מאמינה שבאמת יש קריטריונים כאלה שיתקבלו ללא עוררין על דעת כולם. לי מספיק ש*אני* מבינה למה אין זה מוסרי לעשות זאת.
לגבי השאלה שלך, (מה פרובוקטיבי בה?) תפישה מוסרית אינה החלטה של כדאיות של מצב מסוים, אלא משהו יסודי הרבה יותר. אם בתוך התפישה המוסרית המסויימת, הקיום הלאומי מצוי מעל ערכים אחרים, כפי שהוא ביהדות למשל, סביר שאפשר יהיה לעשות דברים רבים כדי לשמור עליו. בדומה לקיום הפיזי- כאשר יש איום על חיי האדם, הרי גם לפי רוב התפישות המוסריות שאני מכירה, מותר לעשות דברים רבים שבדרך כלל לא היו מותרים. למעשה לפי התפישה היהודית מותר לעשות הכל חוץ משלושה דברים- שפיכות דמים גילוי עריות ועבודה זרה.
כמובן שבכל התנהגות ספציפית צריך לבחון האם היא באמת נחוצה על מנת להציל את הקיום הלאומי. והאם אין דרך אחרת, טובה יותר ממנה וכו', אבל ללא ספק המשפט האחרון שלך: "אני צודק ומוסרי כי זוהי תפיסתי וזהו מוסרי וצדקי?" נכון.
אם אני מבינה נכון, השאלה הנסתרת שלך היא למה שאנשים לא ימציאו לעצמם מוסר אד הוק, שיסתדר להם עם מטרותיהם המיידיות, ואז יחשבו למוסריים בעיני עצמם? ובכן, זה בודאי קורה הרבה... העניין הוא שכל המוסריות היא מחוייבות של האדם כלפי מצפונו. אם הוא עושה כך, וממציא מוסריות לצרכי אינטרסים מיידים, הוא משקר לעצמו.
אי אפשר לחייב מישהו להיות מצפוני ולא לשקר לעצמו, אולם אם אדם מתיימר להיות מצפוני, ולדעתך הוא מכופף את ערכי המוסר *שלו*, כדי להתאימם לאינטרסים העכשוויים שלו, אפשר לנסות לשכנע אותו שהוא טועה, בכך שתצביע על חוסר הקוהרנטיות בהתנהגות שלו. אין שום טעם לנסות לשכנע אדם שהוא לא מוסרי לפי קריטריונים שאינם שלו. זה כמו שאני אנסה לשכנע אדם חילוני שהוא לא מוסרי בזה שהוא מחלל שבת. אולם אני אוכל לשכנע אדם חילוני שהוא לא מוסרי אם אראה לו שהוא גונב, כי זה חלק מהצווים המוסריים שהוא מקבל (לפחות רוב אלא שאני מכירה).
אם יש צדק אז שיופיע מיד 109918
אני לא רוצה להפריע, אבל אני לא מצליח להבין מההודעה שלך מה פירוש "מצפונו".
חוץ מזה, מצד אחד "התנהגות שנוגדת את עקרונות המוסר שלי אינה מוסרית, על אף שהמחזיק בהתנהגות זאת חושב אותה למוסרית", ומצד שני "שכל המוסריות היא מחוייבות של האדם כלפי מצפונו", לא נשמע כמו רלטיוויזם?
אם יש צדק אז שיופיע מיד 110068
(אם יורשה לי לעזור לניצה)
הצד הראשון כשלעצמו בוודאי אינו רלטיוויזם (רלטיוויזם אומר שאינך יכול לשפוט מוסרית אדם אחר, שלדעתו הוא מוסרי. ניצה שופטת אותו למרות שלדעתו הוא מוסרי). ביחד עם הצד השני יש כאן אולי רלטיוויזם, כדבריך; אבל תיקון קטן שאני חושב שהוא ברוחה של ניצה, וימנע רלטיוויזם, יהיה שמחויבות של האדם כלפי מצפונו‏1 היא תנאי הכרחי למוסריות‏2, אבל לא מספיק.

1בהנחה שאנחנו מבינים מה זה "מצפון", שזו שאלתך הראשונה; לצורך העניין, נניח שמצפון הוא הצד הרגשי-חוויתי של המוסר.
2ואם לדקדק עוד יותר, הוא גם לא חייב להיות תנאי הכרחי, אלא רק תנאי מסייע.
אם יש צדק אז שיופיע מיד 110117
לא ממש ברור לי הקשר בין מצפון ומוסר
ומדוע מחויבותו של האדם כלפי מצפונו ההוא תנאי הכרחי למוסריותו?
המלט רואה את דודו הורג את אביו ונושא את אמו לאישה ,נקמתו תביא למרחץ דמים, למות כל הסובב אותו כולל עצמו ולנפילת הממלכה, מעשיו הם מצפוניים או מוסריים?
בעצם במרכזה של כל טרגדיה יונית יעמוד הניגוד הטרגי שבין מצפון אישי ומוסר חברתי.
אם יש צדק אז שיופיע מיד 110175
מצבך טוב: לי לא ברור שום דבר במוסר. רק ניסיתי ללכת קצת עם הכיוון של ניצה, כפי שאני מבין אותו, בתשובה לקושיות של יהונתן.
אם יש צדק אז שיופיע מיד 110489
אני מאוד מסופק אם מצבי טוב
אם יש צדק אז שיופיע מיד 110119
בודאי שיורשה לך לעזור. אבל אני לא בטוח שהדברים שאתה אומר משקפים את דעתה של ניצה. אחרי הכל, יש הבדל בין לכתוב "שכל המוסריות היא מחוייבות של האדם כלפי מצפונו" לבין להגדיר מצפון כתנאי מסייע בלבד.

נראה לי שיש בעיה בהגדרת המצפון (רק) כצד הרגשי-חוויתי של המוסר, וזה היה הדבר הבא שהתכוונתי לשאול את ניצה: האם היא תמיד מרגישה שהחיים ע"פ חוקי הדת היהודית תואמים את המצפון (האנושי) שלה.

(אגב, לא שזה עקרוני, אבל נדמה לי שרלטיוויזם אומר שכללי המוסר הנהוגים בחברה שבה אדם חי הם כללי המוסר הנכונים. ז"א השיפוט הוא לא לפי האדם אלא לפי הכללים בחברה, להבדיל מסובייקטיביזם. וכן, גם אני התבלבלתי)
אם יש צדק אז שיופיע מיד 110411
תודה לירדן ניר.
לדעתי המצפון הוא הנטייה (הצורך?) של האדם לעשות את ה"טוב". (אני לא נכנסת כרגע להגדרה של ה"טוב".)
הכוונה שלי במשפט "כל המוסריות היא מחוייבות של אדם כלפי מצפונו" היא בהקשר של המצאת מוסר אד הוק. אולי נכון יותר היה לומר: כל המוסריות של האדם *מבוססת* על מחוייבות של אדם למצפונו. אני חושבת שירדן ניר הבין נכון, שתחושה של מחויבות לעשית ה"טוב" היא תנאי הכרחי להתנהגות מוסרית, גם בהסתכלות סובייקטיבית.
אדם השלם עם מצפונו לא יחשב בהכרח מוסרי ופועל נכון, בקריטריונים שלי. אולם ללא ספק, אני אכבד יותר אדם השלם עם מצפונו מאשר אדם שמתנהג בניגוד למערכת המוסרית שלו.

לגבי השאלה שלך האם החיים על פי חוקי הדת תואמים את המצפון האנושי שלי- יש לי בעיה עם השאלה, לא כל כך מובן לי מה אתה מתכוון כשאתה אומר "המצפון האנושי שלי". מבחינתי ה"טוב" הוא חוקי היהדות. כאשר איני מקיימת אותם-יש לי בעיה עם המצפון שלי. (לעיתים אני לא מקיימת את הכל, אולם זה בגלל חולשה שלי).
השאלה שלך היא האם אין דילמות מוסריות ביהדות? יש ויש. האם אין דילמות מוסריות לכל אדם בכל מערכת מוסרית? יש ויש. השאלה היא מהו המנגנון של הפתרון של הדילמות האלה. אצל מי שהמערכת המוסרית היא אינטואיטיבית, ההכרעה בדילמות אלו היא בדרך כלל עניין ריגשי של נטיית הלב במערך נתונים מסויים. בעוד שאצלי השיקולים יהיו מבוססים על העקרונות המוגדרים בדת היהודית, ובדרך כלל זה יהיה מלווה ביעוץ של אדם שחי ומכיר את העקרונות הללו באופן אינטנסיבי.
מה אני עושה אם ההכרעה סותרת את נטיית הלב שלי? ובכן אני מנסה להבין יותר לעומק את היסוד של נטית הלב שלי, וכן אני מנסה להבין יותר לעומק את העקרונות המונחים ביסוד ההכרעה ההלכתית. בדרך כלל אני מצליחה לשלב טוב בין השניים. מכל מקום, ההכרעה ההלכתית גוברת על נטיית הלב. הסיבה לכך היא שאני חושבת שהמדרג "טוב ורע" הוא בהגדרה מבודד מהכדאיות המיידית של האדם. אם מרחיבים את ההגדרה של ה"כדאיות של האדם" אל מעבר לדברים הפיזיים, מבינים שהדילמות בין הטוב לרע נובעות לעיתים קרובות מהעובדה שיש סתירה בין ה"כדאיות שלנו" ובין מה שאנו באופן רציונלי חושבים ל"טוב". לפיכך "נטיית הלב" המושפעת באופן מודע, ותת מודע, מ"הכדאיות", לא יכולה לשמש מורה דרך טוב בהחלטות שמבחינות בין טוב ורע, עם כל זה שאנו מנסים ל"זקק" את נטיית הלב שלנו מכל מיני השפעות.
בסדר, 110509
אני חושב שאני מבין עכשיו טוב יותר את העמדה שלך. תודה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים