בתשובה לדורון הגלילי, 21/11/02 16:21
אחר כך מתפלאים למה נשים לא מתלוננות 108234
גם הרבמ"ם התעניין בנושא בתולי הנערה (עוזי ו., לתשומת ליבך*) והקדיש לזה פרק בשם "הלכות נערה בתולה". אחת ההלכות אומרת שכל הנבעלת בעיר נחשבת למפותה, ולא אנוסה, מפני שלא צעקה לעזרה - בעיר יכולים היו לשמוע אותה, בניגוד לאונס בשדה. היא תחשב לאנוסה רק אם יהיו עדים שיגידו שהאנס איים עליה. האדם המפתה מפורש כבא עליה "לרצונה" בעוד שגבר האונס הוא זה "שבא עליה בעל כורחה".

באותו נושא, אשת כהן שנאנסה ומודה באינוסה נחשבת לזונה - אסורה לכהן אחרי שבעלה ימות. לעומתה, מי שמקיימת יחסי מין עם חיה לא נחשבת זונה ומותרת לכהונה, כי הרי לא שכבה עם חיה מסוג אדם, אולם לכהן שירצה להתחתן איתה תהייה בעיה כי היא נידונה לסקילה.

תורת הנקבים, כ-ו-ל-ם.

*זה לא שיש משהו רע בדיני אינוס אלא שיש טעם רע, ויותר, בהתעסקות בדיני בתולה.
למה נשים לא מתלוננות 108244
אם אתה מפנה את תשומת לבי להלכות האלה כדי לתמוך בטענה הישנה ("הדת מרבה לעסוק בסקס"), כדאי לציין שמארבע-עשר ספרי הי"ד החזקה, המחולקים לשמונים וארבעה חלקים, יש רק ספר אחד (ושלושה מתוך חמשת חלקיו, ש"הלכות נערה בתולה" הוא אחד מהם) שאפשר לקשר אותם לנושא.

ה"התעסקות בדיני בתולה" קשורה רק לנערה המאורשה לאיש, ולא למה שקרה לפני האירושין. בימינו, אגב, האירושין והנישואין קורים באותו ערב.

אונס המתרחש בעיר - אין מדובר בעיר במובן המוניציפלי, אלא במקום שיש בו אנשים (שלו היתה צועקת היו שומעים אותה). כמובן שאם זה לא המצב, זה נחשב לאונס שאירע בשדה (= במקום שאין אנשים).
למה נשים לא מתלוננות 108406
לא מובן לי מה לא ברור כאן.

הרמב"ן (נ' סופית) כתב בצורה מפורשת:

"כאשר יראו עדים איש תופס בנערה ושכב עמה בעיר ו[העדים] התרו בהם...יתחייבו שניהם בסקילה [וכאן משפט המחץ] שגם האישה בחזקת מזנה לדעת [זונה מדעת] כיוון שלא צעקה, כי דרך כל אנוסה לצעוק..." - הצורה הסטנדרטית שבה נשים נאנסות כוללת את הצעקה לעזרה, ובגלל שהיא לא פעלה לפי מה שהרמב"ן קובע "בהילכות אינוס" הרי היא חייבת.

ההלכה שלו אפילו יותר חזקה מהכלל לעיל. יכול להיות שהיא צעקה או לא צעקה, שמעו אותה או לא שמעו אותה. אבל הוא קובע "הכלל, אם יש לה מושיעים בין בעיר ובין בשדה חייבת" שמזה אני יכול רק ללמוד שאם יש אנשים בסביבה שיכולים היו לשמוע אם היא הייתה צועקת, ומשום שכנראה היא לא צעקה אז היא חייבת. רמב"ן נשען על דברים כב כג ונראה לי מהפרשנות שלו שאם היא הייתה צועקת ונלחמת באנס הוא לא היה אונס. אבל מכיוון שאנס אותה (במקום שיכולים לשמוע את הצעקה שלה) אז ברור שהיא לא עשתה מספיק להילחם בו, ואם נאנסה בצורה כזו, משמע שרצתה (מזכיר את פרשנותו של שי לבנה זצ"ל) ולכן היא זונה וחייבת.
לדת יש עניין מיוחד בסקס 109300
מה דעתך על האמירה של הושע "מצוות [המילה] מסמלת את שיעבוד היצר המיני לעבודת הבורא"? בתגובה 109236

ברית מילה היא המאורע החשוב ביותר בחיי אדם יהודי, לא? (אולי מלבד הולדתו).

האם זה לא מזכיר את הטענה שהדת (לא רק היהדות) מתעסקת במין כי אולי פעילות מינית (ורבייתית) היא היחידה שיש לה יכולת ועוצמה להפיל את הסגפנות הדתית (ראה קירבת נזיר לסוטה).

אגב, אם הדת מנסה לנכס ולהשתלט על היצר המיני של הגבר דרך מילתו, מה עושים עם הנשים? אולי זו אחת הסיבות ליחס המשעבד של דת (כל דת, או כמעט כל דת למעט אולי הקמא סוטרה) לאישה?
לדת יש עניין מיוחד בסקס 109605
בקשר ל''ראה קירבת נזיר לסוטה''- הנזיר היהודי אינו מתנזר כלל ממין (ע''ע שמשון, שהפר את נזירותו כשהסתפר, לא כששכב עם דלילה). זאת ועוד- חוץ ממקרים יוצאים מהכלל (שוב שמשון....) הנזירות היהודית מראש מוגבלת בזמן, שלאחריה הנזיר אמור להביא קורבן חטאת (ועל משמעות החטאת נכתבו ים פרשנויות).
אחר כך מתפלאים למה נשים לא מתלוננות 108251
הדין המקראי נובע בחלקו מניסיון נושן לעקוף הורים עקשניים. נער ונערה רוצים להינשא, אך אב המשפחה שומר את בתו לנישואי נוחות עם השוחט, בועל הנער את הנערה ואז חובה עליו לשאת אותה על אפו ועל חמתו של אב המשפחה (וממילא הלך השידוך).
קשה לי להאמין שבאמת התעללו בנאנסות בשביל הכיף. אף צד בסיפור לא מרוויח מהשפלה נוספת של הבתולה לשעבר.
מי מרוויח? 108252
הקאסטה של הגברים. דיכוי נשים והקפדה על שמירתן במצב של חרדה קיומית ללא הפסקה מאפשרת להם לתפקד בלי חרדה.

מי שמנסה להחזיר עטרה ליושנה בוודאי לא התכוון מלכתחילה לעטרה ה*זו*.
אחר כך מתפלאים למה נשים לא מתלוננות 108291
מה הקשר בין הורים עקשניים לאונס?
אם תשים לב לדוגמאות, נראה שהדין התורני מתפתל בין הצורך לשמור על טהרת בתולי האישה שמשמשת כמטרה למצוות פרו ורבו - שרק הגבר מחויב בה -
לבין ההכרב שבכל זאת צריך להגן עליה כבנאדם.
המתח הזה בין קדושה-קדשה, האישה נחזבת כ"זונה" רק בגלל סיבה אחת - היא אסורה לבעילה על ידי סוגים שונים של גברים, בסיבות שונות.

האונס נחשב פיתוי אם היא לא צעקה, כשנאנסה במקום ציבורי, היא זונה אם כשיצאה מהמקווה ראה אותה גבר זר, היא זונה אם איתרה מזלה ואביה חיתן אותה עם כהן וגבר זר אנס אותה ועוד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים