הועלתה כאן השאלה 108613
איך אפשר לשכנע קבוצות שלמות ועמים שלמים במשהו שלא היה .
לאמיתו של דבר זהו דבר קל ופשוט ביותר וההיסטוריה מלאה בדוגמאות.
למשל : הרומאים האמינו שהם צאצאי הטרויאנים בראשות איניאס שנמלטו מטרויה לאיטליה לאחר חורבנה כפי שתואר בכיתבי הומרוס .
ככל הנראה הייתה מלחמת טרויה כל שהיא ,אבל ברור שרוב מה שתיאר הומרוס היה מדמיונו,והרומאים לעולם לא היו טוענים מה שטענו אם לא היה הומרוס כותב את האפוס שלו . הם רצו לקשר את עצמם אל מיתוס מפורסם בעולם שבו חיו .
למשל : האתיופים מאמינים ששבא הייתה באתיופיה ומלכת שבא אם השושלת של המלכים שלהם .
לאמיתו של דבר שבא הייתה בתימן והאמונה האתיופית היא מאוחרת ביחס מהתקופה שלאחר שקיבלו את הנצרות והתנ"ך ורצו לקשר את עצמם אליו .
ואני יכול לתת עוד אלף דוגמאות ,ואפשר להזכיר את ספרי וספרי המד"ב המודרניים שמשמשים כמקור לאמונות שונות בקרב חוגים שונים אם כי הם יודעים היטב שאלה הם דמיוניים . אבל האמונה תמשיך אולי ובעוד דור אחד או שנים יתכן שהאמונה תיחשב כדבר שאין לערער עליו.
אז איך אפשר לשכנע אנשים להאמין במשהו שבתחילה לפחות הם יודעים שלא היה או שהם והוריהם לא שמעו עליו?
פשוט מאוד : אם אתה כותב ספר שמתקבל על דעתם של חוגים חשובים בשלטון ובהנהגה או שהם יזמו אותו מכלתחילה בגלל אינטרסים שלהם ( כפי שקרה כנראה עם ספר דברים והספרים ההיסטוריים של התנ"ך ) ספר שבתיאור ההיסטורי שלו נראה כמקדם ערכים שאותם חוגים חושבים שמן הראוי להפיץ אותם בקרב העם , כי אז אותם החוגים יעשו כמיטב יכולתם להפיץ אותו בקרב האנשים והעם והם יציגו אותו כדברים שהיו מקובלים מאז ומתמיד.
מכיוון שאותם חוגים שולטים בתחילה ב"אמצעי התקשורת " לא תהיה להם בעיה להפיץ את הספר והתורות שלו. האנשים לא יקבלו את זה בהתחלה אבל אחרי דור או שנים או שלושה של תעמולה בלתי פוסקת הם יקבלו זאת כדבר מובן מאליו שהיה ידוע גם להוריהם וגם להורי הוריהם ומי שיטיל בכך ספק יואשם ככופר.
אחר כך יופיעו כל מיני אסכולות מתחרות שיציגו גרסה משלהם שונה מהגרסה המקורית אבל גם הם יקחו אותה כנקודת מנצא מכיוון שהיא כל כך ידועה .
אותו הדבר קרה במאה ה-‏13 עם הופעת רעיונות הקבלה רעיונות חדשים ומהפכניים שבאמצעות תעמולה חזקה שנמשכה כמה דורות הצליחו לשכנע את העם שהם לאמיתו של דבר עתיקי יומין .
אין בכך הרבה קושי כמובן. יש צורך שעל מנת שתאריך ימים לגירסה שבה תומכים יהיה ערך סגולי של ערך ספרותי רב שתמיד תורם ,רעיונות מתאימים לזמנים שונים ולא רק לזמן אחד וכו'.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים