בתשובה לדובי קננגיסר, 22/10/00 0:19
נו, דובי, חייבים להיענות לאתגר 11127
בהחלט תיתכן יצירה תרבותית חילונית, הנשענת על מקורות היהדות. בחרתי להביא להלן קטע זעיר מהספר המופלא "וטהר ליבנו" מאת יורם טהרלב. דפי הספר וסגנונו בנויים במתכונת דף גמרא (גירסת low-tech מופלאה להייפר-טקסט, אגב), כשהטקסט העיקרי אינו קשור ברגע זה לענייננו, ואחת מהערות השוליים היא בדבר חוסר התאמתם של בני עמנו לגולת ארה"ב:

... וסימנו היא פחית של קוק"א קול"א. ומדוע מעיד הקו"ק הזה שאין אמריקא טובה ליהודים? ראשית, שאין אתה יודע מה לברך עליו, שכבר מאה שנים שאותו משקה חי וקיים ועדיין לא הואילו בעלי החברה שעושה אותו לומר לבני אדם ממה עושים אותו משקה שחור, אם מפרי העץ או הגפן או מירק הגינה, ואין אתה יכול לברך עליו בורא פרי הגפן ןלא בורא פרי האדמה ולא בורא פרי העץ ומברכין עליו שהכל נהיה בדברו ואפשר עושים ברכה לבטלה שהוא מיץ של עץ כלשהו או חציל או גזר וכו'.

דבר שני, הוא הכלי שבתוכו נתון המשקה שאינו טוב ליהודים וכל כך למה. שאותה פחית היא גם הקנקן וגם הכוס לשתות ממנה. קונה אדם את הפחית, משחיל אצבעו בתוך כעין טבעת ומושך, ונפתח לו מעין חריץ צר שראוי לקרוא אותו פי הטבעת ויכול לשתות ממנו הקוק"א קול"א בלי שימזוג לכוסו. עד כאן הכל טוב ויפה, אלא משמגיע המשקה לקראת סופו צריך היהודי להרים אותו אל למעלה מראשו כדי לגרגרו לגרונו כעגור ר"ל. ומדוע צריך להרים סנטרו יותר מאשר כששותה משקה מכוס אחרת, משום שלא השאירו אותם פיקחים מקום לחוטם, שבכל כוס שאדם שותה, בתחילה מכניס לכוס רק את שפתו העליונה, אך לאחר ששתה מחצית הכוס מתחיל להכניס גם חוטמו לפתח הכוס וכשגומר לשתות נמצא כל אפו בתוך הכוס. ואילו באותה פחית אין אדם יכול לדחוף אפו לכוס אלא חייב להשאירו בחוץ. בשל כך סובלים היהודים יותר מכולם כשבאים לשתות משקה זה.

אם אתה מצליח להתענג על הקטע הזה אתה יהודי, ככל הנראה חילוני.
דווקא נהנתי 11128
אם אתה סבור שהקטע מזכיר בסיגנונו דף גמרא לבטח שאתה חילוני גמור.

לכל היותר זה מזכיר סיפור של עגנון.
דווקא נהנתי 11131
אני אמנם חילוני גמור, אבל התכוונתי לצורת העימוד של הדף.
דווקא נהנתי 11142
"בהחלט תתכן יצירה חילונית הנשענת על מקורות היהדות" - לא הייתי מגדיר את המוגבלות של בתי הדפוס במאה ה18 (צורת העימוד של הדף) כ"מקורות היהדות".
מה שכן רעיון ההיפרטקסט הוא בהחלט יהודי מובהק (לאור הנ"ל נראית תביעתה של לא זוכר איזו חברה לזכויות יוצרים על הרעיון אפילו טפשית יותר. אגב מישהו כבר רשם זכויות יוצרים על הגלגל? זה נראה לי בעל פוטנציאל מסחרי כביר)
הייפרטקסט ויהדות 11149
התוכל לפרט לגבי הקשר ההיסטורי בין הייפרטקסט ויהדות?
הייפרטקסט ויהדות 11158
אני לא יודע למה התכוון משה דורון אבל ההבנה שלי היא כזו.
הגמרא בנויה בצורה של מעבר בין נושאים בצורה של השתלשלות אצוטיטיבת למחצה כאשר נושא מתחיל בעניין אחד וכאשר נקודה מסוימת דורשת הסבר, תתת דיון או הוכחה הגמרא יוצאת לדיון הזה וחוזרת לאחריו לדיון הראשי.
כמו כן המעבר בין הדיונים הראשים הוא בחלקו מקושר למשפט או ביטוי מדיון קודם.
אשטיקל פדנטיות 11144
זה לא במתכונת של דף גמרא, יותר בסגנון של ספרות יידשאית עממית , משהו שאפשר למצוא בצורה אחרת גם בסיפורת הקבלית (לא שאני בקיא בה ,אבל במעט שנתקלתי)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים