בתשובה להעלמה עפרונית, 13/12/02 17:16
יש צדק מה בדבריך 113195
בוודאי שהמורה חייב לדעת את החומר הנלמד. אולם אני מכיר את המקצועות המדעיים (ספציפית התחום שלי הוא מתמטיקה), ושם הפער בין החומר הנלמד בתיכון לבין החומר שנלמד אפילו בתואר ראשון הוא גדול כל כך, עד שאין כמעט שום ערך מוסף לתואר הראשון. מורה שיודע אנליזה הרמונית או תורת המידה לא מסוגל לעשות כל שימוש בחומר הזה אשר יעזור לתלמידיו בכיתה.
אני אומר "כמעט" ולא לגמרי, משום שאני מניח שתפקידו העיקרי של המורה הוא לתת חינוך בסיסי, ולא לקדם ואתגר את המצטיינים שבתלמידים. זה אומנם חשוב, אבל לא ניראה לי כתפקיד העיקרי של מורה. ומי שואל היום שאלות ש"חורגות מחומר הלימוד"? ממילא הטובים ביותר (אני מדבר על סמך ימי בבית הספר, את מכירה את זה טוב ממני אז תקני אותי אם אני טועה).
במקצועות ההומניים זה אכן תורם יותר, אבל שוב נראה לי נאיבי במציאות של היום. אכן, אין "מרביצים" תרבות באדם - ניתן רק לעורר בתוכו את האהבה לתרבות שייתכן ושוכנת בו. ואומנם מורה שהוא איש תרבות במלוא מובן המילה יכול לעשות כן, מה שאין הדבר לגבי מורה אשר סתם שינן חומר. אולם כמה מורים הם כמו אותו קיטינג ב"ללכת שבי אחריו", ובכמה בתי ספר יש חומר אנושי דומה לאותם תלמידים? אני לא אומר שאין זה רצוי שהמורה יהיה אדם מעולה מכל הבחינות - הלוואי שהיו לי מורים כאלו. אולם יש לדרוש בתחילה את הבסיס - שיהיה מסוגל להעביר את החומר הבסיסי לרוב התלמידים בכיתה, ורק לאחר מכן שיהיה בו הפוטנציאל לרומם את נפשם של המעטים המוכנים לכך בגיל כה צעיר.
113218
עם מתמטיקה בקושי הצלחתי להתמודד לבד. לא מעט בגלל העובדה שהמורה שלי אולי ידעה מתמטיקה, אבל לא ידעה עברית ברמה גבוהה כל כך. התוצאה הייתה שאם לא הבנתי את הנושא, היא הסבירה לי אותו שוב ושוב ושוב,(רצון טוב היה לה, והרבה)אבל מה? אותו הדבר.

לעומת זאת, כשאני לימדתי את החברות שלי אזרחות‏1 או היסטוריה, נתתי להן אנלוגיות שונות ומשונות. כתבנו שירים על מבנה החמולה הערבית‏2, בנינו דגמים של הכפר הערבי מבמבה וביגלה, השווינו בין הכנסת לצופים, הסברתי להן על הבעיתיות של גרמניה בשנות השלושים בהשוואה לישראל של היום, וכל מיני דברים תמוהים שכאלו.

אז אני לא מצפה ממורים שיכתבו לי שירים וישחקו איתי באוכל, אבל כן שיהיה להם ידע עשיר מספיק- לא רק בשביל התלמידים החזקים (ומה, להם לא מגיע?) אלא גם בשביל התלמידים החלשים יותר, שצריכים לתקוף את הבעיה מכל מיני כיוונים, עד שימצאו את הדרך בה הם כן יבינו.

1פתחתי קבוצת לימוד. גם כי ככה למדתי את החומר טוב יותר, אבל בעיקר כי רציתי שתהיה להן תעודת בגרות.
2חמי רודנר לעולם לא יישמע לי אותו הדבר

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים