בתשובה לדובי קננגיסר, 15/12/02 10:32
כן. 113404
הפתרון הוא לא ביום למודים ארוך, אלא ביום חינוך ארוך.
לא עוד מאותו הדבר, אלא מסגרת כוללת, המעסיקה מורה במשרה מלאה של 45 שעות שבועיות, מתוכן הוא ניצב מול הכתה 30 (או 24) שעות, כמקובל היום, ושאר השעות מוקדשות ליתרת עבודתו: קבלת קהל (הורים, מפגש פרטני עם תלמידים, יועצים, פסיכולוגים וכו'), בדיקת מבחנים ושעורי בית, הכנת מערכי שעור וכו'. במקביל יועסקו התלמידים בהכנת שעורי בית, חוגים ופעילויות רב גיליות, משחקים, גלישה באינטרנט (האייל מחוץ לתחום למעט מגמת מידענות) וכו'.
אלא שיש שני מכשולים בדרך: משרד האוצר וארגוני המורים.
משרד האוצר, ברור למה: תכנית כזאת דורשת משאבים רבים. רק לשם דוגמא: משרד לכל מורה, ושרותי הסעדה מסובסדים (לפחות עבור חלק מהתלמידים).
ארגוני המורים זה כבר ספור אחר. למרות שיש להניח שצעד כזה ישפר את תנאי העסקתם של המורים, הרי מורים רבים, אשר הסיבה העיקרית לבחירתם במקצוע ההוראה הינה מסגרת השעות, יתקוממו כנגד השנוי. זאת, בתוספת השמרנות המובנית בכל ארגון מקצועי, יביאו להתנגדות נמרצת של ארגוני המורים.
מסכים עם כל מילה 113542
והייתי מוסיף גם לימודים אקדמאים בתחומים מסויימים כמו חינוך, פסיכולוגיה, פילוסופיה וכו'. או אולי מסלול אחד שמרכז בתוכו לקט מתחומים שונים תחת השם ''הוראה''. מה שבטוח לא עוד מורים עם שישיות בבגרות.
כן. 113575
אני יכול לדבר רק בשם עצמי, אבל יש עוד מכשול בדרך: יש אנשים, כמוני, שלמשך רוב שנות הלימודים שלהם, שהיה בביה"ס שלא במסגרת שעות הלימוד עצמן (ולפעמים גם אז) היא גיהינום, בו מתעללים בהם מילולית ופיסית, והם מוקפים באנשים אחרים כאשר הם צריכים זמן פרטי ושקט בו יוכלו לחשוב.
כתנאי מקדים ליום לימודים ארוך צריך לפחות לפתור את בעית האלימות בביה"ס - בין אם על ידי הרחקת ילדים אלימים, ובין אם על ידי לימוד ילדים חלשים יותר כיצד להגן על עצמם, וכשדרוש, להסתדר בחברה.
כן. 113602
אכן, בעיה מוכרת (וכואבת).
כמובן שמה שהצעתי הוא רק תקציר, ולא תכנית עבודה מפורטת, אבל השנוי אמור לכלול אתו גם שנוי באיכות ההוראה, שנוי במעמד ובסמכות המורה, ויחד אתם, גם הפחתה ברמת האלימות הבלתי נסבלת בבתי הספר.
כן. 113615
אחד הדברים שתמיד מוציאים אותי מהכלים הוא סיפורים של התנכלויות ילדים לחלשים ואלימות אצל ילדים. רק לאחרונה נודע לי שבן-כתה שלי סבל מהתעללות פיזית במהלך כל שנות התיכון ע"י בני כתה אחרים, ולי לא היה מושג.
האם שינוי במעמד ובסמכות המורה ישפר את המצב? ומה עם הדרך הביתה אחרי בי"ס, למשל? האם פחד מהמורה יעזור? שמעתי מקרים על הורים של ילד מוכה שהתלוננו ישירות אצל הורי הילד המכה, וללא תועלת - ההורים היו חסרי אונים מול הילד, או לחילופין נקטו בענישה לא אפקטיבית. כיצד יוכל מורה לעזור לשנות את המצב?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים