בתשובה לחסידת ברסלב, 17/12/02 12:36
חבל שלא באתם, הפסדתם! חשוב לקרוא 113888
עוזי, מה פסק הדין?
חבל שלא באתם, הפסדתם! חשוב לקרוא 113896
ואגב, לפני שעוזי שוקל את פסק הדין, הנה עוד שתי ראיות לתביעה:
תגובה 113797
תגובה 65428
פסק 114050
הדיון נפתח בדבריה של המכונה חסידת ברסלב (להלן: המשיבה), לפיהם "לראות את הצדיק זה אלוקות". לשאלת הבהרה השיבה בתגובה 113794 שהיא הראיה המרכזית המונחת בפנינו.
שתי שאלות הועמדו על-ידי העותרים בפני בית המשפט. האחת, האם יש בדבריה של המשיבה, ובמיוחד בהצהרתה "שצריך האדם להתבונן בכל דבר ולראות אלוקות אפילו בפרח" משום אחיזה בתורתו של הפילוסוף ברוך שפינוזה. השניה, האם אמירתה הראשונה היא עבודה זרה, כהגדרתה המקובלת.

בנושא הראשון, מקובלנו שעקרון יסוד בהגותו של שפינוזה הוא כי "הטבע הוא אלהים", וליתר דיוק שאין אלוהות מעבר לזו המגושמת בטבע. זאת יש לעמת עם הודעתה של המשיבה שהפרח הוא עצמו, כביכול, האלוקות. אלא שמניה וביה מבארת המשיבה שמטרת ההתבוננות בטבע היא ראיית האלוקות שמעבר לטבע ולא זו בשטבע עצמו. נמצאנו למדים שאין בינה לבין הגותו של ברוך שפינוזה כי אם דמיון השמות בלבד.
משנבחין בדמיון בין שני מרכיבי הראיה, מאליה תוכרע הסוגיה השניה. גם ההתבוננות בצדיק ("שליחו של השם יתברך") וגם ההתבוננות בטבע (ולא סתם ראייתו), תכליתן להביא לידי הבנת-מה של האלוקות שמעבר להם, ובזה אין שמץ עבודה זרה.

סיכומו של דבר: המשיבה זכאית בשני סעיפי התביעה.
ערעור מטעם התביעה 114347
להלן ציטוטים מאת הנאשמת אשר נשמעים, לעניות דעתה של הקטגוריה, תואמים את התפיסה הנוצרית, אותה כבוד השופט פסל בעבר כעבודה זרה:
"צדיק אמת הוא בכלל לא אדם. למעשה כיוון שכל כך קידש את עצמו ואת גופו. הוא נראה לנו אדם למראה עניים. אך צדיק אמת. מטייל בעולמות עליונים עושה תיקונים. מסנגר בבית דין שלמעלה על אחינו הטועים ומבקש יסורים על עצמו כדי שיתכפרו עוונותיהם של עם ישראל."

ביחוד מבקשת התביעה להפנות את תשומת לב כבוד השופט לחצי המשפט האחרון - "מבקש יסורים על עצמו כדי שיתכפרו עוונותיהם של עם ישראל" שהוא עיקר עיקריה של הנצרות, לפיה ישוע הנוצרי (שעל פי הנצרות אף הוא "בכלל לא אדם") קיבל על עצמו יסורים כדי שיתכפרו כל ישראל. לצדיק גם מיוחסת היכולת, כאמור, לטייל בעולמות עליונים ולעשות בכוחות עצמו תיקונים.
לאור כל העדויות הללו, מבקשת התביעה להפוך את פסק הדין. אם תדחה דרישתינו, לא ישאר לנו אלא לפנות לצדיק זה או אחר כדי שיוכל לייצגנו בבית דין של מעלה.
דיון בערעור 114589
המערער מבקש להפוך את פסיקת בית המשפט, ולקבוע כי המשיבה עובדת עבודה זרה. כראיה, הוא מצטט התבטאויות של המשיבה הקרובות לכאורה לעקרונות יסוד של הדת הנוצרית. טענו בחטים, והודה לו בשעורים.
ראיית הצדיק כחורג מגדר בני-אנוש רגילים, בפני עצמה, אין בה משום עבודה זרה. כבר נפסקה הלכה, כי "עיקר הציווי בעבודה זרה, שלא לעבוד אחד מכל הברואים..." ודברי המשיבה גופה ("מסנגר בבית דין של מעלה על אחינו") מוכיחים שאין, מנקודת מבטה, ראוי לעבוד את הצדיק.
מכיוון שכך, הערעור נדחה.

בית המשפט יחרוג כאן מנהלי הדיון המקובלים, ויצביע בפני המערער על שגיאתו הטכסיסית: לו היה מוותר על סעיף האישום בעבודה זרה וממיר אותו בסעיף הפחות של אחיזה בדעות נוצריות, יתכן שמסקנת הדין היה שונה.
ולמשיבה נאמר: גם אם הרעיון של צדיק המתפלל בעד כלל ישראל השתרש בסיפורי חסידים, כמדומה שהתוספת (בקשת היסורים על עצמו) משל זרים היא.
דיון בערעור 115021
יש הבדל קטן בין לייחס אלוהות לאדם שהתהלך על הארץ לפני 2000 שנה, לבין לייחס אלוהות לאדם שניצב מולך.
דיון בערעור 115072
אני חושב שלפי כל מה ש'חסידת ברסלב' כתבה עד כאן, היא לא מייחסת אלוקות לצדיק אלא רק רואה אותו כנעלה מבחינה רוחנית על בני אדם ''רגילים''.
אפשר היה ''להגדיר'' כך צדיק ולמגן את התפיסה הזו מפני כל ביקורת, אבל אני לא חושב שזה מה שהיא עושה.
ערעור מטעם התביעה 114634
אני שכחתי לציין כמה דברים אודות הצדיק. שאני באה לצדיק ומבקשת את ברכתו אני לא מאמינה שהוא יעשה לי את הנס. אלא שבכח זכויותיו אני מבקשת ממנו שיעלה את הבקשות לפני ריבון עולם, כי לא תמיד יש לנו האנשים הפשוטים את הזכויות שהתפילות שלנו יגיעו עד כסא כבוד. זה הרבה תלוי בכוונות, ביחודים, בטיהור המחשבה, ועוד דברים שאני מעדיפה לא להכנס מכיוון שאלה הם דברים עמוקים. ובכלל צדיק שרואה אדם מלא עברות שאין לו סיכוי לצאת מכל הליכלוך לבד, בא הצדיק מוריד את עצמו עד השאול עם אותו אדם ומתחיל לנקותו מ-א עד ת, וככה לאט לאט מנקה, ומטהר אותו בכל רמח אבריו, ושסה גידיו. והולך הצדיק עם כל זכויותיו ומבקש רחמים על אותו אדם שחטא, ומסנגר עליו וקורא לכל ראשוני הדורות אברהם, יצחק, ויעקב, וכל הצדיקים שהיו במשפחתו של אותו אדם ומתחילים בוכים, עד שכביכול מתרצה הקדוש ברוך הוא ומקבל את הבן שהלך לאיבוד. וכל זה עושה הקדוש ברוך הוא בכדי לראות את הרצון, ולבחון את האדם עד כמה באמת הוא רוצה להתקרב להשם יתברך.(ואת עניין הרצון מגלה לנו צדיק יסוד עולם רבי נחמן ולא בפשט) וזה מזכיר לי סיפור על מלך אחד שהיה לו בן יחיד, אותו בן החליט שהוא רוצה לעזוב את ארמון המלוכה ולהתחיל ליחיות חיי טבע, כמובן שהאב עשה הכל כדיי שאותו בן יחיד לא יעזוב אך שראה ששום דבר לא עוזר החל להרפות למרות הקושי העצום. עברו להם ימים, שנים, וכמובן שאותו בן השתנה במראהו, ובהתנהגותו. האריך שיער, דפוסי התנהגותיו היו כמו של חיה, שחייה בשדה. אך למרות כל אותם השנים לבסוף החליט הבן שרוצה הוא לחזור הביתה, לאביו, למלוכה. מגיע הבן לארמון והחל צועק: אבא, אבא בקולי קולות. ששמעו זאת משרתיו רצו מהר לאותו בן וניסו לגרש אותו כי לא הבינו מה אותו אדם(בן) שמגיע במראה זוועה רוצה, ועוד צועק אבא.(וכמובן שלא ראוי להכניס לארמון אדם בבגדים כל כך מלוכלכים) אך באותה העת יצא מהחלון המלך ושמע את קולו של הבן, וישר זיהה כי זה אותו בן שעזב לפני שנים רבות. באותה המהירות ציווה האב למשרתיו הנאמנים(הצדיקים שבדורנו) לקחת את הבן לרחוץ אותו, ולנקות אותו, להאכיל אותו(ללמד תורה, מזון לנשמה), ללמד אותו שוב את הנהגות הארמון(תורה שבעל פה), וכמובן להביא את אותו הבן האהוב היחיד אל המלך(מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך, אבא של כל אחד ואחד מעם ישראל) המשכילים שבינכם ולא המכשילים יבינו את מטרת הסיפור ויחכימו. ועל הנצרות יש לי פילוסופיה שלמה אך זמני קצוב ודחוק. אצלנו אומרים:המלאכה מרובה... ובעל הבית דוחק. וזה אומר שיש לי הרבה דברים לעשות לכבוד השבת ולכן אני יסיים. אז שהיה לכולם שבת שלום.
ערעור מטעם התביעה 114937
כלומר, הצדיק הוא מעין "מאכער", כותב בקשות בפני האלוהים?
ערעור מטעם התביעה 114940
זה יכול להסביר למה שמים לו משהו בכיס בלי שירגיש.
ערעור מטעם התביעה 116674
עדיין לא הבנתי למה זכויותיו של הצדיק הופכות למטבע עובר לסוחר שהוא יכול "לתרום" לאיזה חוטא אחד, ואלוהים יסכים לקבל את זה. האם נראה לך תקין שפילנטרופ גדול יבוא מול בית משפט רגיל ויגיד לשופט "תראה, נכון שהנאשם הוא חרא של בן-אדם, אבל אני מוכן לאבד קצת מהזכויות שלי, כדי שתשחרר אותו בזול"? מה הקשר? ממתי שכר ועונש הוא עניין של הקולקטיב ולא של האדם הפרטי?
ואיזה מין אלוהים הוא זה, שהוא לא יכול לשפוט כל אדם בעצמו? בוחן לב וכליות, לא? כל-יכול, לא? אז בשביל מה הוא צריך את התיווך הזה?
ערעור מטעם התביעה 116829
לא שמעת על עדויות אופי כטיעון לעונש? (ע"ע משפט נמרודי האבא)
ערעור מטעם התביעה 116992
אבל הצדיק לא מכיר אותי בגרוש. במקרה הטוב, הוא משמש כעורך דין שלי, וגם אז לא ברור לי למה אלוהים מקשיב לו.
יחי ההבדל הקטן! 116837
דובי!
לא רשמתי שהצדיק נותן מהזכויות שלו, אלא בכח של הזכויות שלו הוא מעורר רחמי שמיים. וזה בדיוק התפקיד של הצדיק להצדיק אותנו החוטאים הקטנים לפני הקדוש ברוך הוא.
ועכשיו לשאלתך "ואיזה מין אלוקים הוא זה, שהוא לא יכול לשפוט כל אדם בעצמו? בוחן לב וכליות,"
חז"ל אמרו התשובה נמצאת בגוף השאלה, רק צריך להתבונן היטב.
כמובן שלבסוף שופט את האדם רק אחד והוא הקדוש ברוך הוא, אבל כל עוד אנחנו כאן, בעולם העשייה. שזה עולם שבו אנחנו מתקנים את עצמנו על חטאים קודמים שעשינו בגילגולים שונים ואפילו בגילגול הזה, יש לנו את הצדיק שיעזור לנו לתקן את עצמנו. זה כמו להבדיל אלף אלפי הבדלות נרקומן, שמגיע לבית משפט מה השופט לא יודע שהוא נרקומן ויכול להזיק לסביבה? אבל השופט נותן לו הזדמנות לפני הכרעת הדין לתקן את עצמו בעזרת כל מיני מוסדות שיקום וכו, כי לבד לא יהיה יכול לעזור לעצמו, אז מה השופט לא יכול לשפוט ישר לכמה שנים?
וכאן בדיוק התשובה, השם יתברך בוחן כליות ולב יודע מחשבות אדם, ואת היכולות של האדם ואדם, ולא ינסה השם את האדם אם הוא לא יכול לעמוד בנסיון. ולכן הוא לא ישר דן את האדם אלא נותן לו עוד הזדמנות כי בסך הכל השם יתברך רחמן וארך אפיים, ורוצה אותנו זכאיים במשפט ולכן הוא נותן לנו "מתווך" שיורא לנו את הדרך.
דובי, אתה לקחת את כל מה שאמרתי והוצאת משם רק נקודה אחת והיא בדין של למעלה. יותר מכל הצדיק עוזר בעולם הזה, נותן לי עצות נבונות, עוזר לי לעבור את העולם הזה בשלום. שלכל העולם יש חשש חס ושלום לאיזה בעיה רפואית הם רצים לרופאים שלא תמיד יש להם תשובות, אבל שלי יש בעיה אני רצה לצדיק שלי, שיברך אותי, שיתפלל עבורי, (כי יש עניין "שצדיק גוזר הקדוש ברוך הוא מקיים, אך שהשם גוזר הצדיק מבטל") וזה הוכיח את עצמו גם במקרים של אנשים הרחוקים מתורה ומצוות שיש להם בעיה, הם רצים לכל גדולי הרבנים, מתפללים בקברות צדיקים, תורמים אלפי שקלים רק כדי לבטל את הגזרה. כי תשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזרה. ולכן חשוב לכל אדם שיהיה לו צדיק...
רק הערה- 116988
העובדה ש"גם במקרים של אנשים הרחוקים מתורה ומצוות שיש להם בעיה, הם רצים לכל גדולי הרבנים, מתפללים בקברות צדיקים, תורמים אלפי שקלים רק כדי לבטל את הגזרה..." לא מוכיחה את יכולתו של הצדיק לגרום לשינוי.
מה שהיא _כן_ מוכיחה,זה את העובדה שאנשים במצוקה יפנו לכל גורם שהוא.‏1 כמה מהאנשים האלו שפונים לצדיקים, פונים במקביל גם לבתי חולים, ולקוראות בקפה, ולמנחשים בכוכבים?

1רק לפני כמה שבועות, גיליתי שבכל פעם שניגשתי לטסט, אמא החליטה לתרום סכום מסויים במידה ואני אעבור. יצא לה די יקר העסק, אבל ראוי להערכה. ‏2 כמובן, היה פשוט יותר ומהיר יותר אם היא הייתה מנצלת את הכסף בשביל לקנות לי רשיון, אבל לא חשוב.
2לפחות הערכה שלי.
יחי ההבדל הקטן! 116997
אז תגידי שהוא מורה ומנחה. מה את מקשקשת לי על בית דין של מעלה. ואם הוא בסך הכל מורה דרך, מה ההבדל בין "צדיק" לבין סתם רב חכם בתורה?
אבל רגע, בסוף את שוב אומרת שאת לא רצה לצדיק עם הבעיה כדי שיגיד לך מה לעשות ("תגידי שתי אווה מריה ושלוש הייל ג'יזוס"), אלא את הולכת כדי ש*הוא* יעשה משהו, כדי ש*הוא* יברך ו*הוא* יתפלל, ושוב אנחנו נדרשים לשאלה, למה אלוהים מקשיב *לו* כש*את* לא עשית שום דבר כדי להוכיח שאת שווה את המאמץ. מה, בגלל שיש לי כסף ואני תורם אותו לצדיק הרב פק"מ ממצפה מצפור, אלוהים צריך לסלוח לי על החטאים שלי? בגלל שהלכתי ללכלך את הבגדים שלי על קבר של מישהו אז כיפרתי על החטאים שלי? אני אדם טוב יותר בגלל שנישקתי למר"ן את הזקן?

תשובה, נניח שאני מבין למה זה עוזר. תרומה, אם זה לגמ"ח (ולא לאיזה רב שגם ככה לא חסר לו), אני מבין. אבל למה תפילה צריכה להיות על קברי צדיקים? מה רע לאלוהים שאני מתפלל ליד המיטה שלי, או בבית הכנסת השכונתי? מה, גם הצדיקים המתים נותנים לך עצות נבונות?
יחי ההבדל הקטן! 117028
דובי חמוד, אתה עושה קיש מכל העסק.

כל מה שהרבנית החביבה מנסה להסביר זה שיש אנשים שעומדים על מדרגה רוחנית גבוהה יותר מאחרים. ובגלל זה תפילותיהם מקובלות יותר בשמים (הנושא מוסבר ומפורט בתורת הנסתר- היא הקבלה) כשרב נותן עצה או ברכה הוא בד''כ מתנה אותם בעשית צעד שלך לכיוון התשובה. הברכה אינה אלא ''עידוד'' או ''משענת נפשית''. לפי המסורת, הרב הוא ''מליץ יושר'' אדם שכל תפקידו הוא להעיד לפני הקב''ה על צדקת דרכנו (אותו הדבר לגבי קברי הצדיקים).

אין כזה דבר מתן צדקה לרבנים, אף אחד לא מחלק דמי כיס. יש מתן צדקה ללימוד תורה.

אין שום דבר רע בהתפלל ליד המטה, להפך, היהדות מבוססת כולה על פניה ישירה לקב''ה, ללא מתווכים. עזרת הרב היא לא תחליף.

חשוב להדגיש שהנושא עמוס במנהגים ובמסורות ששורשיהם חודרים עמוק בשנים, והם בד''כ אינם מבוססים על הלכות.
אף אחד שמנשק לרב את הזקן לא מצפה לקרוע את ים סוף למחרת בבוקר.
יחי ההבדל הקטן! 117083
אני עושה קיש? היא עושה קשקוש!
למה אלוהים זקוק למליץ יושר? אני בטוח שהוא יודע טוב יותר מאשר הרב האם כוונתו של האדם אמיתית או לא. אלוהים לא זקוק לעדים ולא להוכחות. בוחן לב וכליות - שיבחן, בשביל מה הוא צריך את הצדיק שיסתיר לו? קברי צדיקים, יתר על כן, לא רק שאינם יכולים לשאת עצה או ברכה, אלא שהם בטח אינם מסוגלים להתנות אותם בדבר, כי הם, איך לומר, מתים. (לא הקברים, הצדיקים).

מתן צדקה ללימוד תורה, במקרים לא מועטים, אם יסלח לי, הוא בדיחה טפלה.

אם היהדות מבוססת כולה על פניה ישירה לקב"ה, למה מתארגנות משלחות שלמות לאומן כדי להתפלל על קברים? למה אנשים נוסעים לגליל כדי להשתטח על פיסות אדמה? בשביל מה צריך אלוהים את כל הממבו ג'מבו הזה, זה כל מה שאני רוצה לדעת.

הנושא עמוס במנהגים ובמסורות ששורשיהם חודרים עמוק לתוך הבלי ההבלים של עבודת אלילים, עכו"ם, אמונות תפלות ושאר מרעין בישין שהיהדות צריכה להתבייש לכלול אותם בתוכה, לא שהיא עצמה שוס גדול מבחינת רציונליות.
יחי ההבדל הקטן! 117477
די, זה כבר סתם לא פייר. קודם לא הבנת ‏1, עכשיו כשהסבירו לך אתה טוען שאלה שטויות. האם היה איזשהו הסבר שיכול לשכנע אותך? אתה לא אדם דתי/מאמין, וזהו זה.

1 נקודות כמו למי מיועדת הצדקה, פנייה ישירה לקב"ה וכו'.
יחי ההבדל הקטן! 117535
הא? אני מראה שהנוהג הזה זהה לעבודה זרה ועכו"ם. אני מצביע על הנקודות שמוכיחות זאת. טרם הופרכה טענתי.
יחי ההבדל הקטן! 117541
אז שני שאלות
מה פתאום אתה שומר על טהרת היהדות?
שתיים - למה בכלל עכו"ם זה לא טוב או נחות?
יחי ההבדל הקטן! 117757
לא שומר על שום דבר. הדיון התחיל בפתיל אחר, שבו היה מעורב עוזי, ושם הוא טען שהנצרות היא עבודת אלילים, בשל כל מיני גורמים שאני זיהיתי אותם גם אצל הברסלבית, ולכן טענתי שגם היא עובדת אלילים לשיטתו.

ממש לא אכפת לי מהיהדות. עכו''ם זה לא טוב ונחות משום שזה אמונות תפלות. זה לא אומר שהיהדות יותר טובה, כמובן.
יחי ההבדל הקטן! 231726
מה גורם לך לחשוב שברסלב זה עבודה זרה-חס ושלום...
יחי ההבדל הקטן! 117665
אז דובי, בוא נסכם שאתה מהמתנגדים.
אתה יודע יש קבוצת חסידים, ויש את המתנגדים.(ליטאים)
יחי ההבדל הקטן! 117581
יש אנשים צדיקים יותר ויש אנשים צדיקים פחות.
כשאדם מרגיש שהוא זקוק לעידוד רוחני, ללכת למקום בו נקבר אדם צדיק- בדיוק כמו ללכת אל צדיק חי- זה נותן לו עידוד רוחני.
הצדיקים אינם יכולים לשאת עצה או ברכה (כי הם, איך לומר, מתים). הפואנטה היא שאדם עלה לקברו של אדם צדיק, והתפלל שם מפני ששם הוא מרגיש בדרגה רוחנית גבוהה יותר, מפני שבמקום זה נטמן אדם בעל דרגה רוחנית גבוהה משלו.
אין כאן עבודת אלילים. אף אחד לא עושה מהצדיק אלוהים, אלא פשוט אדם, כמוני וכמוך, בעל דרגה רוחנית גבוהה יותר.
אלוהים לא צריך את כל הממבו ג'מבו הזה. קורה ואנחנו מרגישים צורך.
מתן צדקה ללימוד תורה הוא באמת בדיחה במקרים רבים.
שום דת לא אמורה להיות שוס גדול מבחינות רציונליות.

-------------------------
שנה אזרחית נפלאה לכולכם.
מהו צדיק 117045
על נוח הצדיק שמואשם בשכלתנות מוגזמת ואטימות בתגובה 98069.

גרשם שלום על מעמדו של הצדיק שמכניס "תיקון" לעולם בתגובה 89232.
יחי ההבדל הקטן! 117234
דובי!
לבוא עכשיו ולהתחיל לשכנע אותך "שצדיקים במיטתם נקראים חיים" אין לי זמן. ובקשר לזה של למה לא להתפלל במיטה,
זה לא סותר וההפך רבי נחמן אומר שהמעלה הכי גבוהה שאדם יכול להגיע ביהדות זה ההתבודדות ז"א לפרש שיחתך לפני קונך, והדרגה הכי גבוהה בהתבודדות זה בבית, כי כך האדם מבטל את עצמו מכל חיי העולם. ועם כל זאת יש את הצדיק שהולכים אחריו, שהוא מראה איך לעבוד את השם בצורה הכי טובה שתתאים לי. וכמובן שהצדיק לא יכול להחזיר בתשובה אדם שבכלל לא רוצה בכך, ואם כן אז מתבטל עניין הבחירה לאדם בעולם. למרות שהצדיק יכול לעשות הרבה, אבל הקדוש ברוך הוא רוצה את הלב שלנו, יגעת ומצאת תאמין, מצאת לא יגעת אל תאמין.
בקיצור, אתה מוזמן לחקור בספרי צדיקים, וכמו שכבר רשמתי בספרו של הלל צייטלין,ובכלל לבוא לצדיק בכבודו ובעצמו ולדבר איתו. ולזכות לתיקון הנצחי.
החטא של הטית 117241
מה יהיה? עוד טרם הצלחנו לעכל את ההסטה של ההסתה מעץ אחר, וכבר את קופצת ומכניסה צדיקים למיטה ואפילו קוראת להם חיים (משה?). על סגולות הצדיק שמענו הרבה (ובאמת אולי הגיע הזמן להתחיל לדבר גם על הכחולות שלו?), אבל מה הן אותן סגולות של הטי"ת שהיא אוכלת כל חלקה טובה וטובעת‏1 לעצמה את נחלטה ההיסטוריט של הטי"ו?
_________________
1- אני יודע. טודה.
שיר בטית 117344
אנחנו שלוש מרמיטות
לישון איננו ממעיטות.

רק פעם לשבע שמיטות
אנחנו יורדות מן המיטות.

יורדות, עומדות, מפהקות
שלוש פהיקות
א - - - רוכות ע - - - ד מאוד

אחר כך לשלום אנו כף מושיטות
זו לזו
ולשוב לישון
מחליטות.

מיד שבות אנחנו למיטות
וישנות כך עוד שבע שמיטות...

(נ.אלתרמן)
החטא של הטית (מיתתם) 117428
למה לעשות דרמה מכל דבר?
אז טעות לעולם חוזרת. וזה לא בגלל הטימטום אלא בגלל המהירות שאני כותבת.
טל''ח 117466
מעולם לא האשמתי אותך בטמטום, ובטח שלא בגלל שגיאת כתיב. אחרת אני מסתבך עם רבים וטובים כולל סמילי ורועי והאידיוט ההוא, מה שמו, שכתב ''שכחה'' במקום ''שככה''.

על סגולות הטל''ח כבר כתבתי לא מזמן, אז אני עובר בשתיקה על השיבוש של ''טעות - לעולם חוזר''.

בברכה,

ש... שו... שוט... שכ''ג.
טל"ח? 117659
טל"ח? 117667
כן, ר"ת של טעות לעולם חוזר תגובה 115869.
ואם אני כבר משוחח עימך בנעימים, האם את יודעת מה זה צצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצצ ?
ראשי תבות של טעות-לעולם חוזר! 117993
בראבו! 118121
אבל תודי שנעזרת בכוחותיו של הצדיק הידוע ירדן ניר כדי לפצח את האגוז הזה, ואת החידה שחדתי לך עדיין לא פתרת. אני סמוך ובטוח שמתמטיקאי אחד שמבקר כאן, צדיק מפורסם בפני עצמו, יוכל לעזור לך בעניין זה אם רק תבקשי יפה.
רמז 118154
לצצצצצצ
:-) 118158
!? 118172
בסדר: 118182
ל''ו צדיקים.
! 118184
! 118187
בוא נפסיק כאן, לפני שאיזה עורך חמור-סבר יגער בנו וילבין את פנינו בפרהסיה (wink).
! 118857
מיכוון שרק היום נכנסתי ולא ראיתי את מה שכתבת לא עניתי.
אבל אחרי כמה דקות של רצון עז לדעת לא עלה בידי כלום.
אז אולי תאמר וזהו?
הוא ענה על זה. 118859
תגובה 118182.
הוא ענה על זה. 119074
כעבור התבוננות מעמיקה הבנתי.
מה לעשות הקליטה איטית, אבל תודה לך.
אני מנחמת את עצמי בכך שלטל זה לא היה מובן.
! 119080
כל פלג אודסר מאמין בצדיקותו הרבה של הרב מיבניאל?
! 119090
בוא נגיד שהם ממש לא
והגיע הזמן שנשמע ממך
יחי ההבדל הקטן! 117307
מה נקראים צדיקים במיתתם מעניין את אזור הישיבה שלי. צדיקים מתים יכולים לתת לך עצות, להראות לך "איך לעבוד את השם בצורה הכי טובה שתתאים לך"? גניכט. סיימנו.
ישיבת עור שמח, אתה מתכוון? 117467
ישיבת עור שמח, אתה מתכוון? 120784
לידיעתכם!

הצדיק מיבניאל מגיע השבוע אז כולם מוזמנים.
מגיע לאן? 120821
מגיע לאן? 120919
נדמה לי שהיא מתכוונת שהצדיק מיבניאל מגיע ליבניאל.
אם כך הדבר, אז מדוע הצדיק צריך להגיע ליבניאל אם הוא כבר ביבניאל?
מגיע לאן? 120929
כדי להדגים למאמינים שהוא יכול לבצע ''קפיצת דרך''.
''מעניין את אזור הישיבה שלי'' 117662
של הדובים?
(בלי לפגוע)
ותגידו שדוסים לא מצחיקים 117668
אתה יודע מזה לקחת מלפפון, ועגבניה ,וגמבה אדומה, ולערבב ביחד זה בדיוק מה שעשית!
זכות גדולה.. 399738
לפי דבריך את חסידת ברסלב אמיתית... ומסתבר שקיבלת המון חוכמה במושבת יבנאל...אבל בבקשה ממך תפסיקי להסביר את הצדיק ופעולותיו כי לא כל יהודי מסוגל להכיל את העוצמה הרוחנית של דברייך וזה אף יכול לבלבל ולהרחיק... מאז ומעולם היו מחלוקות על צדיקי אמת..וזה חלק מההתמודדות שלהם בעולם הזה...אל תנסי לתקן את המעוות.. אני חושבת שזו זכות גדולה להתקרב לצדיק ולצערנו לא לכולם יש את הזכות הזו בעולם הזה... אשרייך על הכוונות הטובות אבל אולי עדיף במקום לנסות להסביר את הצדיק פשוט תשלחי יהודים טובים לספרים הרבים המלאי חוכמה של אותם צדיקים וממילא נשמתם תתעלה מעצם המפגש עם חוכמה אלוקית זו ובעז''ה יתקרבו לאבינו שבשמיים בשמחה גדולה..
זכות גדולה.. 399921
רעיון נפלא! גם אני לא אנסה יותר להסביר את עמדותי. הרבה יותר קל להפנות אנשים לספרים שכתבו גדולים וחכמים ממני, ואולי אותם אנשים ישכילו מכך ויתמלאו דעת.

הריני, לפיכך, להפנותך לספר "השען העיוור" של הצדיק הגדול סטיבן דוקינס, יבדל"א, ואף לספר "המשמעות של כל זה" של רבי ריצ'ארד פיינמן זצ"ל. בהצלחה.
זכות גדולה.. 514384
כוונתך כמובן לצדיק הגדול ריצ'ארד דוקינס, ולא כפי שפלט קולמוסך בשוגג.
זכות גדולה.. 514388
התערבב לו סטיבן ג'יי גולד.

משונה, לו שיחקתי במשחק אסוסיאציות, יש סבירות גבוהה שתגובתי ל''דוקינס'' היתה ''קננגיסר''.
בונובו!cubucu 514392
בונובו!cubucu 514467
בינגו. זאת האסוסיאציה ל''קננגיסר''.

נראה שגם הדמיון בשמות תורם... (דוקינגס וקירינגס)
לכל המעוניינים! 116841
לכל המעוניינים אודות חסידות ברסלב, בספר של הלל צייטלין
''על גבול שני עולמות'' הכרך השני.
תגובה 132374
להזכירך הנצרות נולדה מהיהדות ויש בה הרבה דברים שהיא לקחה ממנה.
זה שצדיק הוא לא אדם זה לא אומר שהוא אלוקים. הוא יכול להיות הרבה דברים אחרים או לפחות לא אדם הכוונה מעל לדרגת אדם.
לא רק ר' נחמן אומר את זה, זה ידוע בהמון מקורות שאין לי גישה אליהם כרגע שצדיק מכפר על עם ישראל ומסתובב לו למעלה, ומסנגר על עוונותינם של עם ישראל, וגם עושה תיקונים.
עוד תגובה 132375
מאימתי צדיק הוא לא אדם? צדיק הוא בהחלט אדם, פשוט אדם בעל דרגה רוחנית גבוהה יותר.
עוד תגובה 132447
"אם ראשונים כמלאכים כמונו כבני אדם, ואם ראשונים כבני אדם כמונו כחמורים"
השאלה היא, אם ראשונים כחמורים, כמונו מה?
עוד תגובה 132448
מהיכן המיטוט הזה, ומה הוא אמור להביע?
אבן נייר ומספריים 132451
כמלאכים?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים